Tutorial : Jumlah Pengunjung Di Blog

Thursday 3 August 2017

Well, this is my first time doing this. Sebenarnya ikut je tutorial yang ada tapi pautan link yang ada dah tak boleh nak bukak dah. Tengah google jumpa yang laman web baru. Yang bestnya tak payah sign up ke apa. Boleh terus ambil.

But before that, tahu kan nak buat apa? Nak buat tutorial untuk orang yang menapak di blog kita. Macam yang ni


ataupun yang ni.
Baru install so baru satu hewhewhew
Ada banyak sebenarnya dekat Supercounters ni. Pilih je yang mana korang suka.


Tapi dalam tutorial ni, nak ajar install widget online user tu. 

1. Click je Online Counter tu lepastu pilih nak image ataupun text sahaja. 

2. Lepas dah pilih yang mana satu, pilih warna mana yang hati tu hendak.

3. Kemudian letak ayat yang hati tu hendak. 

4. Dekat bahagian bawah tu akan keluar contoh citarasa yang dipilih. Bila dah puas hati, tekan submit. Lepas tekan, dia akan keluar link macam ni. 

5. Copy link tu [ctrl+C]

6. Pergi dekat template blog, tekan Add Gadget, cari HTML kemudian pastekan [ctrl+P] dalam ruang kosong tu. Dah siap kan? Mudah & pantas. 

Untuk jenis counter yang lain pun sama. Pilih je ikut citarasa, edit kemudian tekan submit. Copy paste letak dalam box HTML & you're done. As easy as 1,2,3 :)

Itu untuk yang nak letak dekat body ataupun footer. Kalau nak letak dekat bahagian atas blog macam dalam gambar tu, copy link ni masukkan dalam box HTML yang ada link Supercounters tadi

<div style="position: fixed; top: 3px; left:3px;"><div style="margin-left: .1em; margin-right: .1em" class="linkopacity" href="#" rel="nofollow" target="_blank" imageanchor="1"><span style="background-url:http://i1218.photobucket.com/albums/dd417/cheesweet/stripes.gif; color: #000000; padding: 3px 4px; border-bottom: 0px #FFFFFF dotted;">KOD JUMLAH PENGUNJUNG</span></div></div>

Untuk KOD JUMLAH PENGUNJUNG tu, copy link Supercounters tu dekat situ. Dah settle. 

Ada lagi satu cara untuk buat dia terapung di atas sana

1. Buka bahagian Template

2. Search [ctrl+F] 

<head>

3.  Kemudian paste link di atas tu di bahagian atas <head>.

Okay siap! Senang kan dua-dua tutorial ni? Tadi buat tak sampai 5 minit pun. Try la makeup blog tu :)

3 comments

  1. hi, saya datang singgah sini :)

    ReplyDelete
  2. aida memang lemah bab coding blog ni.
    hadoi.
    biasa nyer suh org aje tukang tuko coding apa2.
    x mahir!

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.