Movie Review | Tomb Raider

Sunday 24 January 2021

Director : Roar Uthaug

Writer : Evan Daugherty, Geneva Robertson-Dworet

Cast : Alicia Vikander, Dominic West, Walton Goggins, Daniel Wu, Kristin Scott Thomas

Production Company : Metro-Goldwyn-Mayer, Warner Bros. Pictures, GK Films, Square Enix

Distributor : Warner Bros. Pictures

Genre : Adventure / Action

Running Time : 118 minutes

Release Date : 2mMarch 2018 (Berlin), 14 March 2018 (United Kingdom), 16 March 2018 (United States)

Trailer :

Dah lama simpan movie ni tapi baru hari ni datang mood nak tengok. Lara Croft reboot I must say since jalan cerita pun dah bermula dari awal balik dengan pelakon heroin yang baru. Kisah bermula dengan mengenal watak Lara Croft (Alicia Vikander) yang bekerja sebagai courier dan buat job tambahan untuk dapatkan duit. 

Bila watak Ana Miller (Kristin Scott Thomas) muncul, baru tahu yang Lara ni bukan lah miskin sampai tak mampu beli epal sendiri tapi anak kepada Lord Richard Croft (Dominic West). Malangnya ayah dia telah diumumkan meninggal selepas 7 tahun hilang di pulau terpencil di Jepun. Misi ayah dia adalah untuk mencari Himiko, Ratu Yamatai. 

‘All myths are foundations of reality.’ – Lord Richard Croft

Lepas Ana pujuk untuk tandatangan dan terima sahaja wasiat ayah dia, Lara dapat tahu ada petunjuk yang ditinggalkan oleh ayah dia. Dalam video yang dijumpai Lara, Richard berpesan supaya bakar semua bukti dan kajian yang dia jumpa supaya tak jatuh ke tangan orang jahat. 

Lara buat keputusan untuk pergi ke Yamatai dengan bantuan Lu Ren (Daniel Wu) di Hong Kong. Mereka berlayar dan terkandas tepat di pulau tersebut. Kedatangan mereka disambut oleh Mathias Vogel (Walton Goggins), arkeologi yang bekerja di bawah company Patna dan persatuan Trinity. Vogel bagitahu Lara yang dia dah bunuh Richard dan juga bapa Lu Ren sebab mereka berdua tak nak bagitahu kod untuk masuk ke dalam kubu Himiko. 

I dah tak ingat macam mana movie Lara Croft lakonan Angelina Jolie dan tak rasa nak cari balik. So I tak nak compare sebab lakonan Alicia pun dah bagus walaupun most of the part reaction dia agak kaku. Tapi untuk action part she did an amazing job. Semua stunt nampak kemas, sharp dan real sebab dia yang buat semua stunt sendiri. Sinematografi dan VFX top notch!

Sayangnya dalam movie ni tak dijelaskan kenapa Richard susah nak pergi dari Yamatai dan kenapa ribut teruk masa Lu Ren dengan Lara sampai. Dalam video games ada diberitahu yang Ratu Himiko ni boleh kawal cuaca. Kalau dijelaskan dalam movie mungkin lagi menarik lah. Pelik jugak lah movie ni tak banyak dialog untuk Lara. 

Jalan cerita Tomb Raider ni boleh kata predictable sangat except dekat awal movie penulis buat watak Lara kalah dalam ring. Entah apa perlunya tanam persepsi Lara lemah kepada audience sedangkan nak buat franchise. Action dia tak lah banyak sangat dan adventure dia pun nothing much lah sebab mana-mana adventure ancient mission sama je. Some of the traps pun sama dengan Escape Room ataupun Dora The Explorer Movie. Yang bestnya bila tengok teknologi diorang guna untuk masuk dalam kubu tu. From what I read, semua teknologi ni sama macam dalam video games. Kudos for that. 

Sayang betul watak Lu Ren tak dikembangkan sangat. Dia cuma bertugas untuk jadi kelasi kapal supaya Lara mampu sampai ke pulau misteri tu je. Ingatkan dia nak berlawan dengan anak buah Vogel. Plan Lara dengan Lu Ren untuk selamatkan yang lain pun macam terburu tanpa proper plan. I tak suka ending yang cliché but still I look forward for the sequel. 

Sepatutnya tahun ni tapi disebabkan covid-19, mungkin anjak ataupun mungkin release dekat OTT platform. Who knows what’s their plan. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.2 = 6.3/10

Movie Review | Chameli

Saturday 23 January 2021

Director : Anant Balani, Sudhir Mishra

Writer : Anant Balani, Swanand Kirkire

Cast : Kareena Kapoor Khan, Rahul Bose, Rinke Khanna, Kabir Sadanand, Aniket Vishwasrao

Production Company : Pritish Nandy Communications

Distributor : Red Giant Movies, Netflix

Genre : Drama

Running Time : 108 minutes

Release Date : 9 January 2004

Trailer :

Dah lama cari movie ni sebab suka dengan lagu Bhaage Re Man. Dulu dekat channel Zee selalu pasang lagu ni sementara tunggu next slot keluar. Happy dapat tengok dekat Netflix. Movie arahan Anant Balani dan Sudhir Mishra mengisahkan tentang financial analyst, Aman Kapoor (Rahul Bose) yang terkandas di ‘red area’ bila kereta dia meragam dalam hujan lebat. 

Bagi Aman bila hujan lebat pastinya akan bawa musibah dalam hidup dia. Sama seperti kejadian kehilangan isteri dia, Neha Kapoor (Rinke Khanna). Sejak dari kejadian tu dia depressed dan lebih suka menyendiri. 

Lepas beberapa minit dia menunggu bantuan datang, Aman terjumpa Chameli (Kareena Kapoor Khan) yang datang untuk mencari customer pada malam tu. Awalnya Chameli cuba untuk goda Aman tapi ditolak keras. Bila Chameli nak ambil customer lain, kehadiran Aman pula mengganggu. Sudahnya mereka berdua berbual sementara tunggu hujan berhenti. 

Dalam satu malam tu macam-macam perkara terjadi macam Raja (Aniket Vishwasrao) nak lari dengan Haseena (Kabir Sadanand) lepas curi duit hantaran, polis yang datang untuk minta duit perlindungan ataupun orang upahan Usman paksa Chameli untuk tidur dengan gangster. Bak kata Chameli, beginilah dunia dia. Kotor. Tak sesuai dengan orang macam Aman. 

Movie Chameli ni berlaku dalam satu malam je tapi mampu mengubah perspektif Aman dan juga Chameli tentang manusia dan kehidupan. Mungkin cliché pada ending tapi yang cliché tu lah yang selayaknya jadi. Hey at least penulis Anant Balani dengan Swanand Kirkire keluar dari slo-mo shot bila hero dengan heroin bertemu bila scene jari Chameli melecur sebab pegang mancis lama sangat gara-gara tunggu respon Aman.

'Bloody hell, my hand got burnt!'


Masa movie Chameli ni keluar boleh kata mengundang kontroversi jugak lah sebab watak Aman dengan Chameli dari awal movie sampai ke hujung movie banyak kali merokok sampai kena label promote smoking. Tapi kenapa tengok pada sudut tu sedangkan isi perbualan yang memainkan peranan? Pace mungkin agak perlahan tapi ada playback speed setting kan, boleh la ubah kepada 1.5x hehe

Lakonan Kareena Kapoor sebagai pelacur yang cuba lari dari masalah hidup dia nampak meyakinkan. Kita kenal dia dengan tag The Kapoor Khandaan, the glamorous diva tapi dalam movie Chameli dia betul-betul menghidupkan watak dia. Dia tegas dengan prinsip yang dia pegang, dia berlembut bila keadaan memerlukan dan dia ketawa untuk lupakan masalah hidup. Chemistry dia dengan Rahul Bose pun sweet. No wonder lah dia menang Special Award for Best Performance di Filmfare. 

Suka dengan sinematografi Chameli dari lensa R. Rathnavelu walaupun kebanyakan scene dilakonkan dalam set. Walaupun dalam dunia kotor Chameli, tetap juga dia nampak cantik dengan senyuman dan lenggok badan dia. Cuma suntingan agak teruk untuk beberapa part macam transition untuk scene Aman dengan Chameli dekat tepi laut tu ataupun scene penari di bar guna shot lebar. Mungkin trend zaman tu kot. 

Kalau tak silap masa ni dia keluar dari movie Kal Ho Naa Ho sebab bergaduh dengan Karan Johar bila dia minta bayaran yang sama dengan SRK. I think she has made a great decision. Walaupun dia tak jadi trendsetter ataupun famous sebab KHNH tapi dia buktikan mutu lakonan dengan movie yang berkualiti pada skripnya seperti Chameli. Padahal waktu ni movie indie seolah-olah halimunan dalam industry. 

Asalnya watak Chameli ni pengarah offer pada Ameesha Patel tapi dia reject sebab dia taknak berlakon watak pelacur. A bit funny lah sebab masa movie Kaho Naa Pyaar Hai, Kareena reject then Ameesha ganti. Alasan pun lebih kurang sama juga. 

Ada juga baca dalam artikel yang Kareena memang all out untuk movie Chameli dekat Rajkamal Studios. Menari dalam hujan buatan dengan banjir di bahagian jalan. Lepas director cakap cut, dia tukar pula kepada sari yang dah dikeringkan oleh crew. Kemudian sambung balik kepada babak seterusnya.

 

Even director Sudhir Mishra kagum dengan lakonan Kareena masa tu sampaikan dia cakap cut lepas dua hari shooting. Bila tengok sendiri memang nampak sangat hasil kerja Kareena macam mana walaupun terpaksa tunggu berbelas tahun lamanya. Berbaloi! 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 8.8/10

Movie Review | Ek Thi Dayaan (2013)

Director : Kannan Iyer

Writer : Mukul Sharma, Vishal Bhardwaj

Cast : Emraan Hashmi, Huma Qureshi, Konkona Sen Sharma, Kalki Koechlin, Pawan Malhotra, Sara Arjun

Production Company : ALT Entertainment, VB Pictures

Distributor : Balaji Motion Pictures

Genre : Supernatural / Thriller

Running Time : 130 minutes

Release Date : 19 April 2013

Trailer :

Bermula dari sebuah short film, Mobius Trips oleh Mukul Sharma lalu dikembangkan oleh Vishal Bhardwaj dan diolah mengikut mitos kepercayaan masyarakat setempat. Movie Ek Thi Dayaan di bawah arahan pengarah debut, Kannan Iyer menceritakan tentang kehidupan seorang magician Bejoy Charan Mathur ataupun nama pentasnya, Bobo the Baffler. 

Bobo mempunyai trauma pada masa kecil bila dia kehilangan adiknya, Misha (Sara Arjun) dan juga ayah dia (Pawan Malhotra) kerana seorang Dayaan (ahli sihir) bernama Diana (Konkona Sen Sharma). Dalam kepercayaan masyarakat India, ahli sihir akan muncul setiap kali tahun lompat dan menculik kanak-kanak untuk dijadikan korban kepada syaitan. Kuasa ahli sihir terletak pada rambut dia. Makin panjang, makin kuat lah kuasa dia. Dan sesiapa yang tidur dengan ahli sihir takkan terpesona dengan perempuan lain. 

Selepas 20 tahun tragedi hitam tu berlaku, Bobo diganggu sekali lagi kerana semua ahli sihir akan dilahirkan semula selepas 20 tahun. Bobo mula dihantui bayangan Misha dan cicak. Satu hari Lisa Dutt (Kalki Koechlin) muncul sebagai peminat tapi dia paranoid sebab nama tu pernah terlibat dengan penculikan di Arthur Jail Road. Aksesori yang dipakai juga sama seperti kepunyaan Diana tapi isteri dia, Tamara (Huma Qureshi) cuba tenangkan Bobo dan pujuk supaya move on. 

Malangnya selepas Tamara jatuh dari tingkat 4 dan kematian mengejut Dr. Ranjan Palit (Rajatava Dutta) bila tahu rahsia Diana, Bobo yakin yang dia di dalam bahaya. 

Since movie ni berkonsepkan tentang ahli sihir jadi tak banyak la jumpscare cliché macam movie seram yang lain. Tapi ada beberapa scene macam ikut scene dalam movie seram Insidious macam scene Bobo dengan Misha pergi ke neraka. But nevertheless, penceritaan movie tetap sharp, pace laju dan kemas. 

Lakonan dari Emraan Hashmi, Konkona Sen Sharma dengan Vishesh Tiwari paling menyerlah dan berlakon movie seram ni bukan sesuatu yang mudah untuk buat audience percaya dengan rasa seram yang wujud dari mata mereka. Scene Bobo attack waitress dekat restoran tu goosebump jugak lah sebab dia betul-betul nak attack padahal pegang pisau marjerin je pun. Kalki quite okayish cuma screentime dia tak banyak dan dia tak mampu pun nak hidupkan rasa seram supaya plot twist berjaya disampaikan. Mungkin kalau pengarah suntik lebih banyak lagi elemen fishy dalam watak dia, cerita mungkin lagi menarik. 

Visual dari Saurabh Goswami menaikkan mood dan suasana seram. Scene diorang satu family spend time sama-sama lepas jumpa doktor tu pun cantik shot dia. Cuma suntingan VFX dari Prana Studios Mumbai masih lemah bila cuba wujudkan cicak dan braid yang mempunyai kuasa. Music album Ek Thi Dayaan juga digubah oleh Vishal Bhardwaj dengan lirik yang dikarang oleh Gulzar. My pick is Yaaram. Dari tahun 2013 sampai sekarang suka lagu ni.

 

Walaupun banyak yang best tentang movie supernatural thriller di bawah syarikat produksi ALT Entertainment dan VB Pictures ni, ada juga kekurangan bila ada scene yang tak perlu dimasukkan pun. Tak pasti lah sebenarnya apartment lama Bobo tu sebenarnya masih ada penghuni lain ataupun tak. Dari awal movie nampak macam usang dan terbiar tapi bila Lisa datang elok pula. 

Movie Ek Thi Dayaan ni tak sesuai ditonton oleh kanak-kanak walaupun ada scene yang panjang tentang kanak-kanak sebab ada scene yang ganas dan bermain dengan senjata bahaya. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 7.6/10