Drama Review : Lelaki Kiriman Tuhan

Sunday 7 April 2019


Pengarah : Rashid Sibir
Penulis Skrip : Mufid Shuhaimi
Pelakon : Remy Ishak, Mira Filzah, Kartina Aziz, Che Ta, PU Azman, Isyariana Che Azmi, Harris Annuar, Uyaina Arshad, Talha Harith, Maria Farida. Jasmin Hamid, Jalaludin Hassan, Norlia Ghani
Genre : Cinta/ Drama
Jumlah Episod : 18 Episod
Tarikh Tayangan :  1 Oktober 2018 – 28 Januari 2019
Syarikat Produksi : Zeel Production
Penyiaran : Astro Oasis (Slot Raihana)
Main OST : Kisah Ku Inginkan - Tokti ft Judika

Orang lain dah habis angau dengan Remy Ishak-Mira Filzah, kita baru nak tersengih. Sebenarnya dulu dah layan lepastu penat tunggu tiap minggu, apa benda seminggu satu episod, jenuh nak tunggu aih sudahnya biar running habis dulu baru kita layan tapi lepastu lupa. Haritu tengah kecoh Remy-Mira dating baru sambung tengok balik.

First time tengok drama dekat Astro Oasis, no wonder la kurang sikit menyengat macam arahan Michael Ang sebab Michael macam santai je jalan cerita, tak melodrama sangat macam arahan Rashid Sibir ni. But still enjoy nak layan lah mungkin sebab cerita asal dari novel tajuk yang sama karya  Umie Nadzimah memang dah menarik kot. I tak baca novel ye so I tak nak buat comparison which one is better.

Naira (Mira Filzah) yang terkenal dengan sifat garang dan bermuka masam mencuka di kalangan anak buah dia di Resort Keriang Hill. Resort yang ditinggalkan oleh arwah ayah dia (Jalaluddin Hassan) lepas meninggal disebabkan sakit jantung. Abang sulung dia, Mirza (Talha Harith) pulak buang masa dengan hisap dadah dengan kawan baik dia. Tak cukup habiskan duit family, dia buat hutang dengan Ah Long sampai family kena kacau supaya langsaikan hutang.

Masa lari nak selamatkan diri dari Ah Long, Naira tersalah masuk kereta Raid (Remy Ishak) so dari situ diorang kenal sampai lah Raid berjaya tawan hati Naira kemudian berkahwin. Hutang Ah Long dah settle sebab Raid tolong bayar, Raid pujuk Umi (Kartina Aziz) untuk harta Mirza berubat di pusat serenti, selamatkan adik bongsu Naira, Zeenat (Isyariana Che Azmi) dari diculik dan banyak lagi. 


Bagi Naira, Raid Lelaki Kiriman Tuhan untuk dia tapi datang pula Datin Maria (Jasmin Hamid) dengan Puan Sri Anita (Maria Farida) ceritakan tentang kisah silam Raid sebagai anak ikan diorang berdua dan datin-datin yang lain. Tambah pulak dengan cerita buruk yang keluar dari mulut Mirza buat Naira menyesal kahwin dengan Raid.


Pembantu Naira, Cik Man (PU Azman) selalu nasihatkan Naira hal kehidupan, kerja dan agama. Awalnya Naira boleh terima Raid tapi sebab mulut Kak Bed (Che Ta) yang suka menghasut dan buat cerita di resort tu buat Naira hilang pertimbangan. Farriz (Harris Anuar) dengan Maryam (Uyaina Arshad) tolong jadi penasihat untuk masalah-masalah Naira dengan Raid.


Jalan cerita LKT ni sweet lah nak pula bila gandingan Remy dengan Mira menjadi, chemistry tu agak strong sampai sengih je tengok scene diorang dua except scene Naira merajuk lama kemain tu lah. Scene merajuk tak nak bincang yang buat drama ni panjang. Penat jugak tengok padahal banyak lagi scene lain yang director boleh panjangkan dan olah dengan baik macam kisah silam Farris-Raid-Mirza ataupun bagi info mendalam sikit pasal dadah ni sebab kes dadah makin meningkat sekarang.

Ada jugak lah scene yang merepek macam scene Naira lari dekat lorong belakang masa kena kejar dengan Ah Long. Dah tahu kena kejar, pergi la dekat tempat awam tak la kena kacau teruk sangat. Raid pun satu hal, laptop ada dokumen P&C tapi selamber je tak kunci pintu bilik pastu acah terkejut Kak Bed boleh selongkar dan sebarkan.


Paling suka scene Che Ta dalam drama ni sebab watak dia kelakar walaupun mulut jahat nak pulak dengan heels 5 inci dia, anting-anting rambu ramba dia pastu dok catwalk Miss Malaysia dia. Nak pulak bila ada slot tambahan untuk dia dengan PU Azman berdakwah ringkas, memang syok nak layan. Menjadi betul diorang dua berlakon. PU Azman pun nampak tak kekok berlakon even first time. Santai je dia sambil berlakon sambil berdakwah. Keep it up!


This is my first time layan drama Uyaina and she’s great in her scene, nampak natural. Same goes to Isyariana. Suka tengok scene dia dengan Mira, nampak sesuai jadi adik beradik sebab memasing jenis lembut je bila bercakap. Harris Anuar kena belajar dengan Alif Syukri macam mana nak jadi lelaki lembut annoying sebab ada scenes yang dia nampak tak menjadi but still he’s cute.


Soundtrack album pun best – Kisah Ku Inginkan (Tokti feat Judika), Kata Hatiku (Rendy Faliq) dan Jika Aku Untukmu (Intan Sarafina). Lagu last tu kalau scene sedih boleh menangis nak pulak episod hujung-hujung drama ni.

Shooting location LKT ni area Keriang Hill, Kedah dengan Perlis – scene Naira dengan Raid pergi honeymoon. Memang cantik la tempat-tempat dekat area ni. Famous la Keriang Hill Resort lepas ni sebab masuk dalam drama top. Dah la tempat pun cantik, deco pun class. 





Kalau layan drama Mira Filzah memang cuci mata tengok wardrobe dia sebab cantik-cantik dan ala muslimah. Kali ni lagi best sebab ada Uyaina dengan Isyariana sekali. Antara penaja pakaian of course lah Ariani sebab Mira duta khen, Cindai, Uniqlo, Audra Bella dan banyak lagi [Juling mata tengok credit scene]


All in all drama ni memang layan tengok Mira dengan Remy, lagi satu mesej kekeluargaan yang jarang kita nak nampak bila pengarah tonjolkan yang parents pun banyak buat silap dalam mendidik anak-anak especially ayah Raid dan Umi kepada Mirza-Naira-Zeenat.

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.9, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8.6/10

6 comments

  1. lagi suka baca novel tapi still la layan drama sebab ada remy ishak..hehe

    ReplyDelete
  2. belum baca lagi novel dia tapi citer dia layan gak sekali sekala sebab hero dia ehehe

    ReplyDelete
  3. Saya tak baca novelnya & dramanya pun tak tengok sangat tapi ramai yang cakap drama ni best. Saya pernah tengok gandingan Remy Ishak & Lira Filzah dalam drama lain je. Boleh dikatakan diaorang ada chemistry sebagai hero & heroin.

    ReplyDelete
  4. tengok drama nie separuh jalan je.. tengah tunggu nak baca novel dia.. lebih layan dengan novel rasanya..

    ReplyDelete
  5. mama tak penah tgk lagi ni nampak menarik

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.