Characteristic Murder By Moonlight

Thursday 28 July 2022


Kisah Murder By Moonlight bermula apabila seorang novelis jenayah dan misteri ditemui mati di sebuah resort di pulau terpencil, seorang pengurus hotel, Ameera bertindak sebagai detektif wannabe dan telah mengesyaki antara dua belas tetamu hotel. Disebabkan terperangkap di pulau, jadi semua orang yang ada di situ tidak boleh ke mana-mana, mahupun keluar dari pulau tersebut. Mereka bukan hanya bimbang kehabisan bekalan makanan tetapi mereka mungkin terperangkap bersama dengan pembunuh yang dicari!

1. Sara Ali sebagai Ameera 

Umur : Awal 30-an

Jantina : Perempuan

Bangsa : Melayu

Pekerjaan : Pengurus Hotel Cahaya Bulan 

Falsafah Diri : “Percaya sampai berjaya”

Karakteristik : Seorang anak tunggal yang dibesarkan oleh seorang ibu   tunggal. Bercita-cita untuk menjadi seorang pekerja terbaik di hotel. Merupakan tunjang utama dalam mencari sumber pendapatan keluarga. Seorang yang berazam, sikap ambil tahu yang tinggi, kelakar dan suka membaca novel misteri. 

Motif suspek  : Orang yang paling rapat dengan Tuan Osman dan merupakan orang yang terakhir bersamanya sebelum dijumpai mati. 

2. Wan Hanafi Su sebagai Osman Salleh / Tuan Osman

Umur : Pertengahan 70-an

Jantina : Lelaki

Bangsa : Melayu

Falsafah Diri : “Naluri itu anugerah Tuhan”

Karakteristik: Seorang novelis bergenre Misteri yang sangat popular.  Seorang yang dingin dan mempunyai sisi gelap ketika muda. Menginap di Hotel Cahaya Bulan secara percuma untuk menulis novel terbaru.

Motif suspek : Kematiannya sendiri mungkin menjadi misteri terbaik yang pernah dia aturkan. Adakah dia seorang psikopat

3. Hana Nadira sebagai Afie


Umur: Pertengahan 20-an

Jantina: Perempuan

Bangsa: Melayu

Falsafah Diri:“Afie sedia membantu”

Karakteristik: Seorang yang rajin membantu, ceria dan pembakar semangat buat Ameera. Mampu melakukan apa sahaja. 

Motif suspek: Sering dipandang rendah oleh tetamu VIP di Hotel Cahaya Bulan termasuklah Tuan Osman. Adakah motif ini cukup menjadikan Afie sebagai pembunuh?

4. Riz Amin sebagai Chef Jit


Umur: Pertengahan 30-an

Jantina: Lelaki

Bangsa: Melayu

Falsafah Diri: “Bab-bab start over ni I dah pro”

Karakteristik: Seorang bekas banduan atas kesalahan membunuh yang diambil bekerja oleh Datuk K. Namun begitu, dia seorang yang baik hati. Oleh kerana sejarah silam, dia sentiasa ingin menebus kesalahannya dan sering terjerat di antara ingin melakukan perkara yang betul dan terhutang budi. 

Motif suspek: Cuba berselindung dan membela diri kerana dia mungkin telah terlibat kes pembunuhan yang lain. 

5. Radhi Khalid sebagai Datuk Karnain / Datuk K


Umur: Pertengahan 40-an

Jantina: Lelaki

Bangsa: Melayu

Falsafah Diri: “I know what I’m doing!”

Karakteristik : Seorang yang kaya dan merupakan pemilik Hotel Cahaya Bulan. Merasakan dirinya seorang peramah dan mampu mengawal sesuatu keadaan. Lelaki miang yang mempunyai tiga isteri. Mempunyai sikap yang pemarah kerana merasakan dirinya tidak dilayan dengan baik. 

Motif suspek: Merasakan Tuan Osman mempergunakannya untuk mendapatkan penginapan percuma tanpa apa-apa bayaran. Mungkin dengan membunuh seseorang, wang mampu menutup segalanya?


6. Ruzana Ibrahim sebagai Datin Saloma

Umur: Pertengahan 30-an

Jantina: Perempuan 

Bangsa: Melayu

Falsafah Diri: “I nak jadi scriptwriter supaya I boleh kontrol naratif I”

Karakteristik: Seorang model yang bermotivasi, dramatik dan juga merupakan isteri ketiga kepada Datuk K yang ingin dilayan sebagai seorang Diva! Bercita-cita ingin menjadi seorang penulis skrip dan meletakkan dirinya setanding dengan Tuan Osman

Motif suspek : Berdendam kerana skripnya tidak diterima oleh Tuan  Osman malah rasa terhina kerana dituduh seorang hack!

7. Thanuja Ananthan sebagai Dr. Sangeetha 


Umur: Mid-Late 30’s

Jantina: Perempuan

Bangsa: India

Falsafah Diri: “Hel-lo, 5 star my ass”

Karakteristik: Mempunyai segala-galanya. Seorang yang cantik, bijak, kerjaya sebagai seorang doktor tetapi sedikit meninggi diri dan kaki botol. 

Motif suspek: Tabiat buruknya telah didedahkan di dalam novel Tuan Osman. Kau telah mencemarkan nama dan kerjaya aku. Aku akan pastikan kau mendapat balasannya!

8. Sharifah Amani sebagai Bella 


Umur: Pertengahan 20-an

Jantina: Perempuan

Bangsa: Melayu

Falsafah Diri: “Abang Long saya yang cakap”

Karakteristik: Seorang yang sombong dan merasakan dirinya kebal. Berlagak seperti orang kaya yang menginap di hotel bertaraf 5 bintang, sebenarnya tidak! Sedikit lucu dan kelam kabut sehingga beg yang dibawa berisi jam tangan bernilai RM1juta bertukar dengan Tuan Osman. 

Motif suspek:Jam tangan itu miliknya! Walau apa pun yang berlaku dia mesti mendapatkannya semula daripada Tuan Osman!

9. Tiara Anchant sebagai Julia


Umur: Pertengahan 20-an

Jantina: Perempuan

Bangsa: Eurasian

Falsafah Diri: “Susahlah job ni. Nyesal ambik!”

Karakteristik: Kawan baik kepada Bella dan mereka sentiasa bersama. Seorang yang moody dan kleptomaniac. Walaupun bermakna menjalani kehidupan yang bukan miliknya

Motif suspek: Apabila terdesak, dia akan melakukan apa sahaja. Ya, apa sahaja! Jam tangan itu harus didapatkan semula!

10. Amanda Ang sebagai Mindy


Umur: Awal 20-an

Jantina: Perempuan

Bangsa: Cina

Falsafah Diri: “If it’s not on camera, it’s not real”

Karakteristik: Matlamat utama Mindy adalah untuk menjadi influencer tersohor di Asia dan juga dunia! Dia sanggup melakukan apa sahaja demi cita-cita dan konten Youtube nya. 

Motif suspek: Netizen sukakan video yang ekstrim. Pembunuhan akan mendapat jumlah tontonan yang tinggi dalam Youtube nya.

11. Brian Chan sebagai Benjamin Leong (Ben)

Umur: Awal 20-an

Jantina: Lelaki

Bangsa: Cina

Falsafah Diri:“This trip is going to be so good for us!”

Karakteristik: Seorang yang romantik dan amat menyayangi kekasihnya, Mindy. Kini, dia keliru dengan percintaan mereka. Adakah hubungan mereka benar-benar ikhlas atau sekadar wayang di depan kamera? 

Motif suspek: Akan meneruskan apa sahaja apa yang telah dimulakan. Sanggup lakukan apa sahaja jika orang yang tersayang dalam bahaya. Mungkin dia bersubahat membunuh Tuan Osman.

12. Amir Ameezan sebagai Ali


Umur: Pertengahan 20-an 

Jantina: Lelaki

Bangsa: Melayu

Falsafah Hidup: “Pulau ni ada penunggu”

Karakteristik: Seorang yang percayakan benda tahyul dan seorang yang sukar dijangka pemikirannya. Kebelakangan ini dia berasa kesunyian dan ingin mencari teman hidup.

Motif suspek: Ada banyak benda pelik dalam dunia ini. Jika seseorang melakukan pembunuhan ketika dia dirasuk, itu bukan satu jenayah bukan?


Episod pertama Murder By Moonlight akan ditayangkan secara serentak di saluran Astro Citra dan Astro Ria pada jam 9.00mlm, 1 Ogos. Manakala untuk minggu-minggu seterusnya, saksikan siri drama premium ini setiap hari Isnin, jam 9.00 malam, di Astro Citra atau pilihan alternatif strim di Astro GO atau On Demand.

Ikuti drama siri premium, Murder By Moonlight yang akan ditayangkan di saluran Astro Citra pada jam 9.00 malam, setiap hari Isnin, bermula 1 Ogos ini. Ikuti info dan klip-klip menarik menerusi akaun TikTok, Instagram, Facebook, Twitter Astro Gempak dan Astro Shaw.

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.