Tak Sabar Nak Berjemur Di Pantai Lepas PKP? Buat Wanita Hamil, Ini BAHAYA Yang Bakal Ibu Perlu Tahu

Friday 12 June 2020

berjemur di pantai

Berkelah dan berjemur di pantai pastinya aktiviti kesukaan ramai individu. Namun, bagi wanita mengandung, wujud kesan bahaya yang perlu anda ketahui.

Bahaya berjemur di pantai

Hakikatnya, secara teknikal aktiviti berjemur di pantai adalah 1 perkara yang tidak disarankan oleh pakar kepada semua individu, terutamanya wanita mengandung. Ini kerana terdedah kepada sinar UV matahari, meletakkan anda kepada risiko penuaan pramatang dan juga melanoma malignan (kanser kulit).

Beberapa kajian turut mengaitkan sinar UV dengan kekurangan asid folik. Fungsi asid folik adalah untuk menghalang dan mencegah kecacatan tiub saraf seperti spina bifida dan ia sangat penting pada trimester pertama kehamilan. 

Bagi wanita mengandung, kulit anda menjadi sangat sensitif dan lebih mudah mengalami kepanasan serta chloasma – bintik gelap pada wajah semasa berbadan dua. Banyak kebimbangan menyamakan tabiat berjemur di pantai dengan kaedah memerangkan kulit.

Kulit yang terdedah kepada cahaya matahari untuk tempoh yang lama semasa hamil boleh menyebabkan kegatalan, ruam panas atau masalah chloasma menjadi semakin teruk.

Pandangan pakar tentang isu ini

Menurut pakar daripada British Association of Dermatologists (BAD), Dr Sweta Rai menyatakan, tidak kira wanita mengandung mahupun mana-mana individu, aktiviti berjemur di pantai dengan berbaring di bawah sinar matahari tidak digalakkan. 

Malahan pakar penjagaan kulit semasa hamil juga tidak mengesyorkan aktiviti ini untuk dilakukan.

Dr Sweta menjelaskan, dalam tempoh kehamilan, tahi lalat anda boleh berubah disebabkan pengaruh hormon. Semasa berjemur, anda akan mengalami keadaan yang dipanggil pendedahan cahaya matahari kronik rendah atau selaran matahari.

Masalah selaran matahari yang dialami boleh menyebabkan penuaan pada kulit serta meningkatkan risiko untuk mengalami kanser kulit bukan melanoma walaupun dalam jumlah peratusan yang kecil.

Selain itu, ibu-ibu yang sedang hamil biasanya akan mengalami kemerosotan sistem imun, keadaan ini sekali gus memungkinkan ibu mendapat masalah berkaitan pendedahan cahaya matahari.

wanita mengandung

Adakah berjemur di pantai berbahaya untuk kandungan?

Pakar menjelaskan, tidak terdapat kajian yang dapat membuktikan mengenai perkara tersebut. Bagi Dr Sweta, saintis tidak mempunyai cara untuk mengetahui sama ada ia boleh memberikan kesan kepada bayi atau tidak. 

Walaupun kebanyakan pakar berpendapat bahawa ia tidak mungkin berlaku, tetapi masih tiada bukti untuk mengesahkannya. Walau bagaimanapun, sebelum hamil, untuk melakukan aktiviti berjemur di pantai, anda akan berbaring menelentang.

Namun, posisi tidur seperti itu bagi wanita mengandung boleh menekan urat besar dalam perut yang dikenali sebagai inferior vena cava. Jika keadaan itu berlaku, ia boleh mengurangkan aliran darah pergi balik ke jantung dan juga bekalan darah ke rahim.

Oleh sebab itu, posisi tidur wanita yang berbadan dua disarankan untuk mengiring ke sisi kiri berbanding menelentang.

Tip melindungi kulit bagi wanita mengandung

Sudah tentu anda tidak dapat menghindari diri daripada cahaya matahari 100% walaupun tidak berjemur di pantai, bukan?

Jadi sekurang-kurangnya, anda boleh mengurangkan kesan sampingan akibat terkena cahaya matahari dengan langkah-langkah berikut:

Memakai pelindung matahari SPF 30 atau lebih tinggi
  • Memakai pelindung matahari setiap 2 jam
  • Duduk di tempat teduh dan elakkan daripada terkena sinaran matahari secara terus
  • Hindari sinaran matahari pada waktu puncak, antara pukul 11 pagi hingga 3 petang

Kekal terhidrat

Berada di bawah sinaran matahari untuk tempoh yang lama boleh menyebabkan dehidrasi. Pastinya ia 1 keadaan berbahaya buat wanita mengandung. Air sangat penting bagi wanita yang sedang hamil kerana ia akan mengangkut nutrien dan vitamin untuk dibawa ke janin.

Dehidrasi juga boleh menyekat aliran darah ke rahim dan mengakibatkan gangguan kepada perkembangan bayi, sekali gus boleh menyebabkan kontraksi pramatang.

Jika anda tidak pasti sama ada badan mendapat cukup cecair atau tidak, perhatikan warna air kencing.

Air kencing normal sepatutnya berwarna kuning cair. Jika berwarna gelap, anda berisiko untuk mengalami dehidrasi dan perlu segera meminum air.

Sekiranya anda berdepan kesukaran untuk minum air kosong, anda boleh mencampurkan sedikit perahan lemon dan minumnya dengan ketulan ais.

bahaya-wanita-hamil-berjemur-di-pantai

Nikmati cahaya matahari secara sederhana

Sama seperti perkara lain dalam hidup yang perlu dinikmati secara bersederhana, begitu jugalah keadaannya dengan cahaya matahari. 

Tidak salah untuk anda menikmati keindahan alam ciptaan Tuhan, tetapi jangan secara berlebihan.

Anda masih boleh berkelah bersama keluarga atau bersantai di tepi kolam. Namun pastikan anda menjaga aspek pengambilan cecair dan memakai pelindung matahari.

Hello Health Group tidak menyediakan nasihat perubatan, diagnosis, atau rawatan.

1 comment

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.