Book Review : SAKA

Saturday 13 April 2019


Penulis : Azwar Kamarulzaman
Penerbit : Lejen Press
Helaian : 312 mukasurat/ 26 bab
Genre : Teenlit/Drama/Falsafah
Tarikh Cetakan : Cetakan Pertama, April 2014
Cetakan Kedua, Mei 2014
Cetakan Ketiga, Ogos 2014
Cetakan Keempat, Mac 2015
Harga : RM20.00
Sinopsis :


Dah settle baca novel BABI - Bermain Di Sebalik Api terus sambung baca SAKA sebab taknak lupa kisah sebelum macam mana. Kalau tangguh memang tak best nak baca sebab ada part yang lupa. Masih lagi kekalkan character yang sama cuma tambah watak sampingan penting macam isteri kepada Ustaz Syahmi yang banyak bantu Leman mendalami ilmu agama. 

Cuma kali ni, watak Rokkyu, Asfam dan Azmi dikembangkan lagi sebab Leman mula ambil alih kelab malam Paul lepas kejadian ngeri yang berlaku di rumah dia. Rokkyu dengan Asfam ni pembantu peribadi Paul lepas Paul berjaya ambil alih kelab malam tu dan jadi mama yang baru. Paul lagi kejam dari mama yang lama. Tak ikut cakap dia, kena potong jari, liwat ataupun bunuh. Dia malas nak berlembut macam mama lama. 

Tapi pemerintahan Paul tak lama pun bila dia ditukarkan menjadi babi lepas dia tidur dengan ayah sebenar Leman lepas sekian lama. Dalam novel ni finally Leman tahu dia benih siapa cuma dalam SAKA ni memang tak dikembangkan sangat pun kisah pasal ayah Leman. Daripada flashback, baik cerita pasal pertemuan ayah Leman dengan Paul. 

Memang banyak skip dalam novel ni walaupun lagi tebal dari BABI sebab banyak sangat flashback so kalau baru lepas baca BABI, benda tu still fresh lagi. Tak ada tambahan apa pun, so boleh cepat habis baca. 

Selain diuji dengan ujian beribubapakan babi, Leman kena hasut pula dengan saka belaan Paul. Selain Ustaz Syahmi yang membimbing dia, ada juga jelmaan jin yang bantu Leman supaya sentiasa ingat pada Tuhan tapi tak lah sekuat hasutan saka belaan mak dia. 

Untuk tukar mak bapak dia kepada manusia biasa, Leman kena cukur semua bulu yang ada pada babi-babi tu, potong lidah diorang, cabut segala kuku kaki yang ada, bagi diorang makan najis diorang sendiri lepastu rendam dalam air panas yang menggelegak selama 100 hari. Leman tak sanggup nak buat mak bapak dia macamtu. Setiap hari dia fikir macam mana nak buat sebab dia tak sanggup nak biar mak bapak dia hidup sebagai babi tapi tak pulak dia sanggup nak rebus mak bapak dia dalam kawah air panas. 

Lepas serangan saka untuk hisap darah manusia supaya jadi kuat, Leman serahkan tugas tu kepada Ustaz Syahmi sebab dia tak mampu nak tengok mak bapak dia sakit walaupun bapak dia tak pernah kisah kewujudan dia. Mak dia pulak selalu pukul dan marah dia masa jaga dia. 

Tak macam BABI, novel SAKA ni lebih kepada fiksyen dan seram. Baca novel ni tengah malam memang mengundang meremang bulu roma je bila ada bab yang melibatkan saka. Nasib baik saka ni menyerupai kawan Leman, so tak lah takut sangat. Lagi satu fiksyen bila parents Leman bertukar kepada babi. Kisah ni diambil dari kisah pada zaman Nabi Musa bilamana dia jumpa anak soleh yang taat jaga ibu bapa dia walaupun ditukar menjadi babi. 

Bila baca part hujung rasa geram jugak sebab polis senang betul jatuh hukuman walhal tak jalankan siasatan langsung cuma hukum based on statement je. Tak adil gila tapi baguslah ending macam tu sebab dunia ni bukannya indah mana pun. 

Sama macam BABI, SAKA totally not recommended for underage. 

1. Author +0.7, 2. Accuracy +0.4, 3. Writing Style +0.4, 4.Plot +0.4, 5. Character +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 6.6/10

4 comments

  1. fuh mama x penah lagi baca cerita macam ni

    ReplyDelete
  2. ni kalau jd filem mmg dahsyat

    ReplyDelete
  3. p/s nnt letak link blog kt blogger profile ya

    ReplyDelete
  4. Okay.. Dah baca review Farhanna.. Tak yah dah nak baca buku nie.. TQ Farhanna..
    bukan genre kesukaan akak nie..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.