Lirik Lagu Purnama - Naim Daniel

Saturday 28 November 2020

Just saw the MV and it was great. Going with the theme of acute depression untuk bagi kesedaran tentang bahayanya kesihatan mental. Tengok dekat komen pun ada yang pelik kenapa Naim pakai baju pasung. So clear enough dekat negara kita belum didedahkan sangat dengan mental health. Great job for Naim Daniel and his team for this idea. 

Lagu Purnama dengan genre balada for me kurang menyengat atau berhantu macam lagu Sumpah atau Sembah. Lebih kurang sama dengan Lara, takde repetitive factor yang buat lagu tu melekat dalam kepala. Once you dengar then you can go back to your fav song. But I really love the MV concept. The mood, wardrobe, props, acting everything is perfect. This team kalau shoot movie confirm boleh pergi jauh. 

 

LIRIK LAGU PURNAMA


Penyanyi : Naim Daniel

 Komposer : Amzar Razqa & Naim Daniel

Lirik : Amzar Razqa 

Studio : Rocketfuel


Verse

Tak terungkap kata

Menyedari masa

Ke mana perginya dia


Jika ditakdirkan

Begini rasanya

Terpaksa aku terima


Pre-chorus

Gantikanlah jika ini

Yang terbaik buatmu

Ku relakan ikhlasnya


Chorus

Ku rindukan purnamaku

Doaku ‘kan bersamamu

Semoga hatimu ‘kan kekal abadi

Terhadap diriku

Tuhanku mohon jaga

Dia tanpa ada noktah

Tuhanku mohon kuatkan hatinya

Selamanya


Bridge

Aku perlu dia

Ku rindu purnamaku

Dan ku masih begitu

Andai ini takdirnya

Tuhan ku mohon pada Mu

Kuatkanlah hatinya


Chorus

Ku rindukan purnamaku

Doaku ‘kan bersamamu

Semoga hatimu ‘kan kekal abadi

Terhadap diriku

Tuhanku mohon jaga

Dia tanpa ada noktah

Tuhanku mohon kuatkan hatinya

Selamanya


Ku rindukan purnamaku

Doaku ‘kan bersamamu

Semoga hatimu ‘kan kekal abadi

Terhadap diriku

Tuhanku mohon jaga

Dia tanpa ada noktah

Tuhanku mohon kuatkan hatinya

Selamanya


Post-chorus

Aku perlu dia

Aku perlu dia

Movie Review : Raja Natwarlal

Director : Kunal Deshmukh

Writer : Kunal Deshmukh, Parveez Shaikh, Sanjay Masoom (dialogue)

Cast : Emraan Hashmi, Humaima Malick, Paresh Rawal, Kay Kay Menon, Deepak Tijori, Prasad Oak, Prachi Shah, Mohammed Zeeshan Ayyub

Production Company : UTV Motion Pictures

Distributor : UTV Motion Pictures

Genre : Crime / Thriller 

Running Time : 140 minutes

Release Date : 29 August 2014

iMDB Rating : 6.1/10

Trailer :

Selepas kejayaan franchise Jannat, pengarah dan penulis Kunal Deshmukh bekerjasama sekali lagi bersama Emraan Hashmi dalam movie dengan genre crime thriller – Raja Natwarlal yang mengisahkan conman Raja (Emraan Hashmi) nak balas dendam atas kematian kawan baik dia, Raghav Desai (Deepak Tijori) yang dibunuh oleh orang upahan Varda Yadav (Kay Kay Menon). 

Kisah bermula dengan hasrat Raja untuk curi wang kepunyaan Varda sebanyak Rs8 juta bila dia terdengar conversation anak buah Varda di sebuah restoran. Raja buat plan dengan Raghav walaupun awalnya kawan baik dia nasihatkan supaya jangan bermain dengan api. Besar duit yang dicuri, besar juga risikonya. Tapi Raja tetap juga dengan plan dia sebab dia nak selamatkan cinta hati, Zia (Humaima Malick) yang terperangkap dan dipaksa bekerja sebagai bar dancer. 

Plan mereka berjaya seperti yang dirancang tapi nyawa Raghav melayang depan mata Raja sendiri. Sikit pun Raghav tak buka mulut tentang Raja jadi tak ada siapa pun yang tahu identiti Raja yang sebenarnya. Raja mencari Yogi (Paresh Rawal) di Dharamshala sebab Raghav pernah bagitahu pasal seasoned conman sebelum dia meninggal. 

Yogi setuju untuk bantu dan kumpulkan semua team members dia untuk cari maklumat tentang Varda supaya mereka semua boleh tentukan cara apa yang sesuai berdasarkan kelemahan pihak lawan. Bukan calang-calang orang jadi mereka semua kena pastikan plan menjadi tanpa gagal. Silap langkah, sama ada meringkuk dalam penjara ataupun dibunuh oleh Varda. 

Karya Kunal Deshmukh sebelum ni lebih dark tapi kali ni dia come up dengan jalan cerita yang lebih fun dan menghiburkan supaya fans Emraan nampak sisi berbeza. Special dalam movie Raja Natwarlal ni Emraan siap menari lagi sebab nak hidupkan karakter Raja yang fun.Visual dari lensa Raaj A Chakravarti cantik especially sinematografi di Cape Town, Afrika. 

Disebabkan Priyanka Chopra dengan Jacqueline Fernandez busy dengan movie lain, team production offer role heroine kepada Humaima Malick – model dan pelakon Pakistan. Sesuai sangat lah Humaima berlakon watak Zia sebab dia cantik dan body dia lembut je bila menari. Rasa terpukau bila tengok dia dalam lagu Tere Hoke Rehenge (Female Version). Suara Shweta Pandit padan dengan Humaima. Tak sangka komposer Yuvan Shankar Raja yang debut dengan movie Raja Natwarlal boleh deliver music album dengan 6 lagu hits dengan lirik yang dikarang oleh Irshad Kamil.

Wardrobe Zia patut diberi pujian dan perhatian sebab cantik dan unik. Dia suka pakai dress, sari atau lehenga dari material chiffon so bila dia bergerak atau menari nampak flowy dan terletak cantik pada badan dia. Chandbali earrings atau jhumka ataupun accessories cantik belaka. Pendek kata, dekat tempat yang sesak pun dia tetap menonjol. Watak Raja pun ada fashion yang tersendiri sebab dia suka pakai kemeja denim dengan patch di bahagian bahu. Kudos to Jafer Ali Munshi and team! 

Babak-babak awal dalam Raja Natwarlal nampak biasa je dan kisah percintaan Raja dengan Zia pun tak ditonjolkan sangat buatkan relationship mereka berdua jadi persoalan sama ada cinta Raja bertepuk sebelah tangan tapi lepas Raja berjumpa dengan Yogi, dekat situ dah mula nampak momentum cerita mula menaik dan menghiburkan. Ditambah pula dengan plot twist di hujung cerita. Walaupun terserlah fiksyen untuk certain part tapi menarik je untuk layan. Macam scene hitman Varda (Mohammed Zeeshan Ayyub) tahu mana nak cari Raja tapi Varda tak kenal pun siapa Raja. Ataupun scene Raja keluar dari boot kereta tapi pemandu tak terasa pun perbezaan berat kereta padahal kita nampak kereta ternaik sikit bila Raja keluar. 

Teknik yang Yogi tunjuk pun akan didedahkan pada hujung movie macam mana dia boleh gerakkan rokok tanpa sentuh langsung walaupun dia gebang pasal fizik supaya kita nampak teknik dia tu real. 

‘A trap where you divert the victim’s attention is to show him what makes him believe so the victim will be convinced.’  

Dalam movie ni tak ada watak baik atau jahat tapi trust issues tetap jadi keutamaan. Lakonan Kay Kay Menon tak pernah menghampakan dalam avatar businessman slash villain yang scam ramai orang untuk jadi billionaire. Scene bila dia dapat tahu Raja dengan Yogi tipu dia tu epic habis lah. Syok jugak kalau team production buat sequel sekaligus menghidupkan franchise tentang conman. You guys boleh layan movie ni dekat Netflix. 

1. Team Production +0.9, 2. Visual +1, 3. Audio +0.8, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.8 = 8.7/10

Movie Review : Talaash - The Answer Lies Within

Wednesday 25 November 2020

Director : Reema Kagti

Writer : Farhan Akhtar, Anurag Kashyap, Reema Kagti, Zoya Akhtar

Cast : Aamir Khan, Kareena Kapoor, Rani Mukerji, Nawazuddin Siddiqui, Rajkummar Rao, Shernaz Patel, Vivan Bhatena, Sheeba Chaddha, Aditi Vasudev

Production Company : Excel Entertainment, Aamir Khan Productions

Distributor : Reliance Entertainment

Genre : Psychological / Crime/ Drama

Running Time : 139 minutes

Release Date : 30 November 2012

Trailer :

Dikarang oleh 4 barisan penulis dan pengarah yang hebat, movie Talaash menyingkap kisah misteri kematian pelakon terkenal Bollywood, Armaan Kapoor (Vivan Bhatena) bila keretanya secara tiba-tiba membelok dan terbabas ke dalam laut. Makin bertambah misteri bila Armaan bukan di bawah pengaruh dadah mahupun alkohol. Besar kemungkinan dia dibunuh. Tapi siapa?

Inspektor Surjan Singh Shekhawat (Aamir Khan) bersama pembantu dia, Devrath Kulkarni (Rajkummar Rao) dapat tahu Armaan bawa beg berisi Rs2juta pada malam kejadian tapi belum tahu kepada siapa duit tersebut perlu diberikan. Bila kes melibatkan selebriti, ramai la yang berminat tapi Surjan ni jenis yang professional. Isteri dia, Roshni (Rani Mukherjee) tanya pun tak pernah dia jawab. Pressure dari kerja dan personal life buat dia tertekan tapi dengan kehadiran Rosie (Kareena Kapoor) yang banyak membantu siasatan, dia mula rasa tenang. 

Dalam masa yang sama, Shashi (Subrat Dutta), bapa ayam di rumah pelacuran mula cuak bila kes Armaan masuk dalam berita sebab lambat laun polis akan tahu tentang duit tu. Taimur (Nawazuddin Siddiqui) mula cucuk jarum dan plan untuk peras ugut kawan baik Armaan, Sanjay (Suhaas Ahuja). Dia tahu tentang kejadian malam tu dan dia ada bukti kukuh untuk diberikan kepada polis. 

Talaash adalah movie yang kompleks dengan watak-watak yang terlibat dan juga dari segi emosi juga psikologi. Reema Kagti bermain dengan emosi dalam tema kehilangan bila Inspektor Surjan dan Roshni kehilangan anak sekaligus menjadikan mereka berdua lemah sebagai parents. Rosie kehilangan kawan dan rasa percaya terhadap Taimur, Mallika (Aditi Vasudev) hilang kebebasan selepas Shashi mati dibunuh. Ujian masing-masing berbeza dan penerimaan setiap manusia juga berbeza. 

Sepanjang penceritaan movie Talaash, watak Rosie banyak bermain teka-teki dengan emosi dan fakta kes bila berbual dengan Inspektor Surjan. Walaupun screentime dia pendek tapi kehadiran dia memberikan impak besar. Plot twist di hujung cerita mula menjawab segala persoalan yang terdapat pada awal movie. Didn’t saw that’s coming at all. 

Team production Talaash keep it real as possible bila kebanyakan scenes shoot di ‘kawasan gelap’ di Mumbai. Cinematographer K. U. Mohanan sets the tone dark just exactly like the narrative. Music score yang digubah oleh Ram Sampath dan lirik ditulis oleh Javed Akhtar memberikan mood yang intense kepada setiap misteri dan drama yang ditonjolkan oleh setiap watak. Lagu Hona Hai Kya blends well dengan penceritaan.

Watak Aamir Khan dalam Talaash banyak bermain dengan emosi and he did justice for Inspector Surjan. No doubt on that. Skrip movie ni kena reject oleh SRK, Salman Khan dan Saif Ali Khan. Bila Reema datang cerita dekat Aamir, bukan setakat berlakon tapi dia nak jadi producer sekali. Tepat jangkaan Mr. Perfectionist bila movie Talaash dapat positive review dan jadi salah satu movie paling laris kutipan pada tahun 2012. 

Personally for me, I love Kareena Kapoor Khan’s work in Talaash. Pandangan mata dia memainkan peranan besar, dah habis movie pun masih terbayang pandangan mata dia yang kecewa dengan sikap manusia baik stranger mahupun kawan rapat dia. Kalau movie ni fast paced dan bagi ruang untuk watak Devanth dan Rosie dikembangkan lagi mungkin lagi best sebab dua-dua watak ni pegang rahsia besar dalam movie. Kenapa Taimur beria nak bebaskan Nirmala (Sheeba Chaddha) pun jadi persoalan juga. 

Talaash mungkin bukan original ataupun idea segar tapi genre ni masih baru di Bollywood dan set bar yang tinggi untuk kualiti movie dengan aspek dan teknik yang mantap. Boleh layan dekat Netflix :)

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.9, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.7/10