Drama Review | The Silent Sea (2021)

Monday 3 January 2022

 

Director : Choi Hang-yong

Writer : Park Eun-kyo

Cast : Bae Doona, Gong Yoo, Lee Joon, Kim Sun-young, Lee Moo-Saeng, Kim Si-A, Lee Moo-saeng, Lee Sung-Wook, Choi Yong-Woo, Jung Soon-Won, Heo Sung-tae, Gil Hae-yeon

Production Company : Artist Company

Distributors : Netflix

Genre : Science Fiction / Mystery / Thriller

Episodes : 8 episodes (39 -51 minutes per episode)

Release Date : 24 December 2021

Trailer : 


Berlatarbelakangkan kehidupan di masa hadapan di mana manusia kekurangan bekalan air dan mempunyai access card untuk beberapa percentage kandungan air. Kalau gold card unlimited access manakala B40 cuma dapat bekalan satu tong sahaja sehari. 

Pihak saintis di Korea menghantar sepasukan angkasawan yang diketuai oleh Kapten Han Yoon-jae (Gong Yoo) di mana mereka perlu mengambil sample di Balhae Station untuk bawa pulang ke Bumi. Doktor Song Ji-an (Bae Doona), ahli astrobiologis pula akan mengetuai untuk perkara yang melibatkan medik dan sampel. Lieutenant Ryoo Tae-seok (Lee Joon) pula untuk bahagian kejuruteraan. 

Episod pertama pun dah ada cabaran yang besar buat pasukan ni bila kapal angkasa mereka terhempas dan terpaksa berjalan sejauh 7.6km ke Balhae Station. Sesampainya di sana mereka berpecah kepada 3 kumpulan untuk mencari sampel yang terletak di 3 stor utama. Sampel apa yang dicari pun tak ada siapa yang tahu. 

Mereka mula jumpa mayat yang mati akibat lemas tapi bukan kerana radiasi tinggi seperti yang dilaporkan. Dalam pencarian sampel tersebut salah seorang terkena jangkitan dari mayat tersebut. Anehnya dia berterusan muntahkan air yang banyak sehingga paru-paru membengkak dan meninggal dunia. Ngeri dan aneh kejadian tersebut tapi masing-masing terpaksa teruskan pencarian sampailah mereka terjumpa dengan Luna 073 (Kim Si-A). 

Jarang nak layan cerita bertemakan angkasa tapi sebab tengok trailer macam menarik so layan je lah weekend lepas. Episod pertama agak slow sebab pengarah nak kenalkan keadaan di Bumi pada ketika itu dan kenalkan juga watak-watak dalam ekspedisi. Bila masuk episode dua sampai lapan memang tak boleh berhenti tengok sebab curious nak tahu apa misteri yang ada di Balhae Station tu. Kalau nak layan series ni elok ubah speed kepada 1.5x sebab perlahan benar pace dia. 

Kreatif lah bila pengarah bagitahu apa sebenarnya sampel yang perlu dicari dan kenapa tajuk series ni The Silent Sea. Siapa Luna 073 dan kenapa badan dia boleh adapt dengan sampel dan juga environtment di angkasa lepas tu akan dijawab pada episod-episod belakang. Dalam drama terbitan Netflix ni boleh nampak yang kepintaran manusia tak ada batasnya. Tengok Balhae Station tu pun dah kagum sebab dibina besar dan lengkap dengan sistem sekuriti yang tinggi. 

Bab sinematografi memang diapaparkan dengan cantik walaupun bergantung sepenuhnya pada green screen untuk scene di angkasa lepas. Penggunaan lighting yang menambahkan impak pada situasi genting. Sama juga dengan tona warna kuning untuk menggambarkan distopia yang gersang akibat kekurangan air. Music score je lah tak ada yang menarik sebab guna musik seram tipikal tapi blend elok je lah dengan cerita. 

Dekat hujung cerita tu ada lah beberapa watak yang dibunuh oleh penulis tapi kalau ikutkan macam tak perlu pun ataupun perkara tu boleh dielak. Macam scene ketua tu kena tembak padahal dia boleh je buat head shot supaya anggota lain selamat tapi dia pulak pergi tadah badan dekat depan watak antagonis. Scene Kapten Han keluar dari pod tu pun macam sengaja nak wujudkan elemen melankolik padahal sempat je nak masuk balik. Patutnya biar Luna je lah yang buat. Tu lah buat benda tak nak bincang dengan orang yihhhh ego melangit!

Personally for me this series deserves a sequel and we need to know how Luna will survive. Macam mana pula Bumi akan manfaatkan sampel dari Bulan ni untuk manfaat manusia sejagat. Betul ke sampel dari Bulan akan works wonder di Bumi? 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.4 = 7.3/10

8 comments

  1. Ok, dah masuk dalam list. Lama tak layan netflix, bayar jer tiap bulan 😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. aduh aduh, sama kes lah kita. sebab bayar bulan2, tengok la jugak masa lunch walaupun kejap je dapat layan

      Delete
  2. dah dlm list tapi lum layan lagi...

    ReplyDelete
  3. Wow.. Terus rasa teruja nak tengok.. hehehe.. TQ Farhana..

    ReplyDelete
  4. Berapa Pana punya personal rate? Husband tgk semalam pun. alahai.. Sangap sis tengok. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha rushing buat review ni sampai lupa letak rate. rating tu tinggi sikit sebab aspek lain okay. tengok la speed 2.0x tak la rasa ngantuk sangat

      Delete
  5. baru tgk episode pertama... delay sebab layan bulgasal dulu

    ReplyDelete
  6. sakit perut tgk citer macam ni

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.