Movie Review | Bhoot Police

Sunday 12 September 2021

Director : Pavan Kirpalani

Writer : Sumit Batheja, Pooja Ladha Surti

Cast : Saif Ali Khan, Arjun Kapoor, Jacqueline Fernandez, Yami Gautam, Javed Jaffrey, Yashaswini Dayama, Rajpal Yadav

Production Company : Tips Industries, 12 Street Entertainment

Distributor : Disney+ Hotstar

Genre : Horror / Comedy

Running Time : 129 minutes

Release Date : 10 September 2021

Trailer :


Lepas kejayaan movie Stree (2018) di pawagam, industry Bollywood mula berminat dengan genre horror comedy. Kali ni Tips Industries dan 12 Street Entertainment menerbitkan sebuah movie dengan genre yang sama mengenai Vibhooti Vaidya (Saif Ali Khan) dan Chiraunji Vaidya (Arjun Kapoor) yang berkerja sebagai Bhoot Police (Polis Hantu). 

Ayah mereka, Ullat Baba adalah tantrik yang membantu ramai orang dalam menghalau hantu, makhluk halus dan ubatkan individu yang dirasuk. Tantrik adalah amalan kuno masyarakat India dengan gabungan ajaran Buddha juga Hindu. Antara kes yang Ullat Baba berjaya selesaikan ialah menangkap hantu Kichkandi di ladang teh Silawar. 

Setelah berbelas tahun kejadian tersebut berlaku, kini Kichkandi muncul kembali mengganggu pekerja-pekerja di ladang teh tersebut. Maya Kulbhushan (Yami Gautam) minta bantuan dari Vibhooti dan Chiraunji untuk tangkap semula hantu Kichkandi tersebut. Dia tak nak kehilangan satu-satunya legasi peninggalan mendiang ayah dia. 

Kakak dia, Kanika "Kanu" Kulbhushan (Jacqueline Fernandez) tak percaya dengan alam ghaib dan menganggap kehadiran mereka berdua sebagai pembaziran dan buang masa sahaja. Dia sehabis boleh cuba untuk pujuk Maya untuk jual ladang teh tersebut dan tinggal di London. 

Bila Chiraunji dan Vibhooti cuba siasat apa yang berlaku di ladang teh tersebut, tembikar yang menyimpan Kichkandi yang disorok di dalam sebuah pokok tak berusik langsung. Jadi siapa atau apa yang mengganggu pekerja-pekerja ladang teh tu sebenarnya? 

Jalan cerita Bhoot Police lebih kurang macam movie Bhool Bulaiya (2011) dengan genre yang sama cuma konsep sahaja berbeza sebab movie tu lebih kepada psikologi. Mesej sosial yang diketengahkan lebih ampuh, berbeza dengan Bhoot Police yang lebih berkonsepkan hiburan semata. Dialog pun ada kalanya missed the mark dengan penggunaan komedi yang slapstick dan vulgar antara watak Vibhooti dan Kanu. 

Main toh jagat premi hoon, all type is my type (I'm a global lover, all types are my types) – Vibhooti

Sinematografi movie Bhoot Police dari Jaya Krishna Gummadi antara kekuatan naskhah Pavan Kirpalani dengan panorama yang menarik baik di Dharamshala ataupun kawasan-kawasan lain. Grading tone yang cantik digunakan mungkin sebab movie ni adalah tontonan umum. Vibe dia pun macam ada vibe Disney. Rasanya movie ni memang diterbitkan khas untuk ditayangkan secara eksklusif untuk platform Disney+ Hotstar sebab poster-poster dia pun cantik belaka. VFX yang digunakan untuk hantu Kichkandi pun not bad lah, tak lah teruk sangat tapi tak lah bagus mana. Director pandai sembunyikan kelemahan tu dengan bermain pada angle camera. 

Props, wardrobe dan makeup yang digunakan pun diberikan perhatian yang sewajarnya. Suka dengan wardrobe dan dekorasi bilik untuk watak Maya sebab ala vintage dan bohemian. She looks so pretty in here. 

Selalunya kalau sesebuah movie tu berat kepada entertainment, movie tu akan come up dengan music album yang best tapi malangnya duo komposer, Sachin–Jigar sia-siakan peluang ni. Cuma ada 3 lagu dan semuanya mehhhh and easily forgettable. 

Memandangkan movie ni adalah movie santai so lakonan Arjun Kapoor not bad lah, cuma dia tak boleh nak catch up energy Saif Ali Khan. Yami tak diberikan peluang untuk berkembang lebih lagi manakala Jacqueline try hard untuk nampak hot dalam avatar ‘the girl from London’. Javed Jeffry dengan Rajpal Yadav agak tersia dalam movie Bhoot Police bila watak mereka nampak cringe dengan penulisan yang lemah. 

Overall, Bhoot Police mungkin menarik untuk ditonton secara santai tapi buat peminat filem seram, this movie is a no no. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.3 = 5.5/10

Movie Review | Midnight (2021)

Director : Kwon Oh-seung

Writer : Kwon Oh-seung

Cast : Jin Ki-joo, Wi Ha-joon, Kim Hye-yoon, Gil Hae-yeon, Park Hoon, Gil Hae-yeon

Production Company : Peppermint & Company, CJ ENM

Distributor : CJ Entertainment, TVING

Genre : Thriller

Running Time :103 minutes

Release Date : 30 June 2021

Trailer :


Bertemakan pembunuh psiko yang kejam, movie Midnight mengisahkan tentang Kyeong-mi (Jin Ki-joo), seorang gadis yang cacat pendengaran menjadi saksi percubaan membunuh So Jung-eun (Kim Hye-yoon) dalam perjalanan ke rumah bersama ibu dia (Gil Hae-yeon). 

Modus operandi Do-shik (Wi Ha-joon) ialah dengan mengumpan mangsanya yang berseorangan di lorong gelap pada waktu malam. Do-shik kemudiannya bunuh mangsa di dalam van hitam yang penuh dengan pelbagai jenis senjata. Awalnya target mangsa dia adalah ibu Kyeong-mi tapi dia berubah fikiran bila ternampak Jung-eun yang lebih mudah dan leka dengan smartphone. 

Bila Kyeong-mi ternampak Jung-eun yang cedera teruk, dia cuba dapatkan bantuan menggunakan sistem keselamatan yang dipasang di kawasan tersebut. Untuk mengelakkan daripada kantoi, Do-shik menyamar sebagai si abang yang mencari adiknya yang hilang di kawasan tersebut. Lagi pula Kyeong-mi dan ibu dia tak tahu muka sebenar Do-shik bila awalnya dia memakan pelitup muka dan topi. Kelebihan bagi Do-shik bila Kyeong-mi dan ibu dia cacat pendengaran dan sukar untuk bercakap. 

Pacing movie Midnight arahan dan penulisan Kwon Oh-seung ni agak laju buatkan penceritaan dan beberapa babak mendebarkan. Tak payah tanya berapa kali terkejut tengok movie ni sebab watak Do-shik yang mengerikan. Background music dari Hwang Sang-jun memainkan peranan lantas menjadi salah satu kekuatan naskhah Midnight. Kalau tengok dekat panggung wayang confirm popcorn asyik jatuh dekat kerusi depan sebab terkejut. Lemah semangat teman. 

Walaupun movie yang bertemakan pembunuh psiko ni dah berlambak dalam industry perfileman Korea Selatan tapi keunikan movie terbitan Peppermint & Company dan CJ ENM ni bila watak protagonisnya adalah watak orang kurang upaya. Selalunya golongan nil ah yang paling mudah dijadikan target oleh pembunuh tapi kali ni diberikan ruang dan peluang untuk menjadi penyelamat. 

Kelemahan pada movie genre thriller ni tetap ada bila ada banyak loopholes dan penulis sengaja tone down watak pihak polis untuk highlight watak psiko killer sebagai antagonis yang kuat. Menjadi persoalan bila pihak polis sewenangnya lepaskan Do-shik pergi lepas guna taser gun kepada Jong Tak (Park Hoon). Watak Kyeong-mi dan ibu dia pun nampak tak keruan masa kejadian tersebut berlaku sedangkan ada cukup masa untuk patah balik ke kawasan van Do-shik untuk selamatkan So Jung-eun. Ataupun tulis karangan supaya polis faham kenapa Jong Tak bergaduh dengan Do-shik dekat dalam balai instead of uu aah uuu ahh lepastu balik rumah. 

Scene Do-shik pergi ke rumah Kyeong-mi pun macam merepek sebab dia boleh dapat alamat dari Google. Seriously, semudah tu? Macam mana Do-shik boleh angkut So Jung-eun ke dalam van dia tanpa dilihat oleh mak Kyeong-mi pun jadi persoalan utama juga sedangkan jarak lorong merah dengan van tu terletak beberapa meter. 

Macam biasa scene hujung mesti sengaja drag supaya ada pertembungan panjang antara watak antagonis juga protagonis. Kenapa Kyeong-mi tak lari bersembunyi dekat dalam supermarket ataupun kedai di kawasan tu instead of acu pisau dekat tempat awam. Dia ada banyak peluang untuk sembunyi dan minta bantuan dengan tenang tapi pilih untuk buat kecoh sampai orang panik dan bagi peluang untuk Do-shik untuk attack. 

Sayang lah bila movie Midnight ada peluang untuk jadi salah satu movie thriller yang bagus pada tahun 2021 tambahan pula lakonan beberapa watak agak cemerlang dengan screenplay yang mantap. Disebabkan movie ni dapat juga belajar serba sedikit tentang kehidupan dan devices yang membantu orang kurang upaya hidup seperti manusia lain. 

1. Team Production +0.3, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.2, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.3 = 5.8/10

Movie Review | Once Upon ay Time in Mumbai Dobaara!

Saturday 11 September 2021

Director : Milan Luthria

Writer : Rajat Arora

Cast : Akshay Kumar, Imran Khan, Sonakshi Sinha, Sonali Bendre Behl, Sarfaraz Khan, Mahesh Manjrekar, Kurush Deboo

Production Company : Balaji Motion Pictures

Distributor : Balaji Motion Pictures, Netflix

Genre : Crime / Action / Romance

Running Time : 152 minutes

Release Date : 15 August 2013

Trailer :


Sequel kepada movie Once Upon a Time in Mumbaai (2010) arahan Milan Luthria meneruskan kisah pemerintahan Shoaib Khan (Akshay Kumar) pada tahun 1975 setelah berpaling tadah terhadap Sultan Mirza (Ajay Devgn). Babak awal di mana Shoaib melawat kawasan dia membesar kemudian ternampak Aslam Siddiqui (Imran Khan) yang sesuai diambil bekerja untuk dia. 

13 tahun kemudian Aslam bersama kawan baik dia, Dedh Taang (Pitobash Tripathy) membesar dan menjadi orang kanan yang paling dipercayai oleh Shoaib walaupun dia keluar dari Mumbai. Sekembalinya ke Mumbai hanya lah untuk membunuh Rawal (Mahesh Manjrekar) yang menentang idea dia untuk takluk Mumbai sepenuhnya. 

Takdir pertemukan Shoaib dengan Jasmine (Sonakshi Sinha) yang baru sahaja datang dari Kashmir untuk menjadi seorang pelakon di Bollywood. Shoaib jatuh cinta pandang pertama dengan Jasmine dan hadiahkan kemewahan supaya gadis tu senang dengan kehadiran dia. Tanpa Shoaib sedar yang sebenarnya Jasmine cuma anggap dia sebagai kawan sahaja. Jasmine pula ada hati dengan Aslam yang kebetulan tinggal di kawasan yang sama dengan dia. 

'Just like I won Bombay, again, I will also win over Jasmine.' - Shoaib Khan

Walaupun movie ni adalah sekuel kepada classic cult arahan Milan Luthria dan skrip penulisan Rajat Arora namun kesemua barisan pelakon telah pun ditukar kepada pelakon baru. Milan cuma selitkan footage Sultan Mirza dalam scene Shoaib. Scene Shoaib berjumpa Aslam buat pertama kali pun dipaparkan dengan baik bila pengarah lindung muka Shoaib supaya nampak realistik lah perubahan fizikal wajah dari Emraan Hashmi kepada Akshay Kumar. 

Watak Mumtaz juga dikekalkan dalam sekuel ni tapi berubah pelakon kepada Sonali Bendre Behl. Kali ni watak dia lebih tenang berbanding movie sebelumnya. Mungkin dah redho lepas berbelas tahun hidup sebagai kekasih gelap Shoaib. Nak keluar rumah, orang mengata. Nak lari dari Shoaib, nyawa dia pula jadi taruhan.

Kalau installment pertama lebih kepada strategy Sultan Mirza naik untuk berkuasa, dalam sekuel ni pula lebih kepada percintaan dan persahabatan. Pihak polis pun tak muncul sangat dalam movie ni. Watak Rawal pula agak kartun bila beberapa kali gagal untuk bunuh Shoaib. Ingatkan watak dia akan jadi watak antagonis yang kuat standing dengan Shoaib but one can only hope….

‘Had you asked me for Bombay, I would have given it to you. But you shot Jasmine. This is the end.’ – Shoaib Khan

Pada first half pengarah build up character Aslam dan Jasmine kemudiannya masuk second half jadi lemau dan draggy. 152 minit terasa agak lama untuk naskhah dengan tema yang ringan. Mungkin lebih menarik kalau Shoaib tahu tentang percintaan Aslam dan Jasmine lebih awal daripada cramp dekat 20 minit terakhir. 

Music album masih lagi menggunakan khidmat Pritam sebagai komposer dengan 5 buah lagu dengan lirik yang dikarang oleh Rajat Arora. Music album adalah kekuatan movie Once Upon ay Time in Mumbai Dobaara! dan lagu Ye Tune Kiya Kya is my fav sejak 2013 lagi. Lirik dia mainkan peranan besar dengan alunan melodi menggunakan instrument yang pelbagai. Ritma lagu ni diadun dengan alunan lagu Tum Jo Aaye Zindagi Mein dari installment pertama. Suara Javed Bashir juga pandai bermain dengan perasaan. Bila dia nyanyi part Yeh Tune Kya Kiya tu rasa terbuai dengan soalan tu. Vidya Balan ada buat cameo comel dalam lagu Tayyib Ali. 

VFX dari Reliance MediaWorks ada kalanya menjadi tapi kebanyakan masanya agak lemah dalam memaparkan kawasan bandar juga luar bandar Mumbai dengan menggunakan khidmat green screen. Lakonan Akshay sebagai Shoaib agak over the top sedangkan Emraan Hashmi lebih bersahaja dalam avatar don yang pendendam juga kaki wanita. 

Mungkin produser sengaja pilih Akshay Kumar supaya dapat tarik audience yang lebih besar sebab dia adalah pelakon A-list pada tahun 2013. Target jualan untuk movie ni pun Rs200 juta namun malangnya disebabkan review negative dari para critics, kutipan cuma mencecah Rs75 juta sahaja. Mungkin juga sebab Akshay dan Imran bagus dengan action stunt sebab babak aksi lebih banyak dalam sekuel dan dipaparkan dengan menarik.

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.3 = 5.8/10

Movie Review | Once Upon A Time In Mumbaai

Director : Milan Luthria

Writer : Rajat Arora

Cast : Ajay Devgn, Emraan Hashmi, Kangana Ranaut, Prachi Desai, Randeep Hooda, Asif Basra

Production Company : Balaji Motion Pictures

Distributor : Netflix

Genre : Crime / Drama

Running Time : 135 minutes

Release Date : 30 July 2010

Trailer :


Once Upon a Time in Mumbaai berlatarkan bandar Mumbai pada tahun 70-an di mana underworld yang menguasai bandar terkenal di negara India. Movie ni diinspirasikan dari dua watak besar dalam underworld yang masih lagi disebut sehingga sekarang. 

Watak Sultan Mirza (Ajay Devgn) direka berdasarkan Haji Mastan manakala Shoaib Khan (Emraan Hashmi) pula adalah Dawood Ibrahim yang pernah memerintah Mumbai kemudiannya lari dan menetap di Dubai. Dalam movie arahan Milan Luthria ni diceritakan bagaimana Sultan Mirza masuk ke dunia gelap dan kotor ni dan tawan hati rakyat biasa dengan bantu dari segi kewangan bila kerajaan gagal. Bola kata ala Robin Hood lah.

Sultan Mirza jatuh cinta dengan pelakon terkenal, Rihana (Kangana Ranaut) dan banyak movie pelakon tersebut dibiayai pembikinannya menggunakan wang dari sumber haram. Samapi sekarang kebanyakan movie di Bollywood jadi platform kepada underworld untuk cuci duit haram sebab tu produser tak kisah langsung pun kalau movie tu tak perform dekat box office. 

Dalam masa yang sama ACP Agnel Wilson (Randeep Hooda) yang baru sahaja dihantar ke Mumbai sentiasa memerhati aktiviti haram Sultan Mirza. Usaha dia sentiasa gagal sebab Sultan Mirza ada ramai mata-mata dan pengikut setia. Dia diamkan saja bila Shoaib Khan mula rapat dengan Sultan Mirza sebab Shoaib adalah anak kepada rakan polis juga. Lagipun mudah kerja dia kalau bandar Mumbai selamat tanpa jenayah berbahaya. 

Movie ni agak famous masa zaman 2010 dulu sebab hit dekat box office. Dah lama cari tapi tak jumpa sebab movie lama kan. Nasib baik ada Netflix, boleh la tengok movie cult classic yang berkisarkan tentang pertemuan dan pengkhianatan dua nama terkenal di dunia gangster. Movie Once Upon a Time in Mumbaai juga adalah comeback kepada Ajay Devgan kepada avatar don selepas movie Company (2002). 

I’m not a fan of his acting sebab dia agak lemau dan senada sepanjang movie tapi disebabkan Emraan Hashmi, momentum movie ni tampak menarik dan bernyawa. Mungkin juga sebab karakter sebenar don tersebut tu memang macam tu. Dia cuma seludup arak untuk dijual dan expand business dalam bidang real estate and property. 

Sepatutnya watak Sultan Mirza ni ditawarkan kepada Sanjay Dutt tapi terpaksa tolak sebab busy dengan schedule shooting movie lain. Kalau Sanjay Dutt yang berlakon mungkin avatar Sultan Mirza lebih bengis dari yang sepatutnya. Tapi sesuai lah dinamik dia dengan Emraan sebab energy level mereka sama. Second half movie ni lebih dimonopoli oleh Emraan Hashmi dengan gaya dan business strategy yang jauh berbeza dengan Sultan Mirza. 

Watak Rihana dan Mumtaz (Prachi Desai) tak dapat banyak screentime dan ruang untuk jadi watak yang kuat pun dalam movie ni sebab masing-masing cuma penyeri dalam hidup Sultan Mirza dan Shoaib. Masing-masing dapat peluang untuk bersinar dalam lagu Tum Jo Aaye Zindagi Mein dan Pee Loon. Music album dari Pritam yang menghasilkan beberapa lagu hits menjadi kekuatan movie Once Upon a Time in Mumbaai sekaligus memenangi beberapa anugerah untuk beberapa kategori seperti Best Music, Best Playback Song dan lain-lain. 

Set, wardrobe dan props menghadirkan suasana pada zaman 70-an hingga 80-an terutamanya pada watak Rihana yang hidup dalam dunia glamor. Untuk watak Sultan Mirza, selain diinspirasikan dari Haji Mastan, gaya yang mengenakan pakaian serba putih diambil dari watak Vijay dalam movie Deewar (1975). 

Perjalanan cerita Once Upon a Time in Mumbaai ada masanya mungkin draggy dengan durasi sepanjang 135 minit tapi lakonan dan dialog yang mempunyai esen dari dunia gelap membuatkan naskhah ni antara yang terbaik dalam memaparkan kisah gangster. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.8, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 7.8/10

Director : Kim Dong-kyu

Writer : Kim Dong-kyu

Cast : Cha In-pyo, Song Jae Ryong

Production Company : N/A

Distributor : Netflix

Genre : Comedy

Running Time : 102 minutes

Release Date : 1 January 2021

Trailer :


Netflix membawakan naskhah satira yang mengisahkan tentang kehidupan seorang pelakon terkenal, Cha In-pyo (Cha In-pyo) dalam industry perfileman Korea Selatan selama 25 tahun. Dari zaman muda yang gemilang dengan beberapa filem hits, trademark dan gaya tersendiri, alam perkahwinan dan kemudiannya masuk ketenteraan dan mempunyai syarikat sendiri. 

Imej sangat penting buat Cha In-pyo sampaikan nak ambil surat dekat mailbox pun dia tak pernah pakai pajama tapi berpakaian kemas sebab dia tahu ada peminat atau paparazzi yang akan sentiasa ambil gambar. Disebabkan rupa yang kacak walaupun berusia dan fizikal badan yang sasa, dia masih lagi dapat tawaran untuk photoshoot dan berlakon. 

A-ram (Cho Dal-hwan) merupakan manager Cha In-pyo yang masih muda dan sentiasa cakap lepas. Watak dia tak ditulis dengan kemas dan sentiasa buatkan scene tu draggy dengan lawak yang tak menjadi. Sepatutnya sebagai manager dia lebih optimis dan mencari peluang untuk Mr. Cha sentiasa relevan dalam dunia industri yang competitive tambah pula bila ramai pelakon baru yang sentiasa muncul dengan rupa dan bakat. 

Malangnya watak A-ram kadang kala menjadi batu penghalang pada Mr. Cha tapi penonton dipaksa untuk terima bahawa watak Mr. Cha yang bermasalah. Cerita bergerak ke sebuah kawasan rekreasi bila Mr. Cha menggunakan satu set pakaian sukan yang ditaja untuk indirectly promote bersama anjing dia, Twinkle. 

Di sana dia terjatuh dalam lumpur gara-gara Twinkle tersilap bila ada lelaki asing yang berpakaian sama seperti tuan dia. Lelaki tersebut gesa supaya Mr. Cha bersihkan diri di tandas sekolah perempuan di bawah bukit tersebut. Tengah musim cuti sekolah katanya jadi tak ada siapa yang tahu kalau Mr. Cha tumpang bersihkan diri sekejap. 

Makin bertambah malang bila bangunan tersebut runtuh dan batu besar menghimpap badan Mr. Cha. Hendak menjerit minta bantuan, dia pula tak berpakaian langsung. Habis tercalar imej dia nanti bila wartawan dan orang awam nampak footage dia tak berpakaian. Mr. Cha minta bantuan A-ram untuk keluarkan dia dari situ secara senyap-senyap. Agak cetek pemikiran mereka berdua sebab kerja-kerja berat macamtu sepatutnya dilakukan oleh pihak bomba. 

Dari awal lagi dah nampak plan tu sesuatu yang mustahil. Datang lagi satu masalah bila ada pelajar bagitahu dia dan kawan baiknya mengejar lelaki gatal di kawasan tersebut. Pakaian dia sama seperti set pakaian sukan yang ditaja kepada Mr. Cha. Kusut kepala A-ram untuk selesaikan masalah ni dengan panggilan sentiasa masuk untuk pastikan Mr. Cha tak terlepas untuk jadual esok harinya. Merepek juga bila bateri smartphone Mr. Cha tahan lama sampai 2 hari walhal sentiasa on call dengan A-ram. 

Movie ni boleh jadi lebih menarik kalau elemen komedi dikarang dengan details yang lebih realistik. Sayang lah imej dan lakonan Cha In-pyo tersia untuk skrip yang longgar dan lemah. Dialog antara Mr. Cha dengan A-ram mungkin lebih bermakna kalau watak Mr. Cha memang perasan walhal dan sendu. Ending pun agak mehhh bila dia campak dan tayang private part depan semua. Mungkin metafora kepada perkara buruk yang jadi tapi momen tu agak mengelirukan sebab dia yang beria menolak kemudian dia pula beria tayang. 

Rasanya ramai je pelakon veteran yang masih lagi laku di industry lakonan Korea Selatan jadi agak merepek bila debutant director Kim Dong-kyu olah kisah Mr. Cha dengan mesej sedemikian. Mungkin movie ni ada momen yang kelakar dan menarik tapi sebagai satu naskhah, What Happened To Mr Cha terbitan Netflix sangat lemah untuk menghiburkan penonton. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0 = 5.3/10