Movie Review | Mahasiswi Baru (2019)

Sunday 6 December 2020

Pengarah :  Monty Tiwa

Penulis Skrip :  Jujur Prananto, Monty Tiwa

Pelakon :   Widyawati, Morgan Oey, Mikha Tambayong, Umay Shahab, Sonia Alyssa, Slamet Rahardjo, Karina Suwandi, Iszur Muchtar, Ence Bagus.

Syarikat Produksi :  MNC Pictures

Pengedar :  Netflix

Genre :  Komedi / Drama

Durasi Tayangan :  96 minit

Tarikh Tayangan : 8 Ogoos 2019 (Indonesia)

Trailer :

Diinspirasikan dari kisah benar dengan harapan dapat menyuntik harapan dan semangat kepada golongan warga emas untuk sambung pengajian di peringkat lebih tinggi, penulis dan pengarah Monty Tiwa persembahkan naskhah Mahasiswi Baru dalam template komedi drama. 

Lastri (Widyawati), berusia 70 tahun baru sahaja merasai kehilangan behasrat untuk mendaftarkan diri di Cyber University Indonesia. Keputusan dia dianggap merepek oleh anak perempuannya, Anna (Karina Suwandhi) tapi dia tetap berdegil. Dalam major yang sama dia berkawan baik dengan si cantik Sarah (Mikha Tambayong), Reva (Sonia Alyssa) yang selalu tidur di kampus, Erfan (Umay Shahab) yang suka berdemonstrasi dan bekas boy band juga instafamous Danny (Morgan Oey). 

Kehadiran Lastri juga tak disenangi oleh dekan En. Chaerul (Slamet Rahardjo) sebab beberapa aduan dari pensyarah dibuat lantas dianggap akan merosakkan imej dan nama universiti. Lagi bertambah parah bila result final exam Lastri paling teruk so diorang come up dengan idea untuk tackle dekan dan bagi peluang kedua supaya Lastri boleh sambung belajar. 

Plan berjalan dengan bagus tapi kantoi pula sebab Danny yang suka update semua benda kepada followers dia. En. Chaerul mengamuk sampai keluarkan arahan supaya Lastri berhenti datang ke kampus. Apa yang Lastri buat kemudiannya, kena tengok la movie Mahasiswi Baru dekat Netflix. 

Penceritaan yang berlatarbelakangkan dunia kampus memang aka nada banyak ragamnya tambah pula kalau dua generasi berbeza bertembung. Banyak scene kelakar gara-gara zaman Lastri yang berbeza dengan sistem pembelajaran sekarang. Dekat awal movie kita nampak Lastri bersedih dengan kematian seseorang tapi pengarah simpan rahsia tu sampai lah masuk second half. 

Sayangnya plot twist tu kurang menimbulkan impak sebab kita tak didedahkan apa amanatnya, apa perjanjian antara mereka sampai Lastri sanggup masuk ke universiti. Lagi cantik atau feel connected untuk genre drama kalau ada flashback dengan si mendiang. Rahsia dari watak Reva pun predictable dari awal lagi dan tak dikembangkan lagi supaya bertambah emosi dengan penerimaan rakan kampus atau pihak atasan. 

First half kita tengok Lastri tak mengerti apa-apa langsung tentang misi dan visi negara ataupun tentang major dia. Kalau ikutkan komedi boleh lah tapi kalau realistiknya, macam menyusahkan juga lah sebab smartphone dekat kampus tu penting. Apa sahaja info ataupun discussion dibikin secara online sahaja. Kebingungan Lastri jelas terserlah pada keputusan exam dia tapi second half dia makin busy dengan rencana lain dan tak ada langsung scene dia study hard sampai boleh dapat pointer tinggi. Bahaya jugak la movie ni sebab dia letak scene meniru dan guna kabel untuk stay walaupun pointer teruk. 

Anyway, suka tengok scene Lastri dengan En. Chaerul sebab memaparkan scene romantis antara warga emas sebab jarang kita dipertontonkan scene ni sedangkan cinta tu tak mengenal usia kan? Bertambah cantik bila Jimmy Opa shoot dari angle yang menaikkan mood dan menonjolkan keindahan beberapa tempat. Dengan lagu Cinta Luar Biasa dari Andmesh Kamaleng untuk scene romantik dan Gemu Fa Mi Re nyanyian Nyong Franco untuk mood yang ceria dan kelakar.

 

Movie ni menarik sebab idea fresh tapi ada beberapa loopholes yang mengganggu penceritaan. Emosi kurang walaupun lakonan dari para pelakon bagus. Kalau watak dah ditulis sebegitu, tak banyak yang pelakon boleh buat kan? For one time watch, Mahasiswi Baru menarik ditonton dengan keluarga. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 7.2/10

Movie Review | Toko Barang Mantan (2020)

Saturday 5 December 2020

Pengarah :  Viva Westi

Penulis Skrip : Titien Wattimena

Pelakon : Reza Rahadian, Marsha Timothy, Iedil Putra, Dea Panendra, Roy Marten, Widi Mulia, Fendy Chow

Genre :  Romantik / Komedi

Durasi Tayangan :  97 minit

Tarikh Tayangan : 20 Februari 2020

Syarikat Produksi :  MNC Pictures

Pengedar :  Netflix 

Trailer :

Selalunya barang-barang dari ex kita akan buang atau bakar kan? Tapi Tristan (Reza Rahadian), owner Toko Barang Mantan akan jual barang bersama sejarah putusnya sesuatu hubungan tu supaya ada sentimental value dia. Kedai tu juga untuk membantu mereka yang putus cinta untuk move on. Tristan dibantu oleh Amel (Dea Panendra), yang bekerja sambil belajar dan Rio (Iedil Putra) membantu sepenuhnya di situ sebab Tristan tak pandai sangat deal dengan customer. 

Satu hari Laras (Marsha Timothy), ex yang paling bermakna dalam hidup Tristan datang untuk menjemput Tristan ke majlis pernikahan dia. Hidup Tristan mula hilang arah gara-gara Laras bila kenangan lama muncul semula. Bertambah yakin yang Tristan ada harapan untuk muncul balik dalam hidup Laras bila pertunangan bersama Nino putus. 

Tristan mula fokus dengan kedai dia dan cuba jual semua barang di media sosial walhal idea dari Amel dulu ditolak mentah kerana prinsip dia yang mahukan organic selling. Tristan mula reka cerita untuk barang jualannya supaya laku keras. Semua ni gara-gara Tristan nak Laras nampak yang dia ada masa depan walaupun tak grad dari kolej. Dia nak Toko Barang Mantan ada masa depan dan boleh pergi jauh. 

Tapi tak semudah itu Laras akan terima Tristan dalam hidup dia sebab bukan kerana masa depan atau kerjaya Tristan tapi sebab sikap Tristan yang tak percaya dengan cinta. Nak ungkapkan sayang pun susah sampai Laras ragu-ragu dengan cinta Tristan dan takut dia cuma akan jadi statistik atau angka dalam hidup Tristan. 

First half karya Viva Westi penuh dengan gelak tawa dek kerana customer diorang yang bermacam ragam. Ada yang nak jual barang ex sebab sakit hati diduakan, ada yang jual sebab dah jumpa cinta baru, ada yang nak jual tapi tak jadi pulak sebab masih sayang. Tapi bila masuk second half dah mula tegang dengan ego dan emosi Tristan terhadap Laras. 

Keserasian Reza Rahadian dan Marsha Timothy antara kekuatan movie romantik komedi ni dengan dialog yang puitis dari Titien Wattimena. Tumpuan lebih kepada Iedil Putra sebenarnya sebab dia pelakon Malaysia yang dapat peluang berlakon di Indonesia. Dialogue delivery dia jelas dan tak kekok pun bertutur dalam bahasa Indo. Convincing enough for me. 

Shooting location untuk movie Toko Barang Mantan pun cantik dan urban. Bukan kedai Tristan je yang menjadi tumpuan dengan dekorasi dan mural kreatif, tapi kedai kopi, dental clinic dan florist pun menghidupkan suasana kota yang sibuk. Yagi Sugandi juga paparkan kehidupan metropolis bandar Jakarta dari lensa dia dengan shot yang menarik. 

Music score dalam movie Toko Barang Mantan sesuai dengan mood rom-com dan tema kisah cinta anak muda. Lagu Dari Kata Turun Ke Hati nyanyian Dea Panendra dengan lirik dari Titien Wattimena sesuai dengan scene Tristan walang dan keliru dengan keputusan Laras. 

Aku terpecah jadi jutaan rasa

Dari kata turun ke hati

Dari lidah pindah ke nadi

Sayangnya penulis tak kembangkan sangat scene Tristan dengan ayah dia walhal kisah mereka berdua yang jadi punca utama kenapa Tristan mula tak percaya dengan cinta dan mempunyai perspektif berbeza dengan Laras. Lagi cantik kalau ada scene ayah Tristan bagitahu kenapa dia stop jadi player selepas berjumpa dengan Bu Mety supaya Tristan lebih faham dengan situasi ayah dia bukan setakat dari pandangan Amel dan Rio yang masih muda. Ending nampak cepat nak habis walaupun sweet tapi tak ada depth. Overall, nice to watch for weekend. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 8/10

Pengarah :  Saw Teong Hin

Penulis Skrip :  Mamat Khalid, Saw Teong Hin

Pelakon : M. Nasir, Tiara Jacquelina, Adlin Aman Ramlee, Alex Komang, Azmil Mustapha, Sofia Jane, Rahim Razali, Sabri Yunus, Khir Rahman, Radhi Khalid, Man Bai, Muhammad Naufal Nasullah, Melissa Saila, Dian Sastrowardoyo, Christine Hakim, Rumina Sidek

Genre :  Sejarah / Drama / Cinta

Durasi Tayangan :  134 minit

Tarikh Tayangan : 31 August 2004

Syarikat Produksi :  EnfiniTi Productions Sdn Bhd

Pengedar :  Netflix

Trailer :


Berlayar berbelok-belok, 

Sauh dibongkar di tempat tenang, 

Yang tinggal hati tak elok, 

Yang pergi hati tak senang. 


Gusti Putri Retno Dumillah (Tiara Jacquelina) dari Kerjaaan Majapahit jatuh cinta dengan Datuk Laksamana Hang Tuah (M. Nasir) di Kerajaan Melaka. Tapi dek kerana serangan Putera Demak (Azmil Mustapha) terhadap rakyat Majapahit, abangnya Gusti Adipati Handaya Ningrat (Alex Komang) pergi ke Melaka dengan hajat supaya Sultan Melaka Mahmud (Adlin Aman Ramlee) berkahwin dengan adiknya. 

Gembira bukan kepalang Sultan Mahmud mendengar hajat tersebut walaupun di sisi dia sudah ada si cantik Permaisuri Tun Teja (Sofia Jane). Gusti Putri lebih rela berkahwin dengan Putera Demak daripada Sultan Melaka sebab setiap hari akan bertembung mata dengan Hang Tuah tapi Gusti Adipati mengingatkan bahawa perkahwinan ini untuk menyelamatkan rakyat dan negeri dia. 

"Pura-pura mencari ayam, ekor mata di anak orang." – Tun Teja

Gusti Putri yang larikan diri dengan bantuan Mbok (Christine Hakim) bersembunyi di Gunung Ledang sambil menanti ketibaan Hang Tuah. Datuk Bendahara (Rahim Razali) usulkan kepada Sultan Melaka supaya menghantar Hang Tuah ke Gunung Ledang untuk menghantar titah. Rombongan Hang Tuah yang ditemani Tun Mamat (Khir Rahman), Sang Setia (Sabri Yunus) dan pembantu Topok (Man Bai), Tapik (Radhi Khalid) juga anak buah yang lain bertemu dengan Gusti Puteri yang menyamar sebagai Nenek Kebayan (Rumina Sidek) untuk selidik hajat mereka semua. 

Akhirnya Gusti Puteri yang terluka kerana kesetiaan Hang Tuah terhadap Sultan Melaka bagi 7 syarat untuk berkahwin : 

"Pertama, air mata dara yang tidak berdarah, tujuh tempayan banyaknya..."

"Kedua, pinang, bukannya kahwin kerana tidak tua, merah darahnya, tujuh tempayan banyaknya..."

"Ketiga, merangkak bebas di daratan, darah juga kehendaknya, sifatnya, tujuh dulang banyaknya..."

"Keempat, terbang bebas di udara, darah juga kehendaknya, sifatnya, tujuh dulang banyaknya..."

"Kelima, darah putih rakyat untuk menambat darah kuning raja dari tapak ke takhta..."

"Keenam, darah merah rakyat untuk menambat darah kuning raja dari tapak ke takhta..."

"Ketujuh, darah Siguntang tetap mengalir, badan bersilih menanti, sebatil..."

7 syarat dari Puteri Gunung Ledang kepada Sultan Melaka ni famous sehingga sekarang untuk jadi tauladan supaya jangan tamak dan sanggup korbankan anak sendiri demi cinta. Tapi tak tahu pula tentang kisah cinta agung antara Hang Tuah dengan Puteri Gunung Ledang sebab Hang Tuah hidup pada zaman pemerintahan Sultan Mansur Shah. Puteri Gunung Ledang juga berasal dari negara kita bukan Indonesia seperti yang digambarkan.

Puteri Gunung Ledang yang pernah ditayangkan di Festival Filem Antarabangsa Venice pada tahun 2004 dan menjadi filem pertama tempatan yang dihantar ke Academy Awards tahun 2005, kaya dengan seni budaya serumpun dari penceritaan yang menggambarkan keadaan zaman Kesultanan Melayu Melaka dan Majapahit dengan seni musik, tarian budaya, kostum, props dan juga bahasa antara dua Kerajaan. 

Sayangnya tak ada soundtrack Asmaradana yang dinyanyikan sendiri oleh Tiara Jacquelina ataupun lagu Bagaikan Siti nyanyi Siti Nurhaliza dan M.Nasir dimasukkan dalam movie cuma latar bunyi dengan instrument seruling ataupun gendang bersesuaian dengan suasana dan mood dalam scene tersebut.

 

Semua pelakon sesuai dengan watak yang dibawa, sarat dengan intensity sebagai manusia yang beradab dan budaya. Ada karisma ketika berbicara tapi malangnya Adlin Aman Ramlie agak kurang sesuai dengan watak Sultan Melaka. Bila dia deliver dialogue pun nampak kurang meyakinkan sebab ada kedengaran slang Bahasa Melayu moden. Scene dia mengamuk dan sumpah Gusti Putri pun kurang menyengat. 

M.Nasir yang terkenal dengan lagu yang mempunyai lirik puitis dan bermakna nampak selesa dalam watak Hang Tuah tambah pula bila dia berbalas pantun atau dialog dengan Gusti Putri. Seni silat dia kemas dan cekap. Dia menari pun nampak smooth je untuk seorang pendekar. Tiara pun cantik dalam persalinan puteri Majapahit dengan aksesori sarat cuma dia nampak tercungap dalam scene dengan Sultan Melaka sebab baju dia. Tarian Keraton nampak cantik dan berseni. 

Overall movie Puteri Gunung Ledang sesuai diangkat sebagai filem tempatan yang kaya dengan seni budaya. Pengarah dan penulis patutnya come up lagi dengan naskhah seperti movie ni sebab kita kekurangan filem bertemakan kisah mitos untuk generasi sekarang atau akan datang. Terima kasih Netflix sebab tayangkan balik movie epik ni. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.8, 6. Genre +1, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 8.2/10

Movie Review : Fitoor


Director : Abhishek Kapoor
Writer : Abhishek Kapoor, Supratik Sen
Cast : Tabu, Katrina Kaif, Aditya Roy Kapur, Aditi Rao Hydari, Ajay Devgn, Lara Dutta, Mohammed Abrar Sheikh, Tunisha Sharma, Rahul Bhat
Production Company : UTV Motion Pictures
Distributor : UTV Motion Pictures
Genre : Romance / Drama
Running Time : 129 minutes
Release Date : 12 February 2016
Trailer :


Diadaptasikan dari Great Expectation karya Charles Dicken (1861) dengan berlatarbelakangkan kehidupan di Kashmir bila Noor (Mohammed Abrar Sheikh) mempunyai bakat yang besar dalam seni tapi hidup miskin bersama pakcik dan kakak dia. Pendapatan keluarga mereka bergantung kepada pakaian yang dijual dan juga kerja-kerja bertukang di rumah Begum Hazrat (Tabu). 


Semasa bekerja Noor terpandang Firdaus (Tunisha Sharma) menunggang kuda putih. Kerana kecantikan Firdaus, Noor jatuh cinta. Sayangnya selepas bomb blast di Kashmir dan mengorbankan kakak Noor, Begum hantar Firdaus ke London untuk belajar di sana memandangkan keadaan Kashmir tak selamat. Noor simpan cinta dan abadikan dalam karya seni dia. 


Bila meningkat dewasa, Noor Nizami (Aditya Roy Kapoor) semakin mendapat pengiktirafan untuk hasil seni dia kemudian mendapat biasiswa di Delhi. Noor termakan kata-kata Begum untuk mengejar cinta dia kepada Firdaus (Katrina Kaif) walaupun anak tunggal dia sudahpun bertunang dengan Bilal (Rahul Bhat), bakal Perdana Menteri Pakistan. Firdaus setuju berkahwin dengan Bilal supaya hidup dia terjamin dengan kekayaan dan status tapi cinta Noor mula mengganggu keputusan dia. 


Begum mula bermain dengan perasaan Noor sebab dia nak lelaki rasa apa perasaannya dikecewakan dan ditinggalkan sendirian bila Mufti (Akshay Oberoi) curi hati dan juga barang kemas dia bertahun dulu.  

‘Some things look good in their own place... you can look at them from a distance and make your eyes happy... but if you touch them, then they disappear’ – Begum Hazrat

‘You can get liberation from the self either through death or love’ – Noor


Dialog dari Supratik Sen dikarang dengan karya puitis biasan dari budaya Kashmir. Dialog dari Noor ‘Doodh mangoge to kheer denge, Kashmir mangoge to cheer denge’ di conference India dan Pakistan diinspirasikan dari movie Sunny Deol berjudul Maa Tujhe Salaam (2002). 

Asalnya Rekha yang lakonkan watak Begum Hazrat tapi dia tarik diri lepas shoot beberapa scene tapi Tabu berjaya galas watak Begum dengan karakter Rekha even dalam beberapa scene terbayang figura Rekha. Aditi Rao Hydari melakonkan watak Begum Hazrat masa muda pun cantik dan sarat dengan emosi sama ada bahagia jatuh cinta ataupun remuk ditinggalkan dan dibuang keluarga. 


Sama seperti watak Noor bila karakter asalnya diberi kepada Sushant Singh Rajput tapi disebabkan terikat dengan movie Paani, dia terpaksa tolak. Kemudiannya diberikan kepada Aditya Roy Kapoor. Abhishek Kapoor suka dengan bakat Sushant so dalam watak Noor boleh nampak yang watak dah pun dikarang mengikut persona Sushant. Mungkin watak Noor akan tinggalkan kesan yang mendalam kalau dilakonkan oleh Sushant. Aditya bagus cuma watak Noor kurang jiwa dan emosi. Aditya and Katrina Kaif have great chemistry together. 


Kekuatan Fitoor pada lensa Anay Goswamy yang menggambarkan keindahan Kashmir dengan daun chinar, salji dan beberapa tempat yang cantik seperti Dal Lake. Kebanyakan scene diadun dalam mood dan tone merah sesuai sebagai simbolik obsesi cinta yang mendalam antara Begum, Noor dan Firdaus. Wardrobe dan props pun grand untuk memaparkan kehidupan Begum dan Firdaus. Kudos to art team sebab hasilkan karya seni Noor yang cantik dan deep. Sayangnya Moazam (Ajay Devgn) dah beli semua haha




Music score dari Amit Trivedi dengan gubahan lagu berentak balada dan lirik puitis oleh Swanand Kirkire lebih mendalam penceritaannya dari lakonan Noor dan Firdaus. Lagu Pashmina nyanyian Amit Trivedi sendiri sarat dengan emosi dan rasa cinta. Music video untuk promo dibikin asing bila Noor dan Firdaus menari ballet dalam studio. Koreografi, sinmeatografi, props, wardrobe, emotion, mood semuanya perfect dalam MV Pashmina! 


Overall movie Fitoor kaya dengan visual dan music score yang mantap tapi digagalkan dengan penulisan skrip yang lemah dan kurangnya jiwa dari watak utama. Screenplay yang mengelirukan bila terperangkap antara empati dan cinta dalam pace movie yang perlahan. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.5, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 8.6/10

Drama Review : Delhi Crime


Director : Richie Mehta

Writer : Richie Mehta

Cast : Shefali Shah, Rasika Dugal, Adil Hussain, Rajesh Tailang, Yashaswini Dayama, Denzil Smith,  Abhilasha Singh, Sanjay Bishnoi, Mridul Sharma

Production Company : Golden Karavan, Ivanhoe Productions, FilmKaravan, Poor Man's Productions

Distributor : Netflix

Genre : Crime / Drama / Thriller

Running Episodes : 7 episodes

Release Date : 22 March 2019

Trailer :

First of all, congrats to Delhi Crime team for Emmy Award winning this year!! What a huge achievement for Bollywood industry and Netflix India after Scared Games series last year! 

Delhi Crime diadaptasikan dari kisah benar jenayah yang menggemparkan satu dunia bila Nirbhaya dirogol di dalam sebuah bas yang bergerak di kawasan bandar pada tahun 2012. Dalam web series ni mangsa lelaki, Akash (Sanjay Bishnoi) dibelasah manakala mangsa perempuan, Deepika (Abhilasha Singh) dirogol beramai-ramai di dalam sebuah bas, dirodok dengan besi dan usus kecil ditarik keluar kemudiannya mereka berdua dicampak di tepi jalan tanpa sehelai pakaian.  

Kes ni dijaga oleh Deputy Commissioner of Police (DCP) Vartika Chaturvedi (Shefali Shah) dan anak-anak buah dia. Selama ni mereka dicerca dan dikritik dek kerana kelemahan dalam menjaga Delhi tapi Richie Mehta paparkan realiti dari perspektif pegawai polis yang sedaya-upaya menangkap kesemua penjenayah yang terlibat dalam kes ni. Bagaimana dalam masa 5 hari mereka dapat tangkap keenam-enam penjenayah tanpa sebarang rekod atau sebarang petunjuk dari Akash atau Deepika. Tak balik ke rumah, tanpa elaun dijanjikan dan kekurangan masing-masing tapi tetap juga perform yang terbaik. 

6 tahun pengarah dan penulis Richie Mehta buat research sebelum ready untuk shoot series Delhi Crime selama 62 hari di Delhi dan beberapa kawasan lain. Walaupun pengarah tak tunjuk gang rape’s scene untuk tambahkan impak dan kesan ngeri tapi dari keadaan Deepika semasa dibawa ke hospital pun dah boleh bayangkan betapa kejamnya perbuatan mereka. In actual case lagi menyedihkan bila peguam yang defend mereka berenam ni bagi statement yang anak guam dia tak buat salah pun. 

Dalam Delhi Crime boleh nampak macam mana reaction setiap golongan antaranya media yang pentingkan rating tanpa mengira etika, masyarakat yang menuduh secara melulu, politician dengan agenda politik untuk merampas kuasa dan juga pihak atasan yang cuba mencari the fall guy. Semuanya dipaparkan dengan tepat dan realistik. Lakonan setiap pelakon menggambarkan perasaan dalam setiap babak dengan emosi yang sesuai dengan keadaan yang dilalui. 

Jai Singh (Mridul Sharma) mengaku atas semua jenayah yang dilakukan tapi tak menyesal langsung dengan perbuatan dia malah berasa bangga dapat keluarkan usus dari perut Deepika. Tahniah kepada casting director, Mukesh Chabra sebab ambil barisan pelakon yang berbakat besar. 

‘It’s economics. The bigger the gap between the rich and poor, the more the crimes. You see, the rich have brought more money into society. But it’s not reaching the poor. So they try to take it. The result is more strife than in society. It’s normal. It’s happening all over the world. Add to that the explosion of uneducated youth here. They have no sex education, but get free porn online which affects their adolescent brains. They do not know how to interpret it. they objectify women and wish they could have that in their lives. If they don’t get it, they take it with no regard for the consequences. After all, they have nothing to lose.’ 

This dialogue alone has deliver strong message and bitter truth every country in this world and perfectly sum up the story. Dialogue deliveries are perfect. Execution and screenplay also great. Johan Heurlin Aidt pay attention on every detail sebelum dia masukkan dalam lensa kamera dia. Music score dari Andrew Lockington pun menambahkan impak penceritaan. 

Tanpa gory scene atau melodrama, Delhi Crime deliver yang terbaik baik dari segi penceritaan, lakonan dan teknik lain. Sebuah series yang digarap cantik sebagai penghargaan kepada pegawai polis yang memberikan sepenuhnya dalam menjaga keamanan negara. Ending Delhi Crime tinggalkan audience dengan perasaan kecewa bila dipukul dengan realiti sebenar kehidupan.

Ingat lagi masa kes ni berlaku, Jaya Bachchan turun naik Parlimen untuk bahas isu ni supaya keselamatan perempuan terjaga tambah pula bila dia sendiri ada anak perempuan, menantu dan cucu perempuan dalam rumah dia. Team Delhi Crime dah keluarkan statement akan muncul dengan Season 2 dengan barisan pelakon yang sama dalam memburu penjenayah baru. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10