Movie Review | The White Tiger (2021)

Saturday 23 January 2021

Director : Ramin Bahrani

Writer : Ramin Bahrani

Cast : Adarsh Gourav, Rajkummar Rao, Priyanka Chopra, Mahesh Manjrekar, Swaroop Sampat, Vijay Maurya, Nalneesh Neel, Kamlesh Gill, Satish Kumar

Production Company : ARRAY, Noruz Films, Lava Media

Distributor : Netflix

Genre : Crime / Drama

Running Time : 125 minutes

Release Date : 22 January 2021

Trailer :

Diadaptasikan dari novel The White Tiger karya Aravind Adiga yang diterbitkan pada tahun 2008 mengisahkan tentang Balram Halwai (Adarsh Gourav) dari kasta rendah dan tinggal di kampung terpencil, Laxmangarh. 

Setelah kematian ayah dia (Satish Kumar) akibat batuk kering, dia terpaksa bekerja di kedai teh untuk sara keluarga dan dari situ dia cuba untuk mencari peluang supaya dapat keluar dari belenggu kemiskinan yang melampau. Satu hari The Stork (Mahesh Manjrekar) datang bersama anak bongsunya, Ashok (Rajkummar Rao) yang baru pulang dari US. 

Balram dapat rasakan yang Ashok adalah peluang dia untuk keluar dari situ. Dia minta Rs300 untuk dapatkan lesen memandu. Selepas berjaya, dia pergi ke rumah The Stork dan kerana ehsan Ashok, dia dapat bekerja sebagai pemandu kedua. 

Tapi bekerja sebagai pemandu kedua bermakna sebagai orang gaji di rumah tersebut dan bila dia dapat tahu yang Ashok dan isterinya, Pinky (Priyanka Chopra) akan pergi ke Delhi, dia bocorkan rahsia pemandu pertama dan naik pangkat. 

Di Delhi banyak kejadian berlaku dan pelbagai cara yang dia belajar untuk naik atas dan buang Ashok dari hidup dia. Ni bukan spoiler sebab di awal movie dah tunjuk keadaan Balram diselimuti kekayaan dan movie bergerak untuk tahu bagaimana dia ubah nasib hidup dia dari kuli kepada si kaya. 

‘A servant must know his master from end to end; from lips to  anus.’ - Balram

Dalam movie Ramin Bahrani ni tak ada watak antagonis atau protagonis kerana kedua-duanya sama karakter cuma bezanya pada status dan darjat. Pemegang kunci atau berada di pintu yang mana dalam hidup. The White Tiger mungkin menjadi simbolik yang unggul dalam movie tapi hakikatnya even yang di atas juga akan berada dalam sangkar dan jadi tontonan semua untuk hiburan. Baik dari dialog, voice-over ataupun music, nampak yang team production cuba gambarkan kehidupan manusia sebagai hutan yang penuh dengan persaingan. Sama ada berada di atas ataupun duduk di bawah seperti gelandangan yang ditonjolkan berulang kali. 

Bukan setakat jalan cerita sahaja bagus tapi kekuatan The White Tiger haruslah pada lakonan para pelakonnya yang memang dah terkenal dengan bakat besar seperti Priyanka Chopra, Rajkummar Rao dan Vijay Maurya. Sayangnya screentime Priyanka tak panjang sebab chemistry dia dengan Raj serasi sangat. Watak Ashok nampak kompleks bila dengan Pinky dia jadi baik dan sopan tapi hakikatnya dia pun sama sahaja licik dengan Balram sebab cara dia dibesarkan memang dah macam tu.

Rasanya ni movie pertama tengok Adarsh Gourav berlakon sebab tak familiar dengan movie-movie lakonan dia. Kalau ada pun mungkin sebagai supporting roles. Dalam ramai pelakon bagus, dia mampu menyerlah dan buat semua tumpuan terarah pada dia. Balram tak tergoda dengan Pinky tapi obsesi dia terarah pada Ashok. Cara dia perhatikan Ashok, cara dia cuba kagumkan Ashok dengan skills yang dia ada dan cara dia refer Ashok sebagai ex menonjolkan watak dia yang letakkan Ashok sebagai penanda aras dalam hidup. 

‘Do we loathe our masters behind the façade of of love, or do we love our master behind a façade of loathing?’ – Balram Halwai

Movie ni pastinya bukan untuk tontonan keluarga dan bukan juga untuk tontonan umum sebab menyentuh tentang agama, kasta dan struktur sosial. Visual dari Paolo Carnera menghidupkan elemen drama dan saspen untuk beberapa babak penting. Macam scene Balram berlindung dalam kawasan lalang yang hidup walhal keliling banyak yang dah mati, scene Balram tidur dengan jaring yang dipenuhi lipas ataupun scene dia bertapa di bawah chandelier. Tak berapa gemar dengan soundtrack dia sebab kebanyakannya dari playlist English. Spoil mood jugak lah.

 

Movie The White Tiger dapat banyak pujian dari critics dan audience sampaikan Netflix decide untuk hantar movie di bawah syarikat produksi ARRAY, Noruz Films dan  Lava Media ni ke Oscar. Kalau terpilih then movie ni antara kejayaan untuk Adarsh, Priyanka dan Raj. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +0.9, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.9, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +1 = 8.5/10

Telemovie Review | Legenda Puteri Bulan (2021)

Friday 22 January 2021

Pengarah :  Bob Husaini

Penulis Skrip :  Eenaz Mokhtar, Farah Alya As’ari, Syadhafiza Rosli

Pelakon : Uyaina Arshad, Putri Hanan, Ropie Cecupak, Nabil Aqil, Amerul Affendi, Bell Ngasri, Naim Shamshol, Rozita Che Wan, Zizan Razak, Johan As’ari

Syarikat Produksi :  Shutterspeak

Pengedar :  Astro Ceria HD, Astro Ceria , Astro Go

Genre : Fantasi / Komedi

Durasi Tayangan :  60 minit

Tarikh Tayangan : 6 Januari 2021

Trailer :

Di negara Sukalangka lahirnya seorang puteri yang berdarah putih dan mampu mengubat manusia dengan darahnya. Bukan sahaja cantik rupawan malah Puteri Zaleha (Uyaina Arshad) berjiwa rakyat juga sopan budi pekertinya. Adiknya, Puteri Mariam (Putri Hanan) pula berdarah merah dan cintakan pada dunia perubatan. 

Puteri Mariam selalu merasakan Puteri Zaleha mengabaikan dia dan tak pernah mampu berdiri sama tinggi dengan kakaknya yang mempunyai kuasa istimewa. Tapi tidak pernah pula dia iri hati dengan kejayaan Puteri Zaleha. Bak kata Raja Fir (Rozita Che Wan), kisah ni tak sama dengan Bawang Putih Bawang Merah. 

Légénda Puteri Bulan diinspirasikan daripada kisah Puteri Lindungan Bulan yang terkenal di negeri Kedah. Kisah tentang Puteri Zaleha berdarah putih anak kepada Sultan Sulaiman Shah yang menjadikan Kota Seputeh  bukan saja popular di Kedah malah melangkaui seluruh Nusantara termasuk ke pengetahuan raja Aceh, Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam. 

Dalam telemovie ni Puteri Zaleha merupakan anak sulung dan ayahanda Sultan Sukalangka (Ropie Cecupak) telah berjanji dengan Sultan Achewah untuk kahwinkan Putera Alaudin (Nabil Aqil) dengan puterinya bila tiba waktu. Malangnya kerana kejelikan wajah putera di dalam poster menyebabkan Puteri Zaleha teragak-agak untuk menerima lamaran tersebut. 

Malangnya keadaan Sukalangka sebagai negeri yang lemah membuatkan Sultan Sukalangka, Laksamana (Bell Ngasri) dan juga Bendahara (Naim Shamshol) berfikir banyak kali. Puteri Mariam pula cuba selamatkan kakak dia dengan bertukar tempat sebagai isteri bila dapat tahu padah menolak lamaran hingga menggadaikan nyawa rakyat jelata. 

Disebabkan telemovie ni diterbitkan di Astro Ceria so jalan cerita agak ringan dan santai, jauh berbeza dari cerita asal yang lebih dark bila mana Sultan Sulaiman Shah menukarkan Puteri Mariam dengan Puteri Zaleha dan sorok di kubu bawah tanah sebab taknak kahwinkan puteri kesayangan dia dengan lelaki yang suka bertukar isteri. Walaupun cahaya bulan terang menerangi kawasan kubu tetapi askar Raja Acheh tetap tak jumpa pintu masuk. Sebab tu lah Puteri Zaleha digelar Puteri Lindungan Bulan. 

Penggambaran Legenda Puteri Bulan mengambil masa tujuh hari di beberapa lokasi yang berkonsepkan taman dalam hutan untuk menghidupkan suasana zaman dahulu kala seperti Perkampungan Budaya, Taman Botani Negara, Shah Alam dan juga di Kem Isi Rimba, Kemensah. 

Memang sesuai sangat Uyaina Arshad berlakon sebagai Puteri Zaleha sebab dia cantik dan ayu. Dari awal movie sampai bloopers pun dok ralit tengok dia. Dah la memang cantik, busana yang dikenakan pun menaikkan seri seorang puteri. Sama juga dengan Puteri Hannan. Aksesori yang diguna pakai pun menampakkan kekayaan hiasan warisan Melayu. 

Dalam kisah legenda ni ada beberapa scene yang menggunakan khidmat CGI dan suntingan agak kemas bila Puteri Mariam dapat tahu kuasa sakti dia. Sinematografi pun cantik walaupun ada beberapa shot yang agak merimaskan bila diulang berkali-kali. Soundtrack dari Sam Jayasamri bertemakan balada sesuai dengan suasana dendangan Marsha dalam lagu berjudul Terang.

 

Walaupun telemovie ni untuk kanak-kanak tapi orang dewasa pun boleh je layan sekali. Cuma tu lah, one time watch je lah sebab tak berapa suka dengan komedi yang berunsurkan teknologi dalam dialog semua watak. Format komedi telemovie ni sama lah dengan Suatukala. By the way, nice attempt from Astro untuk menghidupkan kembali mitos, legenda dan hikayat kepada Generasi Alpha. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 7.7/10

Director : Neeraj Pandey

Writer : Neeraj Pandey, Dilip Jha

Cast : Sushant Singh Rajput, Disha Patani, Kiara Advani, Anupam Kher, Bhumika Chawla, Rajesh Sharma, Kumud Mishra

Production Company : Fox Star Studios, Inspired Entertainment, Friday FilmWorks

Distributor : Fox Star Studios

Genre : Biography / Sport / Drama

Running Time : 190 minutes

Release Date : 30 September 2016

Trailer :

Since tarikh 21 January adalah tarikh birthday Sushant Singh Rajput and for some reason I caught up in bad moment in life currently, I think why not tengok movie biopic M.S. Dhoni sebab movie ni naikkan semangat bila hidup rasa sesak. 

M.S. Dhoni antara kapten kriket terkenal di India selain Sachin Tendulkar dan sebelum Virat Kohli. Mahendra Singh Dhoni antara pemain yang berjaya pecahkan rekod dalam perlawanan kriket dan mengharumkan nama India di beberapa perlawanan besar seperti 2011 ICC Cricket World Cup, 2013 ICC Champions Trophy dan 2016 Asia Cups. 

Movie biopic bermula di Ranchi pada 7 July 1981 dengan zaman sekolah Mahi (Sushant Singh Rajput) yang dipujuk untuk join team kriket sekolah oleh Jurulatih Baneerji (Rajesh Sharma) lepas ternampak bakat dia dalam sukan. Walaupun dia suka bat tapi jurulatih perlukan dia sebagai wicketkeeper sampai lah dia masuk sekolah menengah. 

Disebabkan performance Mahi dalam kriket menyerlah, dia dapat kerja di stesen keretapi sebagai ticket collector dan bermain dalam team kriket Railway. Sayangnya nak perform dua benda yang besar dalam satu masa bukan perkara mudah. Sampai satu tahap dia dah kemurungan dengan dilem hidup dia. Mulut orang bila berjanji memang manis tapi bila sampai masa kita perlukan dia, tak mungkin dia dapat bantu kita. 

Jadi Mahi ambil keputusan untuk berhenti kerja dan fokus dengan kriket. Keputusan dia dibantah mentah-mentah oleh ayah dia, Pan Singh Dhoni (Anupam Kher) sebab tak nak Mahi hidup susah bila dah berhenti main kriket. Tapi dia tahu dia cuma perlu satu peluang untuk fokus dengan kriket dan kalau dia tetap tak berjaya, then dia akan bekerja macam orang lain. Well, he was selected for India Team and the rest is history. 

Idea untuk buat biopic M.S. Dhoni datang dari manager dia sendiri dan Dhoni consult dengan pengarah dan penulis untuk perjalanan movie. Sesuai sangat team production pilih Sushant sebagai watak Dhoni sebab masing-masing dari Bihar dan keadaan dia masa tu memang tepat sangat dengan watak dalam movie bila Sushant stop berlakon 2 tahun gara-gara Paani tapi shelved. Scene dia tanya kakak dia, Jayanti Gupta (Bhumika Chawla) pasal masa depan dia tu bikin sebak sebab dia deliver the right emotion and expression. 

Untuk menjayakan watak Dhoni, Sushant bangun setiap hari jam 4 pagi untuk workout dan practice kriket kemudiannya spend time dengan Dhoni untuk belajar gaya dan lenggok dia dari bercakap, berjalan ataupun makan. Sushant kata kalau dia tak mampu buat yang terbaik, dia akan dibenci oleh fans Dhoni. Siapa tak takut sebab fans dunia kriket ni memang jenis agresif so dia kena buat terbaik. Lagipun M.S. Dhoni bukan calang-calang orang untuk negara India bila dia pernah dianugerahkan Padma Shri Award dari Kerjaan India untuk jasa dan sumbangan dalam bidang sukan. 

Walaupun suka dengan movie ni tapi lepas tengok masa tahun 2016 dulu dah tak mampu dah nak tengok lepastu sebab menangis teruk sangat bila masuk part M.S. Dhoni depressed sampai lah habis. Even ending scene tu scene India menang lepas 28 tahun pun nangis jugak tengok sebab happy sangat dengan keputusan Dhoni. 

‘Dhoni is Dhoni and if this boy will get a chance he will go miles ahead’

Tak semua scene diceritakan dengan tepat even Dhoni sendiri yang consult. Tak tahu kenapa, mungkin nak hidupkan elemen drama dan melankolik dalam filem ni. Macam contoh watak Priyanka Jha (Disha Patani) yang muncul selepas Dhoni terpilih masuk untuk Team India walhal kronologi asal terjadi sebelum Dhoni dipilih. Dan kerana Priyanka, Dhoni murung dan lemah semangat selama 6 bulan. Sama juga dengan watak Sakshi (Kiara Advani) bila sebenarnya keluarga mereka berdua pernah kenal masa Dhoni masih kecil tapi terpisah kemudian bertemu balik di Kolkata. 

Nevertheless, I still enjoy layan biopic ni dan tak hairan lah kenapa boleh jadi filem ke-6 tertinggi jumlah kutipan pada tahun 2016 dengan jumlah sebanyak Rs 2 billion. Dialog dalam biopic ni pun menambahkan semangat sukan juga patriotisma sebab pasukan kriket India dah tentu bermain sebagai wakil negara. Bila diorang menang sekaligus menaikkan nama India di mata dunia.   

‘You will not get the same ball every time in life, hold your ground by playing according to the situation and the scoreboard will take care of itself’

‘A bowler will take a wicket, a batsman will score runs in some matches and will fail in others but a good fielder will save runs in every match’ – M.S. Dhoni

‘We are all servants and we are doing National Duty’

Visual dalam biopic M.S. Dhoni agak lemah untuk VFX especially scene zaman sekolah menengah bila Santosh Thundiyil cuba fit muka Sushant dalam badan remaja. Tak tahu kenapa diorang tak cast someone younger supaya nampak lebih real. Berbeza dengan VFX untuk scene dekat perlawanan-perlawanan besar circa 2000s, nampak cantik dan kemas. 

Antara kekuatan M.S. Dhoni ialah music album dari komposer juga penyanyi baru pada waktu tu, Amaal Mallik dengan lirik yang dikarang oleh Manoj Muntashir. Sampai sekarang lagu-lagu dalam movie M.S. Dhoni jadi pilihan sebab lirik yang menaikkan semangat dalam lagu Besabriyaan ataupun mood lagu romantik dalam Kaun Tujhe, Phir Kabhi ataupun Jab Tak.

 

Movie di bawah terbitan Fox Star Studios ni agak panjang da nada beberapa scene yang mungkin boleh dipendekkan supaya jalan cerita nampak lebih menyengat. Anyway, it’s a great biopic movie and Sushant did justice for Dhoni. Happy birthday photon. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10