Movie Review : Jigsaw

Tuesday 17 April 2018


Image result for jigsaw 2017

Director : Michael & Peter Spierig
Cast : Tobin Bell, Hannah Anderson, Laura Vandervoot
Genre : Thriller/Horror/Mystery
Running Time : 91 minutes
Release Date : 26 October 2017
Trailer :


Lepas sedekad, franchise SAW datang balik dengan movie Jigsaw, means another life or death decision, another confession of dark secret been out again. But unlike previous movies, Jigsaw agak mild and less gore. But still good to watch when they come up with new method killing machine.

Image result for jigsaw 2017

Not only you guys have to wait for their confessions to come up but they also made us question did ill sadist John Kramer died and all this his copy-cat doing or he just fake his own death and enjoying his little time torturing people?

Macam movies yang sebelum ni, 5 orang terperangkap dalam gudang lama dan perlu bekerjasama untuk keluar dari situ. But even after 7 movies of SAW, masih lagi manusia yang terperangkap dalam situ tak familiar dengan game confession or death ni. Its kind of tiring watching them panic hysterically and screaming here and there padahal boleh je kalau diorang bekerjasama. Kunci untuk lepaskan diri dari situ cuma bersatu dan bekerjasama je tapi masing-masing selfish and that’s actually the real reason why they’re caught in that place.  

Image result for jigsaw 2017

And investigation team supposedly one step ahead of whomever behind this game. Nak kalahkan John Kramer yang licik, you guys kena lah jadi extra licik kan? Tapi entahlah ketua investigation tu pun ada kisah silam dia yang tersendiri. Instead of him catching John Kramer/copy-cat, dia pulak yang terperangkap dalam game.

But despite all this, movie ni still okay nak layan lah cuma dia tak sharp and gore macam previous movies. Tak kata Jigsaw ni tak patut keluar cuma bila franchise yang orang dah tunggu lama, the story should be extra good. Baru la boleh hidupkan balik franchise tu. But this one hmmm. But still good to watch, sebab dia masih kekalkan prinsip asal franchise SAW.
1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0 = 6.9/10

9 comments

  1. Ika suka movie ni sebab suka tgk mcm mana dia susun game tu dgn baik. Macam ada saja idea yg dia ada. Hee.

    ReplyDelete
  2. bila panik dan pentingkan diri memang malanglah kan.. Kak Sha tak tengok filem ini..

    ReplyDelete
  3. tak pernah tgk lagi. mcm scary jee

    ReplyDelete
  4. Menggigil tengok trailer dia haha
    .
    Nice review kak FJ!! ^^

    ReplyDelete
  5. sakit perut tengok cerita macam ni huhuu

    ReplyDelete
  6. belum pernah tgk movie ni lagi..

    ReplyDelete
  7. tak pernah tengok sequel ni..takut kemurungan lepas tonton..huhu

    ReplyDelete
  8. da tgk citer ni.
    hmmmm ada plak yg jadik pengikut rupanya. aduhai.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.