Movie Review : Toilet Ek Prem Katha

Monday 30 October 2017

Just like every year, Akshay will come up with a social movie for his fans and country and this time around its Toilet : Ek Prem Katha. Mengisahkan tentang Jaya (Bhumi Padnekar) yang berkahwin dengan Keshav (Akshay Kumar) tapi lari keluar dari rumah lepas dia tahu dekat rumah Keshav tak ada tandas. It supposed to be funny but it is not & this movie is based on a true story of Anita Narre di India sana. 

Image result for toilet movie

Director : 
Cast : 
IMDB Rating : 7/10
Trailer :



First half movie ni agak draggy and I can't find the chemistry between Akshay-Bhumi. Yes, both of them are talented but their onscreen chemistry is nowhere to be found. First half cerita tentang kisah percintaan diorang & macam mana Jaya nak survive tanpa ada tandas di rumah Keshav lepas berkahwin. Setiap pagi sebelum Subuh semua perempuan dekat kampung tu akan keluar ramai-ramai pergi berak dekat semak so masa tu lah diorang akan bergosip sambil berak. 

Idk how they survived for years living like that. Jadi isu bila ada team Bollywood datang buat shooting kacau diorang nak berak sebab malu lah bila orang nampak sedangkan dah tahun 2017 kot. Kenapa tak ada tandas dalam rumah diorang di kampung tu? Sebab melangggar adat & budaya pemahaman diorang di mana dalam rumah tak boleh ada tandas sebab dianggap mengganggu kesucian rumah tu. Rumah tempat kita beribadat tapi tandas tempat kita membuang benda kotor dalam badan. 

Bab romantik kisah percintaan Jaya-Keshav memang on point sebab Akshay memang handal jadi romeo ni tapi movie ni jadi huru-hara bila first half dia dah drag then masuk second half dia nak angkut satu negara masuk sekali dalam masa yang singkat. I feel the excitement of this movie dekat second half bila Keshav start jumpa menteri untuk selesaikan masalah tandas dia lepas bini dia dah lari tinggalkan dia. Siapa je yang tahan duduk dalam rumah yang takde tandas. Kalau nak terkencing terberak semua kena tunggu pagi esok. 


I really love it when director point out bukan salah kerajaan yang tak ambil kisah tapi salah diri sendiri yang taknak berubah bila Keshav beria salahkan kerajaan taknak bina tandas di kampung dia. Sama lah macam dekat negara kita, dah ada kemudahan dari kerajaan tapi rakyat yang rosakkan & susahkan orang lain yang betul-betul memerlukan. & even Keshav dah bina tandas untuk Jaya pun, ayah dia rosakkan sebab melanggar adat & budaya. Tu belum masuk part kecaman yang Keshav terima dari kaum perempuan sendiri sebab berkahwin dengan perempuan berpelajaran tinggi sampai melanggar adat. What a great highlight. Bukan senang nak ubah mentaliti orang. 

Image result for toilet movie

Scene lawak dalam movie ni terhibur nak pulak bila masuk scene Naru tapi ada some part yang terlampau try hard. Terlampau bergantung dengan Sunny Leone untuk buat lawak pun tak boleh jugak sebab mengah bila tengok. Soundtrack movie ni hambar tak macam movie Akshay yang lain tapi lagu Hans Mat Pagli deserves to be in the playlist. 

I wish diorang tunjuk how chaotic public servants bila tandas dekat pejabat kena kunci sebab part tu kira strong part jugak lah yang menggerakkan movie ni. Dari 11 bulan permohonan jadi seminggu je memang kena ada something powerful lah. Like I said earlier, second half memang huru-hara. Tak hairan pun lah macam mana movie ni boleh dapat kutipan tinggi sebab fans Akshay Kumar yang naikkan kutipan while for me, movie ni gagal in terms of entertaining & educating. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 6.5/10

1 comment

  1. What a fantabulous post this has been. Never seen this kind of useful post. I am grateful to you and expect more number of posts like these. Thank you very much. Best Toilet Under $200

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.