Movie Review : Rampage

Saturday 21 April 2018

 Related image
Director : Brad Peyton
Cast : Dwayne Johnson, Naomie Harris, Malin Akerman, Jeffrey Dean Morgan
Genre : Fiction/Action
Running Time : 1 hour 47 minutes
Release Date : 13 April 2018
Trailer :


Movie pembukaan The Rock untuk tahun 2018, Rampage yang diadaptasikan dari arcade game, Rampage but unlike Jumanji, Rampage agak hambar dan try hard untuk jadi kelakar but failed miserably. 

Rampage mengisahkan tentang Davis Okoye (Dwayne Johnson) seorang bekas tentera khas US yang bekerja sebagai primatologist di San Diego kerana dia sayangkan haiwan. Shit happened bila serum yang merupakan bahan ujikaji syarikat Energyne terhempas jatuh dari angkasa lepas sebab makmal angkasa diorang, Athena-1 meletup dan terdedah kepada 3 ekor haiwan sama macam dalam arcade game – Gorilla (San Diego), Serigala ( Wyoming Selatan) & Buaya (Taman Negara Everlades).

Image result for rampage review

Serum kimia ni merupakan DNA campuran kepada haiwan untuk jadi lebih pantas, cerdik, agresif, besar and most importantly boleh sembuh sendiri bila terluka.Remember this point if you want to watch this movie. Why? Because dekat ending nanti you guys will question this at large scale. Villain dalam movie ni ialah Syarikat Energyne yang diusahakan oleh dua beradik, Claire & Brett yang mengaut keuntungan dari bahan ujikaji yang dibuat di makmal syarikat mereka. Tak pasti sangat macam mana diorang nak kaut keuntungan dari 3 haiwan ni sebab at the end diorang larikan diri macam tu je dan mati.

Gorilla yang terdedah dengan serum kimia tu gorilla yang dibesarkan sendiri oleh Davis lepas diselamatkan oleh pemburu haram & Davis namakan dia dan ajar dia bahasa isyarat supaya diorang berdua mudah berkomunikasi. Lepas terdedah dengan bahan kimia tu George membesar dan menjadi agresif kemudian ditahan oleh ejen khas US. Misi selamatkan negara & George terletak di bahu Davis, bekas saintis Energyne – Dr. Kate Caldwell (Naomie Harris) dan Ejen Russell (Malin Akerman).

Image result for rampage review

As much the story goes, its bland and absurd walaupun visual cantik especially bila 3 haiwan gergasi ni keluar onscreen. Tapi setakat visual je cantik cukup ke untuk terhibur untuk 103 minit bila tiada kerjasama antara authorities sedangkan masing-masing dalam satu misi menyelamatkan negara? Sudahnya Davis yang lawan 3 haiwan gergasi tu sorang-sorang. Semua lah dia tapau sorang. 
1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought 0 = 6.4/10

6 comments

  1. George tu dapat penawar masa diorang campak perempuan jahat tu untuk bagi George makan. kan perempuan jahat tu ada pegang penawar tu masa tu. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa okay now dah perasan dah macam mana George boleh elok haha thanks!

      Delete
  2. Adoi.. Teringin sanhat nak tengok filem ini sebab dia punya trailer.. Lagipun kalau ada the rock, akak okay je.. Kikiki..

    ReplyDelete
  3. Aritu nak tengok wayang tapi taktau nak tgk citer apa, so kensel. Skrg dah tau nak tengok cter apa, boleh on balik la wayang ni

    ReplyDelete
  4. aida suka citer ni.
    nice.
    kelakar.
    sayu di akhirnya.
    the rock is rock lah...

    ReplyDelete
  5. Dah tengok tapi tu la lakonan the rock dalam jumanji lagi best

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.