Movie Review | Love Reset (2023)

Saturday 13 January 2024


Director: Nam Dae-jung  
Writers: Bang Gicheol, Nam Dae-jung, Kim Sun-young, Hwang Se-in, Lim Chul-hyung, Yoon Kyung-ho, Jo Min-soo, Jo Min-soo
Cast: Kang Ha-neul, Jung So-min
Production Companies: Woollim Films, TH Story
Distributor: Mindmark
Genre: Romantic / Comedy
Running Time : 119 minutes
Release Date: 3rd October 2023 (South Korea) 
Trailer :


Naskhah romantik komedi arahan Nam Dae-jung yang mendapat tempat pertama untuk jumlah kutipan tertinggi pada bulan Oktober 2023 mebawa kisah rumahtangga yang berantakan. No Jeong-yeol (Kang Ha-neul) berkahwin dengan Hong Na-ra (Jung So-min) atas dasar cinta walaupun hampir mati ditembak oleh Hong Jang-gun (Lim Chul-hyung) gara-gara menjadi punca anak daranya lari dari majlis perkahwinannya sendiri. 

Sepanjang Jeong-yeol persiapkan diri untuk mengambil ujian semasa di universiti, Na-ra yang menyara keluarga dengan kariernya sebagai penulis skrip. Lagipun Na-ra adalah anak orang berada jadi wang bukan masalah buat dia. Yang menjadi masalah bila ibu mertua dia, Sook-jeong (Kim Sun-young) selalu pertikai cara hidup Na-ra dan berkira. 


‘So frustrating! You’re buying all these side dishes! How is buying cheaper? How in the world can buying be any cheaper? Are you messing with me because I’m uneducated? It must be cause you’re born rich, right?’ - Sook-jeong 

Hubungan suami isteri tersebut semakin buruk apabila Jeong-yeol suka dengan perhatian yang diberikan oleh peguam muda di pejabat manakala Na-ra pula digosipkan bersama senior di tempat kerja. Akhirnya, Jeong-yeol dan Na-ra ambil keputusan untuk bercerai setelah 2 tahun berkahwin lalu mahkamah putuskan untuk mereka berdua menjalani tempoh bertenang selama 30 hari. Ketika pulang dari mahkamah, mereka berdua terlibat dalam kemalangan dan hilang ingatan lalu jatuh cinta kembali. 


Tak hairan lah kalau filem Love Reset jadi kesukaan ramai bila pertelagahan antara suami dan isteri ni kelakar sepanjang first half. Ada saja yang mengundang pergaduhan sejak awal pagi hingga ke malamnya. Sakit perut gelak bila tengok babak Jeong-yeol sentap dengan ayat Na-ra tentang status dia sebagai penganggur. 

Pace filem yang laju buatkan babak kelakar dipersembahkan dengan cemerlang, tepat menggambarkan keadaan huru-hara dalam rumah suami isteri ni. Walaupun ada babak yang tipikal dalam komedi rumah tangga tapi tetap kelakar sebab lakonan dan ekspresi muka Kang Ha-neul. Few scenes dalam filem ni pun ada yang viral dekat TikTok juga. 


Sinematografi dari Shin Tae-ho mainkan peranan juga untuk beberapa angle yang cantik dalam beberapa babak penting. Macam mana Na-ra mula jatuh cinta dengan Jeong-yeol buat pertama kali dan juga kali kedua. Babak di mana mereka berdua kahwin walaupun ringkas tetap nampak cantik dan dreamy. 

Sembang dari sudut kekurangan filem ni bila jalan cerita tak begitu kuat sebab penulis tak kembangkan sangat latar belakang dua watak utama. Kenapa Na-ra selalu balik dalam keadaan mabuk sampai perlu letak alkohol hampir dalam kesemua bekas minuman dalam peti ais. 


Tengok pada cara Sook-jeong mengata menantu dia, boleh faham lah kenapa rumah suami isteri ni tak ada pembantu tapi Jeong-yeol yang sayang Na-ra separuh mati jadi kenapa dia tak defend Na-ra setiap kali keluarga dia kutuk Na-ra? Kenapa mertua dia menyampah sangat dengan Na-ra pun tak dijelaskan supaya kita lebih faham justifikasi dan prspektif Jeong-yeol dan Na-ra. 

Babak dekat airport pun rasanya lagi awwdorable kalau biarkan saja elemen romantik conquer daripada try hard nak buat kelakar yang cliché. Nak tengok juga dua-dua watak ni cari cara untuk pulihkan balik apa yang rosak daripada biarkan takdir ambil alih sepenuhnya. Maybe it just me but marriage is a responsibility. Bukan semata bergantung kepada perasaan cinta yang berbolak-balik. 


Apa pun filem Love Reset mempunyai elemen hiburan yang tinggi dengan chemistry antara main lead untuk mengukuhkan scenario kisah cinta yang diberikan peluang kedua untuk bersama. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.7 = 8.3/10

1 comment

  1. bagi akak kalau filem romantik wajib ada chemistry yang kuat antara lead. no wonder ramai cakap filem ni best

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.