Movie Review | Gehraiyaan (2022)

Sunday 13 February 2022


Director : Shakun Batra
Writer : Shakun Batra, Ayesha Devitre, Sumit Roy, Yash Sahai
Cast : Deepika Padukone, Siddhant Chaturvedi, Ananya Panday, Dhairya Karwa, Naseeruddin Shah
Production Company : Dharma Productions, Viacom18 Studios, Jouska Films
Distributor : Amazon Prime Video
Genre : Romance / Drama
Running Time : 148 minutes
Release Date : 11 February 2022
Trailer :


Mengisahkan Alisha (Deepika Padukone) yang jatuh cinta dengan Zain (Siddhant Chaturvedi) lepas double date di kapal layar mewah milik Zain. Masing-masing dah ada life partner dan bakal menginjak ke fasa seterusnya tapi pertemuan Alisha dan Zain menghidupkan rasa cinta bila masing-masing mempunyai sejarah hitam dalam hidup. 

‘When no one looking out for you, you have to look out for yourself’ - Zain


Alisha mula rasa sesak dengan Karan (Dhairya Karwa) yang berperangai tak jauh dari ayah dia (Naseeruddin Shah). Karan lebih selesa berkawan dengan Tia (Ananya Panday), adik sepupu Alisha dan tunang kepada Zain. Untuk Zain pula dia mula mengorak jauh dalam perniagaan bila Tia muncul dalam hidup sebagai life partner dan investor kepada semua projek. Dia rimas setiap kali keluarga Tia pandang rendah dan abaikan cadangan dia dalam semua perkara. 

Bila Tia pergi ke LA selama 2 minggu dan Karan ke Alibaug untuk mencari ilham untuk novel barunya, Zain dan Alisha makin rapat dan intim bersama. Alisha ambil keputusan untuk berhenti berjumpa dengan Zain bila Karan melamar. Zain pula tak putus asa memujuk alisha supaya hubungan mereka diteruskan. Dalam masa yang sama perniagaan Zain mula dilanda masalah bila investor mereka terlibat dalam perniagaan haram dan ditangkap oleh pihak polis. 


Setelah kejayaan Shakun Batra dengan naskhah Kapoor & Sons (2016), kali ni dia kembali dengan naskhah bertemakan domestic noir dan menyingkap kehidupan Alisha yang terperangkap dalam trauma zaman kecil. Ibu dia rasa stuck dalam kehidupan mereka dan ambil keputusan untuk bunuh diri. Alisha kemudiannya letakkan semua kesalahan pada ayahnya. 

‘She died as a good mother and I must go on living as the terrible father.’ – Vinod Khanna


Filem Gehraiyaan (Kedalaman) sepenuhnya terletak pada bahu Deepika bila watak Alisha menjadi tumpuan utama. For me Deepika did a great job in delivering every emotions and ‘complexity’ (read as stupid). Tapi cukup ke naskhah ni bila hanya bergantung pada satu watak saja sedangkan wujudnya 3 lagi watak sampingan tanpa dikembangkan dengan baik.

Dalam beberapa babak boleh nampak kenapa Zain atau Alisha cari peluang untuk keluar dari kehidupan yang menyesakkan jiwa. Jasad ada dengan life partner tapi jiwa mencari pasangan curang. Sumpah I tak boleh nak masuk dalam kasut Alisha walau sesaat pun sebab I lebih berpihak pada Tia. Sampai menangis tengok watak Tia bila dia cuma nak buat yang terbaik untuk Zain tapi partner dia rasa lemas. Dia boleh je pergi kalau Zain dah taknak. Dia ada life dia sendiri, dia ada cita-cita dia sendiri. Tak bermakna dia putuskan hubungan dengan Zain dan move on, dia tak pernah sayang Zain. She did everything and anything for him but what she gets in return? 


I boleh nampak kenapa Alisha rasa lemas dengan Karan sebab pengarah tunjuk dengan jelas dalam babak buang sampah tu. Tapi pengarah tak tunjuk kenapa Alisha masih lagi stay dengan Karan. There must be something kan yang buat dia rasa dia perlukan Karan dalam hidup dia bila Alisha boleh buang Vinod tanpa rasa bersalah pun. Dalam babak dia minum kopi dengan Tia pun dia cakap takkan lah dia nak stay dalam hubungan tu just because dia dah 6 tahun bercinta dengan Karan? So clearly show she’s capable of living independently lah kan? 


Pengarah letak tajuk Gehraiyaan dan tunjuk ombak yang menggulung dalam which clearly nak bagitahu betapa kompleks dan dalamnya masalah yang dihadapi Alisha sampai hidup dia jadi kusut. Tapi yang I nampak semua masalah dia bukan masalah pun. Sesuatu perkara tu bukan masalah kalau kita boleh lari dari perkara tersebut. Alisha boleh lari dari ayah dia, Karan dan juga Zain. Jadi dekat mana kompleks yang dicanangkan dalam semua interview, teaser dan trailer? 

Pertama kali Siddhant Chaturvedi dapat watak yang explore lebih kepada perasaan di mana watak Zain adalah lelaki opportunist dan manipulative. Tengok cara dia gaslighting Alisha dan Tia bila apa yang dia plan tu berantakan. Dia mula hilang pertimbangan dan letakkan salah pada orang lain. Babak Tia confront dia dan minta putus tu boleh nampak modus operandi dia. Sama juga bila dia dapat tahu Alisha mengandung. 


Mungkin dalam Gully Boy (2019), Siddhant menyerlah sebagai MC Sher dan mempunyai karisma tersendiri sebab dia selesa dengan watak di mana bakat emasnya boleh ditonjolkan. Malangnya dalam Gehraiyaan ada masanya dia nampak kosong dan tenggelam di belakang Deepika. Chemistry Siddhant dengan Deepika pun tak menyerlah seperti yang digembar-gemburkan oleh PR Deepika. Pengarah patut kembangkan lagi watak Zain supaya kita nampak kenapa Alisha boleh letakkan sepenuhnya kepercayaan pada Zain. 

Walaupun banyak kelemahan dalam naskhah yang bertemakan kesihatan mental ni namun masih ada yang bagus terutamanya lakonan Rajat Kapoor sebagai Jitesh, rakan kongsi kepada Zain. Babak dia jumpa Alisha dalam kereta tu padu. Nampak lah siapa veteran actor dekat dalam tu. Puas tengok Alisha kena marah dengan Jitesh sebab buat benda bodoh. 


Sama juga dengan Ananya yang makin menyerlah dan perfect cast sebagai Tia yang naif dan terlalu percaya pada Zain mahupun Alisha. Walaupun watak dia digambarkan sebagai naif dan muda tapi dia sebenarnya paling matang dalam movie ni. Macam mana dia jadi tunggak pada Zain dan selamatkan ibu dia dari kisah silam ataupun uruskan kes harta pusaka mendiang ayah dia. I’m happy she took this project and experimenting more on her talent. Chemistry Ananya dengan Siddhant pun nampak meyakinkan walaupun diorang pernah ada personal issue dekat sesi Roundtable Newcomers 2019. 


There’s nothing much I can learn from Alisha. Quite disappointed sebab Deepika terus-menerus pilih movie yang tak kena dengan strength dia. Dalam interview dia ada cakap naskhah ni perlu dijadikan medium untuk mangsa trauma bercerita tentang kisah diorang tapi kalau macam ni lah watak Alisha then nope, please don’t. 

Dia cuma guna victim card setiap kali ada masalah. Dia salahkan semua orang tapi tak pernah tengok silap diri sendiri. Terkejut tengok plot twist dia sampai timbulkan beberapa persoalan tapi hadap je lah sebab nak habis. Perubahan genre buatkan Gehraiyaan tampak lemah dan pilih jalan mudah. Dekat hujung cerita pun ada twist yang lebih menarik. Dekat situ baru ngam kalau ombak nak keluar. Padan muka Alisha. 


Pengajaran terbesar dalam Gehraiyaan bila semua watak sampingan ada masalah lebih dalam dan kompleks dari Alisha but did they make stupid decisions? Nope. (Watak sampingan tak termasuk Zain). Anyway sinematografi, props, stylist dan sinematografi antara kekuatan lain yang cemerlang dalam naskhah Gehraiyaan. Check out for Doobey.

 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 4.8/10

Director : Santiago Menghini
Writer : Jon Croker
Cast : Cristina Rodlo, Marc Menchaca, David Barrera, David Figlioli
Production Company : The Imaginarium
Distributor : Netflix
Genre : Horror
Running Time : 87 minutes
Release Date : 29 September 2021
Trailer :


Diadapatasikan dari novel No One Gets Out Alive yang dikarang oleh Adam Nevill dan diterbitkan pada tahun 2014, mengisahkan tentang imigran dari Mexico bernama Ambar (Cristina Rodlo). Bekerja di kilang pakaian sementara menunggu dokumen peribadi dia siap. Bekerja di situ menyeksakan bila dia sering buat silap tapi dia perlu bertahan sebab hidup sebagai imigran tanpa dokumen bukan sesuatu yang mudah. 

Dia minta bantuan kawan sekerja untuk buatkan dokumen sah di US tapi harganya agak tinggi. Dia perlu dapatkan semua okumen tu sebelum Beto (David Barrera) datang untuk bawa dia bekerja di syarikat kawan dia. Ambar tipu Beto bahawa dia lahir di Texas tapi penipuan tu menjerat dia bila tuan rumah sewa, Red (Marc Menchaca) taknak pulangkan duit deposit. 


Selain hal dokumen, dia selalu diganggu dengan benda pelik di rumah sewa tersebut. Dia pernah nampak lelaki botak hantuk kepala di dinding apartment. Dia selalu nampak kelibat perempuan tua ataupun penghuni lain sedangkan di rumah sewa tersebut cuma ada dia dan seorang lagi penyewa lain. 

Setiap malam juga dia akan mimpi buruk tentang sebuah kotak yang mempunyai makhluk pelik di dalamnya. Bila gangguan makin teruk Ambar tekad untuk keluar dari rumah tersebut tapi berjayakah dia untuk keluar? 


Filem No One Gets Out Alive ni tak lah seram sangat sebab dia bukan tentang hantu tapi lebih kepada makhluk mistik yang makan kepala perempuan. Amalan dari zaman kuno di mana mereka mengorbankan wanita dalam upacara pemujaan supaya masyarakat tersebut hidup abadi. 

Red susah nak percaya pada awalnya tapi lepas dia tengok tumor dalam kepala abang dia, Becker (David Figlioli) mula hilang selepas upacara tersebut, dia tak ada pilihan lain selain umpan penyewa perempuan menetap di rumah dia. Mudah bagi dia untuk hapuskan mayat semua mangsa kerana mereka imigran. Tak ada siapa yang akan cari. 


Harga sewa yang murah memang menjadi faktor penarik untuk semua imigran yang perlukan tempat tinggal di negara tersebut. Sama juga lah kes dengan Ambar dan mangsa-mangsa lainnya. Bukan ambar tak tahu ada sesuatu yang tak kena dengan rumah tu bila harga sewa dia murah tapi keterdesakan dia sebagai imigran tak bagi dia banyak pilihan pun. 

I personally enjoy the struggle rather than the horror part. Seram tu tak seram sangat pun sebab pengarah tak letak jumpscare scenes pun. Hantu pun tak seram mana even mahkluk mistik tu pun kelakar. Dengan khidmat CGI yang berbajet rendah, memang patut pun screentime makhluk tu sikit. Pengarah tahu kelemahan dia dekat mana jadi dia tambah kekuatan dekat kehidupan watak-watak dalam movie ni. Kebanyakan scenes disetkan warna biru gelap untuk hadirkan rasa seram dan misteri rumah sewa tersebut. 


Mungkin penceritaan akan jadi lebih menarik kalau penulis tambahkan lagi watak sampingan dalam hidup Ambar supaya kita lebih kenal dengan watak utama naskhah seram ni. Supaya tindakan dia boleh dijustifikasikan dengan lebih rasional walaupun kejam. Tapi susah jugak sebab dekat second half tu pengarah dah kacau watak Beto. Masa Ambar nampak Beto tu macam excited lah jugak sebab ada yang datang tolong tapi kenapa Ambar tak keluar sendiri je dari tingkap bilik dia? Saja nak buat saspen. 


Masa tengok movie ni tak lah ambil serius dengan mahkluk mistik ni tapi semalam nampak ada barang zaman purba muncul di perairan Turki. Boleh jadi kot kotak ni wujud juga sebenarnya sebab footage dekat scenes awal tu nampak real. Kita bukan tahu masa kurun awal dulu keturunan awal memuja apa untuk terus hidup. Dekat Malaysia pun bersepah dengan kisah tentang saka yang terpaksa diwariskan turun-temurun, apatah lagi negara luar ye dak? Anyway, kalau you guys nak tengok movie ni just search je dekat Netflix. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.4 = 5.2/10


Permulaan tahun 2022 ni kena tiup semangat sikit oleh managing partner sebab warga Ram Reza & Muhammad dapat diary planner yang cantik bermotifkan batik. Hadiah kecil ni ditaja sendiri oleh managing partner dengan harapan semua warga RRM akan bersemangat untuk bekerja lepas dua tahun terjejas akibat pandemik. 


This is mine!!! Obviously ambil warna purple because it's my fav colour.

 

Buka je diary planner tu terus nampak sticker RRM dan kata-kata dari managing partner. 


Dekat bahagian depan diary ni ada fun details walaupun I tak lah layan sangat benda ni. 


Bahagian diary planner more like this. I tak berapa suka diary sebab kena ikut tarikh haha. Lagi suka planner sebab dia ada ruang untuk 12 bulan lepastu ruang conteng dekat belakang. Bestnya diary planner ni ada side bar untuk cari tarikh atau bulan yang lebih spesifik. 


Selain motif batik, ada juga corak macam ni. Walaupun I suka dengan corak astronomi dan aurora tapi gabungan warna tak menarik hati sangat. Cantik lagi motif batik tu sebab jelas betul warna ungu dia. Ada yang suka boleh lah pilih yang ni. 

So far belum terisi lagi diary planner tu sebab belum all out guna lagi tapi rasa macam nak tulis to-do-list dalam tu setiap hari supaya tak mudah lupa task yang kena siapkan. Sekarang ni ada banyak nak kena buat kadang sampai terlupa nak siapkan. Bila ditanya baru lah teringat. Itupun kalau ingat. Masuk 30 memang macam ni eh? 

Shopee | Pen Holder Wooden Storage Box Organizer Multifunctional Stationery Shelf

Saturday 12 February 2022

Bila tengok Ain ada stationery shelf, mula lah rasa nak beli jugak sebab stationery I dah makin banyak sampai dah tak cukup dah kalau nak tambah pen ataupun barang lain. 


Belek dekat Shopee cari wooden shelf warna hitam terus jumpa dengan harga RM13.90 exclude delivery. Cari yang area Selangor je sebab taknak lama sangat perjalanannya tapi tak jumpa warna hitam. Belek punya belek dapat lah yang berkenan di hati nun di Penang sana. Lama jugak lah nak sampai ke tangan sebab cuti raya cina. 


Parcel sampai je terus pasang sebab tak ambil masa yang lama pun memandangkan seller dah bagi manual bergambar dekat dalam tu. Walaupun macam susah nak tahu which is which sebab tak ada label dekat kayu tu, boleh agak lah yang mana yang manual tu maksudkan sebab setiap cutting tu berbeza. 


Konflik masa nak pasang shelf ni akan muncul bila nak cantumkan dan masukkan kayu dalam lubang yang dah ditebuk. Ada yang kena hentak kuat sikit sebab lubang hujung kayu tu besar tapi tak boleh kasar sangat sebab kayu dia tak lah tebal mana pun. Kalau patah macam mana? Rugi lah beli satu set kan?


Lepas dah berjaya cantumkan tu kena pasang getah yang seller bagi supaya kayu tak tertanggal. Nak pasang getah pun satu kegigihan juga. Entah berapa kali getah tu terpelanting sana sini. Boleh kata dalam masa setengah jam dah siap lah pasang rak alat tulis kayu ni. Saiz rak kayu ni 20cm so just nice je lah dekat bahagian CPU tu sebab bahagian atas ada magnet case berisi sticky notes. Nak tambah lagi magnet case tu, nak isi paper clips pulak hehe. 

Bila dah pasang tu ada banyak kosong pulak dekat ruang atas tu. Haaa mula lah gatal tangan nak tambah koleksi pen. Sekarang ni I suka beli pen dekat Star Avenue sebab dia ada jual pen yang dibuat dari negara India. Selesa betul bila menulis pakai pen tu sebab smooth je mata pen dia. Faber Castel who? 

Bila dah siap pasang nampak rak kayu ni macam kosong pulak. Mungkin boleh tempek sticker comel kot dekat sini kan? Dekat Shopee memang bersepah sticker comel singgit dua tu. Hiksss!

Sambal Uwok Ijo Ikan Bilis, Animen Food


Dalam entry Restoran Gamelan ada sembang pasal produk dekat shelf bahagian tepi kaunter tu kan, kali ni nak sembang pasal Sambal Uwok Ijo Ikan Bilis ni pulak. First time tahu pasal kewujudan sambal uwok ijo ni. Saja beli sebab malas nak buat sendiri satu hal, nak support bisnes peniaga tempatan pun satu hal jugak. 

Bila Google, kenapa nama dia sambal uwok rupanya uwok tu adalah cara memasak. Uwok maknanya kukus. Dah la pertama kali dapat tahu pasal sambal uwok ni, pertama kali juga dapat merasa sambal yang dikukus sebab kebanyakan sambal selalunya digoreng. 


Resipi Sambal Uwok Ijo ni datang dari Indonesia dan menu makanan orang Padang. Mungkin sebab tu lah kot tak pernah tahu tentang kewujudan dia. Belum dikomersialkan lagi ataupun sebab harga dia agak mahal dari sambal yang lain. 

For me RM20 tu kira berpatutan lah sebab proses pembuatan dia pun agak renyah. Nak kena rebus lepastu nak giling sampai bawang dengan cili hancur lagi. Kalau I nak buat sendiri memang berjanggut lah cerita dia. Risiko tangan pijar masa menggiling tu pun nak dipertimbangkan jugak. Dah lah tangan senang je nak pijar. Baik beli je lah senang. I tak tahu berapa gram dalam satu pek ni sebab packaging dia kosong je macam dalam gambar tu. 


Nampak macam sikit je kan dalam mangkuk ni? Memang sikit pun sebab sambal uwok ijo ni pedas. Calit sikit pun dah terasa di lidah. Sampai sekarang pun tak habis lagi sambal uwok ni walaupun makan berdua. Nak bawak ke office macam kurang sesuai pulak sebab ada petai. 

Petai dalam sambal ni tak lah banyak sangat tapi tak terasa pun petai tu sebab isi dia dah lembut macam jeli. Mungkin sebab proses pembuatan dia yang perlu dikukus? A bit disappointed lah dekat situ sebab kalau petai tu keras sikit mungkin boleh bertambah lagi sepinggan nasi sehingga hancur azam untuk diet. 

Lepas ni kalau craving boleh pergi ke Gamelan beli dekat sana ataupun order je dekat IG account Animen_Food. Selain sambal uwok ijo ikan bilis, ada juga rencah ikan masin. Produk lain pun ada jugak macam sambal acar ikan masin, sambal sotong kering. Kalau nak merasa boleh lah try order :)

Lunch di Restoran Gamelan, Dataran PHB

Dulu Restoran Gamelan ni buka dekat Oasis tapi lepas3 kali PKP dekat Selangor, owner pindah ke Dataran PHB sebab sewa lagi murah, ruang yang luas dan ramai orang boleh datang makan dekat sini. Dekat Oasis dulu ruang dia agak terhad jugak lah sebab ada 1 lot je itupun dekat tengah. Peak hour memang tapau je lah sebab tak muat nak makan dekat situ. 

Dataran PHB ni agak tersorok di kawasan hotel Saujana. Kalau Restoran Gamelan tak pindah sini sampai bila-bila lah agaknya tak jejak kaki ke kawasan ni sebab dok ingat elite residential area. Buat apa nak masuk kan kalau tak ada tujuan? 

Jumaat tu kitorang decide nak lunch dekat sini sebab nak makan nasi campur. Bosan lah asyik order Nasi Goreng Ali Muthu je. Dekat Gamelan ni ada kaunter nasi campur, kaunter makanan special macam laksa, laksam, nasi kerabu dengan nasi dagang. Dekat luar ada black board bagitahu makanan istimewa untuk hari tu - Nasi Goreng Thai dengan Kueyteow Kungfu. Tak pernah try lagi menu ala carte dekat restoran ni. 

Memandangkan kitorang lunch pukul 1, banyak lauk dah nak habis dah dekat kaunter tu. Ambik je lah apa yang ada. Lauk dah nak habis pun masih lagi konflik nak ambil lauk apa sebab kaunter dia lagi panjang dari Oasis haha

Dalam konflik tu pun penuh jugak pinggan ambil pelbagai lauk. Tempe goreng is a must, terung berlado favorite menu, pucuk paku masak lemak sebab tamak dan ikan patin masak lemak tempoyak sebab menu tu je yang masih banyak. Air haruslah order teh ais sebab teh ais dekat restoran Gamelan ni kaw. Harga lunch haritu around RM15 lebih. 

Lama jugak kitorang makan sambil menyembang pasal office dekat sini. Nak pulak dapat makan menu sedap sebab tukang masak dekat restoran ni memang pandai masak. Syok menyembang sampai tak sedar waktu makan tengahari dah habis tapi sebab hari Jumaat kitorang watlek je lah sebab boss kecik balik pukul 2.30. 


Masa beratur tunggu turn nak bayar dekat kaunter tu ternampak ada aneka produk di sebelah kiri. Ternampak sabal ijo petai terus sambar sekali sebab craving pulak nak makan sambal petai tapi malas nak masak. 


Mudahnya dekat sini boleh bayar guna MAE. I sekarang kalau nak pergi makan memang pilih restoran yang ada MAE je sebab senang nak bayar tak payah risau pasal cash tak cukup dah. 


Masa kitorang dekat kaunter tu menyembang pulak dengan owner restoran pasal ramai restoran dah tutup dekat Oasis tu sebab sewa mahal. Owner kata sebulan RM10k kena bayar tapi sale tak setinggi tu pun. Pernah dengar dalam radio ada owner restoran terpaksa keluar dari Oasis sebab tak mampu bayar sewa. Life is tough right now. 

Fun fact, Restoran Gamelan ni pernah dapat Anugerah Premis Bersih pada tahun 2018. Owner kata susah nak menang masa tu sebab banyak restoran yang tersenarai tapi diorang menang jugak. Memang diorang deserves pun sebab dari dulu memang Restoran Gamelan ni jaga kebersihan diorang. Kalau masuk tu selesa je lah nak makan tapi tu lah, dekat Oasis dulu sempit lepastu sesak. Dekat Dataran PHB ni lebih selesa lah. Interior dengan dekorasi pun cantik sebab berkonsepkan budaya pantai timur. 

DRAMA ADAPTASI POPULAR HOLLYWOOD, ‘GOSSIP GIRL’ VERSI INDONESIA KINI DI ASTRO

Friday 11 February 2022


XOXO | Drama siri popular Amerika Syarikat terbitan Warner Bros, Gossip Girl yang memaparkan kisah remaja dari keluarga sosialit di Manhattan telah diadaptasi dalam versi Indonesia dengan menggunakan tajuk ‘Gossip Girl Indonesia’ bakal temui penonton Malaysia buat pertama  kali  menerusi  platform  Astro. Drama  bersiri  9  episod  tersebut  telah  pun  memulakan tayangannya  pada  7 Februari lalu dan  boleh ditonton di  On Demand  serta Astro Citra, saluran 108 setiap hari Isnin, jam 9 malam. 

Versi asal Gossip Girl telah mendominasi 17 kemenangan sepanjang 4 tahun berturut-turut di Teen Choice  Awards.  Siri  tersebut  bukan  sahaja  berjaya  mencipta  fenomena  dan  menjadi  ikutan  trend dalam kalangan peminatnya, malah ia turut diadaptasi ke versi negara berbeza seperti di Turki (‘Kucuk Sirlar atau Little Secrets’, 2012), Tiongkok (‘China Girl’, 2012), Meksiko (‘Gossip Girl: Acapulco’, 2013), dan Thailand (‘Gossip Girl: Thailand’, 2015). 


Menariknya, versi Indonesia ini turut diselitkan dengan nilai dan budaya Nusantara, di samping dipadatkan lagi dengan elemen-elemen yang relevan untuk tontonan  masa  kini  seperti  gaya  fesyen  serta  teknologi,  yang  mana  versi  Hollywood  memaparkan penggunaan blog tetapi versi ini menggantikannya dengan platform Instagram.   

Gossip Girl Indonesia melibat gabungan bakat-bakat kreatif yang sering memberi sentuhan luar biasa pada karya-karya hebat. Menariknya, setiap 3 episod Gossip Girl Indonesia diarahkan oleh sutradara dan penulis berbeza. 


Antaranya pengarah filem ‘Berbagi Suami’ dan ‘Arisan!’, iaitu Nia Dinata yang bertindak sebagai showrunner, sutradara (episod 1, 2 dan 3) serta terlibat dalam penulisan skrip untuk semua episod. Lucky Kuswandi juga merupakan penulis skrip untuk episod 1, 2 dan 3.  Bagi episod 4, 5 dan 6 adalah di bawah arahan Pritagita Arianegara dan skrip oleh Melissa Karim dan Nia Dinata.  

Manakala episod 7, 8 dan 9 oleh pengarah Andri Cung dan skrip oleh Andri Cung sendiri bersama Nia Dinata.    Tidak lengkap Gossip Girl tanpa suara latar, jadi bagi versi ini pelakon dan penyanyi Ayushita Nugraha mengisi  peranan  ‘voice  over’  dalam  Gossip  Girl  Indonesia.  


Sementara  itu,  watak-watak  utama dibintangi  oleh  pelakon  muda  berbakat  besar,  seperti  Amanda  Rawles  (yang  sebelumnya membintangi filem Jailangkung) sebagai Serena Darsono, Baskara Mahendra (pelakon filem The Way I Love You) sebagai Denny Hakim, Jihane Almira (Ayat-Ayat Cinta 2) sebagai Blair Hadiningrat, Tatyana Akman (Ini Kisah Tiga Dara) sebagai Vanessa, Arya Vasco (Death Whisper) sebagai Nathaniel Siregar, Jerome Kurnia (Photocopier) sebagai Chicco Salim, Rayssa Dynta sebagai Jenny Hakim. 

Tidak lengkap Gossip Girl tanpa suara latar, jadi bagi versi ini pelakon dan penyanyi Ayushita Nugraha mengisi  peranan  ‘voice  over’  dalam  Gossip  Girl  Indonesia.  Sementara  itu,  watak-watak  utama dibintangi  oleh  pelakon  muda  berbakat  besar,  seperti  Amanda  Rawles  (yang  sebelumnya membintangi filem Jailangkung) sebagai Serena Darsono, Baskara Mahendra (pelakon filem The Way I Love You) sebagai Denny Hakim, Jihane Almira (Ayat-Ayat Cinta 2) sebagai Blair Hadiningrat, Tatyana Akman (Ini Kisah Tiga Dara) sebagai Vanessa, Arya Vasco (Death Whisper) sebagai Nathaniel Siregar, Jerome Kurnia (Photocopier) sebagai Chicco Salim, Rayssa Dynta sebagai Jenny Hakim.  

Berbeza dengan siri asal yang menormalkan isu percubaan gangguan seksual menerusi watak Chuck Bass  terhadap  watak  Serena  dan  Jenny. Versi  Indonesia pula  memberi  fokus  lebih  mendalam tentang  isu kesihatan mental serta  kesan  kepada  mangsa  gangguan seksual. Selain itu,  babak  Sambutan  Hari Kesyukuran  atau  'Thanksgiving'  di  versi  asal,  telah  digantikan  dengan  acara  berbuka  puasa.  Secara keseluruhan jalan cerita dan emosi cukup relevan dengan kehidupan sehari-hari.  

“Drama  siri  terkenal  Amerika Syarikat, Gossip Girl masih relevan dan menjadi salah satu siri yang diminati  sehingga  kini.  Pihak  kami  berasa  teruja  berpeluang membawakan  versi  adaptasinya  untuk  dipersembahkan  kepada penonton Malaysia buat pertama kali di platform Astro. Meskipun ia adalah adaptasi, namun beberapa elemen telah diubah bagi menyesuaikan dengan era terkini serta menyerapkan identiti lokal seperti nama dan isu sosial. Kami percaya, kehadiran drama siri Gossip Girl Indonesia di Astro mampu memberi keterujaan kepada peminat siri asal, di samping mampu menarik penonton baru terutamanya dari Gen Z. Ini  adalah  kali  pertama  kami  membawakan  karya  dari  platform  strim  di  Indonesia,  GoPlay.  Kami harap  ini  adalah  permulaan  yang  baik  buat  Astro  untuk  membawakan  karya-karya  Malaysia  pula menembusi platform strim di Indonesia kelak”- Naib Presiden, Perniagaan Melayu Nusantara & Ketua Astro Shaw, Raja  Jastina  Raja  Arshad  

“Kami rasa amat berbesar hati apabila  Top  Drama  Series  2020  di  platform  kami  temui  penonton global.  Kemunculan  GoPlay  Original  Series,  Gossip  Girl  Indonesia  di negara-negara  Asia  Tenggara  juga  membuktikan  filem  industri Indonesia  dan  tenaga  kreatif  kandungan  mampu  berada  setanding dengan  konten  berkualiti  antarabangsa.  Kami  percaya  dengan sokongan pemasaran oleh pihak Astro, Gossip Girl Indonesia dapat dipersembahkan kepada penonton sasaran dan sekali gus menarik peminat baru. Dalam pada itu, sejajar dengan misi Gojek dan GoPlay dalam mendominasi industri kreatif Indonesia di peringkat global, kerjasama ini turut membolehkan industri  seni  serantau  terus  berada  di  landasan  yang  tepat  dalam  memacu  cita-cita  ke  arah memberikan pengalaman berbeza kepada penonton serta memperluaskan lagi hasil karya seni dari negara Asia ke tahap lebih tinggi”. - Edy Sulistyo, CEO GoPlay 

Gossip  Girl  Indonesia  membawakan  cerita  tentang  remaja  dari  keluarga  golongan  sosialit,  Serena Darsono  yang  bersahabat  baik  dengan  Denny  Hakim,  Jenny  Hakim,  Blair  Hadiningrat,  Vanessa, Nathaniel  Siregar,  dan  Chicco  Salim.  Serena  merupakan  gadis  popular  di  sekolahnya  dan  telah menghilangkan  diri  tanpa  khabar  berita.  Sejak  itu,  sahabat  baik  Serena  iaitu  Blair  telah  mengambil tempat Serena. Apabila Serena kembali, kedua-dua mereka dilihat baik, namun hakikatnya tidak dan tercetus  persengketaan.  Dalam  pada  itu,  gerak-geri  mereka  telah  diawasi  oleh  akaun  Instagram terkenal @GossipGirl.Indo.  

Strim drama siri Gossip Girl Indonesia di On Demand atau Astro GO. Penonton juga boleh menonton di Astro Citra, saluran 108 setiap hari Isnin, jam 9 malam. Anda juga boleh strim di Astro Go atau On Demand.  Ikuti  info  dan  klip-klip  menarik  tentang  drama  ini  menerusi  akaun  Instagram,  Facebook, Twitter Astro Gempak dan Astro Shaw.  

Movie Review | The Tinder Swindler (2022)

Thursday 10 February 2022

Director : Felicity Morris

Writer : Felicity Morris

Cast : Cecilie Fjellhøy, Pernilla Sjöholm, Ayleen Charlotte, Kristoffer Kumar, Natalie Hansen

Production Company : Raw TV, AGC Studios, Gaspin Media

Distributor : Netflix

Genre : Crime 

Running Time : 114 minutes

Release Date : 2 February 2022

Trailer :


Bila buka Twitter penuh dengan dokumentari tentang con man, Simon Leviev yang memperdaya ramai wanita di benua Eropah, sampaikan dekat office pun dokumentari ni disebut-sebut maka I pun terpengaruh untuk tekan play di Netflix. 

Memandangkan Simon dah berjaya hidup mewah hasil penipuan licik dia, I pun rasa curious lah nak tahu modus operandi melalui dating apps, Tinder. Dekat Tinder kitab oleh swipe kiri untuk reject dan swipe kanan untuk approve. Bila Cecilie Fjellhøy nampak Simon dalam calon Tinder dia, haruslah dia excited untuk swipe kanan sebab profile Simon agak fancy. Leviev pula adalah pewaris billionaire kepada syarikat berlian di Israel. 

Memandangkan dia selalu berangan untuk hidup dalam dunia Beauty And The Beast, Simon adalah calon yang terbaik sebagai pasangan hidup. Dari pertemuan pertama di lobi hotel Four Seasons kemudiannya naik jet peribadi dan beberapa momen indah dalam hidup dia bersama Simon buatkan dia rasa he’s the one. 

"What happened to me felt like a movie." - Cecilie Fjellhøy

Tak lama lepas tu Simon bagitahu musuh dia serang sampai kena masuk hospital. Simon mula minta duit sebab akaun dia dibekukan atas faktor keselamatan. Cecilie sebagai kekasih yang ingin susah senang bersama mula bagi semua simpanan yang ada sampaikan buat pinjaman di 9 buah bank berbeza untuk bantu Simon. 

Bila hutang makin menimbun dan Simon tak ada tanda untuk bayar balik, Cecilie mula minta bantuan dari polis dan pihak AMEX. Rupanya Simon Leviev adalah satu identiti rekaan kepada Shimon Yehuda Hayut. Cecilie berjumpa dengan wartawan untuk bongkarkan penipuan Simon dan selamatkan ramai gadis dari terpedaya dengan cinta palsu. 

Sepanjang 114 minit tengok The tinder Swindler ni dok judge mangsa-mangsa Simon sebab mudah sangat percaya dengan apa yang dia cakap. Terlampau banyak red flags terutamanya dalam kisah Cecilie. Susah untuk tutup mata dengan kesalahan mangsa bila tak ada langsung rasa ragu dan bersifat mata duitan. Kalau tengok gambar Simon dengan parents dia pun dah boleh nampak gambar tu hasil Photoshop.

Nak kata billionaire tak main Tinder tu tak boleh jugak lah sebab T20 bersepah je dekat social media sekarang ni. Tapi apa red flags yang I jumpa lepas tengok dokumentari arahan Felicity Morris ni bila Cecilie setuju untuk jumpa sebaik saja swipe kanan. Sesiapa pun boleh masuk lobi hotel dan pakai pakaian berjenama. Tambah pula sekarang ni ada khidmat sewa pakaian untuk majlis keramaian. Barang copy ori sekarang pun dah sama level dengan barang original kot.

Red flag kedua bila Cecilie setuju untuk naik jet peribadi dengan Simon dan dedahkan maklumat peribadi dalam passport. Tak rasa takut ke masa first time jumpa terus pergi sana sini dengan stranger? Kalau dia psycho killer macam mana? Masa dalam jet peribadi tu punyalah happy sampai terus jatuh cinta padahal Simon bawa anak dengan bekas isteri. Siapa yang bawak ex partner masa dating? Merepek je nak YOLO pun. 

Kalau Cecilie boleh buat profile check dekat Instagram account kepunyaan Simon, sama juga lah dengan Simon dan team dia boleh belek semua maklumat peribadi Cecilie. Zaman sekarang tak susah pun nak tahu apa yang individu tu suka sebab semua perkara dah dimuatnaik di laman sosial media. Observe je dalam masa seminggu dah boleh nampak hal personal dan professional. Dari pagi sampai ke malam update pasal personal life. Tambah pula bila join game dekat Instagram bila ada sticker yang tanya tentang maklumat sendiri. Pergi je mana-mana IGstory mesti akan nampak maklumat yang didedahkan dengan mudah. 

Modus operandi Simon mudah sangat bila dia Cuma dengar cerita mangsa-mangsa dia. Pernilla Sjöholm bagitahu dia suka dan selesa dengan Simon bila lelaki tu dengar semua cerita dia sepanjang mereka berbual. Tak ramai lelaki yang buat benda ni. Even my ex never listen to my stories and even labelled it as bosan. 

Last week I baca pasal kajian tentang wanita berdikari yang selalu terjebak dengan lelaki toxic bila punca utamanya adalah ekspetasi. Macam mana wanita yang bijak pandai boleh tertipu ataupun dapat pasangan hidup yang teruk. Rupanya sebab bila kita dah pandai serba-serbi, kita mula set the bare minimum dalam mencari pasangan hidup. 

Selalu je kan kita dengar ayat ‘Dapat yang baik dan pandai jaga hati pun dah cukup dah.’ Sama macam Cecillie atau Pernilla bila both of them nampak Simon sebagai pelengkap hidup sedangkan Simon cuma bagi telinga je. Serendah dan semudah itu untuk tawan hati wanita ni. 

Simon tu tak lah handsome mana pun, suara dia annoying, tak cakap banyak dan tak ada backstory yang gah pun tapi cukup dia dengar curhat mangsa dia je. Dalam 3 orang mangsa dia tu, Ayleen lah yang macam susah sikit Simon nak tipu duit dia sebab hubungan mereka berdua pun agak lama dalam 14 bulan. Itupun dah berjumpa keluarga dan kenalan rapat Simon tapi masih lagi tak pinjamkan duit. 

Ada yang kata ending dia macam tak adil tapi kalau ikutkan mangsa-mangsa Simon pun dah berjoli sakan atas kesengsaraan orang lain. Diorang sendiri juga yang rela hati pinjamkan duit sebanyak tu jadi tak bolehlah salahkan Simon 100%. Takkanlah billionaire tak minta tolong ayah sendiri lepastu tak ada kabel untuk jaga dia daripada musuh perniagaan. Nak kesian dengan Pernilla pun macam susah sebab dia samakan perempuan dekat parti tu dengan lalat. Dia pun sama jugak masalahnya, nampak Simon tabur duit kemain bersinar mata dia. 

Dokumentari The Tinder Swindler ni straightforward dan guna perbualan asal antara mangsa dan Simon. Gambar dan video semuanya dari mangsa dan media sosial kepunyaan Simon jadi kebanyakan babak tampak real. Music score dan editing yang menarik pada second half buatkan penceritaan tentang con man ni boleh difahami dengan mudah. Suka tengok cara wartawan buat kerja dalam membongkarkan penjenayah cinta ni sebab lagi pantas dan cekap buat kerja dari pihak polis. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.3, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0 = 5/10