Movie Review | Autumn in Wales (2022)

Wednesday 3 July 2024


Pengarah: Rahila Ali
Penulis Skrip: Amerul Haswendy Ashari
Pelakon: Eyka Farhana, Jaa Suzuran, Keith Foo, Wanna Ali, Sissy Imann, Joey Daud, Amyza Aznan, Amirul Haswendy, Fara Mendoza, Wanns Ahmad
Syarikat Produksi: Pencil Pictures & Records
Pengedar: Astro Shaw, Netflix
Genre: Romantik / Komedi
Durasi Tayangan: 95 minit
Tarikh Tayangan: 24 Mac 2022 (Malaysia)
Trailer:


Filem Autumn in Wales mengisahkan tentang Aira (Eyka Farhana) yang pergi ke Wales, United Kingdom untuk mencari tunangnya, Darwish (Keith Foo). Aira ingin tahu apa alasan Darswish putuskan pertunangan sekaligus membatalkan perkahwinan yang bakal berlangsung tak lama lagi. Aira percaya tunangnya ada masalah kewangan ataupun masalah lain yang tak dapat dielakkan sehingga tak mampu pulang ke Malaysia pada tarikh tersebut. 

Aira cuma pergi ke sana seorang diri berbekalkan poskad yang pernah dikirim oleh Darwish. Hari kedua di sana Aira berjaya menemukan jejak Darwish di kafe tempat Jaka a.k.a Jejaka Kacak (Jaa Suzuran) bekerja sebagai pelayan. Malangnya Darwish yang terkejut dengan kehadiran Aira segera menghalau perempuan tersebut kerana tak mahu Marissa (Wanna Ali) salah sangka. 


Aira yang bingung dengan perbuatan Darwish tak putus asa untuk cari tahu kenapa pertunangan mereka dibatalkan. Jaka yang menjadi peneman setia Aira selama dia di sana kerana Jaka juga mempunyai nasib yang sama apabila pertunangan dia bersama Ina Karina (Fara Mendoza) terpaksa diputuskan beberapa minggu sebelum perkahwinan mereka berlangsung. Kerana sedih dan malu, Jaka bawa diri ke Wales. 

Naskhah romantik komedi Autumn in Wales arahan Rahila Ali mempunyai penceritaan yang bersifat straightforward, santai dan menghiburkan. Pace penceritaan juga dibikin laju namun ada beberapa plot dan watak yang tidak dikembangkan walhal ada potensi untuk jadi babak yang kelakar. Macam watak duo ayah (Joey Daud) dan ibu (Amyza Aznan) Aira yang sentiasa bersama. Ada saja perangai mereka berdua setiap kali muncul walaupun ruang dan dialog yang terhad. Bila tengok perangai ayah dan ibu Aira, boleh faham lah kenapa senang sangat Aira rapat dengan Jaka. 


Tak hairan lah kalau Jaa Suzuran boleh menang Young Promising Actor untuk watak Jaka sebab karakter dia yang kelakar ditambah dengan dialek Pantai timur yang pekat. Patutnya penulis tambah lagi babak perang bos Filipina (Amirul Haswendy) dan Jaka Mat Kelantan sebab dua-dua pun ada mulut yang riuh. Babak Jaka confront Ina Karina adalah babak yang paling kelakar dalam filem Autumn in Wales sampai trending dekat TikTok dua tahun lepas. 

Lakonan Eyka Farhana sebagai Aira pada awalnya agak cringe bila setiap masa menjerit Cinta dan deliver watak Aira yang gedik dan manja. Tapi bila watak Aira berjumpa dengan Jaka rasa semakin tertarik untuk tengok persahabatan dua watak ni. Chemistry Eyka dengan Jaa Suzuran menyerlah sampaikan rasa sedih bila Jaka nampak Darwish berjumpa dengan Aira di hotel tempat Aira tinggal. 


Sementara lakonan Keith Foo dan Wanna Ali terlihat lemah dengan dialog tipikal yang dilontarkan setiap kali keluar berdua. Chemistry pun macam tak berapa nak ada sebab Keith dengan Wanna nampak kekok. Vibe diorang berdua nampak lebih kepada kawan dan bukannya bercinta.  

Kekuatan utama filem Autumn in Wales terletak pada sinematografi yang bergantung berat pada keindahan landskap kota Wales. Masa tengok kafe tempat Jaka bekerja tu teringat dekat filem Aku Bukan Gila (2020) rupanya memang tempat yang sama sebab pengarah dan penulis pun orang yang sama. Banyak tempat menarik di Wales yang dimasukkan dalam Autumn in Wales sebab pengarah memang jatuh cinta dengan kota Wales. 


Walaupun visual cantik, music score pula agak lemah sebab lagu Wanna Ali - Pandu Lalu yang menjadi latar tak berjaya menarik perhatian. Kalau lagu yang romantik lagi seronok lah kot nak layan sebab ada babak Jaka berangan menari atas bukit dengan Aira. 

Sama macam Aku Bukan Gila, naskhah Autumn in Wales yang menggunakan team production yang lebih kurang sama perlu dibaiki lagi walaupun genre romantik komedi terlihat ringan. But it’s a good one-time-watch.

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.8, 10. Personal Thought +0.5 = 6.7/10

Movie Review | Jagad Alam Gaib: Sinden Gaib (2024)

Tuesday 2 July 2024


Pengarah: Faozan Rizal
Penulis Skrip: BW Purbanegara, Gerald Mamahit
Pelakon: Sara Fajira, Riza Syah, Dimas Aditya, Naufal Samudra, Arla Ailani 
Syarikat Produksi : Starvision, Evergreen Pictures
Pengedar: Starvision, Antenna Entertainments (Malaysia), Netflix
Genre: Seram 
Durasi Tayangan: 96 minit
Tarikh Tayangan: 22 Februari 2024 (Indonesia), 2 Mei 2024 (Malaysia)
Trailer :


Filem Jagad Alam Gaib: Sinden Gaib bermula dengan insiden Ayu (Sara Fajira) kerasukan ketika sesi penggambaran dokumentari tentang tarian Jaranan Turonggo Yakso di sungai bernama Watu Kandang, Trenggalek. Kawan baiknya, Rara (Laras Sardi) segera membawa Ayu pulang. 

Sejak kejadian tersebut, Ayu dan keluarganya sering mengalami gangguan aneh di mana mereka sering terdengar lagu tradisional dan ternampak susuk tubuh penari perempuan berkebaya merah dengan cucuk sanggul emas. 


Ketua kampung di situ, Mbah Di (Liek Suyatno) kenal dengan penari bernama Sarinten (Yuyun Arfah) yang suatu ketika dahulu difitnah dan diusir keluar dari kampung. Mbah Di tidak berkasar menghalau Sarinten malah membenarkan Sarinten yang merasuk Ayu menari di dewan tarian tersebut. 

Ibu bapa Ayu cuba untuk berubat anak perempuan tunggal mereka bila keadaan Ayu semakin teruk namun tiada dukun yang berani melawan kuasa Sarinten. Kemudian Pak Gito (Rizky Hanggono) cuba mengajak team paranormal - Gaduh (Dimas Aditya), Genta (Naufal Samudra) dan Thea (Arla Ailani) untuk berjumpa dengan Ayu. Mungkin dengan cara tersebut ada yang dapat membantu masalah keluarga mereka. 


Sarinten menerima tetamu baru tersebut dengan senang hati kecuali Thea kerana sikapnya yang biadap. Sarinten memberi amaran supaya berhati-hati kerana Thea akan bawa masalah kepada mereka semua. Dalam masa yang sama, Sarinten memujuk Ayu supaya terima dia untuk hidup sebagai pendamping dan penjaga. 

Naskhah seram yang diadaptasi dari kisah sebenar yang berlaku pada tahun 2010 mempunyai jalan cerita yang bersifat straight-forward dan laju. Banyak input yang dimasukkan dalam setiap babak buatkan filem sinden Gaib terasa menarik dan semakin tertarik untuk tahu pengakhiran Nasib Ayu dan juga Thea. 


Terkejut bila tahu Sara Fajira berlakon sebagai watak utama filem seram arahan Faozan Rizal sebab sebelum ni dia berkecimpung dalam bidang nyanyian. Sara Fajira ni macam Marsha Milan, suka nyanyi lagu seram, bila berlakon pun suka genre seram. Lakonan Sara sebagai Ayu tampak bagus tapi cemerlang sebagai Sarinten. Meremang bila Mbah Sarinten datang berjumpa dengan orang luar. Badan Sara tak kaku bila menari malah gaya jalan semuanya nampak ayu dan teratur persis penari zaman dulu. 

Filem Jagad Alam Gaib: Sinden Gaib ada banyak momen seram tanpa jump scare berlebihan sebab rupa makhluk halus tu memang sama je dari awal tapi cara dia datang mengganggu tu yang seram dan terkejut. Gangguan dia tak membahayakan jadi kita tak risau sangat dengan keadaan Ayu tapi jadi tertanya-tanya kenapa Mbah Sarinten beria nak jadi pendamping Ayu. Dekat hujung cerita baru faham pilihan dia sebab selain menari, Ayu ada hati yang baik. Rara pun baik tapi tang menari tu tak power sangat. 


Sinematografi dari Faozan Rizal menghidupkan panorama kehidupan kampung yang terletak berdekatan dengan kawasan perairan. Latar masyarakat kampung yang kaya dengan budaya tarian juga dipaparkan dengan cemerlang dalam tone berwarna hangat. Beberapa ritual juga dimasukkan untuk mempamerkan budaya seni Jawa Timur dalam filem Sinden Gaib lantas memberikan impak pada penceritaan dengan music score dan background music dari Fajar Ahadi sebagai sinergi kukuh untuk naskhah seram. 

Mesej sosial yang dimasukkan dalam filem Jagad Alam Gaib: Sinden Gaib adalah pesan orang lama-lama yang selalu kita dengar tapi sering diendahkan bila pergi ke kawasan orang. Pesanan yang makin lupa ditelan dek zaman. Filem Sinden Gaib memang sesuai menjadi naskhah yang sarat dengan pengajaran untuk generasi muda. 


"Jangan ambil apapun kecuali gambar, jangan tinggalkan apapun kecuali jejak, dan jangan bunuh apapun kecuali waktu." - Faozan Rizal

p/s: Tengok credit scenes sebab ada footage asal wawancara Gaduh dengan Mbah Sarinten.
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

REFRESH BLOGLIST KEMBALI LAGI!!!


Syarat nk join aktiviti ni mcm standard je...
1 - Mesti la kena buat 1 entry khas ttg segmen ni.
2 - Dah buat entry, content tu kena la tampal banner yang gigih aku buat ni. ๐Ÿ˜
3 - WAJIB korang tinggalkn link entry tu dkt entry ini. utk aku jejak blog korang.
4 - Mesti la support segmen ni dgn follow jgk blog ni utk yg belum follow ๐Ÿ˜†

Putera Muhammad berjaya meraih tempat pertama buat minggu kelapan yang bertemakan ‘Estetika Alam’. Dengan persembahan yang berelemenkan api, Putera Muhammad menarik perhatian para juri serta penonton dengan sorakan yang hangat. Dengan markah tertinggi sebanyak 93.20%, Putera Muhammad juga telah dinobatkan sebagai pemenang Anugerah The Hardest of the Night. Tempat kedua telah diraih oleh Ayda Jebat dengan markah keseluruhan sebanyak 85.69%, serta Aepul Roza sebanyak 81.48%. 

Peserta Ayda Jebat juga telah mendapat Anugerah Pilihan The Hardest Singing Show Alha Alfa dan membawa pulang RM 3,000. Selain Dato’ Sri Rossa, Edry Abdul Halim dan Zizan Razak, barisan juri pada minggu ‘Estetika Alam’ ini dihiasi oleh komposer dan pemuzik terkenal, Ajai. Saksikan episod baharu THSS pada setiap hari Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (Saluran 104), On Demand, Astro GO dan sooka.

SENARAI LAGU

INFO THE HARDEST SINGING SHOW

• ‘The Hardest Singing Show’ merupakan sebuah program kompetitif yang buat pertama kalinya mempertaruhkan ‘showmanship’ sebagai kriteria utama penjurian diikuti dengan vokal barisan penyanyi-penyanyi hebat tempatan. Program ini bakal menemui pelanggan Astro bermula 12 Mei, setiap Ahad, jam 9 malam di Astro Ria (Saluran 104), On Demand, Astro GOdansookaserta bersiaran secara LANGSUNG dari Pusat Konvensyen CIDB, Cheras, Kuala Lumpur.

• Barisan peserta yang akan bersaing selama 10 minggu menerusi rancangan pertandingan nyanyian terbaharu Astro ini merupakan 9 peserta individu dan berkumpulan terdiri daripada penyanyi terhebat kini, termasuk Datin Alyah (Undur diri), Zizi Kirana, Ayda Jebat, Kaka Azraff, Stacy, Aisha Retno, Putera Muhammad, Aepul Roza, serta kumpulan penyanyi wanita popular Malaysia, De Fam (Undur diri) yang terdiri daripada Azira Shafinaz, Cik Manggis dan Sophia Liana.

Aepul Roza - Kau Kekasihku (Dato' Sri Siti Nurhaliza)



Zizi Kirana - Mantera Beradu (Malique)

Putera Muhammad - Hilang Naluri (Once Mekel)


Aisha Retno - Run the World (Beyonce)



Ayda Jebat - Pawana (Search)


Stacy - Rampas (Akim & The Majistret)

• Nabil Ahmad bergandingan bersama pengacara, pelawak dan juga penyanyi terkenal Indonesia, Rina Nose sebagai hos program ini. Manakala bangku juri pula disandang oleh barisan penyanyi, komposer dan pengarah professional yang telah lama berkecimpung di dalam industri muzik dan hiburan, termasuk Dato’ Sri Rossa, Edry Abdul Halim dan Zizan Razak.

• Persembahan setiap peserta menerusi ‘The Hardest Singing Show’ akan diadili 100% daripada pemarkahan oleh barisan panel juri profesional.

• Juara ‘The Hardest Singing Show’ akan membawa pulang wang tunai bernilai RM150,000 beserta trofi sumbangan Astro.

• Untuk maklumat lanjut, layari www.gempak.com/thehardestsingingshow.

Blog Performance Jun 2024

Dah masuk separuh kedua tahun 2024, satu azam 2024 pun tak tercapai lagi. Ada masa 6 bulan lagi untuk achieve. Specifically untuk blog, azam menuju pageviews 6 juta. Halfway there I guess. Azam korang macam mana?

1. PV


Masa update Blog Performance May 2024, rasa sedih dan frust sebab pageview untuk bulan tu jatuh tapi bulan Jun dah naik balik. Jumlah yang komen pun bertambah sebab ada few times I berkunjung ke blog rakan blogger. Bulan 7 ni nak try allocate masa untuk blogwalking, berbalas kunjungan kepada yang datang melawat ke sini. Google dekat PC office ni ada problem sebab tak boleh log in acc Blogger. Boleh la guna hp tapi ambil masa lah lepastu distracted dengan benda lain lepastu hilang lah tujuan nak blogwalking tu T.T

Anyway, I target pageview untuk bulan Julai akan meningkat dari bulan Jun sebab ada masa senggang sikit memandangkan bulan ni bulan terakhir untuk lodgement audit. Kita sambung busy bulan 9 nanti pulak. 

2. Posts


Post yang paling popular untuk bulan Jun 2024 ialah The Experts, tak sangka ramai yang mencari filem ni sampai hilang terus Sheriff dari Popular Posts. Bulan Julai ada few movie list yang I bercadang untuk update, some tutorials and reviews so hopefully boleh naikkan lagi pageviews. 

3. Keywords

Carian untuk bulan Jun menarik juga lah sebab ada yang mencari pasal nasha aziz padahal filem dia tak lah banyak sangat pun I update. Ada juga yang mencari One Cent Thief, mungkin sebab Astro dah buat pengumuman rasmi untuk musim kedua nanti. 

4. Bilangan Entri


Bilangan entri untuk bulan Jun menurun balik ke angka 34 padahal bulan Mei dah berjaya update sampai 40 entri. Sebab masa tu banyak press release jugak hehe. Target untuk bulan Julai ni nak update sampai 40 atau lebih. Draft ada banyak tapi nak kembangkan yang kena cari masa. 

I perasan blog dah slowly beransur pulih sebab sebelum ni setiap kali nak attach link dengan perkataan dia akan create a copy untuk highlighted words. Nak edit image pun renyah sebab kena klik sampai image jadi kelabu baru boleh besarkan saiz imej. Sekarang dah okay dah dua benda ni. Tinggal log in account bila melawat blog lain je pending lagi. Hopefully akan resolve dalam masa terdekat. 

Have a blessing July since bulan ni juga kita akan habis kalendar Islam yang lama dan masuk ke tahun baru kan? Take care everyone :)

Movie Review | Zara Hatke Zara Bachke (2023)

Sunday 30 June 2024


Director: Laxman Utekar
Writers: Maitrey Bajpai, Ramiz Ilham Khan
Cast: Vicky Kaushal, Sara Ali Khan, Inaamulhaq, Sharib Hashmi, Kanupriya Pandit, Rakesh Bedi, Neeraj Sood, Akash Khurana
Production Companies: Maddock Films, Jio Studios
Distributor: Pen Marudhar Cine Entertainment, JioCinema
Genre: Romantic / Comedy
Running Time: 132 minutes
Release Dates: 2 June 2023, 17 May 2024 (JioCinema)
Trailer:


Menggunakan tema skim perumahan Kerajaan, filem Zara Hatke Zara Bachke mengisahkan tentang sepasang suami isteri, Kapil (Vicky Kaushal) dan Somya Chawla Dubey (Sara Ali Khan) yang tinggal di daerah Indore, India. 

Sejak 6 bulan selepas kedatangan ibu bapa saudara Kapil ke rumah orang tuanya, dia dan isteri tidak dapat ruang untuk tidur dan tinggal dengan selesa. Hampir setiap malam juga mereka terpaksa tidur bersama Sajjan (Vivan Shah) dan mengganggu waktu bersama mereka. Somya juga menyampah sentiasa dipandang rendah oleh mak cik Kapil (Kanupriya Pandit) hanya kerana perbezaan kaum. 


Satu hari Somya dapat tahu rakan sekerjanya dapat sebuah rumah menerusi skim perumahan Kerajaan. Disebabkan Somya dan Kapil tinggal bersama keluarga di rumah kepunyaan orang tua maka mereka tidak layak mendaftar skim perumahan tersebut. 

Kerani Bhagwan Das (Inaamulhaq) yang cuba mengaut keuntungan dari skim tersebut cadangkan supaya Somya dan Kapil bercerai sehingga permohonan diluluskan. Selain dari bercerai, mereka berdua juga perlu membayar Rs400,000 secara tunai kepada kerani tersebut supaya nama Somya dapat dimasukkan dalam pemilihan seterusnya. 


Awalnya Kapil tidak bersetuju dengan cadangan tersebut kerana dia sayangkan Somya sejak dari hari pertama mereka bercinta. Namun kerana desakan Somya dia terpaksa menurut saja agar mereka berdua selesa hidup di rumah baru tanpa perlu tidur di lantai ruang tamu. 

Naskhah romantik komedi arahan Laxman Utekar mempunyai skrip yang sederhana dengan lakonan yang berlebihan terutamanya pelakon sampingan. Komedi yang dimasukkan dalam beberapa babak pun over macam babak di mahkamah bila Manoj Bhagel (Himanshu Kohli) sengaja tinggikan suara supaya Hakim setuju dengan permintaan dia. Sama juga bila ketua penjaga, Daroga (Sharib Hashmi) tanya banyak soalan bila penyewa atau pelawat masuk ke apartment yang dijaga. 


Bukan pertama kali filem Bollywood menjadi medium untuk menceritakan perihal skim yang dibawa Kerajaan. Filem Toilet: Ek Prem Katha (2017) atau Sui Dhaaga (2018) antara filem yang menggunakan tema yang sama namun mempunyai jalan cerita dan olahan yang menarik. Berbeza dengan Zara Hatke Zara Bachke hanya fokus pada kekecohan dan komedi yang berlebihan. Tak diceritakan apa kriteria yang diperlukan untuk memiliki rumah di bawah Skim Perumahan Kerajaan dan ulas lebih lanjut tentang skim tersebut. 

Jalan cerita Zara Hatke Zara Bachke juga boleh diagak apa konfliknya selepas mereka berdua berjaya bercerai di mahkamah. Sama juga jalan penyelesaian oleh Somya dan Kapil buatkan separuh masa kedua terlihat bosan. Plot twist yang dimasukkan untuk meningkatkan elemen dramatic juga tak membantu kerana perangai watak tersebut menyakitkan hati dan tak layak mendapat simpati pun. 


Nasib baik lah filem terbitan Maddock Films dan Jio Studios mempunyai himpunan lagu yang mengasyikkan hasil gubahan komposer duo, Sachin–Jigar. Lagu Tere Vaaste, Phir Aur Kya Chahiye dan Sanjha mempunyai lirik romantis dari Amitabh Bhattacharya memberi impak pada kehidupan Somya dan Kapil. 



Pertama kali Vicky Kaushal digandingkan bersama Sara Ali Khan yang lebih muda dan baru dalam dunia lakonan. Banyak yang Sara belajar dari Vicky and yes, lakonan Sara improved dalam filem Zara Hatke Zara Bachke. Mungkin juga Sara selesa dalam karakter yang lantang dan banyak bercakap macam Somya sebab watak dia dalam Atrangi Re (2022) juga lebih kurang sama karakternya.

Filem Zara Hatke Zara Bachke boleh jadi naskhah yang sarat dengan mesej sosial yang berkisar tentang hidup bersama extended family tapi sebab penulis beria sangat nak masukkan elemen komedi dengan music background yang berlebihan, pengalaman menonton tu jadi tak berapa nak syok. But still, it’s a good one-time watch.  

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.4 = 5.8 /10

Director: Park Hee-Kon
Writers:  Park Hee-Kon, Kim Dong-Hoo
Cast:  Shin Hae-Sun, Kim Sung-kyun, Lim Chul-soo, Lee Joo-young, Kang Tae-oh
Production Company: 
Distributors: PLUSM entertainment, GSC Movies (Malaysia)
Genre: Thriller
Running Time: 101 minutes
Release Dates: 30 August 2023 (Korea), 28 September 2023 (Malaysia)
Trailer :


Filem thriller arahan Park Hee-kon mengisahkan tentang Soo-hyun (Shin Hae-sun) yang diancam bahaya setelah membeli barangan terpakai di platform atas talian. Soo-hyun berasa berang setelah mesin basuh yang dibelinya tidak boleh dipakai. Dia mencari penjual barang tersebut setelah akaun ditutup dan usahanya berhasil. Setelah meninggalkan beberapa komen kepada pembeli lain supaya tidak tertipu dengan scammer tersebut, Soo-hyun mula diganggu di alam nyata. 

Setiap hari Soo-hyun akan diganggu oleh nombor tak dikenali sehingga menganggu rutin hariannya. Soo-hyun malah mendapat tempahan makanan yang dipesan menggunakan namanya. Rumahnya juga dilawat oleh lelaki miang yang perlukan khidmat pelacur di tengah malam. Sehingga lah individu tersebut mula memeras ugut dengan jumlah wang yang besar.


Soo-hyun melakukan laporan polis namun pihak polis tidak dapat membantu banyak selain minta Soo-hyun untuk bertenang sehingga keadaan reda. Sebarang provokasi dari Soo-hyun cuma akan meningkatkan lagi gangguan kerana tiada sebarang maklumat yang jelas tentang individu tersebut.  

‘They pull these tricks. They do this to make you give up. Why do you incite him instead of waiting?’ - Detective Na


Tanpa pengetahuan Soo-hyun pemilik akaun tersebut merupakan pembunuh psiko yang pecah masuk ke rumah mangsa dan bunuh tanpa belas. Detektif Joo Cheol-ho (Kim sung-kyun) dan Detektif Na Seung-hyun (Kang Tae-oh) ditugaskan untuk menangkap pembunuh tersebut. 

Filem thriller yang ditulis oleh Park Hee-Kon dan Kim Dong-Hoo benar-benar mengerikan dari cara pembunuh menganggu mangsa atau membunuh. Tak banyak screentime atau ruang yang diberikan pada antagonis tapi kreatifnya pengarah berikan fokus kepada watak Soo-hyun yang mulanya berani dan baran hingga bertukar risau akan keselamatan diri. Perubahan karakter yang terjadi pada Soo-hyun relatable juga lah dengan kehidupan seharian kita, sebab tu mudah untuk rasa takut bila watak Soo-hyun mula diserang. 


Platform jual beli barang terpakai bukan sesuatu yang asing dalam kehidupan kita jadi bila penulis masukkan risiko dan bahaya dari kaedah pembelian ni buatkan kita berfikir banyak kali untuk pilih barang terpakai. Kalau sebelum ni banyak dari genre seram, kali ni genre thriller pula. Tapi kalau ikutkan pun, barang elektronik tak payah lah beli second hand sebab material dia tak tahan lama pun. Macam dalam filem Target: Don’t Buy the Seller ni, mesin basuh senang sangat rosak sebab jangka hayat motor pun pendek, lebih kurang dalam 5 tahun. Kalau rajin guna lagi cepat dia rosak. Di zaman kapitalis, tak ada barang yang boleh tahan lama sebab memang kualiti dibikin berdasarkan sistem keuntungan bukannya dari perspektif pengguna. 

Filem Target: Don’t Buy the Seller terbitan Studio Pieona menggunakan khidmat sinematografi dari Baek Yoon-Seok yang menggunakan teknik kamera dengan bagus. Close-up dipilih untuk menggambarkan riak muka Soo-hyun setiap kali diganggu dan hampir dibunuh oleh watak antagonis. Baek Yoon-seok juga kreatif menggunakan pencahayaan dan medium melalui props untuk menggambarkan situasi dengan cemerlang. 


Naskhah yang diadaptsikan secara longgar dari kes jenayah yang berlaku di Korea Selatan dan pernah ditayangkan dalam siasatan jurnalis dalam ‘Unanswered Questions” mempunyai pace yang sederhana untuk beri ruang kepada elemen saspens dan thriller menggerakkan cerita dengan baik. Tak banyak sangat screentime yang diberikan kepada pihak luar seperti dua detektif yang menyiasat kes Soo-hyun sebab pengarah nak penonton hidup dalam dunia mangsa. 

Walaupun ada beberapa kelemahan dalam filem Target: Don’t Buy the Seller yang berdurasi selama 101 minit tapi boleh tahan lah sebagai naskhah thriller yang menggerunkan. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 8.9/10

Movie Review | Maharaj (2024)


Director: Malhotra P. Siddharth
Writers: Sneha Desai, Vipul Mehta, Kausar Munir
Cast: Junaid Khan, Sharvari Wagh, Jaideep Ahlawat, Shalini Pandey
Production Companies: Safe Passage Pictures, Yash Raj Films
Distributor: Netflix
Genre: Drama
Running Time: 131 minutes
Release Dates: 21 June 2024
Trailer:


Filem Maharaj mengisahkan tentang Karsan Das Mulji (Junaid Khan) yang baru saja pulang dari Bombay setelah tamat pengajian dan bekerja sebagai seorang guru. Minatnya dalam bidang penulisan digunakan untuk mengutarakan masalah-masalah sosial yang berlaku di Gujrat pada ketika itu. Awalnya Karsan menulis untuk sebuah syarikat akhbar namun apabila artikel tentang penganiyaan yang dilakukan oleh Jadunathji Brijratanji Maharaj (Jaideep Ahlawat) ditolak, Karsan memilih untuk buka syarikat akhbar sendiri iaitu Satya Prakash.

Jadunath a.k.a JJ memperdaya kaum wanita yang dihantar oleh keluarga dengan meniduri mereka atas alasan mendapatkan rahmat dari Dewa Krishna. Masyarakat di situ percaya sekiranya ritual tersebut dilakukan, keluarga mereka akan terjamin di dunia dan akhirat. JJ bukan saja dikhabarkan mempunyai keturunan dewa malah dengan pemeritahannya, daerah tersebut semakin maju dan berkembang. JJ juga mempunyai hubungan diplomatic yang erat dengan pihak British.


‘I’m responsible for maintaining the balance and harmony in society. Anyone disturbing that balance needs to be punished. Otherwise, every commoner will treat Haveli as a spittoon to be spat in.’ - JJ

Karsan Das cuma seorang manusia biasa dan lahir dari kasta rendah. Kerana ilmu yang dipelajari, dia cuba mengubah pemikiran dan gaya hidup masyarakat di situ. Karsan Das yang berfikiran liberal dan sakit hati dengan kerelaan tunangnya, Kishori (Shalini Pandey) bertindak untuk putuskan pertunangan mereka. Akibatnya, dia dibuang oleh keluarga. 


Namun perjuangan dia disokong oleh Saurabhji (Viraf Patel) dan Viraaj (Sharvari Wagh). Pelbagai cara yang dilakukan oleh Karsan Das dihalang oleh JJ sehingga notis tuntutan saman dikeluarkan lalu dibicarakan di mahkamah. 

Filem terbitan Yash Raj Films menjadi debut platform kepada anak sulung Aamir Khan, Junaid Khan. Sebelum ni Junaid fokus dengan lakonan teater tapi tak sangka pula dia minat untuk berlakon filem. Nampak ketara perubahan dia bila turun berat untuk lakonkan watak Karsan Das. Lakonan Junaid tak lah cemerlang tapi tak juga teruk kalau nak dibandingkan dengan pelakon baru yang lain. Ada beberapa babak dia nampak tenggelam dengan Sharvari Wagh dan Shalini Pandey tapi kebanyakan masanya dia deliver watak Karsan yang lantang bersuara, berani dan bijaksana dengan bagus tanpa rasa kekok. 


Kalau nepo babies yang lain pilih untuk berlakon dalam filem aksi dan romantik, Junaid bagi impression yang bagus dengan berlakon dalam filem drama bersejarah yang diadaptasikan dari kisah benar sepertimana tercatit di dalam novel karya nukilan Saurabh Shah. Junaid rendah diri bagitahu media yang dia tak sesuai berlakon dalam romantic movies tapi babak romantik Karsan Das dengan Kishori atau Viraaj terlihat menjadi. Bukan fizikal yang jadi taruhan dalam filem romantik tapi chemistry dan skrip yang bagus. Muka Junaid bila dah kurus pun ada iras Sunny Singh. Kalau Sunny boleh dapat movie offer yang banyak, Junaid pun boleh la kan?

Sinematografi dari Rajeev Ravi menggambarkan keadaan kota Gujrat pada kurun ke-19 dengan baik walaupun ada beberapa latar tempat terlihat seperti di dalam studio. Haveli yang menjadi tempat masyarakat di situ beribadah digambarkan secara mewah sesuai dengan karakter JJ. Lakonan Jaideep Ahlawat sebagai JJ tak kurang hebat juga dalam Maharaj cuma dia tak dapat banyak dialog yang kuat. Pertembungan antara JJ dan Karsan Das pun tak banyak terutamanya babak di kamar mahkamah. 


Memandangkan filem Maharaj bergenre drama jadi perbicaraan mereka tak ambil banyak screentime tapi penulis dan pengarah lebih fokus pada dialog preachy Karsan Das untuk selamatkan masyarakat di situ. Template film Maharaj tak lari jauh dari filem sosial yang diterbitkan di Bollywood tapi not bad lah untuk ambil tahu bagaimana masyarakat dimanipulasi oleh susuk figura yang dihormati. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.2/10

‘Pahabaq, Kedah!’, Sepahtu Reunion Live Tour Kembali Berjenaka

Friday 28 June 2024

‘Pahabaq, Kedah!’, Sepahtu Reunion Live Tour Kembali Berjenaka | Berlangsung pada 5 dan 6 Julai ini di Stadium Sultan Abdul Halim

Astro kembali menjelajah bersama Sepahtu, kumpulan pelawak popular kegemaran Malaysia, ke Alor Setar, Kedah dalam Sepahtu Reunion Live Tour 2024 pada 5 dan 6 Julai ini di Stadium Sultan Abdul Halim.

Jep, Rahim, Pak Ya dan Ebby Yus telah berkecimpung dalam dunia komedi selama hampir sedekad sebagai Sepahtu dan sering menggegarkan industri ini di mana-mana sahaja mereka berada. Kejayaan penjelajahan mereka sebelum ini telah mendapat sorakan yang kuat serta reaksi yang memuaskan, sekaligus mencipta kumpulan peminat tegar yang sentiasa menantikan ketibaan mereka dengan sketsa yang baharu.

Menyahut permintaan para peminat yang ingin melihat mereka beraksi sekali lagi, Astro kini menyambung penjelajahan ini buat tahun yang ketiga selama dua hari bersama-sama dengan warga Kedah. Jelajah kali ini membawa tema dan jalan cerita baharu untuk menghiburkan para peminat di Kedah yang sentiasa memberi sokongan luar biasa, di samping mengekalkan elemen-elemen yang kelakar dan menyeronokkan.

Keistimewaan Sepahtu Reunion Live Tour adalah elemen interactive yang diterapkan bersama para penonton di lokasi, serta kehadiran rakan-rakan selebriti dan tetamu undangan misteri yang menjadi penantian para penonton pada setiap tahun. Namun pada penjelajahan kali ini, para penonton turut boleh meluangkan masa di acara Hello! Kedah Astro yang akan berlangsung di luar stadium pada 5 Julai dengan pelbagai keseronokan yang disediakan seperti Food Truck, persembahan Wayang Pacak, permainan dan banyak lagi sebelum rancangan Sepahtu Reunion Live bermula.

Ketua Saluran Astro Warna, Norzeha Mohd Salleh, berkata, “Setiap kali kami melakukan Sepahtu Reunion Live Tour, sorakan dan tepukan yang kami terima amat memberangsangkan. Reaksi sebegini sentiasa memberi inspirasi kepada kami untuk menganjurkan lebih banyak aktiviti bersama para peminat yang sentiasa menyokongSepahtu. Pada tahun ini, kami sekali lagi menyambung penjelahan ini untuk memberi peluang kepada para peminat di Kedah berjumpa dengan pelawak kegemaran mereka.

Berlangsung selama dua hari, kami ingin memberi peluang yang secukupnya kepada semua peminat untuk menyaksikan persembahan mereka yang penuh gelak tawa. Kami berharap para peminat teruja dengan sketsa-sketsa yang bakal dipersembahkan oleh mereka, serta penjelajahan-penjelajahan lain yang pastinya akan diumumkan kemudian di platform kami. Akhir kata, kami tidak sabar untuk berjumpa dengan anda semua di Kedah pada Julai ini”, tambah Norzeha. 

Para peminat yang ingin menonton Sepahtu secara LIVE di Stadium Sultan Abdul Halim, Kedah boleh mendapatkan tiket di www.ticket2u.com.my dengan harga diskaun eksklusif untuk kesemua Zon. Tiket VIP telah berjaya dijual habis dan tiket untuk zon lain sedang dijual dengan pantas (selling fast). Dapatkan tiket berserta diskaun ekslusif sementara masih ada!

Hello Kedah! Bersama Sepahtu

Sempena Sepahtu Reunion Live Tour 2024, Sepahtu juga akan membuat penampilan istimewa di acara Hello! Kedah yang akan berlangsung pada 5 Julai 2024 di lokasi yang sama. Melalui Hello Kedah!, para tetamu boleh bertemu dan berinteraksi dengan watak TV kegemaran mereka termasuk Sepahtu serta menikmati tawaran kandungan Astro yang meluas dan produk terkini Astro termasuk Ultra Box, Astro Fibre dan Astro GO secara langsung.

Sepahtu Reunion Live Tour 2024 turut akan ditayangkan secara langsung di Astro Warna (saluran 107) pada hari dan masa yang sama, serta boleh distrim menerusi On Demand di Astro Box dan Astro GO.

Viu Malaysia Lancarkan Siri Supernatural Thriller Terbaharu Viu Original Nafsu

Thursday 27 June 2024

Viu Malaysia Lancarkan Siri Supernatural Thriller Terbaharu Viu Original Nafsu | Menerokai Sisi Gelap Godaan Dan Tahap Keinginan Manusia

Viu, perkhidmatan penstriman video OTT pan serantau milik PCCW melancarkan Viu Original terbaharu Nafsu yang dibarisi oleh barisan pelakon hebat seperti Kamal Adli, Azira Shafinaz, Aqasha, Khayrisyah Kemal dan Nia Atasha. Drama bersiri 8 episod terbitan Infinitus Productions ini merupakan siri Viu Original yang ke-26 ditayangkan di Malaysia dan akan mula ditayangkan pada 27 Jun dengan episod baru pada setiap hari Khamis.

Nafsu menyingkap kisah di sebalik kawasan setinggan dan lorong gelap Kuala Lumpur dan lelaki bernama Sam yang menipu dan menyamar sebagai bomoh demi kelangsungan hidup. Bersama-sama rakannya, Suria, mereka mengaut duit golongan atasan yang mudah terpedaya dengan ilmu hitam. Namun hakikatnya, Sam memang mempunyai deria keenam dan pernah diajar ilmu Ruqyah semasa kecil, tetapi Sam menolak keupayaan itu kerana suatu tragedi. Apabila Dina, bekas kekasih Sam datang meminta pertolongan mencari Alia, adik perempuannya yang hilang selepas mendengar suara-suara aneh, Sam cuba menerima anugerahnya bagi membantu Dina. Kehilangan Alia cumalah satu permulaan kepada suatu ancaman yang lebih besar, melibatkan kumpulan ajaran sesat daripada golongan elit yang diketuai seorang lelaki misteri penuh karisma bernama Gusti. Disertai Dina dan Suria, Sam bakal diduga dengan perkara-perkara di luar jangkaan akal sementara bandar Kuala Lumpur menyaksikan rancangan besar Gusti berjalan.

Pengurus Negara Viu Malaysia, Kingsley Warner berkata “Setelah kejayaan menghasilkan naskah berbentuk thriller seperti Hilang dan Nenek Bongkok Tiga, kami sangat teruja untuk membawakan sebuah lagi naskah buat peminat yang gemarkan siri bergenre ini. Dengan jalan cerita yang memukau, elemen mendebarkan serta watak-watak yang ditonjolkan menjadikan Nafsu adalah pilihan tepat untuk ditambahkan dalam senarai siri Viu Original kami.”

“Para pelakon kami, Kamal Adli, Azira Shafinaz dan Aqasha merupakan nama yang sinonim dengan siri Viu Original. Sebelum ini mereka pernah membintangi Viu Original Black S1 & S2, Ijab Kabut dan Hilang. Nafsu merupakan gandingan pertama mereka bertiga di dalam siri yang berbentuk supernatural dan thriller. Pengalaman dan variasi kemahiran lakonan tersendiri mereka pastinya akan memberikan penonton pengalaman menonton yang lebih tulen dan menarik,” tambah Kingsley.

Nafsu menjanjikan sebuah pengalaman menonton yang tidak akan dilupakan, berlatarbelakangkan lokasi menarik dan bersejarah di Malaysia, hiruk-pikuk jalan di kota metropolitan Kuala Lumpur, Janda Baik dan Batu Cave. Garapan sinematografi yang banyak bermain dengan cahaya di dalam siri ini akan membangkitkan mood seram dan mendebarkan serta memberi pengalaman menonton yang berbeza. Bukan itu sahaja, tenaga produksi berusaha keras bagi mengekalkan keaslian lokasi dan menggambarkan hakikat kawasan kejiranan dalam siri ini.

Diarahkan oleh Sein Qudsi, ini merupakan naskah ketiga arahannya bagi Viu Original. Bersama Ghaz Abu Bakar, Sein telah mengarah musim kedua Viu Original Black (2021), sebuah adaptasi drama Korea dengan tajuk yang sama. Karya mereka telah menobatkan mereka anugerah kebangsaan untuk Pengarah Terbaik (Fiksyen) di Asian Academy Creative Awards 2021.

Sein turut menggubah lagu tema Viu Original Nafsu ini berjudul “Kala Tiba” yang dinyanyikan oleh penyanyi terkenal, Marsha Milan. Penonton boleh menonton Viu Original Nafsu di aplikasi Viu, yang boleh dimuat turun secara percuma di App Store, Google Play, Huawei App Gallery dan TV pintar terpilih, serta di laman web www.viu.com.

Untuk mengetahui lebih lanjut, muat turun Viu di App Store atau Google Play, atau layari www.viu.com. Ikuti kami di Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, dan TikTok.

***************************************

Tentang Viu

Viu, perkhidmatan penstriman video OTT serantau terkemuka PCCW, terdapat di 16 buah negara di Asia, Timur Tengah dan Afrika Selatan, dengan lebih 62 juta pengguna aktif bulanan (“MAU”) sehingga Disember 2023. Pada Julai 2023, PCCW dan CANAL+ membentuk perkongsian strategik untuk mempercepatkan pertumbuhan Viu, menjadikan CANAL+ pemegang saham minoriti dalam Viu.

Perkhidmatan Viu tersedia secara percuma dengan sokongan iklan dan juga langganan premium yang terdiri daripada beberapa pilihan langganan.

Viu menawarkan siri TV, filem terbaharu dan program gaya hidup dalam bahasa tempatan dan serantau beserta sarikata daripada pembekal kandungan terkemuka, serta produksi di bawah jenama “Viu Original”. Viu juga menawarkan fungsi penstriman dan ciri muat turun kandungan yang mesra pengguna, dan boleh disambungkan ke pelbagai peranti. Viu juga membekalkan pengalaman tontonan terbaik tanpa mengira peranti atau rangkaian internet.

Perkhidmatan penstriman ini boleh diakses melalui aplikasi Viu (secara percuma di App Store dan Google Play) pada telefon pintar dan tablet, TV pintar, serta di laman web www.viu.com

Selain itu, Viu Scream Dates pula merupakan acara bertemu peminat yang ditawarkan oleh Viu di seluruh pasarannya. Viu Scream Dates diadakan bertujuan untuk memperluaskan pengalaman Viu di luar skrin dengan mendekatkan para selebriti dengan peminat mereka melalui acara dan pengalaman langsung. Viu International Limited, melalui anak syarikatnya Moov (Hong Kong) Limited, turut mengendalikan MOOV, penstriman muzik digital popular dan perkhidmatan konsert muzik secara langsung di Hong Kong.

Tentang PCCW Limited

PCCW Limited (SEHK: 0008) ialah syarikat telekomunikasi, media, solusi IT, pembangunan dan pelaburan hartanah serta perniagaan lain antarabangsa yang berpusat di Hong Kong.

Syarikat ini memegang saham majoriti HKT Trust and HKT Limited, pembekal perkhidmatan telekomunikasi terulung di Hong Kong dan juga pengendali terkemuka talian tetap, jalur lebar, komunikasi mudah alih dan perkhidmatan hiburan media. HKT membekalkan solusi berintegrasi menggunakan teknologi baru untuk membantu perusahaan dalam menambah baik perniagaan mereka. HKT juga telah membina ekosistem digital berintegrasi dengan program kesetiaan, e-dagang, pelancongan, insurans, Analisis Data Besar, teknologi kewangan dan perkhidmatan teknologi kesihatan untuk mengeratkan hubungannya dengan pelanggan.

PCCW memiliki kumpulan multimedia dan hiburan bersepadu di Hong Kong yang terlibat dalam penyediaan perkhidmatan video over-the-top (“OTT”) secara tempatan dan serantau, penghasilan kandungan, pengurusan artis dan pengurusan acara.

Melalui HK Television Entertainment Company Limited, PCCW juga mengendalikan perkhidmatan TV percuma domestik di Hong Kong.

Selain itu, PCCW juga memegang kepentingan dalam Pacific Century Premium Developments Limited dan pelaburan luar negara lain.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang PCCW, sila layari www.pccw.com.