Movie Review : Jibam

Saturday 27 January 2018

Related image

Pengarah : Che Mie
Pelakon : Mohd. Ariff Abdullah, Bohari Ibrahim, Syafie Naswip, Farah Ahmad, Kazar Saisi, Kamarool Haji Yusof, Esma Daniel dan Mia Ahmad.
Genre : Drama/Comedy
Durasi tayangan : 99 minit
Trailer : 


Diadaptasikan dari novel karya Ujang yang menggunakan judul sama, Jibam mengisahkan tentang Jibam atau Asyraf yang dilahirkan terencat akal di Kampung Belulang. Ayahnya Suman meninggal dunia ketika mencari rotan di hutan dan Jibam tinggal bersama ibunya, Piah (Farah Ahmad) dan dua orang abangnya Kadir (Syafie Naswip) & Fakir. Jibam sering diejek dan dianggap gila oleh orang kampung kerana perangainya yang nakal.


Jibam sentiasa bermain di kawasan rumah Tok Ngah Sudin sehingga merosakkan harta benda dan haiwan ternakan Tok Ngah Sudin. Disebabkan sakit hati dengan kelakuan Jibam, Tok Ngah Sudin memukul Jibam sehinggakan satu hari Tok Ngah Sudin memukul Jibam sehingga terjatuh dari bukit rumahnya. Kaget dengan keadaan Jibam, Tok Ngah Sudin menyembunyikan Jibam di balik belukar. Keesokan harinya terkejut dengan kehadiran Jibam membuatkan Tok Ngah Sudin mula tidak siuman. 



Kalau pada zaman novel Jibam diterbitkan, 100,00 unit cetakan telah terjual tapi lain cerita yang terjadi kepada filem Jibam. Tapi sebelum tu, I've never read novel Jibam so nak buat comparison between these two memang tak dapat so this is my review based on what I've watch only.


I guess ni movie pertama Buntat selepas kemunculan dia dalam drama 7 Hari Mencintaiku. Kalau fans Buntat, you guys must watch this movie sebab lakonan dia memang bagus sebagai kanak-kanak terencat akal. Not sure berapa sebenarnya umur Jibam sebab dia boleh fit in dengan kanak-kanak lain yang normal tapi based on apa yang ibu dia cakap dia dah besar mungkin di fasa remaja sebab masa dia lahir pun ayah dia tak lah tua sangat. 

Excrescent of Jibam is the cast line-up. Farah Ahmad, Buntat, Syafie Naswip and others memang terkenal dengan bakat lakonan so bila plot Jibam ni tak cantik pun tak berapa sakit hati sangat bila tengok but still I have issue with the plot. Bukan dengan plot je tapi dengan karakter Tok Ngah Sudin sekali. Dia punya menyampah dengan Jibam tu nampak sakit sangat. Lagi menyampah bila terlalu lama fokus dengan screentime Tok Ngah Sudin.


Another thing, kalau rahsia Tok Ngah Sudin ni tak didedahkan awal, mungkin cerita ni nampak lagi cantik. Lepas rahsia ni keluar movie Jibam dah mula hilang fokus dah. Its like ni dah tak jadi cerita Jibam tapi dah jadi cerita Tok Ngah Sudin. I'm disappointed. Tapi tak lah kecewa sangat sebab selalunya kalau adaptasi novel ni memang takkan mampu digarap cantik pun. Even drama pun fail inikan pula movie.


Tak pasti plot masa filem Jibam ni, mungkin era 80-an sebab keadaan kampung yang tiada teknologi langsung dan sumber pencarian cuma dengan bercucuk tanam. Kenderaan pun basikal je. Tapi kawasan Kampung Belulang ni memang cantik nak pulak kawasan rumah Jibam siap ada kincir air!


Actually tak tahu lah apa sebenarnya mesej nak disampaikan melalui filem Jibam ni sebab banyak sangat benda dia compresskan dalam satu movie. Sudahnya apa pun tarak. Kalau ikutkan tagline dia 'Kalau kau menjadi aku, aku yakin kau mengerti' tapi scene Jibam kena ejek dengan budak kampung dan pukul oleh Tok Ngah Sudin je lah yang buat emosi pun. Tapi tak jauh mana pun emosi tu sebab terlindung dengan keletah Jibam yang kelakar.


Ada elemen misteri dalam filem ni tapi pengarah tak fokus pun dekat situ ataupun dia expect yang tengok movie ni semua dah baca novel Jibam ataupun dia expect ramai yang akan cari novel Jibam? Either way, it doesn't work and its disappoint me big time. Banyak sebenarnya plot dalam movie ni boleh dikembangkan tapi entah apa sebenarnya dia nak fokus. Sudahnya ending tak cantik sampai buat rasa yakin yang movie ni bukan movie Jibam tapi movie Tok Ngah Sudin. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline 0.3, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought 0 = 6.4/10

6 comments

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.