Garnier Micellar Cleansing Water
Tuesday 17 July 2018
Sebelum ni memang tak pernah tahu
pun apa kegunaan cleansing water ataupun betapa pentingnya untuk kulit whether
pakai makeup ataupun tak. Selama ni memang tak pernah guna langsung. Nak buang
makeup? Just cuci muka.
Tapi lepas ternampak post tentang
kegunaan cleansing water ni baru faham yang makeup tak tertanggal secara
efektif dan hilang secara total pun bila kita cuma cuci muka macam tu je. Kena
bersihkan dulu dengan makeup remover walaupun cuma tempek compact powder
ataupun bedak tepuk. Dan juga biarkan muka tanpa sebarang bahan.
Sejak dari hari tu, sebelum cuci
muka memang akan wipe dulu muka dengan Garnier Micellar Cleansing Water ni
lepastu baru cuci muka. Bangun tidur, tengahari ataupun sebelum tidur. Rutin
penjagaan muka paling asas dalam kehidupan.
Disebabkan sejenis yang tak suka
banyak product, so I bought micellar water ni since dia boleh tanggalkan makeup
di muka, mata dan bibir. Sekali wipe je semua terus hilang dari muka. At first
try warna biru lepastu beralih kepada warna pink. Bukan sebab warna biru tak
bagus tapi warna pink lagi sesuai dengan kulit. Sensitive type.
Lagipun yang biru ada alcohol
denat yang boleh mengeringkan muka so better avoid it. Bila muka kering, mula
la berminyak dan pedih. Guna yang pink ni tak perlu bilas dengan air pun just
wipe je sampai bersih muka dari makeup dan kotoran. Memang terasa sangat muka
lembab dan segar. Kalau malas cuci muka waktu tengahari ataupun muka terdedah
dengan habuk, memang guna micellar water ni je. Dekat tempat kerja memang wajib
ada sebab banyak habuk.
For the bottle pulak agak simple
tapi tu sebenarnya yang menawan hati, its crystal clear and looks pure. Tak
payah beria pun takpe yang panting kegunaan tu terbaik. Cuma kadang merentan
jugak bila bottle cap tak tertutup rapat lepastu tumpah. Clumsy.
Another brownie points, harga dia
pun murah and usually I beli masa tengah offer sebab boleh cecah belas ringgit
je. I even recommend him to use this sebab dia pun terdedah dengan habuk and so
on plus muka dia pun jenis sensitive. Ye ye sama lah kitorang tu tapi muka dia
lagi elok lah sebab dia suka belek muka. I malas. Kbai.
Director : Mukul Abhyankar
Writer : Mukul Abhyankar
Cast : Tabu, Manoj Bajpayee, Annu
Kapoor, Priyanka Setia, Shruti Chandana, Naveen Kaushik, Kali Prasad Mukherjee
Production Company : Friday
Filmworks
Distributor : Abundantia
Entertainment, Friday Filmworks
Genre : Thriller
Running Time : 120 minutes
Release Date : 6 April 2018
Trailer :
Mr Sushant Dubey dan Mrs Aparna
Dubey check in di salah sebuah hotel di Mauritius atas urusan kerja di sana
sementara Aparna dan anak perempuan mereka datang bersama kerana Sushant
terkenal dengan perangai mata keranjang walau kemana sahaja dia pergi.
Setibanya di Mauritius, Sushant
cuba mengorat Naina (Priyanka Setia), salah seorang receptionist di hotel
tersebut yang berkerja pada shif malam tapi Naina tidak endahkan langsung
Sushant. Selepas selesai check in, Sushant keluar dari bilik untuk mencari
makanan kerana café hotel sudah ditutup. Alasan dia sebenarnya untuk keluar
ambil angina kerana room service disediakan 24-jam. Aparna stay di bilik kerana
ingin menjaga Titli yang demam panas.
Jam 2 pagi Naina menerima aduan
dari penginap bilik lain yang mengatakan gangguan tangisan bayi berterusan
hingga susah untuk mereka tidur dengan tenang. Semasa Naina sampai ke bilik Mr.
& Mrs Dubey, dia ternampak seorang lelaki (Kali Prasad Mukherjee) yang
mencuri dengar di pintu rumah pasangan tersebut. Gelagat lelaki tu agak misteri
tambah pula menghendap pada jam 2 pagi. Disebabkan ternampak Naina, dia segera
pergi dari situ dan menjelaskan yang dia hanya ingin membantu.
Keesokan paginya, Aparna mencari
Titli tapi tak jumpa. Dia mengajak Sushant untuk mencari Titli di seluruh
kawasan hotel tapi dari pagi sehingga tengahari masih belum jumpa jejak Titli.
Aparna mengesyaki lelaki misteri yang menghendap pintu biliknya tapi selepas
siasatan polis yang diketuai Ramkhilawan Buddhu (Annu Kapoor), tekaan liar
Aparna salah.
Makin tambah serabut bila identiti
asal Sushant dan Aparna terdedah dan mereka bukannya suami isteri seperti yang
didaftar di hotel tersebut. Lagi sakit kepala bila Sushant kata Titli
sebenarnya hanya rekaan imaginasi Aparna untuk hilangkan kesunyian dia.
Jalan cerita Missing ni dah boleh
agak dah sebenarnya apa jadi cuma unexpected bila scene dedahkan identiti asal
Aparna dan Sushant. No wonder lah reaksi Aparna hambar je bila dia nampak
number perempuan lain dail Sushant. Ingatkan malas nak layan sebab ada isu lagi
besar rupanya memang dia tak kisah pun siapa Sushant. Tapi second half movie
dia macam meroyan jugak bila tahu siapa perempuan tu. Pfftt
Bila jalan cerita tak cantik,
skrip pun jadi bahan jenaka, lakonan Tabu dengan Manoj nampak tak menjadi.
Mungkin sebab diorang pun tahu movie ni tak boleh pergi jauh dan tak logik. Sayang sebab mereka berdua antara pelakon
terbaik di India tapi entah kenapa pilih movie ni dalam karier masing-masing. Previous
movie Tabu, Golmaal Again pecah panggung so I don’t think sebab masalah
financial, lain cerita lah dengan Manoj bila movie Aiyaary tak berapa umpphh
sangat.
Nampak macam bagus je kerja polis
dalam movie ni untuk naikkan saspen tapi tak tahu lah apa benda yang anjing
pengesan tu cari bila bau Titli pun dia tak tahu. Sampai ke sudah anjing tu dok
mencari benda yang entah apa dia cari. Dekat situ pun dah gagal. Kalau ikutkan
pengawasan sekuriti di hotel tu, Titli akan dijumpai bila dia keluar sebab ada
CCTV. Entah kenapa polis tak pelik bila tak jumpa sebarang footage Titli.
Ending agak predictable so layan
sebab nak tahu tekaan betul ataupun tak je. Bila dah habis movie ni boleh lah
disimpulkan bahawa Aparna tu tak saiko sangat pun tapi orang sekeliling dia je
bodoh terutamanya Sushant yang buta dengan kecantikan Aparna. Kenikmatan yang
sementara.
1. Team Production +0.7, 2.
Visual +0.6, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.3,
7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0 = 4.1/10
Book Review : Dihantu
Monday 16 July 2018
Penulis : Mikael Sahaja
Penerbit : Buku Fixi
Helaian : 285 mukasurat/ 30 bab
Genre : Komedi/Drama
Tarikh Cetakan : Februari 2018 - Cetakan
Pertama
Harga : RM 19.90
Sinopsis :
Dihantu mengisahkan tentang Pontianak yang gagal untuk menakutkan manusia di Kampung Tanjung walaupun cuma sekumpulan kanak-kanak yang balik mengaji. Niatnya ingin menyergah tapi dia pula yang disergah sudahnya nama Pontianak sering diketawakan oleh hantu-hantu yang lain terutamanya yang suka melepak di kedai kopi.
Bukan Pontianak saja yang menanggung malu tapi ayah Ponti, Karemnak yang pernah menjadi Duta Hantu di kampung sebelah, Kampung Mudah ataupun nama sebenarnya Kampung Melayu Al-Mukminin. Dinamakan Kampung Mudah kerana senang benar ditakutkan hantu sampaikan Hantu Telur pun boleh menjadi duta untuk beberapa bulan sebelum dihapuskan oleh Ustaz Hassan.
Disebabkan penat menanggung malu, ayah Ponti menghantar Pontianak yang tak pandai menakutkan manusia, tak pula pandai terbang seperti Pontianak lain ke Kampung Mudah untuk mencari kejayaan di sana. Sesampainya Pontianak di Kampung Mudah, terjumpa dengan Encik Toyol yang dah nekad untuk membunuh diri dengan walkman berisi kaset ayat suci Al-Quran.
Tapi dibatalkan hajatnya bila Pontianak mampu menakutkan Lebai Leman hingga tercirit dalam kain pelikatnya. Lebai Leman bukan calang orang, dia pernah tampar Drakula sampai berpindah balik ke Amerika sana. Nama Pontianak mula disebut ramai, baik perkampungan hantu mahupun manusia. Selepas selesai daftar untuk menjadi hantu secara rasmi di Kampung Mudah dan berbekalkan strategi dari Encik Toyol sebagai pengurusnya, nama Pontinak semakin mekar mengharumkan nama keluarga.
Tapi terjadi konflik dan sejarah silam bila munculnya manusia bernama Helmi dan mula jatuh hati pada Pontianak. Helmi bin Rauf, jejaka sebatang kara di Kampung Mudah. Mendengar nama Rauf, Pontianak teringat pesan ibunya supaya membunuh waris Rauf dengan keris warisan. Mampukah Pontianak menunaikan amanat ibunya? Siapakah Helmi bin Rauf dalam susur galur keturunan Pontianak? Mampukah Helmi menawan hati Pontianak?
Permulaan cerita agak hambar tambah pula bila ada babak yang agak draggy tapi jadi makin menarik bila Pontianak jumpa Helmi walaupun perkenalan mereka tak diceritakan dengan banyak dalam novel ni. Konflik antara kisah silam ibu Ponti dan Rauf, konflik perasaan Encik Toyol dan Helmi, konflik orang kampung yang bertelagah untuk hapuskan Pontianak.
Tapi kecewa jugak bila tak ada babak Helmi tahu siapa sebenarnya Pontianak ataupun perasaan sebenar Pontianak kepada Helmi. Ada part yang cantik kalau dikembangkan macam babak ayah Ponti membantu Pontianak balas dendam, Rauf yang kembali ke Kampung Mudah atau keunikan keris warisan Pontianak.
I'm not so happy with the ending sebab macam rush nak tutup kisah Pontianak sebab dia boleh kembangkan jauh lagi ditambah pula kisah silam Pontianak yang agak menarik. Ending tak dijangka tapi tak juga berpuas hati. Plus sampai sekarang tak faham macam mana Kareemnak boleh jadi pontianak sebab pontianak tu perempuan. Kalau lelaki dia jadi Drakula lah kan? Ke tak? But whatever it is, Drakula tak perlu muncul pun takpe. Hambar sangat babak dia.
Berbaloi ke tak baca? Berbaloi lah jugak sebab keunikan perkampungan hantu yang tak jauh beza dengan kehidupan manusia ditambah dengan beberapa babak komedi yang bersahaja dan santai. Cuma nak sampai ke part yang best tu makan masa sikit lah. Berapa kali entah nak give up baca tapi dah baca, nak tahu jugak ending dia macam mana. Disebabkan bertemakan Perak ala Hantu Kak Limah, datang la juga moodnya tu.
1. Author +0.5, 2. Accuracy +0.4, 3. Writing Style +0.6, 4.Plot
+0.4, 5. Character +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9.
Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.2 = 5.2/10
Director : Prosit Roy
Writer : Prosit Roy, Abhishek
Bannerjee
Cast : Anushka Sharma, Parambrata Chatterjee, Rajat Kapoor, Ritabhari
Chakraborty, Mansi Multani
Production Company : Clean Slate
Films, KriArj Entertainment, Kyta Productions
Distributor : Pooja Entertainment
Genre : Horror
Running Time : 134 minutes
Release Date : 2 March 2018
Trailer :
The first moment Anushka tayang
poster Pari dekat Twitter account I was puzzled, did she act in a thriller
movie? Mental disorder? Traumatic victim? Abused? And never thought she will do
a horror film because in Bollywood it’s hard to find A-class star act in a
horror movie. Bips is B-class if you guys wondering about her status. Boothnath
a comedy movie.
Lepas tengok teaser, trailer
memang impressed sangat dengan lakonan Anushka sebab keluar dari kepompong dia.
After NH10, Sultan and now this! Kudos to her career, although movie Pari tak
meletup dekat box office but her progress as an actress colours her journey.
Movie Pari mengisahkan tentang Arnab (Parambrata Chatterjee) dan keluarganya yang terlanggar seorang perempuan tua di jalanraya semasa hujan lebat dan menyebabkan kematian. Tak tahu siapa identiti perempuan tu dan bersandarkan pada wild guess, Arnab dan pihak polis menjumpai sebuah pondok usang dalam hutan. Yang lebih mengejutkan bila mereka terjumpa seorang perempuan muda bernama Rukhsana (Anushka Sharma) dengan kakinya dirantai di tiang pondok bersama beberapa ekor anjing.
Kata penduduk kampung, perempuan
tua tersebut memang pelik dan suka mengutip anjing jalanan untuk dibawa pulang
ke pondoknya. Kadang dia menangis di pondok, kadang berdiri di jalanraya dan
menangis. Tiada siapa yang kenal mereka dua beranak.
Pihak polis membawa Rukhsana ke
rumah mayat untuk sesi pengecaman mayat dan proses pengebumian. Arnab yang
berasa simpati dengan nasib Rukhsana, menghantarnya pulang ke rumah dan
menghulurkan sedikit duit untuk belanja makan walaupun ditegah oleh ibunya.
Keesokan harinya Rukhsana lari dari pondok usang tersebut dan bersembunyi di
rumah Arnab bila beberapa orang lelaki cuba memburunya.
Arnab cuba untuk hantar Rukhsana
ke rumah kebajikan tapi layanan penjaga di sana pun agak teruk bila perempuan
dalam diam dipaksa menjadi pelacur, dipukul dan dilayan seperti sampah. Risau
dengan apa yang bakal menimpa Rukhsana, dia berazam untuk menjaga Rukhsana
sehingga jumpa tempat yang sesuai sebelum dia berkahwin dengan Piyali (Ritabhari
Chakraborty).
Tapi makin lama dia hidup dengan
Rukhsana, dia mula jatuh cinta dan risau dengan keadaan Rukhsana walaupun ada
beberapa perkara pelik yang berlaku pada Rukhsana. Dia mula mengenal dan
mengajar tentang kehidupan kepada Rukhsana. Tanpa mereka sedar, kumpulan
pemburu yang diketuai oleh Professor Unversity Dhaka, Prof Quasim Ali (Rajat
Kapoor) mula menjejaki Rukhsana untuk dibunuh dengan bantuan Kolapori yang
mempunyai kaitan dengan ajaran Orladchakra dan jin Ifrit di Bangladesh.
First half memang clueless siapa
sebenarnya Rukhsana dan beberapa scene yang tonjolkan tentang pemuja jin Ifrit
dari penganut Orladchakra dan salah seorang mangsa rogol jin Ifrit ialah ibu
Rukhsana yang berjaya larikan diri dari kumpulan pemburu Prof Quasim. Movie ni
genre horror tapi tak banyak jumpscare ataupun typical horror scene yang kita
biasa tengok. Dia lebih kepada pemujaan dan gory scenes. Kebanyakan negara
Islam banned movie Pari sebab ada ritual pemujaan and even scene Prof Quasim
baca ayat untuk elakkan gangguan pun bukan ayat Quran walaupun at first dia
baca Auzubillahiminassyaitonirrajim.
Kalau tak kuat semangat prefer
not to watch this movie sebab katanya cerita ni diambil dari kisah benar
pemujaan puak ni tahun 90-an di Bangladesh. Tak pasti pulak ayat ritual tu
semua betul ke tak sebab dia cuma bagitahu kisah ni agak popular di Bangladesh.
As I said earlier, lakonan
Anushka memang bagus sebagai gadis naïf tapi dalam masa yang sama berketurunan
Ifrit. Same goes to Parambrata Chatterjee sebagai pemuda kesunyian dan naïf after
his work in Kahaani as a clueless police. Not to mentioned, Rajat Kapoor and Ritabhari
Chakraborty, both have done justice to their role.
Dalam movie Pari ni bukan mesej
pemujaan syaitan yang diketengahkan tapi siapa sebenarnya raksasa dalam
kehidupan ni. Rukhsana yang berketurunan separuh raksasa separuh manusia
ataupun Piyali yang tergamak membunuh bayinya sendiri selepas ditinggalkan
kekasihnya. Mungkin Arnab yang tergamak membiarkan Rukhsana diseksa oleh Prof
Quasim walaupun Rukhsana mengandungkan anaknya. Mungkin juga Prof Quasim yang
mendera Rukhsana selama 3 minggu tanpa henti walhal boleh je dia bunuh Rukhsana
tanpa pengetahuan sesiapa sebab kewujudan Rukhsana tak diketahui?
Ada juga beberapa scene yang
terjongket kening macam scene Rukhsana lari ke rumah Arnab walhal tak pernah
sekali pun Arnab bagitahu location rumahnya and he seems okay with it. Its
proven proof he dislike Piyali and just accept her because he doesn’t wanna die
lonely pfft. Lagi satu scene bila Rukhsana lahirkan anak dia, Korapali ada
datang sekali tapi Rukhsana macam tak berapa nak kisah sangat dengan kewujudan
Korapali.
Mungkin akan ada sequel sebab
anak Rukhsana dengan Arnab quite unique nak dibandingkan dengan bayi
berketurunan Ifrit yang pernah lahir. Tugas Korapali pun belum diceritakan
sepenuhnya sebab dia tak pernah membimbing atau berjumpa dengan bayi keturunan
Ifrit yang lahir since semua dibunuh oleh Prof Quasim and the gang.
Banyak persoalan bila tonton movie ni tapi nak kata tak enjoy, tak juga sebab banyak scenes yang well directed and well written. Nak kata suka pun tak juga sebab ending dia tak seperti yang diharapkan dan timbulkan banyak persoalan. But the experience to watch a movie with great actors and great message is a pleasurable moment.
1. Team Production +1, 2. Visual
+0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1,
8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9/10
Subscribe to:
Posts
(
Atom
)