Drama Review : W.H.Y - What Happened to Your Relationship

Tuesday 29 September 2020


Director : N/A
Writer : N/A
Cast :  Jung Gun Joo, Oh Ah Yun, Gi Jae Yeong, Yoo Dong Guk, Lee Ji Won, Lee So Hee
Production Company : N/A
Distributor : Naver TV Cast, vLive, Playlist Global
Genre : Friendship, Comedy, Romance, Drama
Running Episodes : 10 episodes
Release Date : 10 November 2018 – 13 December 2018 (South Korea)


Kisah bermula dengan babak di mana Cha Yeon Woo (Jung Gun Joo) ditinggalkan oleh teman wanita dia, Yeo Joo Hyun (Lee So Hee) pada hari ke-100 mereka berdua officially a couple. Di Korea Selatan, hari ke-100 ni agak penting lah so most couple akan celebrate hari ke-100 ni. Tapi lain pula jadi pada Yeon Woo. Lagi sebak dada dia bila Joo Hyun bagitahu yang dia lelaki idaman dan tak ada sebab pun untuk ditinggalkan. 


Kejam jugak lah perbuatan Joo Hyun sebab dari pagi sampai malam diorang celebrate dengan moment indah tapi end up berpisah. Bila kawan baik Yeon Woo tahu pasal ni, Gi Jae Yeong (Gi Jae Yeong) dan Oh Seul Gi (Yoo Dong Guk) plan trip ke Jeju untukbagi semangat balik dekat Yeon Woo. Tapi kalau dah putus cinta ni, mana la ada mood sangat nak have fun. Murung semedang. Frust menonggeng fikir dekat mana silap dia. 


Dekat sana secara kebetulan diorang terjumpa dengan noona Da In (Oh Ah Yun) yang suka baca novel cinta dan Lee Han Na (Lee Ji Won), owner homestay dekat Jeju. Memandangkan tak ada teksi yang available masa tu dan homestay diorang bertiga ada masalah, Seul Gi pun setuju untuk book bilik dekat situ sepanjang di Jeju. Awalnya dia tak suka dengan Han Na tapi lama-lama dia pun tak perasan bila dia  jatuh cinta. Kebetulan masing-masing ada perangai yang sama so senang la nak ngam. 

Da In pun sebenarnya tengah nak ubat hati yang lara sebab dia pun baru je berpisah dengan bekas teman lelaki dia (Kim Young Jae) masa birthday dia yang lepas. Tapi dia yang buat keputusan untuk pergi sebab lelaki tu tak pernah ambil kisah pun pasal dia so dia tak la sesyahdu Yeon Woo. 


Dalam masa seminggu dekat sana macam-macam yang jadi. Jeju memang tempat yang cantik dekat Korea sebab one of top tourism destination so boleh la cuci mata dengan visual dan sinematografi menarik dalam web series ni. Kudos to prop team yang hias homestay Han Na dengan konsep minimal dan garden dia memang best lah. Since drama ni ada romance genre so banyak scene yang looks dreamy. 





Drama W.H.Y - What Happened to Your Relationship ni tak panjang pun sebab satu episod 12 minit je. Sebelum ni dah biasa dengan drama durasi satu jam atau lebih so jadi geram pulak nak kena tukar episod sebab sekejap sangat. Soundtrack web series ni pun best especially lagu Trouble Trouble sebab macam kena dengan situasi konflik diorang. 

Tak tahu lah kenapa web series ni tak naik padahal best je jalan cerita dia dengan beberapa scene komedi yang buatkan web series ni menghiburkan plus genre friendship ni gives warm vibe. Dah la shoot dekat Jeju Island, rasa macam nak pergi sana je tengok semua tempat dalam web series ni. 


Rasanya web series ni untuk promote some brands dan clothing apparel sebab sponsor je yang didedahkan dalam setiap episod tapi tak ada langsung pasal director, writer dan crew yang lain. Tengok la poster dia pun macam magazine cover dah gayanya. Jangan tanya berapa banyak kali diorang tukar baju dalam series ni. 


Anyway I have fun and kalau you guys nak tengok boleh layan dekat Dramacool sebab I tak sure Playlist Global tu kita boleh access ataupun tak. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Movie Review : Paathshaala (2010)


Director : Milind Ukey
Writer : Ahmed Khan
Cast : Shahid Kapoor, Ayesha Takia, Nana Patekar, Saurabh Shukla, Sushant Singh, Ali Haji, Nassar Abdulla, Anjan Srivastav, Preeti Kopikar, Swini Khara, Sushmita Mukherjee, Sanatan Modi
Production Company : Eros Entertainment, Paperdoll Entertainment
Distributor : Eros Entertainment, Paperdoll Entertainment
Genre : Drama
Running Time : 122 minutes
Release Date : 16 April 2010
Trailer :


Movie yang bertemakan tentang institusi pendidikan – Paathshaala yang bermaksud sekolah menjadi topik pada masa itu sama ada sekolah adalah tempat untuk belajar ataupun compete antara sekolah-sekolah lain dan dikomersialkan. Yang famous, dapat kemudahan terbaik untuk para pelajar walaupun pencapaian akademik jauh ketinggalan. 


Dilema dan pilihan yang perlu Pengetua Aditya Sahay (Nana Patekar)buat untuk sekolah kesayangan dia, Saraswati Vidya Mandir bila trustee utama (Nassar Abdulla) mula mempersoalkan status. Rahul Prakash Udyavar (Shahid Kapoor) pula English teacher baru dan jadi tumpuan di sekolah tersebut kerana masih muda, stylish dan kacak. Nak tahu siapa hero dengan heroin, tengok cikgu paling bergaya dekat sekolah tu.


Yuran mula naik dan membebankan ibu bapa juga para guru sebab semua kemudahan perlu disewa. Ditambah dengan perangai pihak management yang diketuai Lallan Sharma (Saurabh Shukla) memang menjengkelkan. Pelajar mula jadi mangsa penderaan dan diketepikan secara tidak langsung pelajar jadi tak bersemangat nak belajar dan mula sakit.


Tak tahu lah dari mana pihak sekolah ada duit untuk panggil freelance journalist, pihak media dan film production untuk naikkan publisiti sekolah. Perangai masing-masing pun boleh tahan. Freelance journalist paling kekwat sekali. Sepatutnya buat la contact dengan pihak media ni semua supaya tak ada isu dah dapat duit nak blah macam tu je. For drama okay lah tapi nampak tak bijak. 


Sama juga dengan scene pelajar demam dan suhu mencecah 103 darjah celcius. Penampo karang. Sejak bila thermometer ada suhu cecah 100 lebih? Kalau measurement ikut Fahrenheit faham lah. Sepatutnya kena wujudkan watak cikgu Sains dalam movie ni. Ada nutritionist tapi takde cikgu Sains.


Menyampah juga tengok repetitive scene dari awal Udhav masuk sampai ke hujung bila Pengetua Sahay asyik tertinggal surname dia lepastu Udhav dok remind. Kalau dia lupa pun kenapa? Still nama dia jugak. Kenapa introduce nama panjang-panjang dekat pengetua yang dah tua. Sah-sah la ada yang tertinggal. Masa Anjali Mathur (Ayesha Takia) terima surat dari US, macam terkejut jugak kenapa dia koyak surat tu rupanya props team salah letak nama Anjali Kapoor. Hahaha


Movie ni ada konsep dan tema yang bagus dengan beberapa dialog padu tapi sayangnya plot dan penceritaan dia tak menarik. Visual pun tak membantu. Nasib baik lah music album dia bagus, boleh la buat pengubat.


Another good point dalam movie ni, watak Udhav dengan Anjali tak bercinta pun walaupun both of them are leading pair. Dalam movie ni semua sayangkan pelajar.  Tak tahu la sistem dekat India ni macam mana tapi zaman sekolah kita ada pertandingan choral speaking, debat, teater, nasyid, band, dance, sukan, specific subject macam Math atau Fizik, kawad kaki dan banyak lagi lah. Semua benda ni kalau menang memang masuk paper. Well at least my school lah. Tu belum lagi kalau buat rekod bendera terpanjang, tanam pokok terbanyak misalnya.


Dekat sini pun dah banyak sangat membantu naikkan nama sekolah dan pelajar ada sistem merit demerit. Tak faham kenapa Saraswati Vidya Mandir ni tak ada apa-apa program dan guru macam terlampau manjakan sangat pelajar dia. Pengawas pun tak wujud dalam sekolah ni. Ketua pelajar dan pembantu pun tak ada. This school is sooooooo weird at so many level. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.3, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0 = 4.6/10

Movie Review : Sairat

Monday 28 September 2020


Director : Nagraj Manjule
Writer : Nagraj Manjule, Bharat Manjule
Cast : Rinku Rajguru, Akash Thosar
Production Company : Zee Studios, Aatpat Production, Essel Vision Productions 
Distributor : Zee Studios
Genre : Romance / Drama
Running Time : 174 minutes
Release Date : 29 April 2016
Trailer :


Tahun 2018 I dah pernah tengok movie Dhadak lakonan Ishaan Khatter dan Janhvi Kapoor terbitan Dharma Production which is a remake from Sairat. Tapi disebabkan ramai yang kata movie Sairat lagi bagus, so I decided to watch and feel the romance and drama. Majorly I feel disappointed sebab I rasa Dharma Production dah buat yang terbaik ikut template romance drama yang mengangkat tema cinta terhalang ni. 


Watak dengan plot pun ada sedikit perbezaan lah bila si hero, Prashant "Parshya" Kale (Akash Thosar) seorang yang bijak dan merupakan kapten pasukan kriket daerah dia. Waktu lapang dia akan bantu kawan baik dia, Salim Shaikh (Arbaz Shaikh) repair motor dekat bengkel. Dari awal movie lagi dah nampak dia tergila-gilakan Archana "Archi" Patil (Rinku Rajguru), anak kepada politician, Tatya (Suresh Vishwakarma). 


Watak Archi ni for me agak rude lah sebab dia berkuasa dekat kampung tu dan keluarga dia pun terkenal dengan peras ugut dan buli kasta bawah. Tapi Parshya sendiri tak ada jawapan kenapa dia suka dengan Archi. Berbeza dengan Dhadak bila heroin under Dharma akan digambarkan dengan indah. Watak Parthavi tak lah melampau macam Archi sampai lecturer pun dia tak hormat dan buli kawan dia tapi lebih sopan dan feminine. Cantik, pandai menari dan mengusik. Siapa je tak jatuh cinta….


Masa bercinta memang lah indah sampai larikan diri ke bandar dan merancang hidup berdua tapi realiti tak sama dengan movie bila masing-masing tak ada kelulusan tinggi untuk dapat jawatan bagus dan gaji tinggi. 

Payah untuk Archi nak adapt hidup dalam kawasan kotor macam tu sampai dia rasa menyesal lari dari rumah untuk hidup dengan Parshya. Boleh nampak yang dia jenis tak fikir panjang sebab dia signed FIR mengatakan Parshya dan kawan-kawan dia nak rogol dan culik Archi. 


Dekat situ pun jalan cerita dah meleret dah. Berbeza dengan jalan cerita Dhadak bila ayah Parthavi guna kuasa untuk suruh polis pukul Madhu dan kawan-kawan dia. Then Parthavi datang ke balai kemudian rampas pistol dan bawa Madhu lari ke Mumbai. Plot movie Dhadak lebih bagus, menghiburkan dengan scene komedi di first half dan drama di second half, visual memukau dengan sinematografi indah dan soundtrack best. 


Even dah 2 tahun I tengok Dhadak, sampai sekarang tak boleh lupa macam mana terkesannya dengan ending berbanding dengan ending Sairat. Ada perbezaan pada ending tapi I rasa Dhadak lebih kejam dan traumatic to watch. Bila tengok reaction Parthavi memang goosebump habis lah. Sama juga dengan emotional scene yang lain. Setiap kali Janhvi menangis, rasa nak menangis sekali sebab dia terperangkap dalam keadaan. Berbeza dengan Sairat bila Rinku tak mampu convey perasaan dia walaupun Janhvi dan Rinku sama-sama berstatus debutante. 


Di Marathi, movie Sairat agak popular sebab mungkin tak banyak movie berkisarkan cinta terhalang antara dua kasta berbeza tapi dekat Bollywood, movie dengan tema ni dah banyak dah so penerimaan audience Bollywood tak seperti Marathi but still screenplay Sairat hasil seni Sudhakar Reddy Yakkanti patut diberi pujian. 





Fun fact, soundtrack Sairat adalah yang pertama dapat dirakam di studio Hollywood. Lagu hasil ciptaan Ajay dan Atul berjudul "Yad Lagla" dan "Zingaat" juga dirakam semula dalam bahasa Hindi untuk movie Dhadak. Untuk runut bunyi tak banyak beza tapi I prefer Hindi lah sebab suka bahasa Hindi dan lagu Dhadak lebih bernyawa dengan lirik mendalam.


Overall, I prefer Dhadak and will always love Dhadak sebab chemistry Ishaan-Janhvi lebih strong untuk genre romance. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.4, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 5/10

Movie Review : Kaabil (2017)

Sunday 27 September 2020


Director : Sanjay Gupta
Writer : Sanjay Masoom, Vijay Kumar Mishra
Cast : Hrithik Roshan, Yami Gautam, Ronit Roy, Suresh Menon, Rohit Roy, Sahidur Rahman, Narendra Jha
Production Company : Filmkraft Productions Pvt. Ltd
Distributor : Filmkraft Productions Pvt. Ltd, B4U Motion Pictures
Genre : Action / Thriller / Romance
Running Time : 139 minutes
Release Date : 25 January 2017
Trailer :

‘In real life, how can two negatives become a positive?’

Rohan Bhatnagar (Hrithik Roshan ) dan Supriya Sharma (Yami Gautam) dua-duanya buta kekal. Berkenalan melalui Mrs Mukherjee juga Zafar (Suresh Menon) dan jatuh cinta kemudian berkahwin. Malang menimpa pasangan romantik ni bila Amit Shellar (Rohit Roy) dan Wasim (Sahidur Rahman) selalu mengganggu Supriya kerana kecantikan dia.

Lebih parah bila Supriya dirogol secara bergilir di rumah dia sendiri semasa Rohan keluar bekerja. Bila Rohan failkan FIR kepada polis mengikut saranan Inspector Amol Chaube (Narendra Jha), orang upahan Madhavrao Shellar (Ronit Roy) mengurung Rohan dan Supriya di warehouse lama sehingga 24 jam dan campak dalam laut supaya bukti forensik terhapus. Sakit hati jugak dengan perangai polis ni sebab boleh je ambil sample semen dekat cadar dan selimut Supriya. Dekat tape pun boleh dapat kesan cap jari.


Geram dengan kelemahan diri yang gagal menjaga Supriya, Rohan berdiam diri sehingga keesokan hari. Bila balik dari kerja Supriya dijumpai tergantung di kipas bilik. Madhavrao Shellar berjumpa dengan Rohan untuk ucap takziah dan dalam masa yang sama bagi amaran supaya Rohan diamkan perkara ni daripada pihak media atau polis sebab pilihanraya dah dekat.


Sakit hati dengan sikap puppet pihak polis yang berpihak kepada politician, Rohan ambil keputusan untuk balas dendam terhadap kematian isteri dia.

Mengambil inspirasi plot dari movie Hollywood - Blind Fury (1989) dan juga movie Korea – Broken (2014), Sanjay Gupta menghasilkan skrip yang diadun dengan template movie Bollywood yang lebih menarik. Walaupun plot agak predictable tapi strategi berbeza ikut keupayaan dan limitasi watak. Bila ada villain macam adik-beradik Roy ni lagi la rasa gerun.


Lakonan Hrithik dengan Yami sebagai pasangan buta pun meyakinkan dengan beberapa scene yang menonjolkan range of emotion mereka berdua.  Walaupun Hrithik dah pernah melakonkan watak kurang upaya dalam movie Koi Mil Gaya (2003) dan Guzaarish (2010) tapi watak buta ada cabaran tersendiri bila dia kena control penggunaan mata bila berdepan dengan sesuatu. Nak shoot lagu Mon Amour ambil masa jugak lah sebab dalam movie tu Hrithik dengan Yami kena menari. But I do wish writer expand lagi watak Supriya. Sakit hati juga bila jiran-jiran dekat kawasan tu macam tak ambil peduli.


Visual hasil kerja Sudeep Chatterjee dan Ayananka Bose dengan beberapa shot yang menarik dan bermain dengan camera untuk menggambarkan keadaan especially in second half bila Rohan balas dendam dalam keadaan gelap. Ada juga la kelemahan certain scenes bila shooting location nampak fake dan set up yang dibina untuk movie Kaabil.


Brownie points untuk soundtrack album Kaabil dari Rajesh Roshan dengan beri nafas baru kepada lagu klasik Saara Zamana dari movie Yaarana (1981). Title track Kaabil lah paling berhantu sebab lirik dia menyentuh hati bila Rohan tanya samada cinta dia layak untuk Supriya atau tak. Even ballad rendition gave melodrama feels. Dengan suara Jubin ditambah pula lakonan Hrithik masa tu memang menangis lah cerita dia.


Since I tak layan sangat movie Bollywood tahun 70-an ataupun 80-an so plot revenge thriller dari Sanjay Gupta ni kelihatan baru walaupun penonton movie Bollywood rasa tak ada apa yang baru. For me, movie Kaabil ni dah cukup rencah for a light entertainment. Most important for me, lakonan Hrithik mantap kalau nak dibandingkan dengan karya thriller yang lain.

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 7/10

Movie Review | Cinta Itu Buta (2019)


Pengarah : Rachmania Arunita
Penulis Skrip : Sigrid Andrea Bernardo, Fanya Runkat
Pelakon :   Dodit Mulyanto, Shandy Aulia, Chae In Woo, 
Genre :  Romantik / Komedi
Durasi Tayangan :  86minit
Tarikh Tayangan : 10 Oktober 2019 (Indonesia)
Syarikat Produksi :  MM2 Entertainment, Reflection Pictures, Timeless Pictures
Pengedar : Netflix
Trailer :


‘Nik, kamu tu benar-benar ganteng ya, bisa jadi actor Korea’
‘Diah, kamu itu memang benar-benar buta’

Diah (Shandy Aulia) bekerja sebagai tourist guide di Busan, Korea Selatan dan kemudiannya berjumpa dengan Jun-Ho (Chae In Woo) di sebuah restoran. Sejak dari situ mula berkawan mesra dan jatuh cinta kemudiannya bertunang. Diah dah simpan impian untuk berkahwin dengan Jun-Ho dan pergi cuba wedding hanbok walhal dia dah nampak tanda-tanda Jun-Ho mula menjauh. 


Malang nasib Diah bila dia ternampak Jun-Ho dating dengan kawan baik dia sendiri di restoran. Disebabkan terlampau kecewa dan stress, pandangan Diah mula kabur dan pengsan. Kata doktor, Diah mengalami buta sementara disebabkan terlampau stress. Tapi kalau stress makin teruk, possibility Diah untuk buta kekal makin besar. 


Kecewa dengan nasib hidup, Diah mula menyendiri dan berkurung dalam rumah tapi bila stok makanan dia habis, somehow Diah kena keluar juga. Di supermarket, Diah jumpa Nik (Dodit Mulyanto) yang baik hati belikan barang dan hantar dia pulang. Nik juga sama seperti Diah, kecewa kerana cinta. Sejak Nik tahu alamat rumah Diah, setiap pagi dia akan hantar makanan dan ajak ngobrol. 


Tapi Diah tak suka dipandang kesian oleh orang lain so dia selalu tolak penerimaan Nik dan halau dia balik. Disebabkan kegigihan Nik setiap pagi datang ke rumah dan juga sisi kelakar dia, Diah buka hati untuk berkawan dengan Nik dan banyak habiskan masa bersama di Busan sehingga jatuh cinta.  

Basically tajuk Cinta Itu Buta dipilih sebab team production ketengahkan rasa cinta tanpa mengenal rupa tapi kalau tengok kepada timing pertemuan Dian dengan Nik tu lebih kepada jatuh budi. Sebab Diah dan Nik berjumpa masa masing-masing tengah kecewa dengan kehidupan. 


Ada masa I terhibur lah dengan jenaka Nik tapi ada masa lawak dia macam pervert and cringe. Dialog Diah pun macam skema sangat bila dia converse in English. Tak pasti lah dia guna suara dia sendiri masa berbahasa Korea ataupun dubbed sebab bila dia converse in Hangeul, ada slang Indo haha but A+ for the genuine effort! 

Movie romantic komedi ni bukanlah karya original sebab karya asal dari negara Filipina berjudul Kita Kita yang diterbitkan pada tahun 2017. Skrip memang diambil sama seperti filem asal cuma latar tempat sahaja diubah kepada Korea sementara dalam filem Kita Kita berlatarbelakangkan panorama keindahan negara Jepun. 





Sinematografi di Korea memukau dibantu oleh aerial shots dan kreativiti art team memaparkan budaya penduduk Korea. Suka sangat tengok konsep rumah Diah walaupun tak berapa selamat untuk wanita bujang sebab pervert dekat Korea agak scary. Pintu pun tak ada semata mengharapkan pintu kayu dekat luar. For a movie memang nice lah all the setup and decoration. 


Tak pasti berapa banyak saving Diah sampai dia boleh berkurung lama di rumah lepas disahkan buta sedangkan dia baru habiskan duit beli wedding hanbok yang mahal. Kos perubatan pun tak didedahkan sedangkan dalam drama Korea memang mengelak benar memasing kalau kena admit ward. Sama juga dengan Nik yang tak pernah didedahkan pekerjaan dia tapi boleh habiskan banyak duit tanpa bekerja. Director bagi hint dia middle class bila dia book ticket ke Korea sebab ada offer 70%. Tapi dia mabuk setiap malam sampai boleh sewa rumah lagi dekat Busan. 


I tak suka ending movie arahan Rachmania Arunita ni bila ikut template drama petang. Lagi kuat mengatakan yang perasaan cinta masing-masing wujud dek kerana rasa budi dan simpati. Untuk scene komedi movie ni berjaya buat kita terhibur tambah pula dengan kehadiran pelawak Dodit yang sememangnya famous di Indonesia tapi untuk genre romantic tu tak berapa nak menjadi sebab nampak fiksyen sangat. Movie ni boleh ditonton di Netflix. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 7.8/10

Movie Review : London Confidential: The Chinese Conspiracy

Saturday 26 September 2020


Director : Kanwal Sethi
Writer : S. Hussain Zaidi, Akshay Singh, Prateek Payodhi
Cast : Mouni Roy, Purab Kohli, Kulraj Randhawa, Sagar Arya, Parvesh Rana, Jas Binag, Sagar Arya, Tao Guo, Dandan Liu, Mohan Kapoor
Production Company : JAR Pictures
Distributor : ZEE5
Genre : Crime / Action / Mystery 
Running Time : 88 minutes
Release Date : 18 September 2020
Trailer :


Bila covid-19 merebak dari China ke seluruh dunia ditambah pula dengan krisis India dan China, kita dah boleh nampak lah perjalanan industry filem Bollywood ke arah mana. JAR Pictures dah mulakan dulu dengan kisah ejen khas Research and Analysis Wing (RAW) dalam tugas undercover untuk melindungi virologist dalam upcoming virology conference di London. 


Kisah bermula dengan penculikan Biren Ghosh (Diljohn Singh) seminggu sebelum convention diadakan di London. Beberapa minit sebelum panggilan Biren dan isteri dia ditamatkan, Biren dah pesan supaya contact Uma (Mouni Roy) kalau ada apa-apa terjadi pada dia sebab dia syak ada beberapa orang intip dia. 


Chang (Tao Guo) nak maklumat dari Biren tapi gagal kemudian dia buang mayat Biren dalam sungai 4 hari kemudiannya. Uma minta bantuan dari Yuki (Dandan Liu)untuk intip dan korek maklumat berkenaan Ministry of State Security (MSS) atau Chang. Sementara Uma dengan Arjun (Purab Kohli) cuba siasat apa-apa maklumat dari Azaad (Parvesh Rana), Jeevan Sagar (Jas Binag) dan Sharad (Sagar Arya) yang bekerja di Kedutaan India. 


Uma dan Arjun syak yang undercover mereka berdua terbongkar dan semua yang bekerja dengan mereka dibunuh oleh Chang. Ketua mereka (Mohan Kapoor) mengamuk sebab both of them tak dapat nak crack siapa informer ataupun mole dalam kes ni sedangkan convention tinggal lagi sehari. Uma diarahkan supaya berhenti dan balik sahaja ke India tapi dia tak nak mengalah dan cuba buktikan sebelum ambil flight balik dan cuti bersalin.  


Watak Uma sebagai ejen perisik negara yang mengandung agak unik lah tapi sayangnya keadaan dia tak bagi apa-apa impak pun. Makan je kerja dia. Well I’ve seen Madam Wong dalam KL Underworld bergelut dengan musuh masa dia tengah sarat mengandung. Movie Hollywood pun pernah buat watak wanita mengandung doing action stunt. Even Bollywood pernah buat bila Vidya Balan berlakon dalam movie Kahaani for minimal stunt. 


Bukan setakat terganggu dengan kening tebal Uma tapi karakter dia sebagai ibu mengandung pun tak meyakinkan. Lagi merepek bila dia guna instinct dalam kes ni sedangkan dia ejen RAW kot. Dia bangga pulak tu bila Arjun pun guna instinct macam dia. Decode message pun tak mampu, buat jokes pun hambar. Oh come onnnn! 

“How did I not see this coming?” – Uma

T.T

Menyampah lah movie perisik dalam slow mode. I mean there’s a lot of thing you can add in the script. Contohnya macam konspirasi virus dari makmal China supaya kita lebih faham virus apa yang RAW dok cuak sangat. Movie ni nak bash China tapi shy shy cat. Movie China buat virus guna nyamuk dari makmal saintis dekat Langkawi, Malaysia tau padahal saintis Malaysia baik je perangai. 


Plot masa pun macam tak kena bila narration pada permulaan movie kata dunia tengah nak pulih dari pandemik covid-19 tapi watak-watak dalam movie ni tak pakai mask pun especially Uma. Penjarakan fizikal pun tak ada. Tak tahu kenapa editing team pilih untuk guna tone malap untuk movie ni. Nak gambarkan keadaan London yang dirundung masalah ataupun kehambaran plot London Confidential? Marah betul tengok diorang edit gambar Sharad dalam rumah tu. Tahu la budget tight tapi buat kerja kemas sikit la please. 


Tajuk movie ni London Confidential tapi gerak kerja ejen RAW tak kemas langsung not even close with Ek Tha Tiger ataupun WAR dan mudah sangat team ni dedahkan maklumat. Jangan percaya rating dan review dekat iMDB sebab diorang tengah naikkan movie outsider tanpa ambil kira plot movie dan lakonan. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.4, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.3, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 3.8/10

Lirik Lagu Penat - Andi Bernadee

Wow Andi did it again! 

Kalau sebelum ni Andi selesa dengan fast track reggaeton, kali ni Andi kembali dengan single soul ballad yang dikarang liriknya oleh Nuriman. Konsep dan penceritaan lagu Penat ni lebih kepada perjalanan Andi dalam industri musik. Walaupun dia kena reject dalam singing talent show, tersingkir awal dalam Big Stage tapi dia takkan pernah penat.


Komposer Erfy pun banyak kali kena reject untuk demo ni sebab ramai kata Andi tak sesuai tapi bila Andi yakin dengan lagu dan team dia yakin, so diorang siapkan MV dan release untuk jadi OST drama Ryan Aralyn.

Music Video Penat mantap dengan vfx dan transition hebat. Editing team delivered their best! Idk macam mana nak bagi credit melalui usaha diorang but all I can say their work is tremendously amazing! #SupportLokal! 


Overall dengar sekali tak cukup sebab lirik dia memang relatable sangat dengan usaha dalam hidup kita dalam mengejar cinta dan impian. Music arrangement is great. Gabungan piano dan gitar untuk menggambarkan suasana hiba tu menjadi. Emotion is perfect. Cuma vocal delivery for some words tak berapa bagus but just minor glitch. Congrats Andi and his team! 

LIRIK LAGU PENAT

Penyanyi : Andi Bernadee
Komposer : Nuriman, Andi Bernadee, Efry Arwis
Lirik : Nuriman
Studio : Warner Music Malaysia


Ku hanya mampu memberi 
Secebis dari semua
Ku takut akan janji
Yang diberi atau terima
Aku tahu tiada pelangi 
Di langit yang gelap
Tapi aku masih mencari bintang

Walaupun aku masih lagi meragui
Usah risau engkau aku percayai

[chorus]
Takkan pernah, takkan penat
Ku masih mengejar bayangmu
Hingga ke penamat
Ku takkan pernah, 
ku takkan penat
Ku masih bertahan 
Walau diri semakin berat
Hanya untukmu.

Aku tak mahu kau bersedih
Janjiku usahakan lebih
Istana ku bina untukmu 
Untuk kita bersama

Di sinilah tempat dimana kau rehat
Jikalau kau terluka akulah obat
Ukiran tersenyum melihat kau
Walaupun aku masih lagi meragui
Usah risau engkau aku percayai

[chorus]
Takkan pernah, takkan penat
Ku masih mengejar bayangmu 
hingga ke penamat

Ku takkan pernah, 
ku takkan penat
Ku masih bertahan 
Walau diri semakin berat
Hanya untukmu. oh
Hanya untukmu. oh oh
Oh oh oh oh oh oh