Drama Review : Aarya

Sunday 21 June 2020


Director : Sandeep Modi, Ram Madhvani, Vinod Rawat
Writer : Sandeep Shrivastava, Anu Singh Choudhary
Cast :  Sushmita Sen, Chandrachur Singh, Ankur Bhatia, Vikas Kumar, Namit Das, Sikandar Kher, Jayant Kripalani, Manish Choudhary, Alexx ONell, Viren Vazirani, Virti Vaghani, Flora Saini, Gargi Sawant, Sugandha Garg
Genre : Crime / Drama
Running Episodes : 9 episodes
Release Date : 19 June, 2020
Production Company : Ram Madhavani Films, Endemol Shine Group
Distributor : Hotstar India
Trailer : 


Diadaptasikan dari drama Dutch bertajuk Penoza arahan Pieter Bart Korthuis yang diterbitkan pada tahun 2017, Aarya mengangkat genre crime drama yang berkisar perniagaan haram di Rajashtan. Cerita bermula bila keluarga kecil Aarya (Sushmita Sen) bersama Tej (Chandrachur Singh) terganggu dengan masalah bisnes yang timbul bila adik Aarya, Sangram (Ankur Bhatia) dan Jahawar (Namit Das) curi heroin yang bernilai Rs300crore dari supplier Shekawat (Manish Choudhary).

Tej cuba halang adik ipar dia dan minta pulangkan semula heroin tu sebab taknak satu keluarga dalam bahaya. Tapi Sangram degil nak keuntungan yang tinggi supaya boleh jadi kaya macam Shekawat. Tej taknak tarik perhatian pihak berkuasa bila mereka buat bisnes heroin. Aarya pula ugut Tej supaya stop dengan illegal business ni ataupun dia akan minta cerai dan tinggalkan Tej. 

Walaupun illegal business jadi supplier opium adalah business keluarga Aarya tapi dah 17 tahun dia tinggalkan kerja haram tu dan nak anak-anak dia – Veer (Viren Vazirani), Aru (Virti Vaghani) dan Adi (Pratyaksh Panwar) hidup normal macam orang lain.


Tak lama pun untuk Shekawat tahu yang Sangram curi heroin dia dan hantar anak buah dia untuk bunuh mereka bertiga. Malangnya Tej ditembak di hadapan Adi di depan pagar rumah mereka. Adi trauma, Aarya pula cuba selamatkan anak-anak dia daripada Shekawat bila tanpa sengaja hutang Tej Rs300crore terletak di bahu Aarya. Sangram pula ditangkap polis. Jahawar pula cuba peras ugut dia untuk bayar hutang.


Aarya taknak ayah dia, Zorawar (Jayant Kripalani) jatuh sakit bila tahu masalah ni so dia minta tolong hitman ayah dia, Daulat (Sikandar Kher) untuk bantu dia uruskan banyak benda sebab pergerakan dia terbatas bila ACP Khan (Vikas Kumar) desak dia serahkan pendrive kepunyaan Tej. 

Dari awal kita dah tahu jalan cerita drama Aarya ni berkisar keluarga drug dealer so when something bad happened to them, susah nak connect especially bila scene melodrama muncul. Dalam drama ni watak Aarya sebagai mak cuma takut anak-anak dia bermain dengan pistol je tapi kalau dadah, rokok dia cuba cakap elok-elok dengan anak dia. Since watak dia di awal drama nak anak-anak dia jadi normal, agak awkward bila scene macam ni muncul.


Kalau awal drama director tunjuk yang Aarya ni nak sangat keluar dari family business dia tapi bila ACP Khan approach dia dengan beberapa secret yang Tej bocorkan, Aarya tiba-tiba berpihak untuk defend family dia. Tambah drama pada plot twist tapi nampak lemah pada penceritaan. Kenapa Aarya tak tingkatkan tahap keselamatan rumah pun jadi persoalan juga. Director pula tak kembangkan cerita dari ayat ACP Khan bila dia kata orang yang tembak Tej adalah orang dalam sebab dia tahu blind spot 3 CCTV di rumah Tej-Aarya.


Lakonan Sushmita Sen memang layak dipuji bila sepanjang 9 episod dia carry watak Arya dan masalah keluarga ni di bahu dia. Tambah pula bila dia dah lama berehat dari dunia lakonan sebab sakit dan nak jaga anak-anak dia. Cuma terlampau ramai pelakon sampingan sampaikan ada yang muncul tanpa kepentingan pun macam watak Ajay, Radika (Flora Saini), Hina (Sugandha Garg) dan Pallavi (Gargi Sawant). Credit where credit's due, all actor did great which make this crime drama enjoyable to watch.


Suka dengan music score ni bila kebanyakannya soundtrack dari single track yang famous zaman 80-an. Since it involves drug dealer, tak sesuai untuk tontonan keluarga walaupun bernaratifkan permasalahan beberapa keluarga.  

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +0.8, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.6  = 7.4/10

Latok Latok Latok

Dah lama nak makan latok atau anggur laut dari Sabah ni tapi tak pernah teringat nak membeli. Nak pulak tengah viral since tahun lepas jadi lagi malas nak beli sebab entah kenapa tak payah la tanya. Mood kan, ikut suka je nak ke taknak. 

Benda wujud je sampai bila bila katanya. Sekali lockdown. Heh business latok semua tutup pfftt

Masa tu lah baru rasa teringin nak makan haha


Ada je dekat KL tapi tambah tolak charge delivery, macam lebih kurang je harga beli latok. Habis je PKP ni baru la nampak dekat area Subang Bestari ni ada jual siap buat promo lagi. Hari tu beli 3 dapat RM13 satu bekas. 

Satu bekas tu tak banyak pun sebab 100 gram je. Sekejap je boleh habis makan satu bekas. So kita beli 3 terus. 

Latok yang dapat ni warna dia gelap tak macam dalam gambar atau video acah mukbang orang selalu buat tu. Tapi I okay je sebab sedap je bila makan. Rasa dia a bit slimy and crunchy. Sebelum nak makan ni kena rendam dulu dalam 5 minit lepastu perah limau dekat latok tu. Tapi perah limau atau biarkan kosong, dua-dua sedap for me. 


Bila cicah dengan sos seller bagi tu memang mengundang lah. Tapi kalau a bit pedas mesti lagi sedap. Sos warna merah tu lagi kena rasa dia dengan latok.


Seller tu dah sediakan chopstick siap-siap tapi baik makan guna tangan je lah sebab dia punya batang tu agak susah nak putuskan. Takkan la nak sumbat latok penuh satu mulut kan? Tapi ikut lah nak makan macam mana pun. Nak slurp slurp sampai habis pun boleh. 

Boleh beli lagi latok ni nanti sebab sedap tapi rasanya beli dengan seller ni je la kot sebab lain seller, lain sos dia bagi. Nanti kalau tak ngam kang dah tak best dah nak makan. Kawan kata latok ni bagus bila makan sebab banyak khasiat cuma tak tahu berapa banyak kena makan untuk dapat khasiat tu. Tapi tak boleh nak makan selalu sebab mahal haha

Lunch Di Restoran Dangau Rimba, Tanjung Karang

Saturday 20 June 2020


Kalau balik Sabak Bernam tak pernah pulak perasan restoran ni. Entah kenapa kali ni ternampak pulak sampai rasa nak pergi sebab konsep restoran dia nampak unik. 

Restoran ni dibuka 9 pagi, peak hour masa makan tengahari dan tutup jam 12 malam. Lepas ni kalau nak menghala balik ke Subang memang nak singgah sini je la makan lunch sebab banyak choice untuk lauk! Sedap pulak tu diorang masak. 





Dekat sini semua makanan dah ada tag supaya senang customer tahu lauk apa tu. Kalau nak tanya satu satu jenuh la kan? Yang masak ala kawah tu kari daging, kari kambing, kambing masak kurma dengan menu lain. 



Ada menu lauk yang dah dihidang dalam mangkuk tinggal ambik je. 

Bahagian belakang ada ikan dengan ayam bakar. Since datang restoran ni sebab craving ikan bakar so pilih la ikan terubuk bakar. Tapi tak ngam pulak dengan tekak sebab isi ikan tak juicy. 


Dekat restoran ni ada pilihan kerabu jugak. Tengah musim buah ni memang sakan la kerabu mangga. 


Ulam dengan pelbagai jenis sambal belacan pun adaaaaa


Dah habis belek baru la pilih nak makan apa kan, kalau lauk dah banyak macam tu tapi tak tahu nak makan apa lagi, baik makan pasir je lah. Masa lunch haritu ambik kulit lembu, ikan terubuk bakar dengan sayur goreng. Taknak ambik beria sangat sebab takut tak sedap walaupun meja dekat situ dah penuh dengan customer dah tapi mana kita nak tahu kan :')



Adik pulak ambik perut dengan nangka masak lemak dan sambal belacan. Air share je minum nescafe ais. 


Bila dah masuk mulut, dah tahu lah kenapa ramai yang singgah makan dekat Restoran Dangau Rimba ni. Sedap! Harga pun murah je, makan menu banyak macam tu baru belas ringgit. Kalau dekat Subang dah cecah puluh dah. 



Restoran ni konsep open space so tak lah panas sangat. Set meja makan dia pun cantik. Since restoran ni padat dengan makanan dan sesak dengan orang, ambik gambar pun nampak orang je nanti. 

Parking dekat sini luas lah tapi kalau datang peak hour, boleh je park dekat tepi jalan. 


Dekat kawasan parking ada bangunan restoran lama rasanya. Restoran Dangau Rimba tu jugak tapi lagi besar dan luas dengan pilihan tempat duduk ala medan selera ataupun wakaf . 







Suka sangat masuk dekat kawasan ni sebab kekalkan seni bina warisan Melayu sesuai lah dengan konsep restoran masakan warisan Melayu.

Dekat bahagian hujung barisan dangau ni ada kolam buatan dengan hiasan batu berlapis. Sayang lah air dah kuning, kalau jaga elok-elok, letak ikan dengan bunga dah cantik dah ni. Tengok gaya kolam ni macam tak teruk sangat so I assume baru lagi la diorang beranjak ke depan.


Ni bahagian kaunter untuk urusan bayar makanan. Cantik! 


Ruang makan dekat dalam ni lebih luas berbanding dekat luar. Kalau makan dekat hujung sana boleh rasa angin natural. Tak tahu la belah hujung sana ada apa lagi sebab tak berani jugak nak explore. Kang ada monyet macam penat pulak nak lari bila dia kejar. 



Makan dekat sini dah tak payah rush apa benda dah sebab ada tandas dengan surau. Kalau buka puasa pun tenang je nak pergi solat lepastu. Tapi dah sekarang ni musim covid-19 memang tak lah nak merasa buka puasa makan ikan bakar dekat sini.


Harap lepas habis perintah kawalan pergerakan ni makin ramai la yang datang dan makin banyak la kedai tumpang berniaga. Masa datang ni ada kedai nasi ayam dengan kedai pisang goreng tumpang meniaga. Kalau ada laksa, mi udang dengan cendol fuhhh masyuk! 

Next time memang menyinggah sini lah cerita dia. Murah, sedap, bersih, service pun bagus. Yang selalu menyinggah daerah Kuala Selangor, Tanjung Karang dengan Sabak Bernam ni singah-singah la ke sini. 

Gone Too Soon, Sushant Singh Rajput

Monday 15 June 2020

Petang tadi dapat berita kematian Sushant bila beberapa acc Twitter sahkan suicide news lepas video dan gambar ambulans keluar di socmed. Bollywood lost another gem this year tapi lagi sedih bila disebabkan depression be it caused from professional and personal.

'Suicide doesn't kills people, sadness kill them'

Image

Hit me hard actually sebab dari Sushant debut sampai sekarang memang suka dengan acting talent Sushant. To name a few - Kai Po Che, MS Dhoni, Sonchiriya, Chichchore, Kedarnath. Kalaupun movie dia flop, lakonan dia tak pernah gagal untuk tinggalkan impak. Tapi sayangnya nasib sebagai outsider yang mula karier dia dengan pelakon drama TV dan masuk ke Bollywood, Sushant tak dapat layanan yang baik. 

Kalau dulu ramai yang diam dengan layanan teruk kepada outsiders tapi sejak 2017, Kangana dah mulakan perang dengan movie mafia - Karan Johar. Sadly, Sushant antara mangsa buli geng Karan Johar. 

Bermula dengan pergaduhan dengan Aditya Chopra, owner Yash Raj Films yang hold Sushant untuk project movie Paani tapi sudahnya shelved lepas 2 tahun. 12 movie Sushant tolak sebab Aditya advised supaya fokus dengan production movie Paani tapi geram dengan rumours movie akan diberi kepada orang lain, Sushant keluar dari YRF. 

Image

Bila bergaduh dengan Aditya Chopra, automatik akan bermusuhan dengan sepupu dia, Karan Johar. Dari situ banyak smear campaign untuk jatuhkan Sushant melalui fake blind items yang gambarkan Sushant sebagai banyak songeh, pervert dan sombong. 

Kalaupun movie Sushant berjaya di box office, tak banyak media yang bercakap atau puji dia tapi bila movie dia flop, meriah kutukan dan hinaan kepada Sushant dari trolls dan fake accounts. Yang kuat semangat pun boleh jadi lemah bila dilayan macamni. 

Lagi bertambah hilang semangat bila ex-manager bunuh diri beberapa hari sebelumnya dan putus cinta. Sushant dah berjumpa dengan pakar untuk masalah kemurungan dia bila polis jumpa beberapa documents yang sahkan dia depressed dan beberapa ubat anti-depressants. 

Image

It just shattered and shocking news to accept. Lagi sedih bila tengok Btown yang buli dia mula ucap takziah dekat account masing-masing. Media dengan perangai biadap pergi ke rumah ayah Sushant tanya perasaan dia hilang anak. How stupid can you guys be? Expect dia nak jawab dia bahagia ke? Fans Sushant pula bodoh share gambar mayat Sushant terbaring atas katil untuk raih RT dan likes. 

Bukan setakat sedih kehilangan Sushant, jadi bertambah sedih tengok kebodohan masing-masing. After all this, I just glad Sushant did his best for his dreams. Dia bagus dalam fizik dan minat dengan astronomi tapi dia pilih untuk masuk dalam Bollywood. Mungkin dia akan selamat kalau stay dalam bidang yang dia minat tapi kalau dia tak masuk Bollywood, tak mungkin dapat tengok acting talent yang solid dari Sushant. 

Rest in peace hero.....

Movie Review : Bhangra Paa Le

Sunday 14 June 2020


Director : Sneha Taurani
Writer : Dheeraj Rattan
Cast : Sunny Kaushal, Rukhsar Dhillon, Shriya Pilgaonkar, Samir Soni, Sheeba Chaddha, Parmeet Sethi, Jayati Bhatia
Production Company : RSVP Movies
Distributor : RSVP Movies
Genre : Musical / Drama / Comedy
Running Time : 130 minutes
Release Date : 3 January 2020
Trailer :


‘Wrestling, Kabaddi and Bhangra, they all require energy.’
Berlatarbelakangkan kehidupan Jaggi Singh (Sunny Kaushal) dan Simi Geet (Rukhsar Dhillon) yang hebat dalam tarian Bhangra yang popular di kalangan kaum Punjabi, cuba untuk menang dalam pertandingan antara kolej. Ganjaran sangat lumayan bila team yang menang akan ditaja untuk pertandingan antarabangsa yang bakal diadakan di London. Di sana pula, juara akan dapat hadiah wang tunai sebanyak 500,000 pounds.

Pertemuan tanpa sengaja antara Jaggi dan Simi dalam sebuah wedding buatkan mereka terpaut tapi malangnya bila masing-masing cerita impian mereka berdua, masa tu baru tahu yang Jaggi team Khalsa College dan Simi pula GDNU College. Masing-masing ada unique steps untuk digunakan dalam competition nanti. 

Simi dengan impian dia untuk pergi ke London supaya dapat buktikan kepada ayah dia yang tinggalkan dia masa kecil yang dia mampu berjaya tanpa ayah. Jaggi pula dengan impian untuk bawa cerita hidup datuk dia, Kaptaan yang terpaksa lupakan hasrat menjadi penari lepas kaki dia kudung gara-gara ditembak musuh di medan perang.


Jaggi kecewa dan sakit hati bila team Simi yang menang pertandingan Bhangra dan ditaja untuk pergi ke London. Disebabkan ramai yang tak puas hati dengan keputusan juri, pelajar kolej yang lain buat rusuhan dan serang pelajar kolej GDNU. 

Jaggi cuba leraikan pergaduhan tapi dia pula yang dipukul dan cederakan kaki dia. Team member dia yang lain dah give up untuk teruskan ke London sebab kos yang mahal dan nak fokus dengan study. Sudahnya Jaggi ambil keputusan untuk balik ke Amritsar dan minta bantuan ayah dia (Parmeet Sethi) untuk pergi ke London.


Jalan cerita dari pengarah baru Sneha Taurani menggabungkan dua plot masa yang berbeza bila cerita Kaptaan dengan Nimmo (Shriya Pilgaonkar) pada era Perang Dunia Kedua dan cerita Jaggi dan Simi di era sekarang tapi berkisarkan cinta kepada tarian Bhangra yang mendalam. 

Untuk movie yang bergenre musical, Jitan Harmeet Singh delivered yang terbaik dengan close up shot dan beberapa shot dari sudut yang cantik untuk menambahkan lagi drama dan kecantikan dalam tarian Bhangra. Sinematografi pun cantik tonjolkan keindahan Amritsar yang terkenal dengan ladang bunga kuning dan culture kaum Punjabi. Kudos to wardrobe team dengan costume pakaian kaum Punjabi.


Ditambah pula dengan susunan lagu-lagu yang best dan berentak catchy sebab tarian Bhangra yang rancak. My favorite, lagu Ranjhaan nyanyian Neeti Mohan danTushar Joshi.


Sayangnya movie ni lemah pada penceritaan terutamanya kisah cinta Jaggi dan Simi tambah pula lakonan Simi tampak biasa. Kemunculan Shriya sebagai Nimmo dalam beberapa scenes lebih padu nak dibandingkan dengan heroin filem dengan emosi yang digambarkan dari riak wajah dan bahasa tubuh. Chemistry dengan Sunny Kaushal lebih meyakinkan berbanding Rukhsar Dhillon.


Tak faham dengan scene Simi ajak Jaggi celebrate kejayaan dia lepas menang dalam competition sedangkan dia sendiri tahu betapa kecewanya Jaggi bila kalah. Instead of comforting him, she’s being insensitive and pushy. Jaggi dah kalah, kaki injured, kena masuk lokap lepastu kena marah dengan team  dia sebab berkawan dengan Simi. It’s a lot to take man.


First half mungkin menarik sebab nak tahu apa yang jadi dengan Kaptaan tapi second half nampak meleweh sikit especially bila ayah Simi datang jumpa dia. Tak tahu macam mana ayah dia cam sebab tak pernah contact pun sejak dia tinggal keluarga dia dulu. Simi pula tak bagi ayah dia (Samir Soni) jelaskan kenapa so kita tak boleh nak rasa connected dengan mana-mana watak sebab tak ada cerita. 

Overall this movie is watchable as a light entertainer. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +0.8, 10. Personal Thought +0.5 = 7.8/10

Movie Review : Gulabo Sitabo


Director : Shoojit Sircar
Writer : Juhi Chaturvedi
Cast : Amitabh Bachchan, Ayushmann Khurrana, Farrukh Jafar, Brijendra Kala, Vijay Raaz, Shrishti Srivastava, Jogi Mallang
Production Company : Rising Sun Films, Kino Works
Distributor : Amazon Prime Video
Genre : Drama / Comedy
Running Time : 124 minutes
Release Date : 12 June 2020
Trailer :


Movie arahan Shoojit Sircar mengisahkan Baankey Rastogi (Ayushmann Khurrana) yang menyewa satu keluarga di rumah agam Fatima Mahal milik Begum Fatima (Farrukh Jafar) yang diuruskan oleh suaminya yang kedekut, Chunnan 'Mirza' Nawab (Amitabh Bachchan).


Jadi masalah bila penyewa-penyewa yang lain mampu bayar sewa yang makin lama makin dinaikkan oleh Mirza walaupun facilities tak bagus tapi Baankey masih lagi bayar harga sewa yang lama dengan alasan tak mampu bila gaji dia bekerja di kilang gandum cuma sedikit dan perbelanjaan keluarga pula makin meningkat bila adik-beradik dia makin membesar. Lagi pula dia selalu mengungkit 7 keturunan dia dah menyewa di situ.

Mirza yang sakit hati dengan Baankey mula cari jalan lain untuk singkirkan Baankey dan dalam masa yang sama cari peguam Christopher Clark (Brijendra Kala) untuk uruskan dokumen pemindahan harta sebab dia nak Fatima Mahal jadi kepunyaan dia bila isteri dia meninggal nanti.


Baankey pula kebetulan terjumpa ahli arkeologi, Gyanesh Shukla (Vijay Raaz) yang mencari aset untuk dijadikan harta kerajaan dan peroleh keuntungan dari nilai artistik dan sejarah rumah agam tersebut. Dia janjikan kediaman baru kepada penyewa-penyewa lain sebagai pampasan. Maka bermula lah perang antara Mirza dan Baankey untuk dapatkan rumah agam tersebut.


Gulabo Sitabo dipromosikan dan dikategorikan sebagai drama komedi tapi sayangnya plot cerita perebutan rumah agam ni dilihat agak draggy dan rencah komedinya kurang. Scene komedi cuma dalam beberapa scene sahaja itupun tak lah strong sangat. Ending menarik disebabkan plot twist dari Begum Fatima cuma pace terlampau perlahan buatkan movie ni panjang pada first half tanpa apa-apa scene yang meraih perhatian.


Sayangnya bila lakonan Amitabh Bachchan dan Ayushmann Khurrana bagus tapi watak yang tak digarap sebagus watak Christopher Clark dan Gyanesh Shukla bila lebih licik dan opportunis tampak meyakinkan dalam semua scene yang mereka muncul. Boleh kata Amitabh dengan Ayushmann dah terlampau selesa dengan repetitive roles dari movie-movie mereka berdua sebelum ni. So nothing remarkable to watch pun dalam movie ni. I don’t mind for Big B tapi untuk Ayushmann better pull off something better and out of his comfort zones sebelum audience jelak.


Mungkin juga antara faktor I tak boleh nak enjoy plot movie ni bila writer Juhi Chaturvedi masukkan elemen satira dengan traditional puppet show – Gulabo Sitabo yang famous di daerah Lucknow. Berbeza dengan karya gabungan Shoojit Sircar dan Juhi Chaturvedi  dalam movie Vicky Donor dan Piku yang bagus dengan humor dan masalah sosial. 

‘hum sarkaar hain, humein sab pata hai.’ - Gyanesh Shukla

One thing for sure I do enjoy watching visual editing in Gulabo Sitabo hasil kerja Avik Mukhopadhyay yang beri gambaran jelas kehidupan low class di tengah bandar yang sibuk. Clean and sharp transition dan beberapa shot diambil dari sudut yang menarik.


Soundtrack hasil gabungan 3 komposer - Shantanu Moitra, Abhishek Arora dan Anuj Garg mungkin tepat menggambarkan suasana dan relatable dengan beberapa scene tapi untuk ulang dengar dan tarik penonton untuk ulang tengok movie ni mungkin agak lemah atau reach yang kurang sebab tak ramai yang minat dengan rentak macam tu.


Despite team production’s flaws dalam Gulabo Sitabo, memang sesuai movie ni release dekat OTT platform instead of cinema sebab movie ni lebih kepada eksperimen dan audience dekat online platform tak kisah untuk spend masa dan hayati art sesebuah movie. Okayish for me but expecting more.

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +0.3, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.8, 6. Genre +0.3, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0.4 = 6.3/10