Movie Review | T&F (2021)

Tuesday 18 January 2022


 

Director : Taranveer Singh

Writer : Taranveer Singh

Cast : Anmol Dhillon, Jhataleka Malhotra, Zoa Morani, Nayan Shukla, Kamini Khanna, Niki Walia, Aashim Gulati, Neha Kakkar

Production Company : SCIPL, Bhansali Productions

Distributor : Hi-Hat Productions, Netflix

Genre : Romantic / Comedy

Running Time : 106 minutes

Release Date : 19 February 2021

Trailer :


Lepas patah hati dengan Jatin Singh (Aashim Gulati), kekasih selebriti merangkap klien pejabat guamannya, Sia (Jhataleka Malhotra) ambil cuti selama 2 bulan untuk melawat ibu dia di London. Di sana dia semakin rapat dengan penulis novel, Varun Sarin (Anmol Dhillon). 

Dari perkenalan tersebut mereka semakin rapat dan tertarik dengan each other tapi Varun tak nak bercinta kerana dia takut dengan komitmen akibat trauma melihat ibu bapanya bercerai. Varun buat seven week rules di mana hubungannya akan bertahan selama 7 minggu tanpa bergaduh. Tak payah tunggu 7 minggu pun sebab Varun ni ada perangai susah untuk tepati masa walhal Sia sejenis yang on time. 

Sia tak nak hubungan mereka cuma bertahan selama 7 minggu sebab dia betul-betul jatuh cinta dengan Varun jadi dia buat peraturan di mana mereka hanya akan berjumpa setiap hari Selasa dan Jumaat sahaja. Hari lain, masing-masing bebas berjumpa dengan sesiapapun. 

‘My sweetheart, love never comes with a guarantee of happiness. But this is the only way to love. To love wholeheartedly. You cannot put conditions on love.’ – Dr. Radhika Malhotra (Niki Walia)

Rules ni macam susah jugak lah nak follow sebab weekdays, masing-masing busy dengan kerja. Walaupun Sia ambil cuti tapi dia tetap kena review agreement dari klien secara online. Kenapa tak tukar pada weekend je, kan senang sebab masing-masing pun cuti so boleh lah fokus dengan partner. Kalau ikutkan bercinta lepas kerja ni macam tu lah, weekdays bukannya contact sangat pun sebab busy dengan kerja. 

Idea untuk movie ni fresh lah tapi macam mehhh jugak sudahnya sebab masing-masing tak boleh nak keep up with the rules itself. Agak kecewa dengan klimaks dia sebab I prefer kalau Varun tu sendiri berubah tanpa mak dia. Sayang lah naskhah cinta tapi tak mampu nak jadikan cinta tu sebagai faktor paling kuat pada pasangan yang datang dari broken family. Cinta tu tak kuat untuk lawan trauma yang diorang hadap. 

Movie T&F arahan Taranveer Singh adalah movie debut kepada anak pelakon Poonam Dhillon, yang terkenal masa zaman 80-an dulu. Sayangnya Anmol Thakeria Dhillon nampak kekok dan chemistry bersama Jhataleka Malhotra pun kelihatan hambar. Music album T&F sepenuhnya menggunakan lagu Punjabi jadi tak syok sangat lah sebab tak minat lagu-lagu Punjabi. 

Jhatalekha adalah pemenang Miss India yang beralih arah ke dunia lakonan jadi kebanyakan masanya I tertarik dengan kecantikan dia. Compared to Anmol, Jhataleka lebih menyerlah dalam solo screen dan selamatkan relationship mereka dari tenggelam terus ke dasar lautan. Suka scene birthday party Tanya tu sebab Jhataleka pakai sari biru as tribute to Sridevi dalam Mr. India (1987).


Kalau ikutkan dua kali berturut-turut lah Sanjay Leela Bhansali Productions gagal untuk jadi platform kepada pelakon baru untuk debut di Bollywood selepas movie Malaal (2019). Bukan setakat gagal pada skrip, music album malah pada lakonan juga. Mungkin SLB dah boleh buat bengkel lakonan khas kepada newcomer? Macam Sia cakap pasal watak dalam novel Varun lah

‘When it’s about that special someone, then relationships need a little more time.’ 

Sepatutnya movie T&F ditayangkan pada tahun 2020 tapi disebabkan pandemik terpaksa lah tunda sampai tahun 2021 dan tayang di Netflix sahaja. Mungkin tu antara salah satu sebab movie ni tak dapat perhatian juga lah kot. Kalau nak tengok secara santai, not bad lah movie T&F ni. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 6.6/10

1 comment

  1. ambil risiko tinggi bila both pelakon is newcomer. tapi tulah kalau love story tapi pasangan tak serasi, auto jadi tak best

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.