Reaching 30, Happy Birthday Akim Ahmad!

Tuesday 19 January 2021

Tahun ni 90 kids dah masuk fasa baru, fasa 3 series haha! 18 Januari birthday Hang Nadim so ada pending post yang nak update tapi dah nak masuk setahun dah cerita ni.

Nothing much just cerita pengalaman pertama kali jumpa Akim in real life. Dalam ramai-ramai artis, artis yang I suka yang tak pernah jumpa. Well I pernah jumpa Anuar Zain tapi dia jalan laju sangat so I sempat bau perfume dia je haha

Sebelum press conference ni dah jumpa dengan 4G untuk drafting agreement tapi Hilmi pergi bawak balik gambar sipi Akim je. Apoooo

Masa Press Conference Konsert 4G Hilmi tak dapat join sebab ada meeting lain so En Fendy petik nama I yang menagih janji dia untuk bawa I jumpa Akim. 

‘Boleh ke join ni En. Fendy? Boss tak marah ke?’

‘Dia tahu lah you minat Akim, dia okay je. Kita gerak pukul 1 lah takut takde parking space nanti’

Sebenarnya saja je tanya padahal dah happy boleh join. Muka nampak tenang, dalam hati cenggini…

Tapi kena kawal jugak sebab takut tak dapat jumpa. Press conference kot, bukannya fan meeting. 

Since kitorang sampai awal, belek-belek tentative dulu, sembang-sembang dulu. Dah nak dekat pukul 2 tu ternampak dekat tangga Akim datang masuk kawasan press conference. Damn, superstar habis dengan rambut flowy kena angin macam dalam movie. I was starstruck! Tapi betul la ada angin sebab open space hahaha

Makin bersinar Akim di mata ni sebab dia datang dari pintu depan lepastu sapa semua orang dari meja pendaftaran, ke meja-meja media dan tetamu VIP. Semua orang kecuali I, sebab I tersorok sikit di sebalik En Fendy. K tipu, I tengah busy nak buat live IG tapi hp hang pulak hmmm  tahu tahu Akim dah pergi meja sebelah. 

Lepas dah habis greet semua orang, dia join geng 4G yang lain dekat bahagian luar dewan untuk bergambar. Tentatif bertukar sebab ada VIP yang belum sampai so they let all media and guests makan dulu. 

Tough to be Akim I bet sebab nak makan pun tak senang bila ada fans datang kacau padahal dia dah greet akak tu. Banyak kali jugak lah datang dekat Akim untuk buat IG live lah, bergambar lah, sembang lah. [This is me being jealous over something I don’t have or get?] 

Nasib baik hp I tak buat hal masa record video 4G menyanyi ikut turn lepastu dah start press conference session and I dapat ambik gambar banyak gila sebab menyelit dekat bahagian media. Over! 

Masa sesi interview dengan pihak media pun duduk depan jugak sebab nak tengok Akim punya pasal. Bila tengok sendiri geng 4G kena interview dengan semua media macam Melodi, Berita Harian and others which I can’t recall sebab benda dah lama, I rasa macam kesiannya diorang kena ulang statement dengan jawapan yang sama je. Lain media, lain video diorang kena shoot untuk slot dalam TV nanti. 

Bila dah cemuih tunggu sesi interview habis, I balik duduk dekat meja plan dengan En. Fendy macam mana caranya untuk bergambar dengan Akim. Bila masa yang tepat untuk approach Akim? 

‘Japgi Akim nak pergi merokok, I pergi join sekali pastu I tanya dia la boleh bergambar tak.’

‘Okay cun!’

Tapi bila Akim pergi merokok, akak yang dekat meja tu datang lagi lepastu dia introduce pulak someone yang pandai menyanyi dekat Akim. Rokok En Fendy pun dah habis sebatang dah. Gagal. 

Masa tu dah jam 4.30 dah. Event habis jam 5. 

Kalau tak dapat bergambar pun redho je lah, memang nasib malang betul seorang Pana. 

Tiba-tiba teringat ada agreement nak kena pass dekat geng 4G so kitorang approach En. Paul supaya boleh jumpa dengan 4G untuk sign acknowledgement. And yesssss En Fendy jadi photographer untuk ambik gambar dengan Akim! 

Bonus : Photobomb dengan Black

Bila dah happy dapat bergambar terus lupa ada misi lagi satu. Nak dapat sign Akim. So pusing balik jumpa Akim. Sementara dia tengah sign tu I bagitahu dia dulu pernah request dekat Twitter mintak dia belanja lagu Warkah Untukmu sebab dia komposer lagu famous Ara. 



Akim ohhh kan je tapi I tahu dia tak ingat pun. 

Sebelum gagak keluar, I bagitahu suka tengok video Stacy masak dekat Youtube. My favorite is Sup Ayam Rebung. Sedappp! 

‘Oh, masa masak tu buat guna rebung apa?’

‘Guna rebung biasa je.’

‘Cuba try guna rebung dari Sabah sebab rasa dia lagi sedap dari rebung dekat sini.’

‘Really?! Okay, nanti I try order rebung dari sana. Thanks Akim!’

‘Thanks jugak tengok video dia.’

Dah happy dapat bergambar dengan signature tu dah lega tahap petala lepastu masa menyembang dengan client dia tanya dah bergambar dengan Akim ke belum. Even dah cakap dah pun, dia panggil Akim untuk bergambar lagi. Akim okay je senyum macam awal awal tadi. I was like damnnn dia punya fan service memang letops! 

Tak macam artis BBNU tu, datang pun lambat, bila bergambar kekwat suruh cepat padahal memang fan meet session kot T.T

Sepatutnya bulan 12 haritu geng 4G datang office sign agreement tapi cancel last minute sebab apa entah, lupa dah. Sekarang dah PKP memang terkubur lah harapan nak jumpa lagi. 

Anyway, happy birthday Akim! Semoga fasa 30-an ni menjadi fasa untuk Akim lebih sukses sebagai komposer, penyanyi, pelakon, produser Rhythm & Rhyme Entertainment dan mentor dalam industri hiburan. Mungkin boleh jadi komposer atau penyanyi untuk negara luar pulak. Who knows kan? Talented people macam Akim boleh campak dekat mana-mana pun, tetap jadi bintang. Gitteww! 

Movie Review | 2 States

Monday 18 January 2021

Director : Abhishek Varman

Writer : Abhishek Varman, Hussain Dalal

Cast : Arjun Kapoor, Alia Bhatt, Ronit Roy, Amrita Singh, Revathi, Shiv Kumar Subramaniam

Production Company : Dharma Productions, Nadiadwala Grandson Entertainment

Distributor : UTV Motion Pictures

Genre : Romantic / Comedy

Running Time : 150 minutes

Release Date : 18 April 2014

Trailer :


Kisah perjalanan cinta hingga ke jinjang pelamin penulis terkenal, Cheetan Bhagat yang dibukukan dalam novel 2 States: The Story of My Marriage dibawa ke layar perak di bawah syarikat produksi  Dharma Productions dan Nadiadwala Grandson Entertainment.

Kisah bermula dengan watak Krish (Arjun Kapoor) berjumpa dengan pakar psikatri sebab rasa lemas dan serabut hingga nak bunuh diri. Flashback kepada pertemuan dia dengan Ananya (Alia Bhatt) di kampus dan berkawan baik kerana Ananya tak selesa bila ramai lelaki datang untuk melamar. Bagi dia Krish ada niat baik untuk berkawan dengan dia. Hakikatnya, Krish sama seperti lelaki lain yang jatuh cinta dengan kecantikan Ananya.

“Why should any guy want to be only friends with a girl? It’s like agreeing to be near a chocolate cake and never eat it. It’s like sitting in a racing car but not driving it.” - Krish

Dari kawan biasa kepada tutor subjek Ekonomi dan bercinta sehingga lah mereka berdua decide untuk berkahwin sebab masing-masing dah dapat kerja sebaik sahaja grad. Tapi perbezaan kaum dan cara hidup membuatkan dua keluarga susah untuk terima hubungan cinta Krish dan Ananya.

Keluarga Ananya yang berketurunan Madrasi dan bertutur dalam Tamil dan menetap di Chennai mempunyai cara hidup yang ringkas juga vegetarian. Tapi di mata keluarga Punjabi seperti Krish dan ibu dia, Vatika (Amrita Singh), nampak seperti orang miskin dan sendu. Keluarga Punjabi jenis meriah, banyak mulut dan kuat minum arak. Jarang la nak jumpa Punjabi yang vegetarian sebab tu badan memasing besar. Sesuai lah Arjun Kapoor berlakon sebagai Krish sebab dia pun memang keturunan Punjabi.

Lagi satu masalah bila ayah Krish, Vikram Malhotra (Ronit Roy) tak suka dengan keluarga Ananya. Krish tak baik dengan ayah dia sebab baran dan abusive. Ikutkan hati Krish, nak je dia kahwin lari tapi Ananya nak restu dari kedua belah keluarga dan semua orang happy masa majlis kahwin nanti. Susah sangat nak pujuk dua keluarga ni sampai Krish dengan Ananya dah putus asa dah tahap berkurung, tak makan gara-gara frust.

Nak tahu macam mana dua keluarga ni boleh bersatu dan ada perkahwinan penuh dengan tradisi dan kegembiraan, boleh tengok dekat Netflix. Dua kali menangis tengok cerita cinta ni, masa scene Ananya dengan Krish berpisah dengan scene majlis kahwin diorang. 

Jalan cerita 2 States menarik dengan pace yang laju dan beberapa scene yang kelakar sebab watak Vatika yang melodrama. Antara kekuatan 2 States ialah pada music album romantik hasil gubahan komposer trio Shankar-Ehsaan-Loy dengan lirik puitis dari Amitabh Bhattacharya. Walaupun lagu-lagu dalam movie 2 States ni diterbitkan pada tahun 2014 tapi tetap menjadi pilihan untuk lagu romantik terutamanya lagu Mast Magan dendangan Arijit Singh. Hasilnya, komposer Shankar-Ehsaan-Loy menang Best Music Director di Filmfare Awards dan Album Of The Year di Mirchi Music Award.

Kalau movie under big banner macam Dharma tak payah dipertikaikan lagi dah suntingan visual dia macam mana sebab kelebihan berlakon di bawah Dharma, memang pelakon akan nampak cantik sepanjang masa. Sinematografi kawasan Chennai dengan Delhi pun menambahkan suasana dan mood bahagia bercinta. Props dengan kostum pun cantik belaka. 

Sepatutnya Saif Ali Khan dengan Priyanka Chopra yang berlakon watak utama tapi macam kelakar je kalau Saif jadi Krishh sebab bekas isteri dia berlakon sebagai mak dia. Awkward. Tapi tak tahu kenapa sudahnya movie ni pergi kepada new gen dan skrip berpindah dari YRF kepada Dharma. Tapi tak kisah lah sebab Arjun dengan Alia did justice to their characters dan movie 2 Sattes masuk dalam 100cr club.

Untuk yang suka dengan movie romantik komedi, 2 States adalah pilihan tepat!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Movie Review | Perahu Kertas 2 (2012)

Sunday 17 January 2021

 

Pengarah :  Hanung Bramantyo

Penulis Skrip :  Dewi Lestari

Pelakon : Maudy Ayunda, Adipati Dolken, Reza Rahadian, Elyzia Mulachela, Sylvia Fully, Fauzan Smith, Tio Pakusadewo, Ben Kasyafani, Sharena Rizki, Titi DJ, Kimberly Ryder, Ira Wibowo, August Melasz

Syarikat Produksi : Starvision Plus, Mizan Productions, Bentang Pictures, Dapur Film

Pengedar : Starvision Plus, Mizan Productions

Genre :  Drama / Romantik

Durasi Tayangan :  100 minit

Tarikh Tayangan : 04 Oktober 2012

Trailer :

Bahagian 2 Perahu Kertas masih lagi dengan konflik yang sama antara Kugy (Maudy Ayunda) dengan Keenan (Adipati Dolken) cuma kali ni watak Noni (Sylvia Fully R) dan Eko (Fauzan Smith) dikurangkan untuk beri ruang kepada watak Remi (Reza Rahadian) dengan Luhde (Elyzia Mulachela) berkembang. 

Kalau sebelum ni Kugy dengan Keenan cuma simpan dalam hati perasaan cinta antara mereka berdua, kali ni Keenan tahu Kugy suka dengan dia tapi dia tetap memilih untuk bersama dengan Luhde. Keenan pujuk Kugy supaya terima Remi sebab dia lelaki yang bagus dijadikan teman hidup walaupun hati Kugy tak sepenuhya mencintai Remi. 

Walaupun masing-masing stay dengan pilihan masing-masing tapi agak bodoh la bila bagi barang yang dibikin khas untuk orang lain diberikan kepada orang lain sebagai tanda cinta. Macam Kugy buat buku cerita khas kepada Keenan tapi bagi kepada Remi. Keenan pula bagi ukiran kayu berbentuk hati dengan initial KK (Keenan Kugy) kepada Luhde. Macam mana lah Remi dengan Luhde tak berjauh hati. 

“Saya belajar dari kisah hidup seseorang. Hati tidak pernah memilih. Hati dipilih. Jadi, kalau Keenan bilang, Keenan telah memilih saya, selamanya Keenan tidak akan pernah tulus mencintai saya. Karena hati tidak perlu memilih. Ia selalu tahu ke mana harus berlabuh.” - Luhde

Mungkin penulis nak bagitahu yang sebanyak mana perasaan cinta tu dinafikan, takdir tetap pertemukan untuk bersama tapi dalam movie ni lebih kepada dua watak yang tak matang dan tak boleh move on. Masa Keenan datang pujuk Kugy untuk terima Remy tu ingatkan director Hanung Bramantyo nak buat ending yang lain dari template filem romantik sebab Karel (Ben Kasyafani) bagitahu Kugy yang hidup realiti berbeza dengan dongeng. Malangnya, tak. Jalan cerita dengan ending yang sangat predictable. 

Jadi penat nak tengok sebab Maudy Ayunda dan Adipati Dolken tak ada depth juga chemistry. Lakonan Maudy nampak teruk sangat berbanding Perahu Kertas 1 mungkin sebab lebih banyak scene emosi. Scene dia menangis bagitahu dia tak mampu terima Remi tu nampak canggung dan terpaksa. Sama juga dengan scene Remi minta putus. 

“Carilah orang yang nggak perlu meminta apa-apa, tapi kamu mau memberikan segala-segalanya.” - Remi

Nasib baik screentime Reza Rahadian panjang dari Perahu Kertas 1 so tak lah terasa perihnya menunggu ending. Perahu Kertas 2 berbeza cinematographer dan ada beberapa scene yang shaky dan shot yang kurang menarik walaupun berlatarkan panorama yang cantik. Ada scene yang tiba-tiba jump ke scene lain tanpa penjelasan atau perkembangan pada watak mahupun naratif penceritaan. Mungkin sebab kena baca novelnya dahulu which is a big minus for audience. 

Rasanya macam tak perlu buat 2 part tapi sebaiknya diolah dengan lebih kemas dan padat dalam satu naskhah movie sahaja sebab dalam bahagian 2 ni tak ada konflik yang menarik atau plot twist langsung. Sebaliknya ditambah scene yang tak berkaitan untuk memenuhkan durasi supaya terlihat panjang macam scene Lena (Ira Wibowo) dengan Pak Wayan (Tio Pakusadewo) yang mempunyai kisah silam yang tak penting pun untuk penonton tahu. 

Masih lagi menggunakan soundtrack yang sama di bawah label Trinity Optima Production, Perahu Kertas 2 garapan komposer Andhika Triyadi mempunyai 10 buah lagu sebagai latar untuk menambah mood dan impak pada penceritaan. Soundtrack utama, Perahu Kertas pula dinyanyikan sendiri oleh Maudy Ayunda. Well I guess, dia lagi bagus menyanyi daripada berlakon. Lebih meninggalkan kesan mendalam. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 4.1/10

Movie Review | Perahu Kertas (2012)

Pengarah :  Hanung Bramantyo

Penulis Skrip :  Dewi Lestari

Pelakon : Maudy Ayunda, Adipati Dolken, Reza Rahadian, Elyzia Mulachela, Sylvia Fully, Fauzan Smith, Tio Pakusadewo, Ben Kasyafani, Sharena Rizki, Titi DJ, Kimberly Ryder, Ira Wibowo, August Melasz

Syarikat Produksi : Starvision Plus, Mizan Productions 

Pengedar : Starvision Plus, Mizan Productions

Genre :  Drama / Romantik

Durasi Tayangan :  112 minit

Tarikh Tayangan : 16 Ogos 2012

Trailer :

Mengisahkan pertemuan Kugy (Maudy Ayunda) dengan Keenan (Adipati Dolken) yang mempunyai persamaan dalam citarasa dan artistik. Kugy suka menulis kisah-kisah dongeng dan menganggap dirinya ejen “Dewa Neptune”, Semua curahan hatinya ditulis dalam kertas dan dibentuk menjadi perahu kertas kemudian dihanyutkan di sungai. 

"Hai Neptunus, apakabar di laut biru? Perahu kertas yang kali ini akan membawakanmu kisah tentang perjalanan hatiku..." – Kugy Alisa

Keenan pula suka melukis dan memahat tapi dipaksa belajar dalam Ekonomi di kampus supaya dapat jaga business keluarga. Bersama Noni (Sylvia Fully R) dan pacarnya, Eko (Fauzan Smith), mereka berempat selalu luangkan masa bersama. Keenan dengan Kugy pula jatuh cinta dalam diam tapi Keenan mula menjauhkan diri bila dapat tahu Kugy sudah ada teman lelaki, Joshua (Dion Wiyoko) sejak sekolah lagi. Noni pula perkenalkan Wanda (Kimberly Ryder) kepada Keenan dan mereka mula rapat kerana keluarga Wanda suka pada seni dan exhibitor besar setiap tahun. 

Keenan mula mendalami bakat seninya di galeri kepunyaan Pak Wayan (Tio Pakusadewo). Kugy pula berkecil hati dan bawa diri menjadi sukarelawan di Sekola Alit di kawasan pedalaman. Selepas dipaksa memilih antara impian dia ataupun hidup bersama Joshua. Kugy move on dengan tinggalkan semua kenangan dan bekerja di syarikat advertising, AdVocaDo milik Remi (Reza Rahadian). 

Dalam masa 112 minit, ada banyak konflik di antara watak Kugy dan Keenan dan latar masa juga bergerak selama 5 tahun sejak 1999 sehingga 2004. Itupun movie Perahu Kertas arahan Hanung Bramantyo masih belum habis ceritanya sebab adaptasi dari novel Perahu Kertas karya Dee dengan helaian sebanyak 434 muka surat ni ada dua bahagian. 

"Hai 'Nus, manusia satu itu muncul lagi. Apa kabar ya dia? Tunggu perahu kertasku ya.. cerita ini belum usai..." - Kugy Alisa

Bila movie Perahu Kertas ni berkisar tentang seni, maka banyak tempat dan dekorasi yang mempunyai kesenian yang tersendiri. Macam bilik Kugy, Keenan ataupun rumah Wanda semuanya mengikut perosnaliti dan lifestyle masing-masing. Tapi yang paling mencuri tumpuan ialah galeri Pak Wayan yang terletak di dalam hutan dan menggunakan semangat alam untuk melahirkan kesenian tanpa batas. Tenang sangat supaya ilham tu bisa lahir tanpa gangguan. Memang terpesona dengan hasil lukisan ataupun seni ukiran dari galeri tu. Ada juga dipaparkan persembahan seni lakonan dan tarian di situ.

Di bawah label Trinity Optima Production, Perahu Kertas ada music album yang menampilkan 10 buah lagu yang sesuai dengan situasi penceritaan juga mood pada babak tertentu macam lagu How Could You bila Joshua kecewa Kugy buang dia lepas apa yang dia korbankan untuk bahagiakan Kugy. Soundtrack utama, Perahu Kertas pula dinyanyikan sendiri oleh Maudy Ayunda.

 

Walaupun movie Perahu Kertas lebih invest pada wataknya iaitu Kugy dan Keenan tapi sayangnya baik Maudy Ayunda dan Adipati Dolken gagal ekspresikan perasaan dengan baik dan mendalam. Chemistry antara pelakon utama yang menyandang genre romantic drama pun seolah tak wujud jadi susah untuk percaya yang mereka sesuai bersama. Nasib baik conversation Kugy dengan Keenan tentang mencari identiti diri dan perspektif kehidupan. 

Pace movie juga agak perlahan buatkan cerita agak hambar. Nasib baik Reza Rahadian datang sebagai penyelamat bila watak dia energetik sesuai lah sebagai boss di syarikat advertising yang senantiasa memerlukan idea baru yang kreatif. Maundy pun nampak lebih selesa dengan Reza sebab watak dia nampak hidup bila share screen dengan Reza. 

Tak pasti macam mana Perahu Kertas 2 tapi yang pastinya hati Reza kecewa sebab watak Kugy dengan Keenan sudah ditakdirkan bersama walaupun beberapa kali terpisah. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0.2 = 6.2/10

Director : Renuka Shahane

Writer : Renuka Shahane

Cast : Kajol, Tanvi Azmi, Mithila Palkar, Kunaal Roy Kapur, Vaibhav Tatwawaadi, Shweta Mehendale, Antara Deshpande, Arha Mahajan, Kanwaljit Singh, Manav Gohil

Production Company : Ajay Devgn FFilms, Banijay Asia, Alchemy Films

Distributor : Netflix

Genre : Drama

Running Time : 95 minutes

Release Date : 15 January 2021

Trailer :

‘Nayan is Abhanga..slightly weird. She’s a genius, so she has to be weird. And my Masha is Samabhanga…completely balanced. And I’m weird, skewed, crazy but sexy…Tribhanga. ‘ – Anu

Filem arahan Renuka Shahane keluaran terbaru Netflix mengisahkan tentang 3 generasi wanita di dalam sebuah keluarga yang messed up and broken. Movie bermula dengan conversation antara Nayantara Apte (Tanvi Azmi) dengan Milan (Kunaal Roy Kapur), penulis autobiografi yang akan membukukan kisah Nayan, penulis terkenal era 80-an. 

Semua sedia maklum relationship antara Nayan dengan anak perempuan dia, Anu tak baik dan Anu tak pernah gelar Nayan sebagai ibu. Apa sahaja tindakan Anu (Kajol) akan disokong oleh adik dia, Robindro (Vaibhav Tatwawaadi) kerana mereka berdua dapat tempias akibat tindakan Nayan ketika muda. Bercerai dan keluar dari rumah, tukar surname anak-anak kepada surname keluarga dia dan Anu (Shweta Mehendale) dicabul dengan suami baru Nayan masa berumur 14 tahun. 

Ayah kandung pula tak pernah datang ambil tahu pasal mereka berdua. Cukup untuk Anu dan Robindro buang dia dari hidup lepas kecewa diabaikan. Sementara Anu memilih untuk berlakon dalam Bollywood dan menjadi penari Odissi, Robindro pula memilih untuk menjadi sami supaya dapat mencari ketenangan. Anu kemudiannya bercinta dengan Dimitri dan lahirkan Masya (Mithila Palkar) bersendirian bila Dimitri bertukar menjadi abusive. 

Berbeza dengan Nayan, Anu memilih untuk tidak berkahwin dan Masya pula dikahwinkan dengan lelaki dari keluarga yang konservatif. Masing-masing berbeza perwatakan dan jalan hidup tetapi kesemuanya terkesan dari pilihan yang dibuat dari si ibu. Scene klimaks adalah scene paling sedih bila Masya bagitahu tentang hidup dia dan kenapa dia buat keputusan untuk anak dia sebegitu rupa. 

Garapan dan penulisan movie Tribhanga lebih menarik dari movie Shakuntala Devi walaupun dengan konsep yang sama, hubungan anak ibu yang berantakan kerana pilihan si ibu. Macam mana tough kehidupan lelaki, tough juga kehidupan seorang wanita yang memerlukan mereka korbankan sesuatu-  antara keluarga ataupun impian. Takkan mampu menggalas keduanya dengan adil. Bila Nayan memilih untuk menulis, dia dikritik teruk dengan ibu mertua sebab tak mampu memasak atau jaga anak-anak. Si suami yang tak mampu nak keluar dari hidup ibu dia buatkan Nayan ambil keputusan untuk keluar.

Kajol menyerlah dalam movie debut OTT platform sebab for me Kajol pandai bermain dengan emosi dalam movie genre family drama macam Hum Aapke Dil Mein Rehte Hain (1999), Fanaa (2006), We Are Family (2010) dan My Name Is Khan (2010). Nampak bijak bila director guna beberapa gambar dari performance Odissi untuk yakinkan yang dia adalah penari. Kebanyakan conversation dalam movie ni guna bahasa Marathi sebab asalnya director nak release dekat Marathi industry je tapi bila Kajol join, dia bawa Ajay Devgn Films sebagai produser so diorang release dekat Bollywood.

Penceritaan movie Tribhanga digambarkan dengan cantik dari lensa Baba Azmi dengan beberapa close up shot yang menaikkan impak drama pada setiap watak terutamanya Anu dan Nayan. Kemarahan, penyesalan dan sayang semuanya jelas dari riak muka walaupun luarannya nampak cuba kawal dan tampak tenang. Kudos to props dan stylist yang berjaya serlahkan karakter Anu melalui dekorasi rumah dan juga pakaian dia.  

Tak tahu apa obsesi feminist baik Hollywood, Bollywood ataupun filem dari industry lain sekalipun suka sangat gambarkan perempuan yang bebas, kuat  dan berdikari tu perlu guna bahasa makian, kasar dan suka merokok. Memang ada tapi tidak semua. Nevertheless, movie Tribhanga memang menarik untuk dilayan terutamanya untuk kaum wanita. No judgement needed here, just watching memories of another family or other women in life. Do watch Tribhanga in Netflix. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 8.3/10

Movie Review | Finding Srimulat (2013)

Pengarah :  Charles Gozali

Penulis Skrip :  Charles Gozali

Pelakon :  Reza Rahadian, Rianti Cartwright, Fauzi Baadilla, Nadila Ernesta, Kabul Basuki, Kadir, Mamiek Prakoso, Djudjuk Djuariah, Gogon Srimulat, Fauzi Baadilla

Syarikat Produksi : Magma Entertainment

Pengedar :  Netflix

Genre :  Komedi / Drama

Durasi Tayangan :  104 minit

Tarikh Tayangan : 11 April 2013

Trailer :

Kisah bermula dengan naratif dari watak Adika Fajar (Reza Rahadian) yang bekerja bersama isteri dia, Astrid Lyanna (Rianti Cartwright) yang nak buktikan boleh hidup berdikari tanpa bantuan dari keluarga mertua yang kaya-raya. 

Syarikat Adi hampir gulung tikar selepas idea dia dicuri oleh Jolin (Fauzi Baadilla) kemudiannya dijual kepada syarikat besar. Pinjaman dia dibatalkan. Astrid pula makin sarat dan perlu lakukan pembedahan Caesarean kerana keadaan bayi mereka yang sonsang dalam kandungan. Adi dah mula runsing mana nak cari duit. 

Masa kereta dia kehabisan minyak, kebetulan dia ternampak mural Srimulat di dinding kedai Soto Pak Kadir (Kadir Mubarak). Tertarik dengan mural tersebut, Adi cuba approach Pak Kadir untuk buat lawak tapi ditolak mentah-mentah kerana usianya yang tua. Bagi Adi, karya tu tak terbatas dengan usia. Bila dipujuk, Pak Kadir makin bersemangat bila nampak Adi yang menghargai karya dia. 

Kemudian dia bawa Adi berjumpa dengan Tessy (Kabul Basuki) yang memegang watak shemale di dalam Srimulat. Mereka kemudiannya ingin berjumpa dengan Nunung Srimulat tapi disebabkan dia ahli Srimulat yang famous dalam bidang lakonan, mereka terpaksa balik sebab tiada temujanji. Setelah dikumpulkan beberapa ahli Srimulat yang masih hidup, Adi bagi cadangan supaya Srimulat perform di stesen keretapi untuk tarik perhatian dan free marketing juga untuk persembahan di pentas nanti. 

Tanpa pengetahuan Astrid, Adi guna duit simpanan mereka berdua untuk bayar deposit pentas, peralatan, kostum dan banyak lagi. Kerana performance di stesen keretapi tersebut, Pak Hasmi ingin biaya semua perbelanjaan untuk pementasan nanti. Malangnya beberapa hari kemudian Pak Hasmi meninggal dan Adi dah kehabisan duit untuk bayar upah dan baki selebihnya. 

Movie Finding Srimulat ni adalah movie untuk memperkenalkan Srimulat kepada generasi belia dan yang akan datang tentang salah satu tradisi Indonesia yang makin hilang ditelan zaman. Bukan setakat ahli Srimulat sebenar turut berlakon dalam movie arahan dan penulisan Charles Gozali ni malah Pak Jokowi pun buat cameo sekali tau! 

Bagi yang tak tahu Srimulat tu apa, kumpulan Srimulat ni adalah sekumpulan pelawak yang berlakon, menyanyi dan menari. Nama Srimulat ni diambil oleh isteri kepada pengasas kumpulan pelawak. Kalau di Indonesia ada Srimulat, di Malaysia terkenal dengan Senario lah kalau ikutkan. Senario pun pelawak, pelakon dan menyanyi jugak. 

Disebabkan genre movie ni komedi jadi dialog pun penuh dengan dialog kelakar sampai sakit perut gelak tengok keletah masing-masing. Scene Gogon (Gogon Srimulat) bergaduh dengan isteri dia tu kelakar sebab perangai memasing lebih kurang je masuk air. Lakonan Reza pula cuma watak yang sweet, penuh dengan ambisi yang besar. Walaupun dia suka dengan Srimulat tapi watak Adika tak pandai buat kelakar. Sweet je tengok scene dia minta kebenaran Astrid untuk pergi ke Solo dengan scene dia menyembang dengan Mbak Djujuk (Djudjuk Djuariah).

Jalan cerita Finding Srimulat dari awal sampai habis memang best ditonton dengan pace yang laju dan mesej sosial yang mantap. Menyampah dengan watak Icha (Nadila Ernesta) sebab ambil kesempatan dekat Adi masa di Solo lepastu minta tolong dengan Jolin padahal dah tahu dia tu watak jahat dalam hidup Adi. Kalau suka dengan Adi, kenapa nak buat macam tu? 

Visual dari lensa Rollie Markiano memaparkan suasana kota Solo dengan menarik. Suka tengok performance Srimulat di stesen keretapi dengan koreografi cantik memaparkan budaya dan keharmonian orang Indonesia. Meriah! 

Memang patut sangat Magma entertainment tayang movie yang mengangkat tradisi negara ni di Netflix, tambah pula sekarang ramai yang tengah mencari movie-movie lakonan Reza Rahadian. Hopefully tercapai impian dan objektif pembikinan filem Finding Srimulat ni. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.9, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.2/10

Movie Review | U-Turn (2020)

Saturday 16 January 2021

Director : Roderick Cabrido

Writer : Cenon Obispo Palomares

Cast : Kim Chiu, JM de Guzman, Tony Labrusca, Martin del Rosario

Production Company : ABS-CBN Film Productions, Clever Minds, Suraya Film Productions

Distributor : Netflix

Genre : Horror / Thriller

Running Time : 98 minutes

Release Date : 30 October 2020 (USA)

Trailer :

Tahun lepas ternampak Kak Sha buat review pasal movie U-Turn (2016) genre seram misteri  yang berkisarkan tentang illegal u-turn. Dan setiap kali ada yang buat illegal u-turn pasti ada yang mati gara-gara bunuh diri. 

Kejadian misteri ni berlaku bila terjadinya kemalangan antara si ibu dan anak yang menaiki motosikal dan kemalangan akibat terlanggar barrier di jalan. Si anak tercampak jauh dan meninggal manakala si ibu pula terseret dan patah beberapa tulang. Dia masih lagi hidup tapi malangnya meninggal beberapa jam kemudian disebabkan jalan tersebut sunyi. 

Keesokannya, Donna Suarez (Kim Chiu) ditugaskan ke kawasan kemalangan sebagai wakil dari Daily Journal. Disebabkan dia nak video hits sekaligus menaikkan nama dia setelah 7 tahun jadi wartawan hambar, Donna bertindak untuk rakam muka mangsa dan sensasikan cerita. Tak cukup dengan tu, dia curi rantai leher kepunyaan anak mangsa. Dia diganggu tapi tak seteruk sesiapa yang buat U-turn di kawasan tersebut. 

Satu demi satu kes kematian muncul dan diklasifikasikan sebagai mangsa bunuh diri dan pastinya Donna akan berada di tempat kejadian untuk shoot video yang ngeri dan menggerunkan untuk penonton. Kevin (JM de Guzman), pegawai polis trafik syak Donna pasti ada kaitan sebab dia akan sampai terlebih dahulu. Donna mula dapat kesedaran yang perbuatannya salah bila adik dia, Eric (Martin del Rosario) meninggal selepas buat u-turn di jalan tersebut. 

Dengan bantuan Kevin, Donna dapat salinan rakaman CCTV kemudiannya nampak Eric menjerit ketakutan walhal tak ada sesiapa pun pada masa tu. Dia tahu ada sesuatu yang mengganggu tapi kenapa? 

Movie U-Turn Filipina ni adalah remake kepada movie U-Turn tahun 2016 tapi tak pasti kalau jalan cerita masih sama. Movie ni mungkin seram for some people la kot sebab template dia sama je cuma misteri tu yang berbeza. 

Tak puas hati dengan hantu anak-beranak yang bunuh semua orang yang buat illegal u-turn dekat situ. Sedangkan anak-beranak tu accident sebab salah sendiri bila bawa laju dengan lampu motor tak berfungsi di jalan yang gelap. Menyampah juga dengan ending bila Donna yang kena cari pembunuh sebenar siap ada deadline lagi. Selalunya movie genre seram ni hantu dah memang tahu siapa pembunuh tinggal watak utama nak tahu dari hantu je. Tapi jalan cerita movie ni terbalik pulak siap salah suspek orang pulak tu. 

First half tu not bad lah nak layan tapi bila makin ramai yang tak bersalah kena bunuh just because buat u-turn haram, terus rasa macam overnya korang ni. Dah la perangai Donna pun tak semenggah, hantu pun sama naik je. Tunggu je lah ending sampai habis sebab dah halfway kan. Scene Robin (Tony Labrusca) kena marah dengan Donna sebab mention pasal townhouse tu macam merepek je. Daripada stay dengan manusia toxic, baik dia pergi ke Canada mulakan hidup baru. Tapi tu lah, kalau sembang pasal cinta ni. 

By the way, visual mesti lah gelap untuk impak seram tapi ada satu family yang terpaksa bergelap sebab suami dia tak bayar bil elektrik. Dah la tak ada duit nak bayar bil, balik rumah pulak bawak hantu. Overall one time watch je lah sebab jalan cerita tak logik dengan suntingan yang kurang kemas. Make-up hantu Elsa tu pun kelakar. Dekat awal movie nampak lah seram dia, bila dah hujung tu macam malas nak makeup pun ada sebab muka dia bengkak gila dah macam kena sengat tebuan. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.2, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 4.7/10