Movie Review : Eight Grade

Tuesday 20 November 2018

Related image

Director : Bo Burnham
Writer : Bo Burnham
Cast : Elsie Fisher, Josh Hamilton, Emily Robinson, Jake Ryan, Fred Hechinger
Production Company : A24, IAC Films, Scott Rudin Productions
Distributor : A24 (United States), Sony Pictures Releasing
Genre : History/Sports/Drama
Running Time : 94 minutes
Release Date : January 19, 2018 (Sundance) & July 13, 2018 (United States)
Trailer :


Tak semua ada kenangan manis masa zaman persekolahan, ada yang lagi parah kalau kena buli dengan kawan-kawan. Sama lah dengan life Kayla ni bila dia setiap tahun dianugerahkan ‘Most Quiet’ dalam sekolah dia. Bukan dia taknak bercakap tapi tak ada yang nak bercakap dengan dia even dia dah usaha.

Walaupun dekat sekolah dia macam manusia halimunan je tapi Kayla ada Youtube channel dia sendiri untuk dia bagi tips tentang personal life. Since dia tak communicate dengan orang lain di dunia luar so video dia agak hambar untuk attract orang lain walaupun isi dia bagus. Kayla agak bijak and high-motivated person tapi disebabkan dia tak ada kawan in real life, masalah ni effect tumbesaran dia.

Image result for eighth grade movie

Sama macam teenage yang lain, Kayla pun terjebak dengan social media jugak and treat their parents rudely. Tak suka cara dia bercakap dengan ayah dia padahal ayah dia baik sangat, tak pernah marah pun walaupun dia berkasar. Kalau Asian culture dah ada yang makan sudip dah.

Dalam movie ni highlight keburukan social media bila Kayla automatically jadi fake person dalam dunia maya. Dia gigih bangun pagi semata nak makeup dan selfie untuk upload di social media. Agak sia-sia sebab kawan social media dia kawan dekat sekolah and of course lah ramai yang tahu muka sebenar dia macam mana. Plus dia terlampau mengejar sesuatu yang sia-sia sampai dia tak nampak priority dia dekat mana.

Image result for eighth grade movie

Kayla ni dah cecah satu tahap dia akan buat apa saja untuk dapat penghargaan dan diterima oleh kawan yang lain. Which is bad. But remember I said earlier, dia agak bijak so she can handle the situation quite well actually. Scene paling best bila dia nak bakar barang dalam box dia, dia ajak ayah dia temankan lepastu dia tanya emotional stuff dekat ayah dia. Another powerful scene bila dia pergi rumah kawan dia, Kennedy tapi stuck dekat depan pintu dan lawan panic attack dengan anxiety dia untuk muncul dengan fizikal dia yang tak berapa bagus compared to others. 

For parents this movie recommended to watch with your kids. Bila tengok mesti terdetik eh anak I macam ni ke eh dekat sekolah? I bagi dia enough attention tak sampai dia kena cari self-worth and approval dekat socmed. Tengok movie ni pun teringat dekat adik sendiri sebab dia ada 5 acc Instagram semata nak orang puji dia comel. T.T

1. Team Production +1, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.8 = 9/10

4 comments

  1. Wajib tengok ni.drama macam ni baru best

    ReplyDelete
  2. macam best nanti usha tengok gak ni

    ReplyDelete
  3. Teringat lak zaman sekolah dulu, selalu jadi mangsa buli

    ReplyDelete
  4. serius adik hana ada 5 akaun intagram? shu yang 1 pun belum berupdate. hahaha bila baca review hana, shu terpikir juga nanti dak sofia macam mana di sekolah, sekarang pun malu-malu kalau orang tany. hahaha

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.