Movie Review | Game (2011)

Tuesday 25 August 2020


Director : Abhinay Deo
Writer : Althea Delmas Kaushal, Farhan Akhtar (dialogues)
Cast : Abhishek Bachchan, Kangana Ranaut, Sarah Jane-Dias, Jimmy Shergill, Boman Irani, Shahana Goswami, Anupam Kher, Gauhar Khan
Production Company : Excel Entertainment
Distributor : Excel Entertainment, Eros International Ltd.
Genre : Action / Crime
Running Time : 136 minutes
Release Date : 1 April, 2011 (India)
Trailer :


Kisah bermula bila Samara Shroff (Gauhar Khan) confirmkan kepada Kabir Malhotra (Anupam Kher) yang 4 orang tetamu dia dalam perjalanan ke pulau miliknya di Pulau Samos, Greece. Kabir Malhotra bukan calang-calang orang bila dia mempunyai perniagaan dalam banyak bidang. 


O.P.Ramsay (Boman Irani), seorang politician yang perlukan bantuan seseorang bila aktiviti jenayah dia dipersoalkan oleh pihak media. Vikram Kapoor (Jimmy Shergill), pelakon Bollywood yang baru sahaja membunuh hair stylist dia dan perlukan movie deal yang bermilai jutaan ringgit. Neil Menon (Abhishek Bachchan), casino owner yang terdesak mencari 20 juta dalam masa 4 hari dan crime journalist, Tisha Khanna (Shahana Goswami) dijemput untuk content terbaru beserta bukti jenayah. 

Tanpa tunggu lama, Kabir jemput 4 orang tetamu dia dan perkenalkan diri dengan jenayah-jenayah yang mereka buat selama ni sementara Tisha busy merakam dan catit segala main point dalam satu kes pembunuhan Maya (Sarah Jane-Dias). 


Bermula dengan O.P.Ramsay yang melacurkan Maya disebalik rumah anak yatim milik dia. Kemudian Maya larikan diri ke Turki dan bekerja sebagai penari di casino milik Neil dan menjadi pengedar dadah dalam casino tersebut. Bila Maya berjaya keluar dari casino Neil dan pindah ke Mumbai, Vikram Kapoor yang memandu dalam keadaan mabuk langgar Maya dan tanam dia hidup-hidup. 


Kabir bagitahu yang Maya ada kembar iaitu Tisha tapi Tisha tak mampu terima kenyataan yang dia sebenarnya anak angkat. Walaupun Kabir Malhotra kaya tapi dia tetap stranger di mata Tisha. Disebabkan Tisha tak nak terima Kabir sebagai ayah, keesokan paginya Kabir bunuh diri dalam bilik bacaan dan bakar wasiat dia. 

Pihak International Vigilance Squad - Sia Agnihotri (Kangana Ranaut) dan pembantu dia, Sunil Shrivastav (Akash Dhar) syak yang Kabir Malhotra tak bunuh diri tapi dibunuh. Sia perlu mencari siapa dan apa motif pembunuhan dalam masa yang singkat. 


Movie Game ni remake kepada movie Hollywood - The Bourne Identity dan And Then There Were None but I don’t know which is great or disaster since I haven’t watch any of those two. Cuma yang I nak highlight bila movie remake, sepatutnya movie Game ni menarik lah sebab most of the part boleh refer sahaja pada movie-movie sebelum ni. Tapi movie Game ni tak lah begitu suspense untuk genre thriller dan dialog pun average je. 


Kekuatan movie ni mungkin pada plot twist walaupun director Abhinay Deo dedahkan pertalian mereka berempat agak awal. Tapi rasanya masa tengok scene 4 orang tetamu tu dapat surat pun dah boleh agak yang diorang semua ada kaitan dengan kemalangan di awal movie. Masuk second half dah boleh agak siapa pembunuh dia tapi nak tahu apa bukti dan alibi Sia dan team dia jumpa. 

Visual dan sinematografi yang menarik dari Kartik Vijay yang memaparkan suasana Greece, Turki, Bangkok dan Mumbai dengan baik. Music score dari Ram Sampath pun masuk dengan vibe dan mood setiap scene cuma lagu dalam movie Game ni biasa je. 




Action scenes hasil buah tangan Allan Amin memuaskan. Mungkin lagi best kalau ada scene pergelutan masa Neil jumpa Samara. Dalam movie ni boleh nampak la yang team production malapkan watak-watak wanita. Even Sia yang lead case ni pun nampak lemah bila watak hero take over. 

Lakonan debutante Sarah Jane-Dias menyerlah walaupun movie ni multi-starrer dengan kehadiran pelakon-pelakon otai seperti Anupam Kher dan Boman Irani. Overall, one time watch. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0 = 5.8/10

Movie Review : The Maid

Monday 24 August 2020


Director : Lee Thongkham
Writer : Lee Thongkham, Piyaluk Tuntisrisakul
Cast : Naomi, Teerapat Sajjakul, Savika Chaiyadej, Ploy Sornarin, Kannaporn Puangtong, Keetapat Pongrue, Natanee Sitthisaman
Production Company : Global Film Station, Hollywood
Distributor : Netflix
Genre : Horror / Thriller
Running Time : 100 minutes
Release Date : 9 July 2020
Trailer :


Cerita bermula dengan episod orang gaji di mansion tu diganggu oleh patung monyet kepunyaan Lady Nid (Keetapat Pongrue). Keesokan harinya orang gaji tersebut minta izin untuk berhenti sebab tak tahan diganggu hantu. Uma (Savika Chaiyadej) pun dah jelak agaknya dengan orang gaji yang sentiasa keluar masuk dek kerana diganggu hantu. Dia dah malas nak halang. Nanti esok lusa ada lah tu yang isi kekosongan jawatan. 

So here comes the new maid, Joy (Naomi) yang tak kisah bekerja sebagai orang gaji di mansion kepunyaan Uma dan Nirach (Teerapat Sajjakul). Tugas dia cuma untuk jaga Lady Nid yang masih kecil tapi sudah menghidap dementia atau sakit mental dan lama kelamaan akan hilang ingatan, keliru ataupun berhalusinasi. Joy perlu pastikan Lady Nid makan ubat dan tidur ikut jadual tidur.


Hari pertama dia sampai di situ pun dia dah diganggu oleh hantu yang sama menghantui Lady Nid. Awalnya Ms Wan (Natanee Sitthisaman), ketua orang gaji di mansion tu dah pesan supaya jangan menyibuk hal orang lain tapi disebabkan Joy curious sangat dengan kisah hantu tu, dia cuba korek rahsia dalam mansion tu.


Joy cuba cari dalam bilik bacaan Nirach dan terjumpa gambar Uma, Nirach dan juga orang gaji. Joy cuba bertanya tentang orang gaji yang bernama Ploy dekat Ms Wan ataupun Bhorn dan Chai. Tapi jawapan yang dia terima sama dan tak ada misteri langsung bila Ploy bekerja di situ selama 6 tahun kemudian berhenti kerja dan hilang tanpa khabar berita. 

Kalau betul Ploy hilang, kenapa hantu dia wujud di mansion tu dan selalu ada dengan Lady Nidd an ganggu orang gaji lain? Kalau Ploy mati, bagaimana dan kenapa roh dia tak tenang? Apa rahsia yang mereka semua simpan? Semua jawapan tu ada dalam The Maid.


Awalnya macam dah boleh agak yang Ploy ni mati dan kena tanam dekat mansion tu sebab dia datang dalam keadaan badan yang hitam dan kotor. Yang tu je lah tekaan I mengena. Plot twist dia not bad lah walaupun macam boleh teka dia menghala ke mana jalan cerita tu. Tengok cara roh Ploy melekat dengan Lady Nid tu pun dah boleh agak kenapa.


Movie ni agak slow lah sebab genre horror so boleh la wujudkan moment suspense tu dan jumpscare dia memang predicatble but still terkejut jugak sebab background music. Kalau terlepas satu, datang lagi satu kejutan. Ada 3 chapter dalam movie ni dan Chapter 2 paling menarik lah walaupun format dia sama dengan genre horror yang lain bila ada flashback yang diceritakan oleh hantu. Chapter 1 baru nak build up mood dan kenal semua watak. Chapter 3 pula agak gore dengan plot twist yang menarik.


Cuma tak faham lah kenapa hantu tu tak balas dendam je dan tak kacau watak-watak yang bunuh dia tapi kacau orang gaji yang lain. Sebelum Joy datang, takkan lah dia tak pernah munculkan diri dekat watak-watak yang bunuh dia dengan kejam sebab cara dia ganggu maid baru memang tak boleh blah. 

Lakonan dan visual antara kekuatan movie The Maid walaupun jalan cerita predictable dan cliché tapi berbaloi bila tengok Chapter 3.Lagi cantik kalau Chapter 1 tu tak slow sangat dan kita dapat tengok Joy crack beberapa misteri instead diberitahu oleh hantu. Movie ni boleh ditonton di Netflix tapi tak sesuai untuk tontonan keluarga.

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.3 = 7.2/10

Director : Milan Luthria
Writer : S. Gopala Reddy, Milan Luthria (dialogue)
Cast : Amitabh Bachchan, Sanjay Dutt, Akshaye Khanna, Amrita Rao, Piyush Mishra, Aditya Srivastava, Rajendranath Zutshi, Kay Kay Menon, Rajendra Gupta, Akhilendra Mishra, Nishikant Dixit
Production Company : V.R. Pictures
Distributor : Eros Entertainment
Genre : Action / War
Running Time : 161 minutes
Release Date : 25 June 2004
Trailer :


Dah lama nak tengok movie ni sebab ada yang masuk dalam list recommendation dia. Movie Deewar mengisahkan tentang Gaurav (Akshaye Khanna) yang berazam untuk selamatkan ayah dia, Major Ranveer Kaul (Amitabh Bachchan) dan 30 orang lagi askar India yang ditangkap, dikurung dan diseksa dalam penjara di negara Pakistan. 

Lepas 33 tahun, Gaurav dapat berita yang ayah dia masih lagi hidup lepas dapat surat dari Anant (Rajendra Gupta) yang berjaya loloskan diri dari penjara kemudian meninggal dunia setelah sampaikan amanat dia pada Jabbar (Akhilendra Mishra), si tukang kayu. Bukan tak pernah waris kepada 31 orang askar yang ditangkap ni berjumpa dengan Menteri Pertahanan supaya pergi ke Pakistan tapi semuanya tak layan permintaan tu.


Askar di Pakistan pula licik sembunyikan askar India setiap kali negara India minta mereka pulangkan kembali askar mereka. Setelah berjaya masuk ke Pakistan dengan cara tak sah, Gaurav berjumpa dengan Jabbar dan minta pertolongan dia untuk pecah masuk ke penjara. 

Tapi keesokannya Jabbar nampak news pihak penjara tunjuk tiada tahanan askar sepertimana yang askar India claim. Gaurav terpaksa cari pegawai polis dan ugut dia bagitahu di mana semua askar India disorokkan. Bila dia dapat tahu lokasi sebenar, dia mula buat plan ikut apa yang dia dah observe Saran Jail selama beberapa hari.


Kebetulan, dia terjumpa Khan (Sanjay Dutt) yang berjaya larikan diri dari penjara tu dan bantu Gaurav curi peta untuk tahu jalan keluar lain sebab jalan yang Khan guna sangat berbahaya untuk jumlah yang ramai bila kawasan tanah dipenuhi dengan periuk api.


Jalan cerita Deewar ni agak panjang lah sebab 2 jam 40 minit dengan diselitkan beberapa lagu yang berdurasi hampir 6 minit. Jenuh nak tunggu habis walaupun best. Dalam movie ni memang ramai sangat pelakon tapi watak Radhika (Amrita Rao) memang patut buang je dari jalan cerita. Dia tak membantu langsung pun. Imagine Gaurav tengah stress cari strategy untuk selamatkan ayah dia tapi Radhika ni boleh pulak nak menari berpaut dekat kaki minta kasih sayang.  T.T


Tengok rating IMDB memang tinggi lah tapi ikut logik memang kelaut sangat lah movie ni. Walaupun movie ni diinspirasikan dari peperangan India-Pakistan tahun 1971 dan seramai 54 orang askar India ditangkap dan ditahan di Pakistan tapi askar tu semua tak pernah berjaya pulang. 

Dalam movie ni Major Ranveer Kaul dipenjara selama 33 tahun dan masa dia masuk dalam penjara tu anak dia dah boleh berjalan so around 1 atau 2 tahun macam tu tapi bila Gaurav datang selamatkan ayah dia, umur dia baru 30 tahun. Teeetttt!


Belum tengok baju Khan yang tak bertukar langsung sejak dia kena pukul dengan Sohail (Kay Kay Menon) sampai berdarah. Darah maintain merah menyala padahal kalau melekat dekat fabrik, dalam dua tiga hari ada yang berubah hijau atau coklat pekat. Darah dekat muka pun melekat sampai 9 hari.


Mengah jugak nak tunggu diorang berjaya sampai ke sempadan India sebab tak putus halangan yang datang. Belum masuk part dia boleh buat drama bagi panjang cerita pulak macam scene Gaurav dengan Major Ranveer berjumpa dalam terowong tu punya lah lama padahal ada askar dekat bawah tertiarap atas periuk api. Askar Pakistan pula dah bergegas nak tangkap diorang kat belakang. Peluk la dalam trak nanti. Jauh lagi perjalanan diorang.


Overall movie ni mehhhh. No wonder la flop dekat box office. Team production beli insurance paling mahal untuk movie ni tapi tak tahu la boleh cover balik kerugian diorang ke tak. Pffttt 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 5/10

Movie Review : Class Of '83

Sunday 23 August 2020


Director : Atul Sabharwal
Writer : Abhijeet Deshpande
Cast : Bobby Deol, Anup Soni, Bhupendra Jadawat, Ninad Mahajani, Hitesh Bhojraj, Sameer Paranjape, Vishwajeet Pradhan, Joy Sengupta, Prithvik Pratap
Production Company : Red Chillies Entertainment
Distributor : Netflix
Genre : Crime / Thriller
Running Time : 98 minutes
Release Date : 21 August 2020
Trailer :


Mengisahkan tentang Vijay Singh (Bobby Deol) yang dikenakan posting punishment dari menteri Manohar Patkar (Anup Soni) selepas gagal menangkap Kalsekar dan  mengakibatkan 6 orang pegawai polis lain terkorban dalam satu encounter. 

Dari training class di kem polis, Vijay jumpa 5 orang cadet yang tak lah bijak sangat tapi good enough untuk tumpaskan penjenayah dek kerana life principle yang dipegang. Pramod Shukla (Bhupendra Jadawat), Vishnu Varde (Hitesh Bhojraj), Aslam Khan (Sameer Paranjape), Laxman Jadhav (Ninad Mahajani) dan Janardan Surve (Prithvik Pratap) adalah cadet yang terpilih untuk Vijay Singh dan juga Mangesh Dixit (Vishwajeet Pradhan) latih supaya bijak dalam permainan di Bombay.


Tahun 80-an kota Bombay atau sekarang dikenali dengan nama Mumbai ialah lubuk underworld dan juga terrorist. Dalam movie ni diceritakan bagaimana pihak polis cuma menjadi safety net kepada underworld bila politician ada connection dengan mereka. Susah untuk polis berjaya tangkap ketua geng. Kalau dapat tangkap pun, esok lusa dah boleh keluar penjara. Macam mana Vijay Singh latih 5 orang cadet ni kena tengok lah movie Class Of 83 di Netflix. 


Untuk yang dah biasa dengan movie crime thrillers memang dah sedia maklum dah pertalian antara pihak polis, politician dan juga underworld. Dan jalan cerita pun quite predictable juga cuma yang I predict tu dia terjadi dekat hujung-hujung movie. Movie ni agak slow pace, momentum flat dan tak gah macam dalam trailer. 


I nak tengok sebab Bobby Deol tapi tak diberi cukup masa untuk connect dengan main lead. Better kalau team production buat web series ataupun tambah lagi duration movie ni sampai 2 jam setengah. 98 minit tu terlampau pendek! Jadi tak puas tau bila tengok tempoh Vijay Singh train 5 orang cadet tu dan macam mana dia boleh yakinkan mereka berlima untuk join personal vendetta dia. Nak tumpaskan top gangster Bombay tau bukannya penjenayah yang rompak kedai emas. 


Dalam movie ni kita cuma nampak watak-watak utama atau cuma sebelah pihak sahaja. Since it is thriller genre, macam tak syok bila kita cuma tengok protagonist yang conquer. 72 encounters tanpa sebarang masalah. Masa narration mention ada polis yang join geng Kalsekar dengan geng Naik, I tertunggu-tunggu bila dua geng ni nak berjumpa tapi sayangnya tak ada. Bila antagonist muncul dekat hujung movie pun rasa macam mehhhh. 


Dialogue dari Abhijeet Deshpande pun tak strong mana bila ada yang cliché dan cheesy. Better tak perlu ada narration pun dan biar watak 5 orang cadet ni pikul tanggungjawab ceritakan kembali kisah mereka dari lakonan. Mungkin dari situ audience boleh connect dengan characters.  


Kalau movie terbitan production house Shah Rukh Khan – Red Chillies Entertainment ni kita memang tak payah risau bab visual sebab memang forte diorang. Theme, set, vibe, grading tone, costume semuanya diolah secukup rasa oleh Mario Poljac sesuai dengan suasana pada era tahun 80-an. Background music yang digubah oleh Viju Shah berjaya menghidupkan suasana dan mood. 


Lakonan Bobby Deol mantap dengan facial expression dan body gesture yang paparkan mood dan reaction dia tapi screentime dia tak banyak dan tak diolah dengan baik. Movie ni ada peluang untuk jadi cult movie tapi sayang ada banyak kelemahan dari segi plot dan jalan cerita. Lagi terasa kekecewaan tu bila movie ni diadaptasikan dari novel The Class of 83, karya Hussain Zaidi antara penulis genre crime thriller terbaik di India. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0 = 6.6/10

Pengalaman Guna RFID Di LATAR

Sebelum ni dah pernah post pasal pengalaman daftar RFID dekat Tesco Extra Shah Alam sebab registration free dan mudah je nak buat.


Entry ni saja nak share experience sendiri guna RFID dekat tol LATAR dan tol-tol lain yang ada RFID. I mention tol LATAR sebab tol ni wujud dekat laluan balik ke Sabak Bernam. Senang nak bereksperimen sebab tol LATAR ni tak ramai orang pun. 

Dalam entry sebelum ni ada mention yang tak perlu online pun masa lalu dekat RFID asalkan ada baki cukup dalam e-wallet yang sync dengan kad Tounch N Go kita. Yes, memang betul tak payah online pun! Sebab I manusia paling malas nak beli data sebab dekat office dah ada wifi, balik rumah pun ada wifi. I guna prepaid je senang sebab bukannya suka on call pun. 


Happy sangat bila ada RFID ni sebab tak ramai pun yang guna. Kadang tu kalau pergi Putrajaya tak payah nak tunggu lama sebab tol RFID sentiasa kosong. Lorong Smartag ataupun Touch N Go tak payah sembang la ramai dia macam mana. Kalau guna lorong RFID ni tak boleh dekat sangat dengan kereta depan ataupun laju sebab nanti dia tak detect. 


Cuma yang tak bestnya tak semua highway ada lorong RFID. So I kena prepare jugak kad Touch N Go dalam kereta. Pernah je baki I kurang so kena undur hahaha tapi sebab lorong RFID tak ramai orang guna, senang je la nak undur hahaha

Hopefully in future makin banyak tol RFID sebab senang gila nak guna. Tak wujud dah episod tangan tak sampai nak touch kad T&G haha kbai