Slider

REVIEW

FASHION

MUSIC

LIFESTYLE

Latest Blog

Movie Review | X-Men: The Last Stand (2006)

Sunday, 6 September 2026

Pengarah: Brett Ratner  
Penulis Skrip: Simon Kinberg, Zak Penn  
Pelakon: Hugh Jackman, Halle Berry, Ian McKellen, Famke Janssen, Anna Paquin, Kelsey Grammer, James Marsden, Rebecca Romijn, Shawn Ashmore, Aaron Stanford, Vinnie Jones, Patrick Stewart  
Syarikat Produksi: 20th Century Fox, Marvel Entertainment, The Donners' Company, Dune Entertainment, Ingenious Film Partners
Pengedar: 20th Century Fox 
Genre: Superhero / Aksi   
Durasi Tayangan: 104 minit
Tarikh Tayangan: 24 Mei 2006 (Cannes), 26 Mei 2006 (United States)   
Trailer:


Berpatah balik ke tahun 1986, di mana Charles Xavier (Patrick Stewart) dan Erik Lehnsherr (Ian McKellen) bertemu dengan Jean Grey (Haley Ramm) yang masih kanak-kanak di rumah orang tuanya. Charles menjemput Jean untuk tinggal di sekolahnya. 10 tahun kemudian, pada tahun 1996, Warren Worthington II (Ben Foster) mengetahui anak lelakinya (Cayden Boyd) adalah mutan dan mempunyai kepak di bahagian belakang badan. 


Pada latar masa sekarang, Worthington Labs mengumumkan mereka berjaya menghasilkan serum yang boleh mengubati individu yang mempunyai sel mutan. Serum tersebut dihasilkan menggunakan sel darah Jimmy / Leech (Cameron Bright) yang boleh meneutralkan sel mutan sekiranya individu tersebut berada dekat dengan dia. 


Mendengar khabar tersebut, Rogue (Anna Paquin) ingin mendapatkan serum tersebut kerana dia tak mahu membahayakan orang lain dengan kuasanya. Hubungan dia dengan Bobby (Shawn Ashmore) juga semakin renggang apatah lagi Bobby banyak habiskan masa bersama Kitty Pryde (Elliot Page). 

Dr. Hank McCoy melawat ke Xavier’s School untuk maklumkan pada Prof X tentang penemuan terbaru tersebut. Sementara mereka berbincang bersama Storm (Halle Berry) dan Logan / Wolverine (Hugh Jackman), Scott Summers / Cyclops (James Marsden) pergi ke Alkali Lake untuk mencari Jean Grey (Famke Janssen). 


Pencarian dia berhasil namun Jean Grey yang muncul bukanlah Jean Grey yang dia kenal. Akibat kemalangan yang berlaku, minda Jean melepaskan personaliti alternatif yang berbahaya dan bersifat menghancurkan dinamakan sebagai Phoenix. Mengetahui situasi tersebut, Magneto ajak Jean bersama dengan dia dan mutan lain untuk menghalang misi Kerajaan yang ingin mengubat sel mutan. 


Setelah filem X-Men (2000) dan X2 (2003), Bryan Singer digantikan Brett Ratner sebagai pengarah untuk instalment kepada trilogi asal X-Men. Selain kemunculan beberapa watak baru di Xavier’s School, di pihak Magneto juga diperkenalkan Juggernaut yang kuat, Multiple Man, Kid Omega yang boleh hasilkan duri beracun, Psylocke (Meiling Melancon) dengan kebolehan teleport, Archlight (Omahyra Mota) yang boleh menghasilkan shock waves dan banyak lagi. 


Fun fact, watak Juggernaut muncul dalam filem Deadpool 2 (2018) sampai jadi punca Deadpool  bergabung dengan Cable.  


Dalam filem X-Men: The Last Stand juga dimaklumkan bahawa mutan mempunyai kelas bawah dan kelas atasan bergantung pada kebolehan kuasa masing-masing. Memandangkan durasi filem agak terhad, tak semua watak diperkenalkan dengan terperinci, cukup sekadar nama dan kuasa. Pandai-pandai lah penonton fikir siapa yang berada di kelas mana.

Kalau ikutkan, penghasilan serum untuk hilangkan sel mutan dalam badan manusia tu wajar dan beri pilihan kepada mutan seperti Rogue. Wolverine tak halang Rogue untuk ambil serum kalau alasannya semata untuk bercinta dengan Bobby tapi dia nak Rogue fikir masak-masak. 


Pilihan Rogue tu munasabah je kalau bukan nak bercinta dengan Bobby sebab keluarga Rogue sayang dengan dia tapi tak boleh nak buat apa. Rogue sendiri yang lari dari rumah sebab tak nak ada yang cedera. Walaupun sekejap tapi boleh nampak mak dia cuba nak tenangkan Rogue dalam X-Men (2000). Bila dia minta Wolverine panggil dia Marie, masa tu dia dah nekad dengan pilihan cuma ragu-ragu kalau pilihan dia bebankan ahli X-Men yang lain. 


Masa pengumuman oleh Warren pun, dia tak cakap sesuatu yang provokatif walaupun awalnya dia tak suka mutan. Lepas tahu Angel ada sel mutan, dia cuba cari jalan supaya Angel boleh hidup normal. Sebab tu dia kata mutan pun manusia dalam ucapan tu. 

Konflik dalam X-Men: The Last Stand sekali lagi paparkan perbalahan pendirian Charles dan Erik tentang mutan atau manusia. Erik agak melebih-lebih bila kumpulkan mutan yang jahat untuk serang Kerajaan dan Worthington Labs padahal tak ada siapa pun yang paksa mutan untuk hidup seperti manusia. 


Watak Jean Grey yang dimasukkan sebagai konflik kedua juga kurang mendukung jalan cerita bila cuma ditafsirkan sebagai distraction kepada Scotts dan Logan. Patutnya penulis asingkan dua konflik ni supaya filem tak jadi serabut bila ada dua konflik utama. Kedua-duanya ada emosi yang tersendiri tapi disebabkan ruang yang terhad, naskhah X-Men: The Last Stand terlihat lemah. 

Latar masa yang dimasukkan dalam X-Men: The Last Stand juga mengelirukan atau mungkin juga production sengaja tak disclose latar masa yang tepat supaya penonton tak bertanya tentang Charles dan Erik muda macam dalam X-Men: First Class (2011).


Babak pertempuran antara Magneto dan X-Men pun draggy bila pihak tentera tak mampu nak bantu X-Men padahal ada senjata yang kuat iaitu serum Leech. Masalah utama franchise X-Men untuk babak aksi adalah bila protagonis tak pernah bincang apa-apa strategi sebelum berperang. Mana maunya kurang dari 10 orang lawan dengan satu kumpulan walaupun yang sikit tu mutan kelas 5. Tak sampai 5 saat, Magneto boleh kalahkan Wolverine. 

Kerajaan ada Mystique yang sakit hati bila dibuang oleh Magneto padahal dia dah setia sejak 1962, bukan satu tempoh yang pendek. Magneto juga yang tekankan supaya Mystique terima keunikan dia sebagai mutan. Patutnya pengarah masukkan babak Mystique balas dendam bukan sebagai pembelot tapi sebagai watak yang tersakiti. 


Filem X-Men: The Last Stand adalah instalment paling lemah untuk franchise X-Men terutamanya bila hentikan watak Cyclops untuk naikkan Storm sebagai pengganti Prof X dan bagi ruang kepada Wolverine mencipta kisah cinta sejati terhadap Jean Grey. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.4 = 6.7/10

Movie Review | X2 (2003)

 

Pengarah: Bryan Singer  
Penulis Skrip: Michael Dougherty, Dan Harris, David Hayter 
Pelakon: Patrick Stewart, Hugh Jackman, Ian McKellen, Halle Berry, Famke Janssen, James Marsden, Rebecca Romijn, Brian Cox, Alan Cumming, Bruce Davison, Anna Paquin 
Syarikat Produksi: 20th Century Fox, Marvel Enterprises, The Donners' Company, Bad Hat Harry Productions   
Pengedar: 20th Century Fox
Genre:  Superhero / Aksi 
Durasi Tayangan: 133 minit
Tarikh Tayangan: 24 April 2003 (London), 02 Mei 2003 (United States)  
Trailer:


Mutan bernama Nightcrawler (Alan Cumming) pecah masuk ke Rumah Putih untuk hantar mesej kepada Presiden Amerika Syarikat supaya bebaskan mutan. Dalam masa yang sama, Logan (Hugh Jackman) dihantar oleh Proffesor X (Patrick Stewart) untuk menyiasat kegiatan yang berlaku di Alkali Lake, Alberta kerana di situ lah tempat Logan dijadikan bahan eksperimen oleh Kolonel William Stryker (Brian Cox). Di penghujung X-Men Origins: Wolverine (2009), Logan ditembak hingga hilang ingatan. 


Jean Grey (Famke Janssen) mula mengalami simptoms yang sama dengan Charles ketika muda bila dia tak mampu mengawal semua suara yang dia dengar apatah lagi bila berada di tempat awam. 

Setelah berita Presiden diserang oleh Nightcrawler, Storm (Halle Berry) dan Jean Grey dihantar oleh Proffesor X untuk menyiasat mutan tersebut. Sementara dia dan Cyclops (James Marsden) pergi ke penjara untuk berjumpa dengan Magneto yang dikurung di sana. Logan yang baru saja pulang diminta untuk jaga kesemua pelajar di sekolah tersebut. 


Ketika berbual dengan Bobby (Shawn Ashmore), Logan terhidu bau tentera yang datang untuk menangkap semua mutan di sekolah tersebut. Kitty Pryde (Katie Stuart) dengan mudahnya melarikan diri kerana boleh menembus dinding dan manusia. Kerana jeritan nyaring Theresa Rourke / Siryn (Shauna Kain), Peter Rasputin / Collosus (Daniel Cudmore) terjaga dan kumpulkan beberapa orang mutan pergi ke laluan rahsia dan lari dari situ. 


Filem X2 merupakan sekuel kepada X-Men (2000) dan masih lagi menggunakan khidmat pengarah yang sama, Bryan Singer. Sama seperti sebelumnya, X-Men memperkenalkan beberapa watak mutan yang baru di dalam setiap naskhah seperti Nightcrawler yang boleh teleport seperti Azazel juga watak Deathstrike yang mempunyai kebolehan seperti Wolverine. 

Kali ni, Xavier’s School menguatkan lagi watak Collosus yang boleh berubah menjadi besi, Kitty yang boleh tembus setiap jisim, Siryn yang mempunyai jeritan sonic yang kuat seperti Banshee yang pernah muncul dalam X-Men: First Class (2011)


Watak Pyro mempunyai lebih banyak ruang berbanding X-Men (2000) dengan dialog yang menjelaskan bagaimana sel mutan wujud ketika berkunjung ke rumah Bobby. Dr Hank McCoy / Beast muncul sekejap di televisyen ketika Mystique cuba goda pengawal keselamatan tapi Hank dah diganti dengan Steve Bacic. 

Gara-gara agenda Kolonel William Stryker yang terhenti pada penghujung X-Men Origins: Wolverine (2009), dia kini teruskan misi dengan agenda yang baru. Dalam filem X2, baru nampak X-Men bergabung dengan Magneto untuk halang niat jahat Stryker terhadap mutan. 


Dalam filem X2 pun ada kekeliruan fakta bila Magneto bagitahu dia yang bantu Charles bina Cerebro padahal Dr. Hanks McCoy guna dana CIA bina Cerebro dalam X-Men: First Class (2011). 

Sinematografi dari Newton Thomas Sigel dipertingkatkan lagi dengan visual yang menarik seperti babak Magneto keluar dari penjara menggunakan plat besi. Babak Nightcrawler serang Rumah Putih di permulaan filem antara highlights X2 juga babak Pyro serang polis dan sekolah Xavier diserang oleh tentera. Seronok juga tengok kuasa Bobby sebagai Iceman terutamanya bila dia cuba selamatkan Logan. 


Kelemahan X2 terletak pada cinta tiga segi Jean Grey, Wolverine dan Cyclops. Tak pasti kenapa Wolverine suka dengan Jean Grey sampai beria yakinkan dia adalah orang yang tepat sebagai suami. Kalau jadi Jean Grey pun malas nak layan perangai Wolverine sebab Cyclops lebih bagus sebagai ketua. Ibarat macam Wolverine adalah Alpha sementara Cyclops adalah Sigma. Siapa yang lebih berkualiti? Mestilah Sigma. 


Filem X2 juga singkat bila tak dapat jelaskan kenapa keluarga Bobby tak suka dengan kelebihan yang dia ada walhal kuasa dia tak menyakiti orang pun. Mudah sangat kerja mak dia dekat dapur nak pula kalau ada perayaan. Ais habis tak payah suruh Bobby pergi kedai sebab anak dia boleh buat ais guna tangan je. I boleh faham mak dia takut kalau Bobby pernah bekukan orang dekat sekolah tapi Bobby baik je budaknya, tak macam Pyro. 


Penghujung X2 pun agak lemah bila ada watak yang terpaksa berkorban padahal setiap mutan yang berada di babak klimaks adalah mutan yang kuat. Tak ada masalah pun untuk Nightcrawler pindahkan semua ke tempat yang selamat sementara Storm alihkan air empangan jadi ribut. Mungkin sebab nak kuatkan babak dramatik dan permulaan konflik untuk filem X3 nanti. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.8, 10. Personal Thought +0.8 = 8.7/10

Movie Review | X-Men (2000)

 

Pengarah: Bryan Singer  
Penulis Skrip:  Tom DeSanto, Bryan Singer, David Hayter
Pelakon:  Patrick Stewart, Hugh Jackman, Ian McKellen, Halle Berry, Famke Janssen, James Marsden
Bruce Davison, Rebecca Romijn, Ray Park, Anna Paquin  
Syarikat Produksi: 20th Century Fox, Marvel Entertainment Group, The Donners' Company, Bad Hat Harry Productions    
Pengedar: 20th Century Fox 
Genre: Superhero / Aksi  
Durasi Tayangan: 104 minit
Tarikh Tayangan:  12 Julai 2000 (Ellis Island), 14 Julai 2000 (United States)
Trailer:


Senator Amerika Syarikat, Robert Kelly (Bruce Davison) meluluskan Akta Pendaftaran Mutan di mana setiap mutan perlu mendedahkan identiti dan keupayaan mereka. Di Meridian, Mississippi, Marie (Anna Paquin) yang berumur 17 tahun tanpa sengaja buatkan teman lelakinya, David (Shawn Roberts) koma kerana sel mutannya menyerap sumber dari manusia atau makhluk lain. 

Marie tukar nama kepada Rogue dan lari ke Alberta. Di sana, dia berjumpa dengan Logan / Wolverine (Hugh Jackman) tapi kedua-dua mereka diserang oleh Sabretooth (Tyler Mane). Nasib mereka baik bila Cyclops (James Marsden) dan Storm (Halle Berry) sempat selamatkan dari serangan tersebut lalu bawa ke Xavier’s School di New York. 


Wolverine percaya mereka diserang kerana Magneto (Ian McKellen) inginkan dia untuk misi yang masih belum mereka ketahui. Charles Xavier (Patrick Stewart) minta Wolverine berehat di situ buat sementara waktu. Logan mula berminat dengan Dr. Jean Grey (Famke Janssen) tapi perasaan dia hanya perlu disimpan kerana Jean sudah lama bercinta dengan Cyclops. 

Rogue pula selesa di sekolah baru dan berkawan dengan mutan lain. Di situ dia berjumpa dengan Pyro (John Allerdyce) dan suka dengan Bobby Drake / Iceman yang comel dan baik. 


Magneto menculik Senator Kelly dan lakukan eksperimen hingga badannya berubah menjadi lembik akibat radiasi yang dimasukkan. Dia berjaya lari dari penjara Magneto di pulau Genosha lalu berjumpa dengan Charles Xavier tapi keadaan dia sudah parah kemudiannya mencair seperti air. X-Men mula menyiasat misi terbaharu Magneto dan Brotherhood of Mutants yang ingin mengancam manusia. 

Filem X-Men arahan dan penulisan Bryan Singer yang diadaptasikan dari komik hasil ilustrasi Stan Lee bersama Jack Kirby adalah filem pertama yang diterbitkan oleh 20th Century Fox. Namun disebabkan susur masa yang menggunakan zaman millenium, I tengok selepas filem X-Men: First Class (2011) dan X-Men Origins: Wolverine (2009) yang berlaku jauh lebih awal. 


Dalam filem X-Men, watak Charles, Magneto dan Mystique (Rebecca Romijn-Stamos) dah bertukar orang seiring dengan usia mereka yang semakin tua. Mystique sepenuhnya dalam kulit berwarna biru selepas hidup bersama Erik yang bangga dengan sel mutan mereka. I kinda miss Mystique Jennifer Lawrence sebab lagi cantik dan tak agresif atau garang macam Rebecca. Tapi okay lah sebab watak Mystique tak dapat banyak screentime pun selain jalankan misi Magneto dalam pelbagai rupa. 

Jalan cerita X-Men mengelirukan pada fakta yang dimasukkan sebab watak Cyclops diselamatkan oleh Wolverine dalam filem X-Men Origins: Wolverine (2009) gara-gara Major Stryker jalankan eksperimen ke atas mutan tapi Cyclops tak kenal langsung pun siapa Wolverine. Benda yang sama juga lah terjadi pada watak Emma Frost dalam filem X-Men: First Class (2011).


Tak diceritakan pun kenapa Cyclops boleh jadi orang kanan Professor X walaupun dia adalah adik kepada Havok, antara mutan terawal yang berperang dengan Charles di Cuba. Sementara Storm dan Jean Grey pula digambarkan sebagai watak yang bijak dan mempunyai tugas tersendiri. 


Sut yang digunakan dalam X-Men lebih menarik berbanding X-Men: First Class (2011) walaupun Wolverine tak selesa tapi sut dia paling stylish. Boleh nampak filem X-Men menggunakan visual effects yang banyak bila barisan utama banyak menggunakan kuasa mutan macam Cyclops dengan pancaran laser dari mata, Storm dengan kuasa ribut, Bobby dengan ais dan Pyro selalu show off kuasa api. Sinematografi dari Newton Thomas Sigel mengukuhkan penceritaan supaya terlihat menarik sepanjang 104 minit tayangan. 



Konflik dalam filem X-Men terarah pada misi rahsia Magneto walaupun ada konflik kecil yang menerangkan watak Rogue dan perdalamkan watak Logan. Kalau X-Men dibikin pada zaman sekarang, rasanya kita dah boleh perkembangan watak utama X-Men sebab 104 minit memang terasa singkat. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.3/10

ANTARA WARISAN DAN PILIHAN, KUDRAT 1968 : HIGH COUNCIL BAWA PERSOALAN SISTEM DAN JURANG DI ANTARA KELAS | ‘Manifestasi KUDRAT Bermula 11 September 2026’

Kuala Lumpur, 3 September 2026 – Teka-teki teraju utama filem KUDRAT 1968 : High Council terjawab selepas Astro Shaw memperkenalkan pelakon Zarif Ghazzi, Mierul Aiman, Akmal Asyraf, Dai Fuad, Evertts Gomes dan Chech Harith sebagai penyambung legasi francais popular High Council. 

Ia telah mencetuskan gelombang spekulasi di kalangan penonton dan peminat apabila pelbagai teori mula muncul tentang bagaimana kisah ini akan membentuk permulaan dunia High Council serta merungkai hubungan di antara setiap watak. 

Di bawah arahan Zulaikha Zakaria bersama pengarah muda Khairi Asyraff, kesemua persoalan bakal terjawab bermula 11 September menerusi siri premium Astro Originals dengan empat episod sebelum filem berada di pawagam di seluruh Malaysia tahun ini. 

Pertama kali di Malaysia, penonton diperkenalkan dengan pendekatan baharu iaitu satu cerita dua format. Perancangan dan penggambaran siri, serta filem KUDRAT 1968 dilakukan dalam satu tempoh yang sama, begitu juga dengan tempoh tayangan yang berterusan. 

Strategi ini bukan sahaja menawarkan pengalaman penceritaan yang lebih meluas kepada penonton, malah memperkenalkan satu rangka pemasaran baharu di mana siri berperanan sebagai medium untuk membina keterujaan, memperkenalkan dunia cerita serta mendekatkan penonton sebelum pengalaman sinematik filem KUDRAT 1968 : High Council di pawagam.

Bagi melangkah ke dunia High Council, barisan pelakon lain turut diperkenalkan seperti Zamarul Hisham, Nabila Huda, Datuk Seri Eizlan Yusof, Aziz M. Osman, Aleza Shadan, Yasmin Hani, Rusdi Ramli, Muzayyin Mahyuddin, Johnny Gillett, Jebat Zulfar, Balkisyh Semundur Khan, Umar Shakur, Nix Wong, Mokhtar Mohsin, Zarul Zaidee. 

Menurut Penerbit Eksekutif KUDRAT 1968 : High Council merangkap Ketua Astro Shaw, Raja Jastina Raja Arshad, “Jenama High Council terus kukuh dengan kehadiran KUDRAT 1968 : High Council. Sejak kami mengumumkan enam nama pelakon utama serta video teaser dunia prekuel High Council ini, kami dapat melihat keterujaan yang luar biasa daripada penonton yang mula mengaitkan setiap watak dengan membina pelbagai teori. 

KUDRAT 1968 : High Council bukan sekadar membawa penonton kembali kepada permulaan High Council, tetapi turut mengangkat naratif yang lebih dekat dengan realiti iaitu tentang jurang di antara kelas dalam sesebuah sistem. Kami percaya jurang ini wujud di mana-mana, dan melalui penceritaan ini, kami ingin membuka ruang refleksi terhadap bagaimana struktur sebegini membentuk identiti, pilihan dan konflik dalam kehidupan.

Di bawah teraju showrunner Zulaikha Zakaria bersama pengarah bersama, Khairi Asyraff serta  pasukan kreatif dan semua yang terlibat, KUDRAT 1968: High Council akan dipersembahkan sebagai sebuah filem dan siri premium yang mengangkat kualiti penceritaan High Council ke tahap yang lebih berimpak sekali gus diharap mampu mengulangi fenomena High Council dan memperluaskan lagi naratif Astro Shaw Cinematic Universe.”

Sementara itu, Showrunner KUDRAT 1968 : High Council, Zulaikha Zakaria menyatakan, “KUDRAT 196ialah sebuah karya fiksyen yang mengutamakan hiburan, namun tetap membawa naratif yang mendalam dan dekat dengan realiti. Walaupun ceritanya fiksyen, kami banyak meminjam elemen sejarah dan suasana sosial Malaysia. Tahun 1968 dipilih kerana ia mencerminkan sebuah negara yang masih muda, sedang mencari identiti serta berdepan dengan pelbagai perubahan dan ketegangan. Jadi, latar ini membentuk sistem, budaya dan legasi dalam KUDRAT.

Dari segi hala tuju kreatif, kami ingin mengangkat skala KUDRAT ke tahap lebih tinggi melalui pendekatan visual yang lebih berani dan kreatif, tanpa mengorbankan emosi dan konflik yang dekat dengan penonton. Pada masa yang sama, DNA High Council tetap dikekalkan. Kami berharap KUDRAT bukan sekadar mengulang dunia High Council, tetapi berkembang dengan identiti dan bahasa tersendiri.”

Filem KUDRAT 1968: High Council diterbitkan oleh Astro Shaw bersama rakan penerbit ZAK Capital, Enotech Pictures, Pegasus Motion Pictures, HM Entertainment dan GSC. Manakala produksi oleh PASAL Productions. 

KUDRAT 1968: High Council juga mencipta kolaborasi strategik bersama jenama fesyen tempatan, Christy Ng, yang memperkenalkan koleksi eksklusif Christy Ng X KUDRAT 1968 yang menampilkan beg dan stokin edisi khas terhad dengan menggabungkan elemen fesyen dan penceritaan dalam satu pengalaman gaya hidup. Untuk maklumat lanjut, boleh dapatkan di kesemua store dan laman web Christy Ng. 

KUDRAT 1968 : High Council turut menampilkan lagu tema bertajuk ‘Manifestasi’, nyanyian Sharul Kamal. 

Saksikan sendiri bagaimana kewujudan High Council ini tercipta menerusi KUDRAT 1968: High Council yang akan ditayangkan di Astro Ria (Saluran 104) dan Astro Citra (Saluran 108) setiap Jumaat, jam 9.00 malam bermula 11 September. Pelanggan juga boleh menonton episod lebih awal pada jam 12 tengah malam melalui Sooka atau Astro X3, penawaran baharu berasaskan penstriman tanpa memerlukan dekoder, pemasangan atau kontrak, bermula daripada RM39.99*. Layari astro.com.my untuk maklumat lanjut.

Gunakan tanda pagar #KUDRAT1968 untuk merancakkan lagi perbincangan di platform media sosial. Ikuti perkembangan terkini dan klip menarik di semua akaun digital Astro Shaw. 

MASA UNTUK MENEKAN! UNDIAN AMT2026 BERMULA MALAM INI, “POWER” DI TANGAN PEMINAT!

Thursday, 3 September 2026

Calon sudah diumumkan, sekarang masanya untuk memilih! Selepas barisan calon Anugerah Melodi Terhangat (AMT) 2026 diperkenalkan menerusi “Malam Start Menekan!,” undian rasmi AMT2026 kini dibuka mulai 9 malam ini, memberi peluang kepada peminat untuk mengangkat calon pilihan masing-masing merebut trofi “Terhangat” menerusi undian yang berlangsung selama enam minggu, dari 3 September hingga 8 Oktober 2026, di tonton.com.my/anugerahmeloditerhangat

Kuasa memilih kini milik anda. Undi dan sokong pilihan anda untuk tentukan siapa yang paling “Terhangat!” Enam minggu sahaja untuk anda mengeluarkan “Fan Power” dan melihat sejauh mana sokongan kepada calon pilihan mampu membawa mereka lebih dekat kepada kemenangan.

Nak gunakan “Fan Power” semaksimum mungkin? Inilah masanya! Akaun Tonton berdaftar menerima 5 undian, manakala pemegang langganan 3 bulan mendapat 2,500 undian dan langganan 12 bulan pula 10,000 undian. Gunakan setiap undian ANDA sebaik mungkin!

Edisi tahun ini turut memperkenalkan tujuh kategori baharu, menjadikan persaingan lebih terbuka dengan lebih banyak selebriti dan karya mendapat ruang untuk diraikan dalam keseluruhan 16 kategori yang dipertandingkan. Jangan tunggu lagi! Layari laman undian AMT2026 malam ini, pilih calon pilihan anda dan mula menekan undi.

Siapakah yang akhirnya akan menguasai pentas AMT2026 dengan gabungan “Star Power” dan “Fan Power” paling kuat? Jawapannya bakal diketahui apabila Anugerah Melodi Terhangat (AMT) 2026 berlangsung pada 18 Oktober 2026, Ahad, jam 9.00 malam, secara langsung menerusi TV3 dan strim juga melalui Tonton.

Untuk maklumat lanjut dan perkembangan terkini mengenai AMT2026, ikuti laman media sosial rasmi Facebook, Instagram, X, Threads dan TikTok @TV3Malaysia, serta Instagram dan TikTok @MelodiTerhangat.

Movie Review | Operasi Pesta Copet (2026)

Pengarah: Edy Khemod
Penulis Skrip: Edy Khemod, Rino Sarjono
Pelakon: Iqbaal Ramadhan, Kristo Immanuel, Zulfa Maharani, Kawai Labiba, Fauzan Lubis, Azizah Hanum, Ardit Erwandha, Kiki Narenda, Shakeel Fauzi, Totos Rasiti, Yeyen Lidya, Damita Almira, Myesha Lin
Syarikat Produksi: Imajinari, Angin Segar, Boss Creator
Pengedar: Antenna Entertainment (Malaysia) 
Genre: Jenayah / Komedi
Durasi Tayangan: 113 minit
Tarikh Tayangan: 27 Ogos 2026 (Indonesia), 03 September 2026 (Malaysia)
Trailer:


Ditekan keadaan ekonomi selepas dibuang kerja di kilang, hidup Ijal (Iqbaal Ramadhan) mula berantakan kerana tiada sumber pendapatan. Makin ditambah beban bila ibunya (Yeyen Lidya) muncul bersama adik tirinya, Mila (Myesha Lin) bantu  selesaikan hutang dengan lintah darat sebanyak Rp13 juta.

Ijal ada buat kerja sambilan dengan rakan baiknya, Adut (Kristo Immanuel) mengambil upah jadi badut bersama ayahnya, Somali (Totos Rasiti) tapi upahnya tak seberapa. Ijal bertemu dengan Silet (Fauzan Lubis) yang suka mencuri di pasar basah. Silet ajak Ijal dan Adut mencopet beberapa biji handphone kemudian jual di kedai telefon. 


Hasil mencopet di pasar agak lumayan tapi tak lama bila Silet tertangkap dan dipenjarakan. Ijal semakin kusut kerana hilang punca pendapatan sekali lagi. Dia kemudiannya diajak oleh adik sepupunya, Melodi (Kawai Labiba) ke konsert rock. Di situ Ijal mendapat ilham untuk mencuri di konsert musik sebab ramai penonton yang leka. Bila moshing pula banyak handphone yang melayang dari kocek seluar.
 
Ijal ajak Adut untuk mencopet di konsert muzik, Melodi pula ingin menjadi perancang strategi sementara Tia (Zulfa Maharani) tukang tadah atau tukang kutip hasil mencopet. Melodi cadangkan mereka berempat mencopet di Pestapora, festival musik terbesar di Indonesia yang berlangsung selama 3 hari. 


Imajinari perkenalkan Edy Khemod sebagai pengarah baru dan pertama kali bekerjasama dengan Iqbaal Ramadhan dalam filem komedi Jenayah selepas filem Agak Laen (2024). Filem Operasi Pesta Copet menceritakan bagaimana operasi mencopet dijalankan dan jelaskan dengan mudah istilah yang digunakan seperti ngambang, ngalih, mutus, nadah. 

Edy Khemod juga menceritakan scenario dunia musik untuk pelbagai genre termasuklah metal. Semuanya digambarkan dengan menarik sampai kita jelas dengan budaya musik di Indonesia. Cuma segala ilmu yang dicurahkan tak lah dipratikkan oleh watak-watak utama jadi ada masanya nampak macam watak utama tak betul-betul blend in dengan peminat muzik yang lain. 


Penampilan Rhoma Irama, "Raja Dangdut" dengan lagu 1001 Macam menguatkan lagi landskap muzik Indonesia yang mengangkat genre dangdut. Himpunan lagu juga musik latar dari Mar Galo dan Ken Jenie menguatkan penceritaan Operasi Pesta Copet. 

Awalnya agak skeptikal dengan perjalanan filem Operasi Pesta Copet bila tampilkan watak pencopet dengan latar masyarakat yang hidup miskin melarat. Tambahan pula ada babak Ijal kecil (Shakeel Fauzi) yang ditinggalkan oleh ibunya. Risau juga akan ikut format penceritaan Agak Laen (2024) dan betul jangkaan tu cumanya olahan sutradara Edy Khemod terlihat menarik dan menghiburkan. Sepanjang filem berdekah dengan kisah Ijal dan pencopet yang lain. 


Sinematografi dari Dicky R. Maland menjadikan filem Operasi Pesta Copet tampil bergaya walaupun latar tempat tak lah begitu menarik. Tempat yang biasa tapi hasilkan visual yang luar biasa bersama teknik transisi dan mockumentary style. Ada awkward fourth wall breaks untuk kuatkan lagi suasana komedi yang dimasukkan. 

Dalam filem Operasi Pesta Copet, penulis ada masukkan babak tentang penindasan terhadap kelas bawahan seperti Ijal. Babak Ijal dan Somali paling ketara sindirannya bila Somali bercakap tentang kerja keras sedangkan dia antara yang menindas Ijal walaupun dia tahu Ijal bekerja bagus, tak seperti Adut yang banyak curi tulang. I suka bila penulis tak paksa watak Ijal untuk maafkan kesalahan si ibu.


Semua pelakon menjalankan tugas dengan baik tapi Iqbaal Ramadhan dan Kawai Labiba paling menyerlah. Sebelum ni pernah tengok lakonan Kawai dalam 1 Kakak 7 Ponakan (2025) dan Kitab Sijjin & Illiyyin (2025) tapi ruang dia agak terhad. 

Kelemahan Operasi Pesta Copet pada second half bila penulis masukkan babak dramatik yang meleret dan mengganggu momentum filem yang dibina dengan baik di awalnya. Flashbacks yang dimasukkan sangatlah tak perlu sebab kita masih ingat memori manis yang dibina oleh watak utama. Lakonan Zulfa Maharani juga tak mampu menghadirkan konflik emosi yang kuat di samping Ijal. Chemistry Zulfa bersama Iqbaal juga terasa kurang sekaligus melemahkan elemen romantik dan dramatik bila konflik yang lebih besar diwujudkan di second half. 


Anyway, thank you, Antenna Entertainments, for the invitation. Terima kasih juga Iqbaal menceriakan birthday I walaupun tak bertentang mata in real life tibehhh

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.9/10

RUMAH TANGGA SYAMIM FREIDA RETAK AKIBAT CEMBURU DALAM ‘KE MANA HILANG CINTA’  | KETIKA KEPERCAYAAN HANCUR AKIBAT SIKAP OBSESI BERLEBIHAN 

Kuala Lumpur, 2 September 2026 – Sejauh manakah cemburu mampu meruntuhkan sebuah perhubungan? Persoalan itu menjadi nadi drama terbaharu TV3 menerusi slot Samarinda, Ke Mana Hilang Cinta yang mengupas isu cinta, cemburu buta serta konflik rumah tangga apabila kasih sayang bertukar menjadi ketertiban untuk memiliki secara obsesif.

Diterbitkan oleh Million Pictures serta karya penulis Sha Hanim Ramli, drama 20 episod ini Menampilkan Syamim Freida, Keith Foo dan Marc Syahmie sebagai teraju utama, bakal menemui penonton mulai 3 September 2026, setiap Isnin hingga Khamis, jam 10.00 malam di TV3.

Ke Mana Hilang Cinta mengisahkan Sya (Syamim Freida), seorang pereka hiasan dalaman kerjaya mantap yang tidak pernah menyangka akan jatuh hati dengan Aidil (Keith Foo), seorang duda anak satu yang kematian isteri dan sekadar bekerja sebagai Pengurus Pentadbiran. Biarpun berbeza taraf kerjaya di samping masing-masing membawa kisah silam, ketulusan cinta membuatkan Sya menerima lamaran Aidil untuk membina bahtera rumah tangga bersama.

Bagaimanapun, selepas setahun mendirikan rumah tangga, sikap Aidil mula berubah secara drastik. Rasa cemburu yang melampau membuatkan setiap pergerakan Sya dikawal ketat, daripada pemeriksaan telefon bimbit dan kawalan kewangan, sehinggalah pergerakan harian yang diekori. Terperangkap dalam perkahwinan yang semakin toksik dan kehilangan kebebasan diri, Sya berada di persimpangan dilema sama ada mahu terus mempertahankan rumahtangganya atau membebaskan diri. 

Keadaan bertambah rumit apabila kehadiran Harris (Marc Syahmie), rakan sekerja merangkap kawan baik Sya yang tidak pernah disukainya secara peribadi, mula menimbulkan salah faham dan meretakkan lagi hubungan mereka. Sya mula menyedari bahawa perubahan sikap suaminya bukan sekadar isu cemburu terhadap Harris tetapi melibatkan sebuah rahsia besar yang disembunyikan oleh Aidil.

Mengenai peranannya, Syamim Freida berkongsi bahawa watak Sya memberikan cabaran emosi yang sangat mendalam.“Sya bukan wanita yang mudah mengalah. Dia cuba mempertahankan rumah tangga dan dalam masa yang sama berdepan dengan perubahan sikap suaminya yang semakin sukar difahami. Watak ini banyak bermain dengan emosi dan saya harap penonton dapat sama-sama merasai perjalanan Sya apabila cinta yang pada awalnya indah mula berubah menjadi sesuatu yang menakutkan,” Ujarnya.

Apabila syak wasangka mengatasi kepercayaan, mampukah rumah tangga yang dibina atas dasar cinta dipertahankan?

Jangan ketinggalan menyaksikan drama bersiri Ke Mana Hilang Cinta, mulai 3 September 2026, setiap Isnin hingga Khamis, jam 10.00 malam hanya di TV3. Penonton juga boleh strim episod baharu 24 jam lebih awal di Tonton atau memuat turun aplikasi Tonton di Google Play dan App Store.

Untuk maklumat lanjut dan perkembangan terkini, ikuti TV3 di Facebook, X, YouTube dan Instagram @TV3Malaysia, serta Instagram rasmi Drama Sangat di @dramasangat.

Cornetto Matcha Strawberry

Wednesday, 2 September 2026


Minggu lepas ternampak aiskrim Cornetto perisa baru, Matcha Strawberry. Dah la comel ada kad Hun Haqeem jadi duta Cornetto. Lepas briskwalk singgah 7E nak beli aiskrim perisa baru ni sebab Matcha Strawberry antara perisa kegemaran jugak. 


Warna packaging dia comel sebab gabungan warna matcha dengan strawberry tu sendiri pun memang dah cantik. Harga untuk satu unit Cornetto Matcha Strawberry dalam RM3.50 macam tu. 


Bila buka balutan dekat atas, nampak ada banyak bebola warna ungu, krim dengan peach. Rasa dia berangin. I tak suka bebola ni sebab kacau rasa matcha strawberry. 


Tengok pada warna aiskrim Cornetto Matcha Strawberry pun dah boleh tahu yang rasa dia tak kuat langsung pun. Makan dekat bahagian atas dah terganggu dengan bebola gula-gula tu sebab rasa berangin kuat sangat. Makan dekat bahagian bawah pula dah penuh dengan coklat. Di bahagian tengah sahaja yang dapat rasa perisa sebenar itupun tak pekat. 

Agak kecewa lah tapi tak boleh nak merungut lah sebab harga dia murah je. Untuk visual dia menang banyak lah tapi dari segi rasa tersangatlah sedih.