Syarikat Pelelong Berlesen & Hartanah Lelong

Saturday 23 March 2019

Minggu ni banyak dapat call dari pembida cerita pasal pengalaman berurusan dgn ejen yang lebihkan duit dari kerja. Ramai juga yang tak tahu kewujudan syarikat pelelong untuk urusan jual-beli hartanah lelong. So this entri untuk sembang tentang hartanah lelong secara basic.

Hartanah lelong ialah hartanah yang dijual melalui proses lelongan awam & selalunya lagi rendah dari harga pasaran. That’s why you guys boleh jimat banyak walaupun hartanah terletak di kawasan yang strategik.

Hartanah lelong ada dua kategori :

1.Lelongan under Mahkamah/Pejabat Tanah (Non-LACA)
2.Lelongan under Bank Loan Agreement Cum Assignment (LACA)


Lelongan under Mahkamah/PT ni hartanah yang ada hakmilik persendirian dan dah didaftarkan di Pejabat Tanah mengikut Kanun Tanah Negara 1965. Bila owner gagal bayar pinjaman kepada bank so bank akan lantik Valuer untuk nilai Market Value property tu.


Kemudian appoint lawyer untuk berurusan di Mahkamah/PT, mohon tarikh sesuai untuk lelong hartanah tersebut. Lepas dapat tarikh, mahkamah akan lantik pelelong berlesen untuk prepare semua dokumen berkaitan dan juga urusan pemasaran supaya public tahu tentang upcoming lelong





Berbeza dengan LACA bila urusan lelongan tu tak perlu tunggu tarikh dari mahkamah tapi ditetapkan sendiri oleh syarikat pelelong yang dilantik oleh bank. Pembida tak perlu tunggu lama macam kes non-LACA.

Syarikat pelelong yang dilantik oleh mahkamah dan bank tak kenakan sebarang caj tambahan sebab kami akan dapat bayaran dari 2 pihak ni lepas lelongan selesai dijalankan. Tiada caj komisyen, servis, wakil ataupun professional yang perlu pembida keluarkan.


Tempat Lelongan :

Lelongan non-LACA - di perkarangan mahkamah ataupun pejabat tanah. 
Lelongan LACA – di bilik lelong syarikat pelelong ataupun di kawasan yang ditetapkan oleh syarikat pelelong.




Harga Rizab Hartanah : -

Ni peranan Valuer untuk nilai market price hartanah berkenaan dan kebiasaannya market value lelong 20% ataupun 30% lagi rendah dari market value semasa. Kalau ramai pembida untuk satu hartanah akan ada kenaikan harga semasa lelong awam dijalankan: 

LACA – ditetapkan oleh pelelong
Non-LACA – ditetapkan oleh Timbalan Pendaftar Mahkamah/Pentadbir Tanah

Pernah je jadi kes mahkamah set harga kenaikan tinggi sangat sampai tak ada yang nak beli. Once dah naik, takkan patah balik semata untuk jual. They’ll carry forward to next auction.

Lelongan pertama ikut harga market value, lelongan kedua & seterusnya akan drop 10% ataupun kekal sama depends on mahkamah atau bank. Ada kes, harga rizab lelongan seterusnya akan naik dari harga lelongan pertama sebab tempoh masa penilaian hartanah cuma valid untuk 2 tahun je

Kalau ada rasa nak beli rumah, rajin-rajin check dekat Master Listing di website Arena Auctioneers untuk cari rumah yang berkenan di hati. Yang ni untuk LACA je lah. Kalau nak tengok yang non-LACA ada dekat ruangan iklan akhbar atau papan notis Mahkamah/Pejabat Tanah.

Dah jumpa calon rumah, boleh contact syarikat pelelong untuk tahu details & syarat-syarat jualan (COS) & notis Perisytiharan Jualan (POS).




Selalunya syarikat pelelong akan tampal POS ni di bahagian depan hartanah, papan notis mahkamah/PT, bank atau tempat-tempat awam dan iklankan dalam akhbar untuk notify public sebaik saja dapat approval dari mahkamah atau lawyer.





Dah dapat POS & COS, buat site visit dekat hartanah tu untuk tengok condition and surrounding. Check kawasan tu neighbourhood macam mana, pengangkutan awam okay ke tak, facilities lengkap ataupun tak.

Bab rumah memang tak boleh masuk dalam. Kalau ada penghuni, its better actually sebab terjamin lah keadaan dekat dalam terjaga. Kalau tak ada penghuni tu, keadaan hartanah agak creepy sikit.


Dah sitevisit, buat carian rasmi dan semak tunggakan hartanah. Setiap tunggakan berbeza mengikut bank. Ada bank yang cover separuh tunggakan, ada bank yang cover tunggakan maintenance, ada yang tak cover langsung. So sebelum beli, check dulu. 

Untuk kes non-LACA ada owner hartanah yang letak kaveat untuk elak dari dijual. Selalunya terjadi bila hartanah ada penama lebih dari seorang. Kebiasaannya hartanah pusaka ataupun yang berhutang dengan AhLong. Penting untuk pembida check kaveat ni sebelum join lelong.


Step seterusnya, check CCRIS dan kelayakan loan lepas tak untuk hartanah yang diidamkan tu. Then prepare 10% deposit dari harga rizab rumah lelong dalam bentuk bank deraf.


Deposit 10% boleh dibuat melalui :

1. Bank yang sediakan service Bank Draft seperti Maybank, RHB, Bank Islam dll kemudian serah kepada syarikat pelelong melalui kurier atau hantar by hand

2. Transfer ke akaun syarikat pelelong. Syarikat pelelong Arena Auctioneer ada service ni but not sure the rest.


Pendaftaran lelongan awam :

LACA – daftar pada hari lelong

Non-LACA – daftar pada hari lelong selalunya 1/2 jam sebelum waktu lelong. Do take note setiap waktu tertakluk pada mahkamah/PT. Extra note, Pejabat Tanah KL kena register online paling lewat sehari sebelum hari lelong.

Kalau menang bidaan, boleh selesaikan balance harga beli tu dalam tempoh 90 atau 120 hari. Untuk lelongan under mahkamah/PT tempoh masa ditetapkan selama 120 hari. Then boleh lantik lawyer untuk urusan pindahmilik.


Risiko beli hartanah lelong ni bila hartanah tu masih berpenghuni. Syarikat pelelong, mahkamah atau bank dah tak terlibat ye dalam urusan ni. Owner baru kena settlekan sama ada bincang cara baik ataupun biar lawyer settlekan je.


Lagi satu hal bila hartanah yang diidamkan tu call off/dibatalkan lelongan oleh pihak bank bilamana owner rumah dah berjaya selesaikan tunggakan bayaran kepada pihak bank. Part ni selalu jadi kalau hartanah tu hot property atau harga rizab rendah. 


I think that's all for basic info berkenaan rumah lelong. Pertanyaan lanjut boleh tanya direct dengan Arena Auctioneer or call staff in charge dalam details bawah ni. Nak minta advice or consult tentang lelongan dan property pun boleh, just call & inform any staff in charge



In case you guys curious macam mana lelong dijalankan, tak dapat nak letak video sebab jarang record video but you guys boleh datang pada hari lelong awam dijalankan di Arena Auctioneer 😊

17 comments

  1. nice info... pernah dengar pasal lelong hartanah ni, lepas baca ni baru faham sikit.. hihihihi

    ReplyDelete
  2. waaa..fj keje kat sini ekk..menarik perkongsian ni..satu ilmu baru tentang lelongan hartanah!

    ReplyDelete
  3. dua mmg ada plan nk bli rumah lelong sbb berkenan dgn kawasan kat situ. pd ms sama baca jg laa pro n cons ttg rumah lelong, prosedur etc. tp yg byk jumpa perkara2 yg -ve. so sedikit sbyk ia mempengaruhi mood nk beli... btw terima kasih berkongsi ilmu ni. mn laa ada rezeki beli rumah lelong... mana laa tau kan... hehehe

    ReplyDelete
  4. TQ Farhanna untuk perkongsian ini.. Dulu pernah juga nak beli rumah lelong tapi tak banyak info kan.. terus cancel..

    ReplyDelete
  5. Info yang sangat berguna ni terutama buat mereka yg berminat pasal hartanah. Pernah dengar pasal rumah lelong ni tapi masih belum ada ilmu lagi..tak berani nak tanggung risiko.

    ReplyDelete
  6. TB tak pandai lagi bab-bab rumah lelong ni.. tapi pernah dengar la kawan-kawan yang beli rumah lelong ni.. cantik-cantik rumahnya.. harga pun memang murah dari beli kat pasaran..

    ReplyDelete
  7. Thanks so much atas perkongsian ini.
    Zaman sekarang nie memang macam trend untuk membeli aset yang dilelong sebab lebih murah maka your sharing mestilah akan membantu semua.

    ReplyDelete
  8. Good info baru kita tahu macam mana proses untuk dapatkan dan beli rumah lelong kita pernah juga nak beli hehehe tapi tak tahu cara baca kat sini banyak perkara yang kita dah tahu sekarang... Thank share...

    ReplyDelete
  9. Rupanya ada beza ya antara dua agensi ni. Baru tau sebab syirabkurang arif bab ni. Hehee nice sharing sis. Boleh tambah ilmu bab lelong. Mana tau kan nak beli rumah nanti. Amin

    ReplyDelete
  10. Info yang best tentang proses hartanah. Dulu akak pi join lelongan dari CIMB Bank. Banyak rumah available. Tapi tulah, keadaan rumah yang dilelong memang hazab. Tombol pintu pun takda. Piping problem. Kotor lagi. Hahahaha. kelakar bila teringat.

    ReplyDelete
  11. teringin nak beli rumah ellong lepastu nak sewakan. tp kebanyakkan rumah lelong nie keadaan dia agak uzur. banyak benda nak kena diperbaiki. baguslah ada proses cara nak beli hartanah lelong. nanti boleh rujuk blog nie

    ReplyDelete
  12. baru tau pasal ni..siapa yang suka bab hartanah ni boleh baca pasl ni..terima kasih tulis ni, nad pun boleh tau serba sikit pasal ni..bukan sennag ye..

    ReplyDelete
  13. Selama ni memang tak ambil tau pun pasal bidaan tanah ni ke ap . Memang tak tahu apa apa maklumat yang penting berkenaan bidaan ni .Yang pakar bab bab hartanah memang tahulah macam mana urusan pembidaan ni kan. Walaubagaimanapun satu ilmu yang baru dapat saya tahu hari ni

    ReplyDelete
  14. Ahh baru tau proses dia macam ni. Dulu fikir sama je proses lelong rupanya different. Try gak nak cari rumah lelong sbb org kata murah tapi kadang2 tak murah jugak, lagi mahal pun ada kan.

    ReplyDelete
  15. Maklumat yang bagus untuk dikongsi

    ReplyDelete
  16. selalunya rumah bakal dilelong boleh reverse balik x?contoh owner lama discuss balik dgn pihak bank ke?saje nk tahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh bila owner rumah buat pembayaran minimum untuk batalkan lelongan.

      Delete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.