Movie Review | The Last Color

Sunday 14 February 2021

Director : Vikas Khanna

Writer : Vikas Khanna, Vibhav Srivastava

Cast : Neena Gupta, Aqsa Siddiqui, Princy Sudhakaran

Production Company : House of Omkar

Distributor : Zee5

Genre : Drama

Running Time : 90 minutes

Release Date : 4 January 2019 (Palm Springs International Film Festival), 11 December 2020 (India)

Trailer :

Berlatarbelakangkan kehidupan di Banaras, India di mana balu merupakan golongan yang tertindas oleh masyarakat di sana kerana dipercayai akan membawa nasib malang. Semua balu ditempatkan di ashram yang usang. Makanan untuk si balu pula cuma dibenarkan untuk makan nasi kosong dan air masak. Pakaian mereka pula dibenarkan warna putih sahaja tanpa sebarang corak atau perhiasan. 

Kerana penindasan sejak berkurun lamanya di India, peguam Noor Saxena (Princy Sudhakaran) berjaya fight dekat mahkamah supaya penindasan ni dihapuskan kerana melanggar hak asasi manusia. Kerana penindasan ni juga yang menghalang Noor (Neena Gupta) untuk hidup dengan warna kegemaran dia, merah jambu pekat ataupun bermain Holi. 

Flashback 24 tahun lepas bila Noor berjumpa dengan Chhoti (Aqsa Siddiqui) yang mencari duit dengan berjalan di atas tali. Dia nak kumpulkan Rs300 supaya dia dapat masuk ke sekolah tapi disebabkan Chintu (Rajeswar Khanna) ketagih dengan judi, habis semua duit bila dia kalah. Apa lagi yang boleh Chhoti buat selain dari lepak dengan Anarkali (Rudrani Chettri) dan cuba berkawan dengan Noor. 

Pengarah dan penulis Vikas Khanna olah persahabatan mereka berdua dengan meletakkan beberapa scene yang sweet dan comel. Both of them completes each other bila Noor dah lupa rasanya bila seseorang prihatin terhadap dia dan Chhoti yang rindukan pelukan emak.  

‘Chhoti understand one thing, you receive love as a right, never beg for it.’ - Anarkali

Vikas Khanna seorang chef yang mendapat Michelin stars kemudiannya debut sebagai pengarah selepas terbitkan cerita ni dalam novel dia. Mungkin dia dapat ilham masa buat kerja-kerja amal sebab cerita Noor dengan Chhoti terasa dekat, hangat dan realistik. Beberapa scene dalam The Last Color menggunakan makanan untuk mulakan persahabatan atau eratkan lagi hubungan antara watak macam scene Chintu makan sepinggan dengan Chhoti di majlis kahwin atau scene Noor ambil makanan suci untuk Chhoti. 

Watak polis Raja (Aslam Sheikh) yang mendera si isteri gara-gara tak dapat anak lelaki. Kesemua anak perempuannya dianggap beban dan dinafikan hak untuk belajar di sekolah sebaliknya perlu belajar kerja-kerja rumah. Di luar rumah, dia merogol Anarkali secara bergilir dengan rakan-rakan setugas. Seringkali dia ugut Anarkali supaya diamkan sahaja rahsia dia ataupun dia jual Chhoti di black market. Bukan Raja seorang yang toxic di kawasan tu tapi kebanyakannya pun begitu. Agak depressing lah bila tengok movie ni. Tergamak betul layan orang lain macam tu apatah lagi budak kecil. Menangis tengok Chhoti tunaikan janji dia pada Noor dengan ending scene. Beautifully written. 

Sinematografi dari lensa Subhranshu Das pun bermain dengan emosi jugak sebab di sebalik keindahan kawasan Banaras tu terdapat sisi gelap yang terlampau kejam. Air Sungai Gangga yang dikatakan suci pun tak dapat sucikan hati manusia yang memuja siang dan malam. Dan Banaras yang menjadi simbolik kota yang suci pun penuh dengan kekotoran yang diwaris turun-temurun. Background music dari Mahesh Bharti menambahkan impak pada penceritaan. 

Scene Noor menari sebagai Radha tu boleh nampak yang hidup dia dulu bahagia sebab watak dia pandai menari, menjahit dan memasak tapi semua tu dirampas dengan kejam bila suami dia mati. Tak adil untuk dia bila dipaksa berkahwin dengan orang tua dan jadi balu pada usia dia yang masih banyak lagi tersisa. Rasa kesian bila tengok dia berangan dalam bilik air dan mengenakan bhindi, kajal dan anting-anting. Masa dia bertafakur pun dia duduk dekat dengan sari cantik. 

The Last Color nampak je simple penceritaan dia tapi sesak dada bila tengok sampai habis sebab tak terbayang hidup macam tu. Dilarang makan selain nasi dan air, dipulaukan, dicemuh sebagai pembawa malang padahal kematian tu kan sesuatu yang pasti buat semua yang hidup? Lega sangat bila tengok credit scene yang kepercayaan dan tradisi kejam ni dihapuskan pada Ogos 2012. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 9.6/10

Movie Review | Udta Punjab

Director : Abhishek Chaubey

Writer : Sudip Sharma, Abhishek Chaubey

Cast : Shahid Kapoor, Kareena Kapoor, Alia Bhatt, Diljit Dosanjh, Satish Kaushik, Suhail Nayyar, Manav Vij, Prabhjyot Singh

Production Company : Balaji Motion Pictures, Phantom Films

Distributor : Balaji Motion Pictures, White Hill Studios

Genre : Black Comedy

Running Time : 147 minutes

Release Date : 17 June 2016

Trailer :

Diadaptasikan dari kes penggunaan dadah dalam kalangan remaja di Punjab, India yang dikenali dengan Narco Terror, movie Udta Punjab arahan Abhishek Chaubey ni diterbitkan di bawah syarikat produksi Balaji Motion Pictures dan Phantom Films. 

Dalam movie bergenre black comedy ni ada 2 kisah yang berlainan tapi saling berkait dan bertemu di hujung movie. Antara punca kenapa movie ni boleh mendapat perhatian ramai sebab Shahid Kapoor berlakon bersama dengan Kareena Kapoor lepas movie Milenge Milenge (2010) gara-gara putus cinta. 

Cerdik jugak lah pihak produser guna trick ni untuk marketing sebab movie ni ada masalah dengan lembaga penapisan sampai kena buang 89 scene yang dikatakan terlampau vulgar dan straightforward. Susah kalau buat movie based on true story ni tapi nasib baik mahkamah bagi kebenaran untuk teruskan dengan hanya satu scene sahaja yang dipotong. 

Movie bermula dengan konsert Tommy Singh a.k.a The Gabru (Shahid Kapoor) yang menjadi idola ramai remaja lelaki dan kerana pengaruh dia juga ramai yang ambil heroin. Salah seorangnya adalah Balli (Prabhjyot Singh), adik kepada pegawai polis Sartaj (Diljit Dosanjh) yang mengambil rasuah sekiranya lori dadah ditahan di jalan raya. 

‘We were in the eigth grade when your first song released. We are your fans since. We want to be like you, The Gabru! When the first time I injected myself I swear, all I could see was your face!’

Dan kerana rasuah dia, Balli overdose dan dirawat di klinik Dr. Preeti Sahni (Kareena Kapoor Khan) yang dah lama buat research dan bersuara lantang sebagai aktivis untuk banteras penggunaan dadah. Bauria (Alia Bhatt) pula terpaksa bekerja sebagai buruh kasar di ladang gandum dan kemudiannya terjumpa paket berisi 3 kilogram dadah heroin. Kalau dia jual boleh dapat Rs10 juta tapi dia buang dalam telaga. Mengamuk lah tokan dadah dan gunakan dia sebagai hamba seks sebagai ganti kerugian.

 

Tokan dadah cuma pengedar kecil dan setiap daerah ada tokan dadah untuk pastikan stok heroin sentiasa cukup. Selagi tak tumbangkan ketua besar, selagi tu lah Punjab akan hadap masalah yang sama. Boleh jadi Punjab akan menjadi seperti negara Mexico. Sampai sekarang banyak lagi kes heroin sama ada diseludup dari Pakistan ataupun dihasilkan sendiri dalam kilang seperti yang ditunjuk dalam Udta Punjab. 

Tone movie Udta Punjab ni disetkan kepada warna-warna gelap untuk menggambarkan betapa kelamnya negeri Punjab dengan masalah yang menimpa. Kebanyakan lelaki remaja akan jatuh ke dalam masalah yang sama. Watak Preeti seorang sahaja yang digambarkan dalam pakaian yang berwarna pastel dan terang kerana dia adalah punca Sartaj berubah dan bongkarkan konspirasi walaupun risiko dibunuh tu besar. Sartaj juga gambarkan Dr. Preeti sebagai seorang yang bersih di dalam tempat yang kotor. Ditambah dengan music score dari Amit Trivedi menambahkan lagi elemen dark and depressing.

 

Lakonan Shahid Kapoor sebagai Tommy antara kekuatan movie Udta Punjab dan watak dia boleh kata diambil dari penyanyi sebenar Yo Yo Honey Singh yang masuk ke pusat pemulihan akibat penggunaan dadah dan menjadi pengaruh kepada peminat dia. Scene Tommy dapat tahu fans dia bunuh mak sendiri sebab nak duit untuk beli dadah tu perfectly delivered dari expression Shahid. Scene dia bercakap dalam tandas, scene dia on stage, tembak manager dia semuanya tinggalkan kesan. It just horror to watch a talented person ends up being trash because of drugs. 

Performance Shahid dengan Alia diiktiraf sebagai best performance di Filmfare Awards selain mendapat pencalonan di award events lain. Walaupun second half dan ending nampak tergesa dan unrealistic tapi performance dan konsep penceritaan yang harus diberikan pujian. Kudos to team production for making this movie as a medium for social awareness. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.3/10

 

Director : Michael Fimognari

Writer : Katie Lovejoy

Cast : Lana Condor, Noah Centineo, Janel Parrish, Anna Cathcart, Ross Butler, Madeleine Arthur, Emilija Baranac, Trezzo Mahoro, Kelcey Mawema, Sofia Black-D'Elia, Henry Thomas, Sarayu Blue, John Corbett

Production Company : Overbrook Entertainment, Awesomeness Films, Ace Entertainment

Distributor : Netflix

Genre : Romantic / Comedy

Running Time : 115 minutes

Release Date : 12 February 2021

Trailer :

Installment terakhir dalam franchise To All the Boys yang diadaptasikan dari New York’s bestseller book dengan tajuk yang sama karya penulisan Jenny Han finally released on Netflix! Quick recap, Lara Jeans (Lana Condor) dengan Peter Kavinsky (Noah Centineo) buat kontrak cinta but then end up falling in love dalam To All the Boys I've Loved Before. Sequel To All The Boys : PS I Still Love You, Lara Jean rasa insecure dan mula rapat dengan Josh Ambrose, her another crush. 

Kali ni dalam To All the Boys: Always and Forever, Lara Jean dengan Peter Kavinsky akan pilih university mana yang akan mencorak masa depan mereka berdua. Peter dah diterima ke Stanford tapi application status Lara masih lagi pending and turns out she didn’t make it. Dia cuba daftar ke Berkeley  sebab jarak cuma satu jam dari Standford tapi akhirnya dia ubah keputusan untuk ke New York University sebab jatuh cinta dengan bandar tu. 

‘I thought I will get overwhelmed but I could really see myself living there. I get why so many books are sets there. Everywhere you look, there’s a story. ‘ – Lara Jeans 

Tapi berita tu agak mengecewakan Peter sebab jarak Standford dengan NYU agak jauh sebab 3,000 batu jaraknya. 4 jam perjalanan kalau both of them nak jumpa on weekend. Disebabkan takut masa depan diorang akan end up macam couple lain, both of them bergaduh dan putus. 

Tak sangka jalan cerita last installment untuk franchise kisah romantik Lara Jean dan Peter Kavinsky ni diolah dengan baik dan realistik. Setiap watak dikembangkan dengan baik walaupun screentime pendek sahaja untuk supporting cast. All of them really lift up the mood and tension. Genevieve (Emilija Baranac) makin rapat dengan Lara and relationship Christine (Madeleine Arthur) dengan Trevor (Ross Butler) dikembangkan lagi. Netflix boleh buat spin-off untuk kisah cinta diorang.

Watak Peter makin sweet dan matang dalam movie ni especially dalam scene diorang pergi tour ke New York sebelum grad and yes, of course masa prom. Watak Lara Jean get less annoying but more understanding and standing firm with Peter. To watch them grow as a matured partner really left a sweet and memorable moment for me as audience and maybe I can say as a fan. 

‘I want to be the one by your side. It won’t always be easy, but I want to do whatever it takes to make this works because that’s what you do when you love someone.’ – Peter Kavinsky

Sama macam previous installments, props team tak pernah gagal dengan aesthetic theme dan tone untuk setiap scene. You guys can spot many royal blue and pink themes in this installment. Kali ni family Lara Jean pergi bercuti ke Korea Selatan masa musim panas. Scene dekat Namsan Tower cari pad lock yang mak diorang kunci dekat situ kinda sweet sebab 3 beradik – Margot (Janel Parrish), Lara dengan Kitty (Anna Cathcart) rapat sangat. Suka tengok diorang bertiga spend time together. 

Music department having a great time creating magic in this one sebab soundtracks meriah sangat. Lagu Gee dari SNSD, Savage – Blackpink, Pocketful of Sunshine – Natasha Bedingfield, Like Me Better - Lauv, lagu dari band Oasis, indie band dan banyak lagi lah untuk setiap scene yang memerlukan melody dan tone yang sesuai untuk deliver perasaan yang tak terluah dari watak-watak yang ada.

 

Dialog dan monolog dalam Always and Forever agak menusuk and relatable in life. There’s time bila kita takut dengan masa depan atau takut tersalah buat pilihan and end up regretting it. But shit happens anyway so just enjoy the teenage life. Boleh kata Always and Forever adalah movie yang tepat untuk Valentine’s Day dan yang paling tepat sekali untuk menamatkan trilogy kisah cinta remaja Lara dan Peter. 

"In movies, love is always about the big moments. But maybe, love is actually about the moments when you think no one is watching." - Lara Jean

Hard to say goodbye but this is the end….

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Movie Review | Layla Majnun (2021)

Saturday 13 February 2021


Pengarah : Monty Tiwa

Penulis Skrip : Alim Sudio, Monty Tiwa

Pelakon : Acha Septriasa, Reza Rahadian, Baim Wong, Uli Herdinansyah, Beby Tsabina, Dian Nitami, August Melasz

Syarikat Produksi : Netflix  

Pengedar :  Netflix

Genre :  Romantik / Drama

Durasi Tayangan :  119 minit

Tarikh Tayangan : 11 February 2021

Trailer :

Diadaptasi dari kisah legenda hikayat Laila Majnun dari tanah Arab mengenai cinta yang tidak kesampaian hingga Qais bertukar menjadi orang gila dan hidup di gurun, di dalam sebuah gua. Manakala Laila hidup melarat walaupun berkahwin dengan orang berada. Keduanya bersatu di akhirat.

Layla Habashi (Acha Septriasa) seorang guru Bahasa Indonesia di sebuah sekolah di Semarang, Indonesia. Minat dia yang mendalam pada sastera mendorong dia untuk menghasilkan sebuah novel yang diambil dari kisah benar hidup dia sendiri. Dan kerana itu juga, dia dijemput menjadi pensyarah jemputan di Azerbaijan selama 2 minggu. 

Malangnya, Ibnu Salam (Baim Wong) datang membawa pinangan kerana dia mahu seorang isteri yang moden, solehah dan bijak sesuai dengan dirinya sebagai seorang calon ketua daerah. Oleh kerana ibu Layla (Dian Nitami) terhutang budi dengan keluarga Ibnu, Layla terima pinangan tersebut dengan syarat dia masih boleh bekerja selepas menikah dan dia boleh pergi ke Azerbaijan. 

Di sana, dia bertemu dengan pelajarnya Samir Asadzadeh (Reza Rahadian) yang suka dengan karya Laila Majnun hasil penulisan Nizami Ganjavi (1188). Mereka berdua menjadi rapat dan ternyata cinta Samir tak bertepuk sebelah tangan. 

‘…. sudah menemukan penawarnya dan juga penyakitnya. Kau adalah penyembuh bagi semua yang salah pada diriku. Namun pada saat yang sama, kau adalah penyakitku. Oh, apa yang dapatku katakana? Kau adalah segalanya bagiku. Kebaikanku, keburukanku. Sakitku dan penyembuhku.’

Sama seperti kisah lagenda, Samir juga lari ke gurun bila dapat tahu Layla akan dinikahkan kepada Ibnu Salam. Nasib dia baik bila Ilham (Uli Herdinansyah) dan Narmina (Beby Tsabina) dapat menjejak melalui GPS dan semangat dia untuk hidup datang balik bila Layla kirimkan barang paling berharga dalam hidup dia. 

Kekuatan filem Layla Majnun arahan dan penulisan Monty Tiwa ni bukan pada kisah cintanya tapi pada sejarah Jawa dan juga sejarah serta ketamadunan masyarakat penduduk di negara Azerbaijan. Banyak lokasi pelancongan dan monumen bersejarah diselitkan di dalam movie ni membuatkan kita terpukau lantas terlupa dengan kisah Samir dan Layla. Mungkin juga sebab kita dah terbiasa sangat dengan filem adaptasi Laila dan Majnun. 

Kekuatan kedua haruslah Reza Rahadian, I mean semua orang pun tahu kenapa Netflix berani ambil risiko untuk terbitkan filem dengan skrip yang agak lemah dan pace yang sangat perlahan. Chemistry Reza dengan Acha juga nampak canggung dalam sesetengah scene sampai tertanya Layla jatuh cinta dengan Samir sebab budi atau betul jatuh cinta? Karakter Ibnu Salam juga nampak dibunuh dengan kejam oleh penulis bila berubah drastik di saat akhir untuk kuatkan lagi percintaan Samir dan Layla. 

Scene ke gurun dengan scene menari tu tak perlu masuk pun lebih baik. Sama juga scene Samir tunggu Layla di Menara Perawan atau jambatan, kan lebih mudah kalau guna Whatsapp bagitahu plan cancel? Agak kelakar bila Samir hantar lagu cinta Azerbaijan di Whatsapp tapi Layla bertanyakan maksudnya kepada orang lain. Google Translate? 

‘Saya mahu minta tolong terjemahkan lagu ini’

‘Samir sungguh-sunguh cintakanmu Layla.’

Cringe. 

Hilang rasa romantik bila keluar dialog macam tu. Better kalau dia terjemahkan betul-betul dari lirik yang puitis ditambah dengan backstory yang cantik. Deliver the drama please. I was expecting more from Netflix especially after Imtiaz Ali has come up with his version of Laila Majnu (2018) but turns out they're just mehhh. 

Twist dekat ending tu nampak menarik tapi bukan itu yang diimpikan pada bulan cinta ni ya.  

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 6.6/10

Movie Review | My God!! Father

Director : Nasorn Panungkasiri

Writer : Juttuporn Boothkort

Cast : Sammy Cowell, Chantavit Dhanasevi, Tanawat Wattanaputi, Puwadon Vejvongsa

Production Company : Transformation Films

Distributor : Transformation Films, Netflix

Genre : Comedy / Drama

Running Time : 104 minutes

Release Date : 13 October 2020, 13 November 2020 (Vietnam)

Dek kerana penutupan panggung wayang sebab pandemik Covid-19, pengarah Nasorn Panungkasiri  ambil keputusan untuk buat remake kepada movie China berjudul Duckweed (2017) sebab jalan cerita yang kelakar supaya dapat tarik penonton ke panggung lepas pembukaan semula pada bulan Jun. Tahu movie ni pun sebab Tiara buat review.

Mengisahkan Got (Tanawat Wattanaputi), seorang pelumba kereta King Of The World yang menang perlumbaan tetapi bergaduh teruk dengan ayah dia, Prem (Chantavit Dhanasevi). Dari kecil hingga ke besar dia akan salahkan ayah dia kerana selalu pukul dia selepas keluar dari penjara. Ibunya pula dah meninggal kerana depression selepas melahirkan Got. 

Selepas kemalangan bersama ayah dia, anehnya Got muncul di tahun 1988, setahun sebelum dia dilahirkan. Bukan setakat tu sahaja, dia malah berkawan baik dengan ayah dia versi muda. Dari situ dia dapat kenal sisi baik ayah dia yang sebenar sebelum dia masuk penjara dan menjadi salah seorang ahli Hot Rod Gang. Di situ juga dia tahu kenapa ayah dia berubah perangai dan kenapa perkara malang sering terjadi semasa dia kecil dahulu.

‘Prem is a straightforward guy who always speaks his mind. But when he loves someone, he doesn’t know how to express it. He always does the opposite of what he feels.’ – Bew (Sammy Cowell)

Jalan cerita movie My God!! Father yang bertemakan time travel mungkin kedengaran agak biasa atau mainstream tapi disebabkan rahsia yang disimpan si ayah juga comic timing yang tepat buatkan movie bergenre komedi drama ni kelihatan menarik. Even subplot dalam flashback scenes menguatkan penceritaan dan hubungan antara Got dan Prem. 

Mungkin screentime watak Bew tak panjang tapi setiap kali dia muncul buatkan rasa semua tumpuan terarah pada dia sebab ibu Got bernama Naree tapi pada tahun 1988, Prem bertunang dengan Bew. Got tahu dia cuma ada tempoh masa yang singkat untuk mencari siapa ibu dia yang sebenar sebab dari kecil dia tak pernah berjumpa dengan Naree. Gambar yang ada pun ditoreh hingga raut wajah Naree hilang.

Pandai casting director cari pelakon sebab muka Chantavit Dhanasevi dan Tanawat Wattanaputi tampak seiras jadi nampak meyakinkan sangat yang both of them adalah anak-beranak ataupun berpura seperti adik-beradik di depan polis dalam scene awal. Lakonan dan chemistry antara kekuatan especially bila  ada scene mereka berdua menyembang pasal masa depan dan anak. Bila ada certain scene emosi, happy sangat bila tengok Got dapat peluk Prem. Masa Got menangis pun rasa nak menangis sekali sebab dia dapat tengok sendiri ayah dia seorang yang penyayang. 

Sinematografi cantik dari lensa Arnon Chunpraset terutamanya dalam scene perlumbaan kereta nampak hidup dengan elemen saspen yang tinggi. VFX pun not bad untuk scene kemalangan kereta tu. Tak lah nampak real sangat tapi tak lah nampak suntingan digital sangat. Just nice. Pandai lah diorang cover up that part. Kudos to props team dengan wardrobe team sebab berjaya hidupkan suasana zaman 80-an melalui set, dekorasi bangunan dan juga pakaian. Ditambah dengan music score dengan vibe 80s.

Kalau konsep time travel ni dah tahu lah apa kesan dia bila ada perubahan pada beberapa latar masa jadi dekat dalam movie My God!! Father ni pun sama. Macam mana Got nak berjumpa dengan ibu dia tu memang kena tengok lah movie yang sarat dengan mesej kekeluargaan ni dekat Netflix.

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Movie Review | Shabd (2005)

Friday 12 February 2021

Director : Leena Yadav

Writer : Llena Malhotra, Sutapa Sikdar (dialogue)

Cast : Sanjay Dutt, Aishwarya Rai Bachchan, Zayed Khan, Kamini Khanna

Production Company : Pritish Nandy Communications

Distributor : Pritish Nandy Communications, Netflix, Disney Hotstar, Amazon Prime Video

Genre : Thriller / Drama

Running Time : minutes

Release Date : 4 February 2005

Trailer :

Penulis novel Shaukat Vashisht (Sanjay Dutt) mengalami trauma dan kemurungan bila diasak oleh pihak media bila novel keduanya dicemuh terlampau fancy dan tak realistic sedangkan novel debut dia menang Booker Prize. Agresif juga media dalam dunia penulisan ni. 

Disebabkan hal tu Shaukat mula mencari cerita pada orang sekeliling dia termasuk lah isteri dia sendiri, Antra (Aishwarya Rai Bachchan) yang bekerja sebagai seorang pensyarah. Kata Antra dunia dia cuma ada kerjaya dan Shaukat, tak ada apa yang menarik pun. Sehingga lah kedatangan Yash Agnihotri (Zayed Khan) mengubah pandangan Antra. 

Shaukat yang mencari, telah pun berjumpa dengan watak utama dia – Tamanna (Keinginan). Karakter Tamanna sebenarnya sama dengan karakter Antra tapi Shaukat belum sedar pasal tu dan dia pujuk Antra supaya berkawan rapat dengan Yash walaupun isteri dia tak selesa sebab Yash macam menaruh hati. 

Shaukat yakinkan Antra untuk uji cinta dalam perkahwinan sebab mereka berdua bersatu pun sebab arranged marriage. Yash pula datang dalam hidup Antra dengan karakter dia yang childish dan fun. Dari cerita Antra tentang friendship dia dengan Yash, Shaukat akan tulis semuanya dalam draft novel dia. Dalam masa yang sama, dia akan bertanya tentang personal life maid baru dia, mungkin untuk supporting character atau subplot dalam cerita. 

Shaukat biarkan Antra spend time seharian dengan Yash dan predict apa yang akan jadi walaupun akan wujud perkara yang melampaui batas sebagai isteri orang tapi dia tak kisah sebab dia nak benda tu jadi. Sampai ke tahap Shaukat sendiri yakin yang dia boleh kawal semua benda menggunakan Shabd (Perkataan) dia. 

Idea untuk filem ni dah cantik dah sebab alur cerita dia dari Shaukat yang menghidap writer’s block berubah percaya diri dia ada kuasa mengatur sesuatu melalui pena dia. Tapi sayangnya jalan cerita diolah agak meleret dan half-baked sebab banyak lagi yang boleh dikembangkan. Twist dia agak predictable lah sebab apa yang Antra buat tu masih terikat dengan senario zaman tu, tahun 2005 dan karakter dia sendiri yang bergantung sepenuhnya kepada Shaukat. 

Sinematografi dari Aseem Bajaj cantik pada sesetengah scene tapi kurang menaikkan mood dan impak pada scene antara Shaukat dengan Antra. Scene perbualan tentang bercinta dengan lelaki muda atau kenalan di kampus tu, camera agak shaky dan blur padahal scene tu agak intense. Agak mengecewakan lah sebab cinematographer yang sama dalam movie Chameli. Music score dari komposer duo Vishal-Shekhar not bad lah. Genre music sesuai dengan karakter watak dalam scene berkenaan.

 

Asalnya watak Antra kena offer dekat Esha Deol, Sushmita Sen dan Shamita Shetty lepas Bebo keluar tapi Aish yang terima untuk berlakon dengan Sanjay Dutt. Ada sesetengah scene muka Sanjay Dutt agak menyeramkan especially bila dia masuk dalam dunia penulisan dia. Kalau cerita ni berubah lebih dark atau lebih thriller seperti yang director Leena Yadav claim maybe lagi menarik kot. 

Walaupun movie Shabd dapat negative reviews dari critics tapi skrip filem ni diarkibkan di perpustakaan Margaret Herrick, Academy Motion Pictures Arts and Science. Percubaan yang baik untuk debutante writer Llena Malhotra dengan tema psikologi tapi banyak yang perlu dibaiki antaranya durasi yang panjang meleret. Questionable juga bila Mrs. Kapadia (Kamini Khanna) tak bagitahu Yash yang Antra dah berkahwin walaupun watak dia menyampah dengan relationship diorang berdua. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 7.7/10

thes's Love Giveaway

 

Klik banner untuk join :)