Movie Review : Tumhari Sulu

Monday 22 January 2018

Image result for tumhari sulu review

Director : Suresh Triveni
Cast : Vidya Balan, RJ Mallishka, Neha Dhupia, Manav Kaul
Genre : Drama/Comedy
Running Time : 2 hours 30 minutes
Trailer : 

Tumhari Sulu mengisahkan tentang kehidupan seorang suri rumah kelas sederhana di bandar Mumbai yang tinggal bersama suaminya Ashok dan seorang anak lelaki. Walaupun selalu dipandang rendah oleh ayah dan kakak kembarnya disebabkan tiga kali gagal dalam pelajaran, Sulu tetap bangga dengan pencapaian hidup walaupun cuma menang dalam acara sukaneka di sekolah anaknya. Tuah berada di pihak Sulu bila secara tak sengaja dia mendapat tawaran untuk menjadi DJ radio semasa menuntut hadiah cabutan bertuah di syarikat radio WOW di Mumbai. 

Daripada kehiduan seorang suri rumah biasa kepada DJ radio yang glamour jadi taruhan plot daripada Suresh. Bermula dengan angan-angan dan keyakinan diri, kehidupan Sulu berubah walaupun mendapat tentangan dari ayah dan kakak kembarnya. 

Lakonan Vidya Balan sebagai Sulu memang cantik dan natural sama macam filem dia yang lain. Sama juga dengan lakonan Manav Kaul sebagai Ashok, suami yang penyayang dan bekerja keras untuk family. Walaupun leading cast cuma average looks & there's no fancy makeup or lifestyles tapi chemistry Vidya-Manav buat kehidupan suami isteri ni nampak cantik sangat onscreen and it gives us warm moments to be happy with marriage although living as a middle-class life in urban area like Mumbai. Not to mention how perfect Tumhari Sulu team to stay as real as possible to portray their life onscreen. Stick to comedy genre, I find it amusing and entertaining layan keluarga kecil & kerenah Sulu dengan kehidupan dia. It just light and perfect as well.

Image result for tumhari sulu review

Tapi tu sembang first half of the movie, masuk je second half TS dah mula hilang tujuan asal. Dari ceria tiba-tiba bertukar jadi huru-hara. Memang second half yang sarat dengan drama & emosi nampak okay je sebab movie ni ketengahkan feminisme and women progression tapi Suresh took it too far bila dia ubah karakter Ashok dari suami penyayang kepada suami tipikal kurung bini di rumah supaya ego dia tak tercalar bila tak mampu jadi breadwinner of the family. Kalau Suresh just keep it chill maybe movie ni nampak cantik je dari awal sampai habis. 

Thanks to Vidya, Manish and other supporting cast for saving the movie with their talent tapi boleh nampak plot yang longgar & huru-hara asalkan siap. Lagi geram tengok ending scene bila Sulu dapat idea tapi lari sana lari lepastu movie habis. Its like an unfinished business here. I need an explanation for that scene seriously. Sama jugak scene Sulu start masuk kerja sebagai DJ. To adapt new things for sure take some time tapi Sulu cantik je handle semua benda macam dah lama kerja. Walaupun dia pernah jadi hos tapi berbeza lah dengan DJ. Its too perfect to believe it is real. 

Image result for tumhari sulu review

Despite the flaws, I can assure you Tumhari Sulu is worth to watch for, since lakonan Vidya Balan tak pernah mengecewakan and of course I berani bagi jaminan sebab dia baru je menang Best Actress Award untuk lakonan dia sebagai Sulochana dalam movie ni di Filmfare Awards 2018. Neha Dhupia pun menang Best Supporting Female Award sebagai Maria di Star Screen Awards so tak rugi lah tengok movie ni. Tambah pula dengan catchy songs macam Ban Ja Rani & Hawa Hawaii remake dan visual yang cantik, it adds another plus point on why you guys should watch Tumhari Sulu. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 8.9/10

3 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.