Movie Review | Ada Cinta Di SMA (2016)

Thursday 4 October 2018

Image result for ada cinta di sma

Pengarah : Patrick Effendy
Penulis Skrip :  Haqi Achmad, Patrick Effendy, Salman Aristo
Pelakon : Alvaro Maldini Siregar, Iqbaal Dhiafakhri Ramadhan, Teuku Rizky Muhammad, Caitlin Halderman, Gege Elisa, Difa Ryansyah, Agatha Chelsea Terriyanto, Cassandra Sheryl Lee, Reza Nangin, Auxilia Paramitha, Fico Fachriza, Grace Salsabila, Babe Cabita, Tuti Herlina, Ikang Fawzi, Abidzar Al Ghifari, Cut Keke, Wulan Guritno, Tora Sudiro, Epy Kusnandar
Genre : Remaja / Drama / Musikal
Durasi Tayangan : 95 minit
Tarikh Tayangan : 6 Oktober 2016
Syarikat Produksi : Starvision Plus
Pengedar : Starvision Plus
Trailer :


Susah nak jumpa movie Indonesia yang ada eng sub, alang terjumpa tambah pula ada Starla dengan Iqbal, saja try layan sebab genre teen romance dari negara seberang memang kategori sweet potong kaki jugak. 

Iqbal (Iqbaal Dhiafakhri) antara budak nakal dan pemalas yang terkenal di sekolah tu rasa tercabar dengan Ayla (Caitlin Halderman) untuk jadi Ketua Pelajar menggantikan Kiki (Teuku Ryzki). Untung sabut timbul, kelayakan untuk menjadi Ketua Pelajar bukan lagi melalui recommendation bekas Ketua Pelajar tapi melalui undian untuk menerapkan nilai demokrasi dan bersaing secara sihat. Tapi dalam beratus pelajar, ada 3 orang je yang isi borang. Itu pun, saat akhir Ernes tarik diri maka tinggal Iqbal dengan Ayla je lah.


Iqbal dengan Ayla ni sebenarnya kawan baik masa kecil, rumah pun dekat je tapi bergaduh sebab Iqbal rosakkan plan Ayla nak jadi princess. Berdendam sampai ke besar, asal jumpa je bergaduh. Tapi lepas Iqbal selamatkan Ayla lepas dimalukan dalam parti classmate diorang, Iqbal dengan Ayla start jatuh cinta. 

Kiki pula ada pasang impian untuk ubah lagu-lagu ayahnya supaya dapat masuk pasaran dan diterima pendengar remaja yang sebaya dengan dia tapi ayah dia tak suka sebab kerja penyanyi ni tak stabil. Ada luck, ada la job. Kalau lagu tu tak masuk dengan jiwa orang, sendu lah tengok poket sendiri. Sebab tu ayah Kiki berhenti jadi penyanyi dan buat kerja full time sebagai rider.

Image result for ada cinta di sma

Marah macam mana pun, Kiki tetap degil dan berpegang dengan impian dia. Makin semangat bila Kiki diterima masuk dalam band Iqbal dan Bella (Agatha Chelsea Terriyanto), jiran rumah dia kantoi simpan perasaan dekat Kiki bila selalu mengintai Kiki main gitar depan rumah. 

Konflik dalam movie ni bila Aldi (Alvaro Maldini), kawan baik Iqbal curi idea Ayla dan gunakan kekayaan dia untuk bayar pelajar lain supaya undi Iqbal. Kecewa Ayla bila dengar ucapan manifesto Iqbal dan dalam masa yang sama, ibu dia ditangkap polis sebab kes rasuah. Jatuh reputasi Ayla sebagai calon Ketua Pelajar. Sama macam dulu, Iqbal rosakkan lagi impian dia sudahnya Ayla lari dari rumah dan ponteng sekolah. Iqbal bergaduh dengan Aldi sebab hal ni since Iqbal nak orang undi dia sebab prinsip dan idea dia sendiri bukan disebabkan duit atau populariti.


Walaupun banyak karakter dan kisah hidup masing-masing, tapi jalan cerita tak lah berat mana sampai audience akan pening dengan watak yang wujud baik watak utama mahupun sampingan. Boleh kata kebanyakan watak dapat screentime yang agak banyak so takde masalah nak ingat semua.

Bergenre musikal drama, lagu-lagu soundtrack yang ada dalam movie ni boleh layan jugak lah nak pula lagu Sampaikan Sayangku Untuk Dia. Lagu dalam movie ni memang pelakon yang nyanyikan sendiri and kinda love Caitlin's voice. Macam suara Fazura. 


Sinematografi movie ACDS ni pun cantik jugak, bukan setakat pelakon yang ada rupa dan bakat tapi visual yang menawan buat tak bosan untuk ditonton. Movie ACDS ni ada novel lepas movie dia sukses tapi tak best lah macam dalam movie sebab dalam movie ada lagu-lagu dan visual cantik sepanjang cerita. Kalau baca novel kena bayangkan sendiri, kan? Nak pula bila ekspresi comel dari Iqbal dan Kiki. Kalau tak familiar dengan Iqbal, dia lah yang berlakon dalam movie Dilan 1990 so bab nak buat audience angau ni memang mudah sangat bagi dia.

I can say, movie ni memang well-balanced. Ada mesej yang padu, ada jalan cerita yang menarik, ada lagu yang happening dan sweet, berbaloi untuk ditonton walaupun kita dah boleh agak ending dia macam mana. Its a great movie for a genre of musical teen romance, recommended!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought 1 = 10/10

2 comments

  1. Sweet remaja nie.. walaupun ending dia dah boleh agak tapi untuk genre remaja memang ohsemlah kan..

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.