Movie Review : Baazaar

Wednesday 24 April 2019


Director : Gauravv K. Chawla
Writer : Nikkhil Advani, Parveez Sheikh, Aseem Arora
Cast : Saif Ali Khan, Radhika Apte, Chitrangada Singh, Denzil Smith, Rohan Mehra
Production Company :   Emmay Entertainment, Kyta Production, B4U Motion Pictures, Viacom18 Motion Pictures
Distributor : Anand Pandit Motion Pictures, Panorama Studios, Viacom18 Motion Pictures
Genre : Thriller / Drama
Running Time : 137 minutes
Release Date : 26 October 2018
Trailer :



Antara salah satu movie yang paling ditunggu sekali untuk tahun 2018 sebab trailer dia gempak. Plus I suka genre thriller pasal business macamni.

Baazaar mengisahkan tentang Rizwan Ahmed (Rohan Mehra) yang nak hidup senang dan kaya-raya macam idola pujaan dia, Shakun Khotari (Saif Ali Khan). Shakun dari kecil seludup berlian di stesen keretapi dan berkerja di bawah Parekh Niwas. Bila remaja, Shakun try tackle Mandira, anak Parekh (Chitrangada Singh) supaya dia dapat jadi menantu jutawan berlian. Luck in his plate, he married Mandira and conquer the business.


Lepas bergaduh dengan ayah dia tentang kerjaya, Rizwan keluar dari rumah dan pergi mencari kerja di Mumbai. Rizwan apply di company terbesar yang jalankan bisnes saham di India. Dari situ dia kenal dengan Priya Rai (Radhika Apte) dan bantu Rizwan untuk berjumpa dengan Shakun.

Dengan segala ilmu dan teori yang dia ada, Rizwan berjaya jadi orang kanan Shakun and stroke business deal with him. Business deal dengan Shakun kena pegang 2 prinsip :

1. Jangan hanguskan duit Shakun.
2. Ingat rules pertama.


Agak intense lah untuk Rizwan yang amatur nak biakkan duit Shakun but he managed to do it. Bila Shakun offer project Skycom – syarikat telco dekat Rizwan, dia minta 15% saham dalam company tu dan ajak adik ipar dia join sekali. Sayangnya Shakun ni tak suka pun kerja dengan orang, dia lagi suka pulun sorang je harta dia.

Of course dia khianat Rizwan walaupun Mandira dah larang. Of course hidup Rizwan kucar-kacir bila company Skycom tak masuk pun dalam list kerajaan. End up Rizwan buat keputusan untuk bongkar jenayah Shakun dengan bantuan Stock Exchange Board of India (SEBI).


Jalan cerita Baazaar agak fresh di India sebab tak banyak pun movie berkisarkan fraud in stock trading tapi garapan dia still ada cacat cela nak pula bila cerita ni dilakonkan oleh debutante Rohan Mehra. Instead of nak kesian dengan Rohan sebagai Rizwan, rasa syok tengok trick Shakun untuk survive dekat atas. Walaupun watak Priya cuma supporting cast tapi Radhika pandai gunakan screentime dia untuk menyerlah.

Kekuatan movie ni selain dari Saif Ali Khan adalah dialog-dialog yang nampak agak savage dan real.

“People say money isn’t god, but I say it isn’t less than god”


Not much for cinematoghraphy since main shooting place dekat dalam stockroom je. Music album pun hambar except lagu Chod Diya nyanyian Arijit Singh. Thank God! Kena betul lagu ni dengan scene Rizwan dapat tahu dia kena tipu dengan Shakun. Boleh bayang betapa remuk hati dia masa tu and start to lose hope sebab semua dah hilang sekelip mata je.


Movie ni mungkin boleh pergi jauh kalau ending dia di pihak Shakun because we need that kind of drama.

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.6, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.6 = 7.3/10

20 comments

  1. Lama dah tak tgok hindustan. Hehe

    ReplyDelete
  2. harini jaja dh dua kali baca review cerita hindustan. Hmm nk kena tgk ke ni hehe

    ReplyDelete
  3. Farhana minat betul hindustan erk...sama mmacam adik akak

    ReplyDelete
  4. wow sisi lain citer hindi nih , suka juga cerita2 camni sebab taklah bercinta romantik 24jam ....lagi2 saif yg berlakon ...nanti nak cari dan tengok jugak ...kalau ada citer tamil best pun kongsilah saya suka movie tamil

    ReplyDelete
  5. Cerita ni nampak macam best je. Dah lama tak layan cite hindustan. Zaman dulu mmg suka sangat layan cite hindustan ni. Kalau feedback bagus berkaitan cite ni, nampak gayanya kena tengok lah..

    ReplyDelete
  6. Dah lama tak tengok Hindustan. Suka lakonan, baju, pemandangan dia ecantik
    Teruja nak tengok yang ni

    ReplyDelete
  7. Jarang jarang saya nak tengok cerita hindustan ni. Eh boleh kata saya memang jarang tengok movie dan TV lah. Tapi tengok ada orang handsome ni, hahaha. Tiba tiba teringin nak tengok pulak. Jalan cerita pun nampak menarik

    ReplyDelete
  8. Kalau nak tahu movie hindi best2 nanti boleh refer je kat blog ni. Selalu lupa tajuk n tak tahu best ke tidak..now leh lah tgok selalu..hehehe

    ReplyDelete
  9. Kita dulu-dulu minat giler cite Hindustan hehehe sebab ada adegan kekeluargaan cuma yang baru ni dah jarang follow tengok yang ni banyak pelakon baru kita tak kenal hurmmm...

    ReplyDelete
  10. Jarang jumpa blogger yang review movie hindustan. Bagus la awak ni. Tapi tu la, sejak dah kerja ni jarang sgt layan cerita hindustan. Bukan apa, tak larat nak tengok.. kang nangiss je.. hehe

    ReplyDelete
  11. Antara fav hero, saif ali khan tapi nampak dia dah tua.. dulu masa muda mmg cute sgt hihihi.. kak liez layan gak hindustan tapi tengok hero dan heroin jugak.. boleh la nak layan cerita ni sbb hero best

    ReplyDelete
  12. tak sabarnya nak cari movie nie dan nak tengok online. hujung minggu nie tak buat apa2 so nak layan lah movie nie. lama tak layan movie hindustan mcm nie. mesti best

    ReplyDelete
  13. Cerita hindustan ehhh. Macam menarik jer ni haha. Saif ni antara pelakon yang menjadi fav sejak dulu lagi. Cam buat comeback menerusi filem ini

    ReplyDelete
  14. AM mmg peminat cerita Hindustan.. Best layan movie2 yg thriller n penuh konflik camni.. Leh la layan tgk malam nie..

    ReplyDelete
  15. wow.. this movie macam yes wei!!! i wanna watch this too... both actor and actress are really good one!

    ReplyDelete
  16. Alamak camne boleh terlepas movie ni. Kena tengok ni. Sis pon kaki Bollywood. Hehe. Hope ada banyak lgi review cite hindustan best. Actor favourite ni. Even movie banyak tak logic tapi tula yang best tengok. Hehe. Tamil pon sis layan.

    ReplyDelete
  17. Nampak menarik movie ini. Actor semua pun hebat-hebat. Kena cari masa tengok movie ini.

    ReplyDelete
  18. Wow 17mils views for their trailer kemain popular movie ni, kalau sempat kelly pun nak watch.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.