Movie Review : Shaadi Mein Zaroor Aana

Sunday 2 December 2018

Image result for shaadi mein zaroor aana

Director : Ratnaa Sinha
Writer : Kamal Pandey
Cast : Rajkummar Rao, Kriti Kharbanda, Govind Namdev, Navni Parihar, Manoj Pahwa, K.K. Raina
Production Company : Soundrya Productions, Soham Rockstar Entertainment
Distributor : UFO Moviez India
Genre : Romantic/Drama
Running Time : 137 minutes
Release Date :   10 November 2017
Trailer :


Bila ramai sangat tanya dah tengok ke belum Shaadi Mein Zaroor Aana dekat Twitter, mula la rasa nak cari movie ni sebab ramai yang kata best. Nak pulak ni movie Raj so memang wajib tengok!

Mengisahkan tentang Satyendra/Sattu (Rajkummar Rao) yang dipaksa berjumpa dengan calon pilihan keluarga. Sama juga dengan Aarti (Kriti Kharbanda) terpaksa berjumpa dengan calon pilihan ayahnya di sebuah kafe walaupun dia cuba pujuk mak dia (Navni Parihar) supaya ayah dia (Govind Namdev) benarkan dia bekerja dulu. Tapi ayah dia pentingkan adat budaya supaya anak perempuan dijaga suami dan bukannya bekerja sara keluarga. Walaupun kecewa tapi disebabkan takut, Aarti pergi jugak ke kafe.

Image result for shaadi mein zaroor aana

But things turn out differently bila Aarti jatuh cinta dengan personality Sattu even Sattu benarkan dia bekerja lepas berkahwin nanti sebab Sattu cuma nak wanita yang betul-betul sayangkan dia dan bukannya orang gaji. Sejak dari situ Sattu dan Aarti bercinta dan keluarga diorang uruskan majlis perkahwinan walaupun ayah Aarti terpaksa belanjakan 2 juta setengah sebagai hantaran gara-gara Sattu akan kerja di pegawai kerajaan dan satu-satunya anak lelaki dalam keluarga.

Ayah Aarti okay je cari duit hantaran walaupun terpaksa berhutang sana sini sebab anak perempuan dia akan berkahwin dengan anak lelaki dari keluarga terhormat. Tambah pula Sattu pun sayang dengan Aarti, kiranya dia akan lepaskan dengan orang yang baik dan mampu jaga Aarti.

Related image

Tapi malam perkahwinan Sattu-Aarti, keputusan ujian kelayakan pegawai keluar dan Aarti diterima bekerja sebagai pegawai daerah. Bukan senang nak dapat jawatan tu nak pula bila perempuan yang apply dengan sekali cubaan je. Kebahagiaan Aarti tak lama bila kakak dia datang bagitahu yang mak Sattu tak bagi Aarti bekerja lepas berkahwin dan akan tolong dia uruskan rumah. Malam tu Aarti terpaksa pilih antara kerjaya ataupun jadi suri rumah sampai tua. Lepas kakak, pakcik dan mak dia yakinkan yang peluang ni cuma datang sekali, Aarti lari dari rumah dengan bantuan abang ipar dia, Sharad.

Sattu pula kecewa bila dapat tahu Aarti lari tinggalkan dia, taknak angkat call langsung explain kenapa. Puas dia cari satu bandar tapi tak jumpa. Dia balik rumah minta duit dekat mak dia untuk pulangkan balik 2 juta setengah duit hantaran dari keluarga Aarti. Mak Sattu terpaksa gadaikan barang kemas dia sebab duit dah tinggal separuh diorang guna untuk majlis. Sebab kecewa dan malu, mak Sattu jatuh sakit. Tak cukup menanggung malu dengan tetamu yang datang, pakcik Aarti datang berlagak depan ayah Sattu yang Aarti dah jadi pegawai daerah.


5 tahun lepas peristiwa tu Aarti disyaki terima kes rasuah 30 juta dari pemilik tanah dan pegawai yang kendalikan kes ni ialah Sattu. Memang teruk Sattu balas dendam dekat Aarti sebab lari tinggalkan dia. Gambar diorang berdua yang Aarti simpan dia koyakkan, hadiah birthday yang Sattu bagi dulu dia pecahkan. Semua barang dia pecahkan dan rosakkan sebab geram dengan Aarti. Sudahnya dia masukkan Aarti dalam lokap masa birthday Aarti guna kuasa yang dia ada.

Jalan cerita SMZA ni memang best and movie ni movie kedua pengantin lari dari majlis sebab pilih kerjaya lepas movie Badrinath Ki Dulhania. Tapi movie ni best sikit sebab second half tunjuk hero dengan heroin bergaduh dan macam mana takdir temukan diorang berdua balik dalam situasi berbeza.
 

But I’m seriously in split dengan mesej movie ni sebab director tunjuk macam mana perempuan dalam keluarga Aarti support dia masa dapat kerja tu tapi dalam second half director tunjuk pentingnya komunikasi antara pasangan since Sattu tanya kenapa Aarti tak boleh percayakan dia yang dia akan bagi Aarti bekerja lepas kahwin nanti. Tapi betul la cakap Aarti, kalau dia tak lari malam tu belum tentu Sattu akan naik lagi tinggi dari dia.

Kalau first half you guys akan berangan nak suami macam Sattu especially scene birthday celebration Aarti, second half confirm emosi sebab tak tahu nak sokong siapa. Mungkin betul orang kata kalau kita jumpa orang yang betul di tempat yang betul tapi masa tu salah, hubungan tu tetap tak menjadi. Kita rasa macam kita dah merancang yang terbaik tapi takdir kita ada jalan cerita dia sendiri.


Overall I have fun watching this movie and betul lah kata diorang yang rekomen tu, movie ni memang worth to watch! Another reason to love Raj awwww

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.7, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.8 = 8.5/10

10 comments

  1. sedihnya.. awal2 dia sayang tapi sebab ditinggalkan tanpa explanation sampai sanggup balas dendam dekat kekasih yang dulu disayangi.. so sad :(

    ReplyDelete
  2. macam best aje cerita ni. Masuk list terus

    ReplyDelete
  3. Bestlahhh !! Ok, mesti tengok ni..

    ReplyDelete
  4. Waaa lama x layanan Hindustan

    ReplyDelete
  5. Suka frasa yang Farhanna tulis ini "Kita rasa macam kita dah merancang yang terbaik tapi takdir kita ada jalan cerita dia sendiri."..
    Lama dah tak layan filem hindustan..

    ReplyDelete
  6. wahh ada rajkummar rao gitu..wajib tonton movie ni hehe

    ReplyDelete
  7. Pretty good post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed reading your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your feed and I hope you post again soon. mehndi designs

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.