Drama Review | Stranger Things 3 : Summer in Hawkins (2019)

Wednesday 24 August 2022


Director : The Duffer Brothers
Writer : The Duffer Brothers
Cast : Winona Ryder, David Harbour, Finn Wolfhard, Millie Bobby Brown, Gaten Matarazzo, Caleb McLaughlin, Natalia Dyer, Charlie Heaton, Cara Buono, Matthew Modine, Noah Schnapp, Joe Keery, Linnea Berthelsen, Dacre Montgomery, Cara Buono, Sean Astin, Paul Reiser
Production Company : Netflix
Distributor : Netflix
Genre : Science Fiction / Drama
Running Episodes : 8 episodes (45 minutes per episode)
Release Date : 04 July 2019
Trailer :


Menginjak ke tahun 1895, Hawkins dapat shopping mall yang pertama, Starcourt Mall dan Steve bekerja di ice cream parlour, Scoop Ahoy dengan Robin Buckley (Maya Hawke). Sementara Nancy Wheeler (Natalia Dyer) dan kekasihnya Jonathan Byers (Charlie Heaton) buat internship di salah sebuah syarikat akhbar. 

Disebabkan Starcourt Mall, Joyce Byers (Winona Ryders) dan juga ramai lagi pekedai kecil yang lain kehilangan pelanggan. Selepas kejadian menyedihkan dalam musim kedua, Joyce bercadang untuk bawa keluarga dia keluar dari Hawkins. Hopper yang dalam diam simpan perasaan pada Joyce tak bercadang untuk halang pun dan beri perhatian lebih pada anak angkat dia, Eleven a.k.a Jane Hopper (Millie Bobby Brown) yang semakin serius dengan Mike Wheeler (Finn Wolfhard). 


Joyce perasan fridge magnet di rumah dia dah tak melekat, sama juga dengan di kedai. Bila dia minta bantuan Scott (Randy Havens) untuk terangkan situasi tu, dia syak ada sesuatu yang tak kena sedang berlaku di Hawkins. Nancy pula jumpa perkara pelik bila tikus di Hawkins makan baja kimia dan bertindak agresif tapi Jonathan anggap tu perkara biasa. 

Sementara Hopper menjejak pembunuh upahan dari Rusia, Steve, Dustin, Erica (Priah Ferguson) dan Robin terperangkap dalam pangkalan rahsia askar Rusia. Billy pula (Dacre Montgomery) dalam diam mengumpul angkatan tentera untuk misi dunia The Upside Down. 


Dari awal lagi penulis dah letak misteri perkara aneh yang berlaku di Hawkins secara serentak. Bila The Mind Flayers gagal untuk takluk Will Byers (Noah Schnapp) pada musim lepas, dia cuba guna Billy yang tak pernah ambil kisah dengan semua perkara aneh yang berlaku di tempat tinggal dia. 

Geram dengan watak Jonathan dalam musim ketiga ni sebab dia suka ignore perkara pelik yang jadi padahal dia dah pernah abaikan mak dia dalam musim pertama masa Will hilang. Patutnya dia dah kena sentiasa berjaga-jaga bila ada benda pelik sebab adik dia yang pernah jadi mangsa. Dah nampak lah penulis nak penonton ubah hati pada Steve pula. Lagipun sebelum ni tak diperkenalkan dengan lebih mendalam perwatakan Steve dan Jonathan. Dan perkenalan tu pula lebih kepada perspektif Nancy dalam masa yang singkat. 


Excited masa tengok pembunuh upahan Rusia, Grigori (Andrey Ivchenko) tu muncul sebab teringat dalam musim kedua, Duffer Brothers ada bagi hint dalam scene Eleven dok ubah channel dekat TV tu keluar muka Arnold Schwarzenegger. Muka Andrey memang ada iras Arnold even cara dia berjalan pun sama. 

Another one thing yang I suka dalam musim ketiga ni bila Eleven makin rapat dengan Max dan menyembang pasal girl stuff selain dari The Upside Down, Hopper ataupun Mike. Masa perdebatan antara Mike dengan Nancy pasal kuasa Eleven pun menarik sebab dua-dua pendapat betul. Level risau macam Mike bila tengok Eleven berdarah setiap kali guna kuasa minda dia tapi dalam masa yang sama curious sejauh mana kekuatan kuasa dia. 


Walaupun ramai yang suka plot pihak KGB berusaha untuk buka The Upside Down untuk guna sebagai mekanisma pertahanan negara mereka tapi I rasa macam pihak ni dimasukkan terlampau awal. I masih lagi tak nampak kenapa Dr. Martin Brenner buat eksperimen dan macam mana dunia The Upside Down ada hubungkait dengan dia. Lagi kecewa bila Eleven bertarung seorang balik di Hawkins sedangkan Kali dah muncul dalam musim kedua. 


Sebelum ni Duffer Brother kata tak nak series ni jadi panjang macam series lain sebab 8 episod pun dah cukup untuk ceritakan kisah Hawkins dan The Upside Down tapi lepas 3 musim banyak persoalan belum terjawab, I boleh kata Duffer Brothers buat silap besar. Terlampau awal untuk korbankan Billy kepada The Mind Flayers selain pihak KGB yang masuk tanpa penjelasan yang kukuh. 


Kemunculan Suzie (Gabriella Pizzolo) memang menarik sebagai hacker terhebat dan berduet dengan Dustin untuk lagu “The Neverending Story” tapi sayang lah babak tu nampak merepek sebab drag pada saat genting. Overall idea untuk musim ketiga memang cantik tapi tersia dengan olahan yang lemah. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7.5/10

1 comment

  1. Makin kompleks pula tapi persoalan utama tak terjawab lagi ek.. Hurm..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.