Movie Review : Fight Club

Monday 11 May 2020


Director : David Fincher
Writer : Jim Uhls
Cast : Brad Pitt, Edward Norton, Helena Bonham Carter, Meat Loaf Aday, Jared Leto
Production Company : Fox 2000 Pictures, Regency Enterprises, Linson Films
Distributor : 20th Century Fox
Genre : Psychology / Comedy
Running Time : 139 minutes
Release Date : September 10, 1999 (Venice), October 15, 1999 (United States)
Trailer :


Fight Club diadaptasikan dari novel nukilan Chuck Palahniuk dan diterbitkan pada tahun 1996 dengan tajuk yang sama. Mengisahkan tentang lelaki muda (Edward Norton) yang depressed dengan kehidupan seharian dan insomnia. Doktor advise dia untuk makan lebih banyak sayur dan bersenam.


Tapi dia rasa dia dah nak mati sebab insomnia but then doktor sanggah dengan bagitahu perjumpaan komuniti pesakit-pesakit barah di gereja atau dewan. Dari situ dia rasa tenang lepas berpura-pura menangis atau bermeditasi. Hidup dia makin teratur, dia tidur nyenyak tapi tak lama kemudian bila  Marla Singer (Helena Bonham Carter) pun berpura sakit barah semata untuk join. 


Dia mula insecure dengan kehadiran Marla sampai insomnia datang balik. Dia kadang-kadang terjaga di tempat atau negara lain, check in hotel tanpa sedar dan banyak lagi tempat-tempat asing yang dia pergi tanpa sedar. Dalam kekalutan tu dia terjumpa Tyler Durden (Brad Pitt), si penjual sabun yang stylish, bijak dan kacak.


Lepas pertemuan tu, dia balik ke apartment dia tapi malangnya apartment dia hangus rentung akibat terbakar bila ada kebocoran gas berhari-hari lamanya. Dia jumpa Tyler untuk tumpang tidur tapi lifestyle Tyler agak berbeza bila dia menumpang di rumah usang dengan saliran air dan bekalan elektrik yang teruk. Bagi Tyler manusia ni hidup terlampau attached dengan kebendaan. 

Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need. We're the middle children of history, man. No purpose or place. We have no Great War. No Great Depression. Our great war is a spiritual war. Our great depression is our lives. We've all been raised on television to believe that one day we'd all be millionaires, and movie gods, and rock stars, but we won't. 

Bila dia tinggal dengan Tyler banyak benda yang dia belajar, banyak jugak Tyler buat kejutan sampai satu tahap dah tak boleh control and the twist at the end shocked him the most. First half movie ni nampak menarik sebab facts and philosophy of life yang Tyler pegang quite amusing walaupun disgusted dengan bekalan air yang diorang guna. 


Bila masuk second half dan tertubuhnya Fight Club gabungan idea Tyler dan dia, jalan cerita dah mula jadi exaggerate dan savage. Tak logik juga bila satu kumpulan tu dah jadi cult followers yang tak persoalkan langsung dan seolah hilang akal. Kata Tyler, ni semua untuk bebaskan diri dari duniawi tapi semua member Fight Club dan Project Mayhem jadi tak waras dengan physical damage lepas bertumbuk sana sini.  

“It’s only after we’ve lost everything that we’re free to do anything,” – Tyler Dunden

Tyler cuma biasan karakter manusia yang pandai sembang tentang kapitalism tanpa provide apa-apa solution bernas dalam hidup. Immatured bila dia taknak bertanggungjawab dan commit to anything in life. Bak kata Bob (Meat Loaf), pemilik Fight Club katanya lahir di hospital mental dan tidur cuma satu jam setiap hari. 


Well that’s sounds so true bila otak dah tak mampu berfungsi dengan baik sebab kurang tidur and all these happening. Though I hate where this movie is going but I do have fun watching Fight Club and Tyler was right – Don’t chase perfection, just let the chips fall where they may. Kekuatan dialog dalam beberapa scene antara bonus point kenapa Fight Club masih relevan sehingga sekarang. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.5 = 8/10

Movie Review : Rang De Basanti


Director : Rakeysh Omprakash Mehra
Writer : Rakeysh Omprakash Mehra, Kamlesh Pandey, Rensil D'Silva
Cast : Aamir Khan, Siddharth Narayan, Atul Kulkarni, Kunal Kapoor, Sharman Joshi, Alice Patten, Soha Ali Khan, Madhavan, Waheeda Rehman, Anupam Kher
Production Company : Rakeysh Omprakash Mehra Pictures
Distributor : UTV Motion Pictures
Genre : History / Drama
Running Time : 157 minutes
Release Date : 27 January 2006
Trailer :


Diinpirasikan dari tragedi jet tentera udara yang terhempas disebabkan material sparepart yang berkualiti rendah pada tahun 2002 dan korupsi dalam Menteri Pertahanan India yang telah mengorbankan ramai nyawa pilot tentera. 


Movie Rang De Basanti mengisahkan 6 orang pelajar kolej – DJ (Aamir Khan) bekas pelajar university yang masih belum figured out future dan melepak, Karan Singhania (Siddharth Narayan) anak kepada menteri (Anupam Kher) dan akan keluar negara, Ajay Rathod (R.Madhavan) bina kerjaya sebagai pilot dan bertunang dengan Sonia (Soha Ali Khan), Sukhi Ram (Sharman Joshi) dan Aslam Khan (Kunal Kapoor) yang bersetuju untuk berlakon sebagai pejuang keamanan sepertimana yang digambarkan dalam diari oleh datuk Sue McKinley (Alice Patten) yang pernah menjajah India.


Laxman Pandey (Atul Kulkarni) yang selalu bergaduh dengan Aslam sebab benci dengan Muslim bila dia anggap mereka ni pengkhianat dari Pakistan akhirnya minta izin dengan Sue untuk join sebab tersentuh dengan jalan cerita yang bertemakan patriotik since dia pun antara ahli parti politik. Hanya Laxman yang betul-betul join dan bersemangat dalam documentary movie tu tapi tidak kepada DJ, Karan, Sukhi dan Aslam sebab mereka cuma nak bantu Sue dan isi masa lapang. 


First half movie ni agak mendatar bila masing-masing cuma have fun dan play along with Sue supaya dia tak sedih tak dapat tunaikan impian dia lepas datang dari UK. Rakeysh Omprakash Mehra hit the right note bila dia gambarkan yang belia zaman sekarang tak nak ambik port dengan politik dan cuma nak have fun je but they do respect man like Ajay. 


First half terselamat bila director berselang-selikan scene di zaman perjuangan dengan zaman sekarang sebab zaman tu lebih banyak intense moment dan dialog yang puitis. Asalnya director nak buat movie genre sejarah sepenuhnya tapi dia nak golongan belia faham betapa pentingnya kesedaran nasionalisma dalam hidup sebab tu dia invite beberapa penulis untuk bantu dia menhidupkan suasana generasi muda supaya nampak real dan relatable.


Bila masuk second half lepas tragedi kapal terbang Ajay terhempas, baru masing-masing disuntik semangat untuk merasa kebebasan. Bebas dari rasuah yang mengorbankan nyawa insan yang bermatian berjuang untuk menjaga negara. 


Sikap acuh tak acuh para menteri dalam menjawab soalan dari pihak media tentang tragedi tersebut dan tindakan mereka memukul orang awam tanpa belas antara punca kenapa watak-watak utama ni ambil semangat watak-watak yang mereka lakonkan dalam movie Sue. 

I’ve committed my life to the freedom of this country. Comfort and other worldly desires do not attract me. I know you want me to get married and settle down like all parents do. But freedom is my bride; I hope you’ll forgive me. Your most obedient son, Bhagat – this Singh’s letter to his parents is not only a monument to his sacrifice, but to the sacrifice of all freedom fighters.

Kekuatan movie Rang De Basanti pada lakonan para pelakon utama dan sampingan, mesej dan unexpected turn dekat bahagian ending. Dari nobody boleh jadi pencucuh semangat kepada belia untuk pertahankan negara dari kerajaan yang tebal dengan amalan rasuah. Jalan cerita dan music score for me quite average tapi lirik kena dengan situasi dan menghidupkan elemen dalam penceritaan. 


Movie ni bukan sahaja jadi contoh kepada belia di negara india tapi negara-negara lain juga sebab amalan rasuah ni barah yang ada di setiap negara. No wonder lah movie Rang De Basanti dapat tempat di international juga.

No country is perfect. You got to make it perfect.
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9/10

Movie Review : The Witness

Saturday 9 May 2020


Director : Jo Gyu-jang
Writer : Lee Young-jong
Cast : Lee Sung-min, Kim Sang-ho, Jin Kyung, Kwak Si-yang
Production Company : AD406
Distributor : Next Entertainment World
Genre : Crime / Thriller
Running Time : 111 minutes
Release Date : 15 August, 2018
Trailer :


Bertemakan serial psycho killer, The Witness mengisahkan tentang Sang-Hoon (Lee Sung-min) yang menjadi saksi utama kepada satu pembunuhan di hadapan bangunan apartmen dia lepas balik dari minum dengan rakan sekerja. Dia cuba untuk rahsiakan hal tu dari polis dan keluarga dengan harapan pembunuh (Kwak Si-yang) tak kacau dia ataupun keluarga dia.

Tapi di situ kesilapan besar dia walaupun Detective Jae-Yeob (Kim Sang-ho) dah kenalpasti siapa pembunuh tersebut, dia tetap menafikan siapa pembunuh sebenar. Akhirnya mengundang padah bila tanpa sengaja dia menyaksikan lagi satu pembunuhan oleh pembunuh yang sama. Bezanya kali ni, pembunuh tersebut mencari semua saksi pembunuhan untuk dibunuh supaya kekejaman dia tak akan dapat dihidu oleh pihak polis.


The movie lost me since the beginning sebab Sang-Hoon tak cuba langsung untuk call polis sedangkan dalam masa 2 jam tu pembunuh hilangkan diri tanpa sebab dan datang balik untuk bunuh mangsa dia. Betul, dia takut, tapi dia ada dalam rumah yang berkunci. Watak isteri dia, Soo-jin (Jin Kyung) lagi berani dan kuat lawan pembunuh tu daripada dia.


Watak Soo-jin ada character development bila awalnya dia refused untuk masuk campur hal pembunuhan tapi bila dia nampak suami mangsa bunuh merayu supaya dapat cari isteri dia dengan tenants di situ, Soo-jin nampak terkesan dan lawan sikap hipokrit yang takut value apartment tu jatuh bila ada musibah.


Sakit hati tengok dia sengaja diamkan hal ni even dari isteri dia sampai bahayakan nyawa isteri dan anak perempuan sebab tak tahu apa yang jadi. Pembunuh tu pula berkeliaran tunggu masa yang sesuai untuk bunuh semua saksi. Lagi sakit hati bila tengok Detective Jae-Yeob dapat tahu siapa pembunuh dan lokasi rumah dia lagi pantas dari Sang-Hoon tanpa bantuan dari tenants bangunan apartment atau saksi-saksi utama pun.


Awal cerita director dan writer dah tunjukkan kredibiliti pihak polis menjejak pembunuh tu cuma perlukan confession saksi utama untuk jatuhkan hukuman sahaja tapi bila second half movie ni dah beralih tumpuan dan lemahkan watak Detektif Jae-Yeob dan skuad dia untuk naikkan Sang-Hoon sebagai hero.


I mean, satu balai pergi kepung rumah pembunuh tu tapi boleh terlepas? Dah ada skuad yang jaga bahagian hadapan rumah, jaga la jugak bahagian belakang atau 200 meter dari lokasi rumah suspek. Yang masuk dalam rumah tu pun 4 orang je. Macam mana boleh terlepas still a big question. Sama besarnya bila skuad polis hantar cuma seorang sahaja polis untuk jaga keluarga Sang-Hoon tanpa notify keluarga Sang-Hoon. Sengaja drag scene tu untuk timbulkan rasa saspen. Unnecessary.


Lagi menarik kalau plot cerita tunjuk yang pihak polis tak membantu langsung atau endahkan panggilan telefon Sang-Hoon atau Sang-Hoon team up dengan Detektif Jae-Yeob untuk cari pembunuh psiko ni dan discover banyak mangsa yang dia dah bunuh dan sikap diamkan diri tenants di apartment tu yang beri keuntungan lebih kepada pembunuh.


Pembunuh tu tak ada screentime yang banyak pun tapi Sang-Hoon dan saksi lain yang bagi dia ruang untuk bertindak kejam. Sebab tu scene ending bila Sang-Hoon berdiri di tempat yang sama mangsa dibunuh depan apartment dia deliver a very hard-hitting mesej tentang pendirian masyarakat bandar Korea Selatan.


Plot movie ni longgar dan tiada twist yang menarik untuk support jalan cerita. Stay sampai habis untuk tahu kenapa pembunuh tu membunuh tapi tak ada sebab pun. Disappointment. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 4.6/10

Movie Review : Panga


Director : Ashwiny Iyer Tiwari
Writer : Nikhil Mehrohtra, Ashwiny Iyer Tiwari, Nitesh Tiwari
Cast : Kangana Ranaut, Jassi Gill, Richa Chadda, Megha Burman, Neena Gupta
Production Company : Fox Star Studios
Distributor : Fox Star Studios
Genre : Sports / Drama
Running Time : 131 minutes
Release Date : 24 January 2020
Trailer :


Jaya Nigam (Kangana Ranaut) pernah menjadi kapten untuk team Kabaddi wakil negara India tapi bila dia perlu buat pilihan antara kesihatan anak dia, Adi (Yagya Bhasin) yang lahir dengan kekurangan tahap imun dan bersaiz kecil, Jaya tinggalkan Kabaddi kemudian fokus menjadi ibu untuk  jaga keluarga kecil dia bersama Prashant (Jassi Gill). 

  
Selepas 7 tahun bila Adi makin besar dan pertikaikan status Jaya sebagai tidak penting, dia mula terasa hati apatah lagi bila nama dia di arena sukan Kabaddi makin dilupakan walaupun dia antara star player negara. Jaya minta bantuan Meenu (Richa Chadha) sebagai personal coach supaya dapat buat comeback mewakili negara.


Agak mustahil bila Jaya dah lama tinggalkan Kabaddi tambah pula bila speed dan stamina dia adalah kelemahan terbesar berbanding seasonal players yang lain. Tapi dengan guidance Meenu dan Nisha (Megha Burman), Jaya dapat crack strength dan strategy yang bagus untuk dia guna dalam ujian kelayakan nanti.


Jalan cerita Panga bukan dokumentari perjalanan atlet sukan dan menang pingat emas tapi lebih kepada menyeru semangat kesukanan para ibu dan memaparkan masalah yang wujud dari institusi kekeluargaan, masyarakat dan negara sendiri yang dilihat sebagai kurang memberi peluang dan ruang. Bila berkahwin, tugasnya cuma satu – menjaga keluarga walhal boleh saja cemerlang sebagai ibu dan juga atlet sukan.


Director-writer, Ashwiny Iyer Tiwari gambarkan kehidupan keluarga middle class dengan baik and we feel related and connected. Scene bila Jaya terpaksa stay dengan kerja walaupun Adi pertama kali join sukan 100 meter. Scene bila coach sedapkan hati Jaya bila dia kata dia akan balik lepas lahirkan Adi. Bila Prashant helpless untuk jaga Adi, jiran dan mak mertua datang untuk bantu. Ashwiny tak gubah watak Prashant untuk jadi superdad dalam masa setahun bila Jaya pergi ke Kolkata untuk training. He did but not at that moment. We need time to adjust and grow better.


Due to that Kangana deliver yang terbaik sebagai Jaya yang rindukan Kabaddi tapi tetap pilih untuk bagi yang terbaik buat Prashant dan Adi. Such an emotional journey and a roller coaster ride dari awal hingga hujung movie. Tanpa dialog pun Kangana boleh reflects feelings dengan bahasa tubuh dan facial gestures. She just hit the right notch.


Bukan setakat kekuatan jalan cerita dan para penulis bijak bermain emosi tapi kekuatan lakonan kesemua pelakon patut diberi pujian terutamanya debutante Yagya Bhasin yang bijak berkata-kata dan ceriakan suasana keluarga kecil ni. Adi antara sebab utama kenapa Jaya balik ke gelanggang Kabaddi dan punca kenapa Jaya patah semangat bila dipersimpangan.  

Richa Chaddha did her best as Jaya’s personal coach especially bila dia mengamuk Jaya ambil keputusan untuk patah balik ke Bhopal. Smita Tambe sebagai kapten yang put Jaya to her place. Rajesh Tailang pula sebagai coach yang tanpa segan gunakan Jaya untuk naikkan publisiti team Kabaddi India. Neena Gupta juga menyerlah sebagai ibu Jaya walaupun screentime dia agak terhad.


Tapi ada juga beberapa scene yang boleh ditajamkan lagi melodramanya tapi dibiarkan mendatar especially bila di second half. Music video juga agak sederhana, bergerak seiring dengan jalan cerita to add some warm vibes for certain scenes.


Nevertheless it’s a great experience to watch a family drama with a great message in life. A must watch!

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.9 = 8.8/10

Movie Review : Chakde India!


Director : Shimit Amin
Writer : Jaideep Sahni
Cast : Shah Rukh Khan, Vidya Malvade, Shilpa Shukla, Sagarika Ghatge, Chitrashi Rawat, Vivan Bhatena, Mohit Chauhan, Joyshree Arora, Vibha Chibber, Anaitha Nair
Production Company : Yash Raj Films
Distributor : Yash Raj Films
Genre : Sport / Drama
Running Time : 153 minutes
Release Date : 15 August 2007
Trailer :


Movie yang diinspirasikan dari movie Miracle tahun 2004 dengan tema sukan yang sama, hoki mengisahkan tentang perjalanan Kabir Khan (Shah Rukh Khan) sebagai coach kepada pasukan hoki wanita India di World Championship. Movie Chakde India menang Anugerah Filem Kebangsaan dalam kategori Best Popular Film Providing Wholesome Entertainment.


Watak Kabir Khan diadaptasikan dari kisah sebenar pemain hoki India, Mir Ranjan Negi yang dituduh pengkhianat semasa perlawanan menentang Pakistan dan kembali ke arena hoki sebagai jurulatih pasukan wanita dan menang di Sukan Komanwel tahun 2002. Dengan guidance dan bantuan dari Negi sendiri dan juga Robi Miller, scene SRK buat penalty tu retake sampai 20 kali supaya tampak real.  


SRK did justice for his role without over the top performance dan keluar dari kepompong romance hero. Sesuai dengan karakter dia sebagai pemain hoki, tak ambil masa yang lama pun untuk SRK prep role sebab dia ada pengalaman bermain hoki masa di university dulu. Pelakon pemain hoki wanita dalam movie ni kena training dan diet selama 4 bulan supaya tak nampak kekok depan kamera. Yang memang pemain hoki negara kena berlatih untuk improve acting skills. 


Nak bentuk satu team negara bukan mudah bila ada belasan pemain hebat yang mewakili daerah masing-masing ditambah pula dengan perangai seniority yang tak boleh terima arahan dan bergerak dalam satu pasukan. Situasi ni sama dalam movie GOLD yang mengisahkan tentang pasukan hoki lelaki India yang menang di Sukan Olimpik. 


Bukan setakat semangat kerjasama sahaja yang dipertontonkan sebagai mesej dalam movie ni tapi pandangan sexist pihak atasan dalam Persatuan Hoki dan juga masyarakat, feminism, racist, religious bigotry and ethnic and regional prejudice. 


First half movie Chakde India tak banyak yang boleh kita invest selain lakonan masing-masing bila jalan cerita cuma build up characters dan perjalanan Kabir cuba untuk train satu team. Melodrama terlebih juga bila tengok scene Kabir pindah rumah dan hilangkan diri bila dituduh pengkhianat walhal cuma satu kesilapan and it’s not cricket. 

Bila masuk second half dah mula bermain dengan emosi dan beberapa scene intense sebab pertarungan dah bermula. Scene team hoki wanita lawan dengan team hoki lelaki India jadi sedih bila result keluar sebab diorang dah all out. Predictable plot twist tapi director dan writer stick to reality yang buatkan scene tu precious. 


Scene Preeti (Sagarika Ghatge) dengan Komal (Chitrashi Rawat) agak intense setiap kali muncul sebab kita tahu dua watak ni yang boleh buatkan team hoki wanita ni menang ataupun kalah dengan teruk. Tertunggu-tunggu bila Kabir nak take action. Kita nampak dia tak puas hati walaupun team India menang tambah bila Kabir ignore Preeti dan Komal tanpa puji diorang bermain dengan bagus bila game habis. 


Tapi bila Preeti dan Komal finally decide untuk stop being selfish, scene tu menyentuh hati dan merinding. It touched us in different way. Watak Bindiya Naik (Shilpa Shukla) pun antara ancaman disebabkan ego tak terpilih sebagai kapten walhal lebih senior dan berpengalaman dari Vidya (Vidya Malvade). 


Jalan cerita agak slow pace dengan music score yang sederhana tanpa dialog yang solid dan most of the time jalan cerita agak cliché dan predictable tapi kelainan watak Shah Rukh Khan dan diinspirasikan dari kisah benar adalah kekuatan movie Chakde India! Nonetheless it is a good film that is definitely worth a watch.

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 6.8/10