Movie Review : Tamasha (2015)

Monday 30 November 2020

Director : Imtiaz Ali

Writer : Imtiaz Ali

Cast : Ranbir Kapoor, Deepika Padukone, Piyush Mishra, Javed Sheikh, Vivek Mushran

Production Company : Nadiadwala Grandson Entertainment

Distributor : UTV Motion Pictures

Genre : Romantic / Comedy / Drama 

Running Time : 136 minutes

Release Date : 27 November 2015

Trailer :

Percutian di Corsica menemukan Don (Ranbir Kapoor) dan Mona Darling (Deepika Padukone) dengan naratif penceritaan yang dicipta oleh Don supaya mereka berdua tak stuck dalam perjumpaan tipikal. Lagipun tak mungkin mereka berdua akan berjumpa lagi di India. 

‘What happens in Corsica stays in Corsica!’

Role play tu bagi kesan mendalam pada Mona atau nama sebenarnya, Tara Maheshwari sampai dia sanggup buang relationship dia. Bila dapat peluang ke Delhi, Tara cuba cari Don di library café selepas 4 tahun hidup dengan kenangan di Corsica. Usaha dia berbuah hasil bila dia jumpa Don / Ved Vardhan Sahni, pengurus produk. 

Tapi sayangnya karakter Ved jauh berbeza dengan Don yang dia jumpa di Corsica. Ved umpama robot tanpa perasaan, ikut jadual dan rutin harian dia, bekerja 9 hingga 5 di pejabat, cerita tentang fakta tentang sesuatu produk atau perkara. Karakter Don hilang sama sekali. Bila Ved propose Tara masa birthday dia, Tara terpaksa reject sebab dia jatuh cinta dengan Don bukannya Ved. Kehilangan Tara bagi tamparan besar pada Ved. 

Walaupun genre movie Tamasha adalah romantic comedy dan drama tapi Imtiaz Ali lebih ketengahkan tema self-explore untuk watak Ved bila dia tak mampu nak hidup macam orang lain. Dia tak mampu carry subjek engineering macam ayah dia, Brijmohan Sahni (Javed Sheikh) harapkan. Gara-gara pressure dengan expectation dari family, Ved menghidap Borderline Personality Disorder.

Penceritaan Tamasha bersilih ganti dengan stage screenplay dan kisah hidup Ved sama ada ketika zaman kanak-kanak, zaman kolej ataupun ketika dia berjumpa dengan Tara. Boleh kata performance Ranbir Kapoor sarat dengan emosi dan karakter yang kompleks. Screentime Deepika Padukone mungkin sedikit tapi watak dia memberi impak pada watak Ved. 

Scene Ved mengamuk tengah malam depan rumah Tara dengan scene di restoran bila Tara merayu Ved kahwin dengan dia antara persembahan terbaik dari Deepika. Chemistry Ranbir dan Deepika buatkan babak emosi nampak mendalam. Credit to Yash Sehgal untuk lakonan dia sebagai mini Ved. Dah la muka seiras dengan Ranbir Kapoor, tak nampak kekok langsung untuk convey emotion untuk setiap babak. 

Movie Tamasha dikuatkan dengan music album gubahan A.R. Rahman dengan lirik yang dikarang oleh Irshad Kamil. Lagu Matargashti untuk mood yang fun, chill juga tribute kepada Dev Anand, Agar Tum Saath Ho untuk dihantui oleh perasaan cinta yang mendalam nyanyian Arijit Singh atau Safarnama dari Lucky Ali bila Ved mula jumpa perspektif kehidupan yang dia idamkan sejak kecil tanpa perlu bergantung dengan harapan keluarga ataupun naratif cerita Baba (Piyush Mishra).

 

Ravi Varman creates magic with his great cinematography especially in Corsica. Siapa je tak happy travel Corsica kalau banyak tempat menarik macam tu. Dari sunrise hingga ke sunset, semuanya boleh tengok dengan shot yang cantik dan mood terbaik dari pelakon utama. Wardrobe Ved hasil kreativiti Aki Narula pun menambahkan impak pada watak Ved sebab perbezaan style antara Ved dan Don bilamana Don lebih bereksperimen dengan fashion manakala Ved selesa dengan pakaian formal akibat desakan dari boss dia (Vivek Mushran). Wardrobe Tara pula hasil rekaan Anaita Shroff Adajania. 

Penerimaan terhadap Tamasha mungkin berbeza kepada setiap orang sebab watak Ved tak represent semua secara menyeluruh tapi attack golongan yang punyai impian yang berbeza dan hidup dalam dunia sendiri tanpa perlu berlumba dengan sesiapa pun untuk nikmati keindahan dan ketenangan kehidupan. Justifikasi yang tepat dari Imtiaz Ali melalui Tamasha. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

4 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.