Movie Review : To My 19 Years Old

Tuesday 11 December 2018


Director : Chao-Liang Huang
Writer : Chao-Liang Huang
Cast : Po-Hung Lin, Anni Shi, Minghan He, Wendy Wang, Shuo Wang,
Production Company : Shanghai Lumination Pictures Co. Ltd, Huoerguos CHS Film & Television Media Ltd, Beijing Xingchi Media Ltd
Genre : Drama/Romance
Running Time : 99 minutes
Release Date : 29 May 2018
Trailer :


Tak tahu kenapa tiba-tiba nak layan movie China, since ada English sub terus download. Movie ni quite good actually. I tak familiar dengan pelakon China and jarang layan movie diorang plus movie ni tak banyak info boleh google sangat. Ni pun dah berzaman baru keluar sikit siapa pengarah dan pelakon dekat IMDB.


To My 19 Years Old ni bertemakan time travel, apa yang berlaku kalau pilih jalan yang kedua walaupun takdirnya sama. By takdir I mean watak utama tetap mati pada umur yang sama dan tarikh yang sama. Movie start dengan pengembaraan Mo Xianfeng (Po-Hung Lin) untuk koleksi fotografi dia. Dalam perjalanan tu terjumpa dengan pakcik tua yang jual barangan unik. Xianfeng beli satu kotak kayu untuk dia simpan surat dan kenangan dengan Yang Yixue (Anni Shi).


Lepas Xianfeng meninggal, kotak kayu tu diserahkan kepada Yixue sebab ada surat Xianfeng tinggalkan untuk dia. Bila baca mula lah terimbau kenangan lama dengan Xianfeng masa dekat zaman kolej dulu sampai dia tulis surat luahan hati dia dan simpan dalam kotak kayu tu. Sebab tu tajuk movie ni To My 19 Years Old since masa tu dia jumpa Xianfeng pertama kali.

To My 19 Years Old, Yang Saling Menyimpan Rasa Selama 10 Tahun ...

Esoknya bila dia bangun dia tengok surat yang dia tulis tu hilang. Rupanya kotak tu berfungsi sebagai posmen. Tulis tarikh dan waktu then surat tu akan sampai. Tapi banyak kali jugak lah baru Yixue 19 tahun nak jumpa surat dari Yixue 29 tahun sebab bukannya kita ingat sangat waktu bila kenangan tu. Tarikh mungkin ingat tapi masa belum tentu. Dah dapat pun belum tentu Yixue 19 tahun nak percaya.


Berusaha gigih jugak lah Yixue 29 tahun nak ubah semula jalan cerita sebab dia memang cintakan Xianfeng walaupun Yixue 29 tahun dah ada kerja bagus, tunang baik tapi mana nak sama dengan cinta pertama kan. Tunang dia tu jugak lah yang tolong dia ubah cerita cinta lama dia walaupun terpaksa lepaskan Yixue.


Walaupun jalan cerita movie ni predictable tapi yang bestnya Xianfeng tetap pergi cuma kenangan cinta Yixue dengan Xianfeng tu yang manis nak dikenang. Xianfeng mati dengan cinta Yixue bukan mati mengejut sebab rindukan Yixue masa travel dalam hutan.


Shooting location movie ni cantik-cantik, antara salah satu sebab kenapa best nak layan walaupun jalan cerita biasa je. Visual movie ni pun cantik nak pula masa zaman diorang belajar dulu. Since ada scene zaman study memang banyak scene kelakar sampai rasa rindu zaman belajar dulu. Bukannya kisah sangat nak dapat A tapi sibuk nak berjimba dengan kawan-kawan. Zaman kerja mana dapat dah semua tu. Hari-hari stress dengan kerja, dapat gaji bayar bil sampai miskin balik.



Bukan cinta Xianfeng je yang Yixue mampu ubah dengan surat dari kotak kayu tu tapi hubungan friendship dia dengan Li Qian (Wendy Wang) jugak sebab Xianfeng sebenarnya pakwe Li Qian tapi penat nak layan perangai diva dia.


Walaupun Xianfeng mati tapi ending dia happy jugak lah nak hadam sebab kehidupan diorang berdua bahagia and Xianfeng tinggalkan kenangan manis untuk Yixue dan anak diorang. Bak kata Yixue, kebahagiaan sebenar bila diraikan bersama walaupun Xianfeng di sisi dia ataupun jauh dari dia.


1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.8 = 8.9/10

2 comments

  1. Cerita simple tapi view cantik dan ada mesej tetap jadi seronok nak tengok kan Farhanna..

    ReplyDelete
  2. rasa macam pernah tengok chinese movie yg jalan cerita macam ni.

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.