Resipi Ikan Siakap Masak 3 Rasa

Tuesday 26 February 2019

Bulan lepas tengah beli barang dapur ternampak ikan siakap murah dekat NSK tapi memang sentiasa murah pun harga seekor around RM7-RM9, rasa macam nak try masak 3 rasa sebab makan dekat kedai mahal boleh cecah RM50 so try buat sendiri.

Bulan ni baru nak buat, itupun hujung bulan. Perangai sangat kan suka peram dalam fridge. Sebab dah nekad nak masak minggu ni, kaut semua bahan nak beli untuk buat resipi ni. Senang je pun bila usha. Rasanya murah lagi kalau buat sendiri. Ni untuk makan berdua atau bertiga sebab ikannya saiz sederhana besar.

Bahan-bahan :

Bahan A
-Ikan siakap (1 ekor) : RM8
- Minyak untuk goreng
- Kunyit serbuk
- Serbuk cili
- Tepung jagung 2 sudu

Bahan B
- Sos cili 2 sudu
- Sos tiram 1 sudu
- Sos tomato 2 sudu
- Sos 3 rasa 4 sudu (RM3)
- Sos makanan laut 2 sudu
- Sos Extra pedas ABC 2 sudu (ni optional je sebab sili padi dah habis stok)

IMG_20190224_154745.jpg

Bahan C
- Bawang putih 4 ulas
- Bawang besar 1 biji
- Serai 2 batang (RM1)
- Cili padi (ikut suka) (RM1)

Bahan D
- Nenas 1 pek (RM1)
- Lada benggala 1 biji (RM2)
- Sayur tambahan (ikut suka carrot/kobis bunga) (RM2)

*I forgot to buy daun limau purut, so if you guys nak wangi, tambah daun limau purut dalam list*

Cara-cara penyediaan:

1. Perap Bahan A lepastu goreng. Garing ke tak ikut suka.

IMG_20190224_154735.jpg

2. Dah siap goreng Bahan A, ambil minyak goreng ikan tadi masuk dalam kuali lain then tumis Bahan D sampai naik bau lepastu campak Bahan B. Gaul sebati sampai meletup kecil.

IMG_20190224_154728.jpg

3. Masukkan Bahan D then gaulkan dengan campuran sos. Kalau nak kuah cair, tambah la air. Kalau nak pekat tak payah tambah sebab nenas tu dah keluar air banyak. Quite enough untuk gaul dengan ikan.

IMG_20190224_155116.jpg

4. Tuang je kuah atas ikan yang dah siap goreng awal tadi. And we're done!

IMG_20190224_160459.jpg

Lada benggala dengan nenas sepatutnya potong dadu tapi malas so kita potong je ikut suka. Potong gedabak sebab bila makan rasa crunchy.

Bahan-bahan dia agak banyak tapi puas hati sebab masak sendiri. Since semua sos dah ada tinggal nak beli sos 3 rasa je so total duit keluar just around RM20 je compared makan dekat luar RM50 itupun tak puas sebab makan ramai-ramai. 

Sekarang ni dah tahu cara nak buat, memang happy la nak buat lagi sebab nak masak resipi ni sonang yo! Good luck yang mana try masak guna resipi ni okay. Have fun!

4 comments

  1. mmg lagi puas hati masak sendiri dik, ikan seekor pun dlm tak sampai rm10 beli bahan2 pun baru lbh kurang rm10 atau lbh... masak mkn sampai puas...
    kalau kt kedai selalu rm30 ke atas harga seekor

    ReplyDelete
  2. kita pun suka masak 3 rasa cam ni...makan dengan nasi putih panas2, mesti bertambah nasinye...

    ReplyDelete
  3. Ikan nie kalau goreng garing lepas tu curah sos tiga rasa nie memang walah..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.