Movie Review : Summer Of 84

Sunday 7 October 2018

Related image

Director : François Simard, Anouk Whissell, Yoann-Karl Whissell
Writer : Matt Leslie, Stephen J. Smith
Cast : Graham Verchere, Judah Lewis, Tiera Skovbye, Rich Sommer
Production Company : Brightlight Pictures, Gunpowder & Sky
Distributor : Gunpowder & Sky
Genre : Horror/Mystery
Running Time : 125 minutes
Release Date : January 22, 2018 (Sundance Film Festival) & August 10, 2018 (United States)
Trailer :


Saja je tekan play movie ni tanpa tengok rating or reviews and obviously got no expectations at all BUT this movie is damn good! Lepas dah habis tengok baru tahu movie ni tayang dekat Sundance Film Festival and dapat approval rating yang agak tinggi. Wow!

Mengisahkan tentang 4 sekawan – Davey (Graham Verchere), Eats (Judah Lewis), Woody (Caleb Emery) & Farraday (Cory Gruter-Andrew) yang cuba menangkap pembunuh kanak-kanak di Amerika, ‘Cape May Slayer’. At first Davey sorang je yang beria nak cari pembunuh tu sebab kawan dia yang lain malas nak layan dia tambah pula dekat kawasan perumahan diorang belum ada lagi budak yang hilang.

Related image

Tapi bila Davey yakinkan diorang yang Sammy hilang, diorang pun cuba untuk cari di mana Sammy nak pula bila kereta parents dia ada dekat porch tapi rumah gelap je. But turns out Sammy dengan family dia pergi bercuti je dekat lakehouse dengan sewa van. But then Davey ternampak budak hilang dekat kotak susu tu sama dengan budak yang dia nampak dekat rumah Mr. Mackey masa diorang main manhunt.

Davey dah mula syak Mr. Mackey tu Cape May Slayer tapi tak ada bukti nak dihantar kepada polis. Lepas ginger boy, ada lagi seorang budak hilang di kawasan perumahan diorang. Makin bertambah cuak lah Davey takut kawan-kawan dia pun hilang sekali. Nak pula bila dia pernah masuk rumah Mr. Mackey yang agak misteri bila ada bilik bawah tanah berkunci dan selalu keluarkan bunyi. Walaupun Mr. Mackey kata tu bunyi dari pemanas air dia tapi tak cukup nak yakinkan Davey.


So Davey dengan kawan-kawan dia mengintip pergerakan Mr. Mackey nak pula bila Kyle kata Mr. Mackey selalu beli tanah dalam kuantiti yang agak banyak padahal kebun dia kebanyakan tanaman dia tak menjadi pun. Bila diorang geledah kebun Mr. Mackey, diorang jumpa t-shirt yang ada darah dengan asid untuk hancurkan daging manusia.

Bila Davey dan kawan-kawan dia decided untuk bagitahu parents dia, macam biasalah parents mesti taknak percaya sampai Davey kena perintah berkurung sampai habis musim panas. Kena kurung pun takde hal sangat lah untuk Davey untuk buktikan Mr. Mackey ni pembunuh bersiri. Dia plan nak geledah rumah Mr. Mackey masa Bay Festival nanti and the result is quite shocking.


Movie ni berlatarbelakangkan zaman 80-an so agak depressing bila tengok sebab kita dah terbiasa dengan Google, smartphones dan teknologi canggih. Bila tengok movie ni, hasil observation memang kena simpan sampai next meeting. Nak cari apa tu NaOh pun kena buka kamus sains dulu. Kalau kita Google masa tu jugak haha. Depressing but fun!

Even the soundtrack songs sound cool in my ear! Thanks Le Matos for music arrangement for this movie. Visual and costume pun cantik, memang betul-betul hidup suasana summer 80-an tu.


Storyline movie ni pun boleh kata dah dapat agak macam mana sebab dia ada dua kemungkinan je selalunya antara tekaan Davey tu betul ataupun dia silap sebab tak banyak bukti dia dapat lepas berminggu mengintip. Tapi method dia bongkar rahsia tu yang fresh nak tengok, from nothing to something. Dan ayat dia ‘What if he is, who’s gonna save the town?’ yang buat kita nak tengok betul atau tak tekaan dia. 

Lagi satu sebab kenapa suka tengok movie ni sebab friendship diorang yang sangat comel. Eats yang nakal, Woody anak mak, Farraday yang cerdik/ulat buku dan Davey yang suka konspirasi sebab nak jadi journalist. Kepelbagaian diorang ni yang buatkan misi mengintip tu berjaya walaupun tak dapat banyak bukti.


Try lah tengok movie ni dekat Netflix tapi nak remind awal-awal jangan tengok sambil makan sebab possibility nak tercekik tu ada since movie ni banyak jumpscare scene. Kalau lemah semangat sila jangan tengok sorang.

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1= 9.6/10

2 comments

  1. Masa baca tajuk, ingatkan movie lama.. Rupanya movie baru tapi di shoot tahun 80an eh.. menarik..

    ReplyDelete
  2. Nampaknya mcm x mampu nak tgk je....hihihi..lemah semangat ni

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.