Movie Review : Aku Bukan Gila (2020)

Saturday 7 November 2020

Pengarah :  Rahila Ali

Penulis Skrip :  Rahila Ali

Pelakon :   Fasha Sadha, Beto Kusyairi, Wanna Ali, Aman Syah, Amirul Haswendy

Syarikat Produksi :  Pencil Pictures & Record

Pengedar :  Iflix

Genre :  Drama

Durasi Tayangan : 78 minit

Tarikh Tayangan : 6 Oktober 2020

Trailer :

Jarang industri perfileman nak sentuh topik kesihatan mental dan pengarah Rahila Ali cuba gunakan medium movie Aku Bukan Gila untuk bagi awareness dan info tentang masalah kesihatan mental yang semakin meningkat dalam masyarakat kita. Something fresh to watch.  Mengisahkan Andra (Fasha Sadha) pergi bercuti ke Wales dan secara tak sengaja terjumpa dengan Andre (Beto Kusyairi) yang baran.  Dalam perjalanan ke homestay, dia berjumpa pula dengan Sara (Wanna Ali) si pemilik kafe berdekatan dengan homestay. 

Waktu siang Andra nampak normal, enjoy travel dekat Wales walaupun banyak kali ayah dia (Aman Syah) jawab call acuh tak acuh. Bila malam menjelma, mula la dia berubah karakter dan menangis rasa diri useless kemudian terkenangkan ibu dia yang dah lama meninggal. Watak Andre pun sakit sebenarnya sebab dia suka baran tak semena. 

Jalan cerita Aku Bukan Gila ni nampak banyak kelemahan bila production team lebih menitikberatkan keindahan Wales instead of masalah yang dihadapi Andra. Rasa tak cukup perencah drama sebab tak boleh nak connect dengan kisah Andra mahupun Andre. Dah nak hujung baru diberitahu tapi terlampau ringan. Flashback pun cuma ulang balik apa yang kita dah tengok awalnya. Lagi cantik kalau letak flashback yang menambahkan impak pada cerita. 

Tak tahu kenapa Andra tak bawa ubat yang cukup sepanjang tempoh bercuti walhal tu benda paling penting sekali. Kalaupun Andra call doktor dia (Amirul Haswendy), apa lah sangat orang tu boleh buat instead of bagi kata-kata semangat. Nak pos pun entah sampai entah tidak. Plan Andra untuk stay dekat Wales comes after scene tertinggal ubat. Kalau sebelum, mungkin kita faham lah. Watak doktor pun tak meyakinkan langsung. Bila muncul setakat tanya emosi Andra. Hmmm….

Watak Andre tak ditulis dengan cantik, even bakat lakonan Beto bagus pun there’s nothing much he can do about it. I seriously have problem dengan dialog ‘ego dengan lelaki tak dapat dipisahkan’ sedangkan tak ada kaitan pun. Segan, rasa bersalah dengan ego tu tak sama. Bila Sara cakap Andre ego pun macam tak perlu je sebab Andra bukan tanggungjawab dia pun. Daripada dia tempelak Andre, mungkin lagi tersentuh kalau Sara pujuk atas dasar prihatin. 

Bab visual memang menarik lah kalau dah shoot dekat tempat yang cantik.  Even pemandangan Kuala Lumpur pun nampak menarik dengan bantuan dron dan hasil editing Areel Abu Bakar dan Helmi Yusof. No doubt on that at all. Lagu tema Tak Gundah nyanyian Sissy Iman pun naikkan mood bila tengok kecantikan Wales dengan tune yang catchy dan fun sesuai dengan range Sissy. 

Cuma bab olahan dan suntingan juga dialog lah agak lemah. Chemistry Fasha dengan Beto pun tak strong untuk gambarkan sebagai pasangan yang bercinta. Mungkin Andra takut asyik kena marah je dengan Andre. Hopefully lepas jumpa doktor, Andre dah boleh chill sikit. 

Overall movie ni boleh dikembangkan lagi dan watak ayah Andra pun boleh dipanjangkan lagi sebab dia adalah punca utama kenapa sakit Andra semakin teruk walaupun cuba keluar dari zon depression dia dengan bantuan klinikal. Movie ni cuma shoot selama 10 hari sahaja sebab covid-19 tapi boleh je kalau team production panjangkan lagi scene Andra bawa Andre jumpa doktor bila balik ke Malaysia kan? 

You guys boleh tengok movie Aku Bukan Gila ni dekat iFlix secara percuma. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 6.6/10

Movie Review : Rockstar (2011)

Friday 6 November 2020

Director : Imtiaz Ali

Writer : Imtiaz Ali

Cast : Ranbir Kapoor, Nargis Fakhri, Shammi Kapoor, Shernaz Patel, Piyush Mishra, Aditi Rao Hydari

Production Company : Eros International, Shree Ashtavinayak Cine Vision Ltd

Distributor : Eros International

Genre : Romantic / Drama

Running Time : 159 minutes

Release Date : 11 November 2011

Trailer :


‘Pain, sorrow, misery, tears… until a person doesn’t suffer, he can never make it big.’

First time tengok movie Rockstar ni I tak expect tinggi sangat pun and I’ve amazed with Ranbir’s performance dan juga jalan cerita dari pengarah-penulis, Imtiaz Ali. Then bila tengok sekali lagi dengan expectation yang tinggi gara-gara baca few great reviews pun I still get the same vibes. 

Tetap puas dengan lakonan Ranbir dalam menceritakan watak JJ yang bermula dari seorang yang naïf dan punya impian untuk ikut jejak langkah Jim Morrison hingga dia lelah dengan popularity yang dia dapat tapi tak mampu bahagia bersama Heer (Nargis Fakhri). As the saying goes…be careful what you wished for. Dia impikan patah hati dan dia berduka selamanya kerana Heer. 

‘I understand what are you trying to tell me Khatana Bhai. I don’t know why I act like this. I can’t seem to control myself. I don’t like it… I don’t even like myself. Shouldn’t I be happy right now? This is what I wanted. But happiness nowhere in sight. It doesn’t exist. It’s only as if bugs biting me from inside.’

Lakonan Ranbir Kapoor adalah kekuatan movie Rockstar bila dia berjaya portray kesedihan dan kekosongan yang dia terpaksa hadap lepas dia pilih jalan untuk hidup sebagai rockstar. Masa shooting dia betul-betul menyanyi walaupun suara dia sumbang sebab dia nak lip sync dan pergerakan semuanya nampak real. Kelemahan terbesar adalah lakonan Nargis Fakhri tapi Ranbir berjaya mencuri semua tumpuan hanya kepada dia. Kalau masa tu Imtiaz Ali jumpa Tripti Dimitri sebagai heroin rasanya impak Rockstar lebih mendalam kepada peminat genre musical drama dengan dialog yang padu untuk setiap scene. 

Dari awal movie boleh nampak betapa kusutnya hidup JJ selepas jadi rockstar dan banyak pihak cuba eksploit kehidupan dan populariti dia. Tak ada yang betul-betul sayang dan kisah dengan kehidupan dia kecuali Khatana Bhai (Kumud Mishra) dan Heer. Macam scene dia tegur fans dia supaya bercakap dengan dia ataupun scene Dhingra (Piyush Mishra) yang ambil kesempatan untuk kontroversi JJ dan berjaya kaut keuntungan. 

Music album Rockstar yang dipenuhi dengan 14 single karya A.R Rahman mainkan peranan penting untuk mewujudkan segala perasaan dan emosi yang ada dalam kisah cinta Jordan dengan muzik ataupun Heer. Lagu Naadan Parindey menggambarkan jiwa rebel dalam diri semua orang. Lagu romantic Tum Ho dengan lirik mendalam ataupun lagu Sadda Haq penuh dengan amarah terhadap isu dunia. Tapi yang paling dekat di hati haruslah lagu Kun Faya Kun bila Jordan sedar yang takdir hidup dia dah tertulis bersama muzik. Kalau Ranbir deliver yang terbaik dalam lakonan, Mohit Chauhan pula deliver semua lagu sarat dengan emosi sesuai dengan watak JJ pada moment tu. Perfect combination!

Imtiaz Ali bagitahu yang cebisan karakter dalam diri Jordan diambil dari kisah hidup A.R. Rahman dan jelas terserlah bila watak Jordan tak mampu nak follow beat yang mudah dalam studio tapi dia berjaya cipta muzik yang jadi ikutan hanya dari melodi yang dia dengar ataupun dari perasaan yang dia rasa masa tu. Especially lepas berjumpa dengan Heer. Sama juga dengan A.R Rahman yang tak pernah cipta lagu ikut selera market. Dia tetap dengan muzik dia dan sampai sekarang masih relevan dan menjadi pujaan. 

Dalam movie ni ada scene Jordan record single dengan Ustad Jameel Khan (Shammi Kapoor) and one of beautiful moment be it on reel or on real life sebab scene tu pertama kali Jordan bekerja dengan legend yang nampak bakat dia dari awal. Dan real life pula, Ranbir pertama kali berlakon dengan pakcik dia dalam movie juga buat kali terakhir. 

Skrip asal movie yang dikarang oleh Imtiaz Ali sebenarnya dah hilang and I’m so glad sebab hikmahnya movie ni tak dilakonkan oleh John Abraham sebaliknya skrip kedua dikarang melalui idea Ranbir Kapoor sendiri dan menjadi ikon dalam karier lakonan Ranbir dan juga arahan Imtiaz Ali. Fashion watak Jordan pun dilabelkan sebagai ikonik sama seperti fashion Geet dalam Jab We Met. Well, Kun Faya Kun….

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +0.8, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.8/10

Movie Review : Hero No. 1 (1997)

Thursday 5 November 2020

Director : David Dhawan

Writer : Rumi Jaffrey

Cast : Govinda, Karisma Kapoor, Paresh Rawal, Shakti Kapoor, Satish Shah, Kader Khan, Himani Shivpuri, Satish Shah, Tiku Talsania, Shashi Kiran, Anil Dhawan, Shagufta Ali, Rita Bhaduri, Rakesh Bedi, Omkar Kapoor

Production Company : S. K. Enterprise Haslingden LTD

Distributor : S. K. Enterprise Haslingden LTD

Genre : Comedy / Drama

Running Time : 130 minutes

Release Date : 21 February 1997

Kalau movie under arahan David Dhawan, memang genre comedy je lah tambah pulak Govinda yang berlakon. Mengisahkan Rajesh Malhotra (Govinda) yang pemalas dan dipaksa berkahwin oleh ayah dia, Dhanraj Malhotra (Kader Khan). Sebab stress hidup berdisiplin dan berkomitmen, dia lari ke Switzerland kemudiannya terjumpa Meena (Karisma Kapoor) yang dijaga oleh makcik bongsu dia, Shannu (Himani Shivpuri).

Meena dibenarkan pergi ke Switzerland selepas terpilih oleh pihak kolej untuk ambil short course tapi tak ada satu scene pun tunjuk dia belajar dekat sana. Dia banyak habiskan masa bercinta dengan Rajesh je. Berani balik awal pulak tu sebab nak bagitahu datuk dia, Dinanath (Paresh Rawal) yang dia nak kahwin dengan Rajesh. 

Disebabkan mulut bawang makcik-makcik dia yang pemalas dalam rumah tu, Meena dikurung dalam rumah dan belajar untuk jadi suri rumah. Bazir duit je pergi belajar sebab dia tak belajar pun. Meena cuba yakinkan Dinanath yang Rajesh seorang yang baik dan mampu jaga dia tapi disebabkan perangai Dhanraj yang sombong dan biadap, Dinanath tolak lamaran mereka anak-beranak. 

Lepas Babu (Shakti Kapoor) larikan diri gara-gara tak tahan dengan anak dan menantu yang pemalas belaka, Rajesh menyamar sebagai orang gaji untuk ambil hati semua orang dan juga untuk berjumpa dengan Meena. Berjaya ke tak rancangan Rajesh tu kena tengok lah movie hits Govinda dan Karisma ni. 

Walaupun movie Hero No. 1 ni release pada tahun 1997 tapi plot dia masih relevan sampai sekarang. Mesej sosial dia simple, percintaan yang tak melampau dan juga kekuatan lakonan Govinda antara sebab kenapa movie ni best nak layan. Chemistry Karisma dengan Govinda pun comel sangat. Scene Rajesh dengan Dhanraj pun comel especially second half movie bila kedua-duanya berubah karakter.

 

Music album karya duo Anand-Milind masih terkenal sampai lah sekarang tapi bukan semua lagu. Lagu Sona Kitna Sona Hai dengan Mohabbat Ki Nahin je yang top hits song untuk Govinda dan Karisma sebab tune yang catchy dan funky. Tak tahu la macam mana Karisma dengan Govinda shoot lagu Sona Kitna Sona Hai sebab ramai kot dok tengok diorang menari. Jangan tanya bab visual lah kalau dah shoot dekat Switzerland dan Paris. For sure lah cantik belaka tempatnya.

Suka tengok wardrobe Karisma dalam movie Hero No. 1 ni sebab trendy dan evergreen. Dah la muka cantik with or without makeup. Senang kerja team production sebab tak payah nak touch up sangat pun. Govinda pun nampak smart walaupun dia berlakon sebagai orang gaji sampai ada yang ragu-ragu dengan kerja dia. Nasib baik dia pandai cover line dia selalu kerja dengan Bollywood stars haha

Hopefully David Dhawan tak buat remake untuk movie Hero No. 1 untuk make sure anak dia Varun ada kerja. Tak boleh imagine Varun lakonkan balik watak Rajesh sebab dia akan try hard untuk nampak kelakar tak macam Govinda yang lebih bersahaja dan comel dalam masa yang sama. Lakonan Omkar Kapoor pun comel dalam Hero No. 1, entah bila dapat tengok dia berlakon lagi lepas famous dalam movie Pyaar Ka Punchnama 2. 

Lepas ni boleh layan lagi movie Hero No. 1 bila nak tengok movie komedi lakonan Govinda. Siapa yang dah tengok boleh share what do you guys think for Hero No. 1 ;)

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.3/10

Movie Review : Gupt: The Hidden Truth

Wednesday 4 November 2020

Director : Rajiv Rai

Writer : Rajiv Rai

Cast : Bobby Deol, Kajol, Manisha Koirala, Paresh Rawal, Om Puri, Raj Babbar, Dalip Tahil, Prem Chopra, Sadashiv Amrapurkar, Sharat Saxena, Kulbhushan Kharbanda, Mukesh Rishi, Priya Tendulkar

Production Company : Trimurti Films

Distributor : Trimurti Films

Genre : Thriller / Romantic / Action

Running Time : 174 minutes

Release Date : 4 July 1997

Trailer :

Sejak lockdown ni rajin betul layan movie-movie lama sebab dah lupa dah jalan cerita semua movie. Lagipun movie baru yang keluar pun asyik genre biopic je. Lagu pun remake. Baik revisiting old movies kan? Zaman Bobby Deol tengah letops pakai baju pelangi dengan rambut curl dia tu. Movie Gupt ni pun antara movie yang naikkan nama Bobby Deol bila Gupt adalah ke4 tertinggi jumlah kutipan di box office pada tahun 1997. 

Movie romantic thriller ni mengisahkan perjalanan Saahil (Bobby Deol) yang dihukum penjara kerana membunuh ayah tiri dia (Raj Babbar). Ibu Saahil (Priya Tendulkar) pun dah tak mampu nak bersangka baik dengan anak sulung dia tu sebab Saahil memang benci dengan suami dia. Tambah pula bila ada perselisihan faham bila Saahil ditunangkan dengan  Sheetal (Manisha Koirala) sedangkan dia jatuh cinta dengan Esha (Kajol). Bengangnya dia sampai dah ugut nak tikam dengan pisau depan semua orang dalam majlis tu. 

Sheetal bukan setakat cinta mati dengan Saahil tapi percaya yang Saahil tak bersalah. Sama juga dengan Esha. Tak ada sebab pun kenapa diorang percaya sangat dengan Saahil sedangkan bukti dan saksi menunjukkan Saahil dalang pembunuhan tu. Nasib lah director Rajiv Rai memang dah tunjuk kehadiran orang lain di tempat kejadian dan respon ayah tiri berbeza dengan cara dia bercakap dengan Saahil. But still terkejut lah dalam movie ni mudah betul percaya hanya kerana cinta haha 

Sheetal banyak bantu Saahil untuk mencari pembunuh tu sebab Dr. Gandhi pun dibunuh juga bila dia bagitahu Saahil yang dia ada rahsia sebab tu dia yakin Saahil tak bersalah. Fuhhh nasib baik ada juga someone yang percaya berasas. Walaupun penceritaan movie ni jadi panjang sebab lagu bila Esha dengan Sheetal berangan, tapi okay lah sebab director bijak sembunyikan pembunuh sampai ke hujung movie. Bila Saahil jumpa watak lain, dia akan dapat petunjuk lain dan dalam masa yang sama dia kena mengelak dari ditangkap oleh Inspektor Udham Singh (Om Puri). 

Bukan setakat movie je tercalon dalam beberapa kategori dan menang, tapi background score dengan music album oleh Viju Shah antara top charts tahun 1997 dan menang kategori Best Background Score. Single track yang famous sampai sekarang haruslah lagu Mere Khwabon Mein Tu. Semua lagu sesuai lah dengan suasana masa tu. Tapi kalau nak diikutkan, director tak fokus sangat dekat genre thriller tu padahal Saahil dah pegang bukti utama pembunuhan tu. Tu lah, main cinta je kerja. 

For visual nothing much pun yang Ashok Mehta boleh buat pada zaman tu. VFX pun tak digunakan sangat so kebanyakan shooting location dibuat di dalam bangunan. Even darah pun cair macam warna air sirap. Bijak lah siapa yang bagi idea nak shoot lagu dekat tempat-tempat cantik sebab music album Gupt ni famous sampai sekarang. Cuma yang kelakar mungkin fashion zaman tu dengan koreografi lah. Mungkin sebab nak sesuaikan dengan keadaan Bobby Deol kot sebab dia baru lepas sembuh dari leg injury. 

Scene Saahil lari dari penjara tu tiru movie Hollywood, The Shawshank Redemption (1994) bila dia lari ikut paip kumbahan. Scene yang tak masuk dek akal bila Saahil kena bertunang dengan Sheetal tu sebab kelakar jugak lah parents Saahil tak tanya betul-betul keputusan Saahil untuk bertunang. Mungkin nak buat surprise tapi takkan la Saahil tak curious langsung kenapa Sheetal beria pakai macam nak berkahwin sedangkan diorang berkawan dekat kolej. 

Movie Gupt ni terlampau ramai pelakon pembantu sampaikan movie tu meleret dengan screentime semua watak. Mungkin kalau director kurangkan jadi 2 orang je dengan motif berbaur propaganda politik pun dah cantik untuk kelirukan audience. Penat jugak lah tunggu movie Gupt ni habis sebab kelemahan plot yang satu ni. Well, less is more gittewww 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0.4 = 6/10

Movie Review : Kaali Khuhi

Sunday 1 November 2020

Director : Terrie Samundra

Writer : Terrie Samundra, David Walter Lech, Rupinder Inderjit (dialogue)

Cast : Riva Arora, Shabana Azmi, Leela Samson, Sanjeeda Sheikh, Satyadeep Mishra, Hetvi Bhanushali

Production Company : Manomay Motion Pictures

Distributor : Netflix

Genre : Horror / Drama

Running Time : 95 minutes

Release Date : 30 October 2020

Trailer :

Nampak trailer movie Kaali Khuli (Telaga Hitam) bulan lepas and I’ve decided to watch this today untuk ambil mood Halloween. Mengisahkan tentang keluarga kecil Shivangi (Riva Arora) yang terima panggilan untuk balik ke kampung bila nenek (Leela Samson) dia jatuh sakit. Ayah dia, Darshan (Satyadeep Mishra) dan ibu dia, Priya (Sanjeeda Shaikh) dah mula bergaduh sebab nenek dia tak suka menantu yang tak mampu bagi cucu lelaki. 

Walaupun sakit teruk tetap tak menghalang mulut nenek dia menghina kelemahan menantu walhal silap tu pada chromosome anak lelaki dia sendiri. But yeah, why blame her when she didn’t go to school and learn science. Basically movie ni agak predictable lah dengan jumpscare semua but throughout the movie agak terkesima dengan kebodohan yang berulang kali untuk mewujudkan rasa seram. 

Antaranya scene Darshan sangkakan Shivangi keluar rumah sebab dia terdengar bunyi loceng kaki walhal anak dia cuma pakai pajama dengan kasut converse merah. Dua kali dia tertipu dengan bunyi loceng tu. Facepalm. 

Sepanjang penceritaan dan scene horror berlaku, mangsa akan muntah darah pekat berwarna hitam so I assumed for scientific reason, maybe diorang terkena wabak sebab buang mayat dalam telaga tapi tak, cerita ni masih lagi berpegang dengan konsep sumpahan. Walaupun ada satu scene dekat farmasi bila ada penduduk kampung yang tanya diorang terkena wabak ke sebab semua pun dapat symptom yang sama, - demam, muntah, lenguh badan macam tu. Director pulak asyik tunjuk scene air. 

Tak dikembangkan kenapa ‘The Elders’ buat ritual buang bayi perempuan dalam telaga tapi yang pastinya hantu Sakshi (Hetvi Bhanushali), adik perempuan kepada Darshan datang untuk balas dendam. Sebab tu mak dia jatuh sakit dan terjaga bila Shivangi jumpa tangkal berloceng. Somehow Darshan tahu rahsia mak dia dan tegaskan supaya keluarga dia stay. Which is stupid sebab Maasi (Shabana Azmi) suggest untuk keluar dari tempat tu. Dari awal movie sampai habis movie, satu benda yang constant adalah kebodohan Darshan. 

Of course Shivangi yang perlu selamatkan kampung tu walaupun dia tak tahu menahu apa kejahatan lampau diorang. Maasi yakinkan dia yang dia perlu buat sebab dia adalah Gen Z yang ada pemikiran baru dan cara hidup yang urban. Yang buat salah tu dia, tapi yang kena hadap dan selesaikan adalah millenials. Duh, boomers….

Hari ni dua kali tengok lakonan Sanjeeda Sheikh, either dalam web series Taish ataupun movie Kaali Khuli, watak dia agak mengecewakan. Kalau jadi cantik tu adalah lakonan yang bagus then just take it.  Riva Arora did pretty great job walaupun watak dia tak dikarang dengan baik. Instead of buat movie ni slow pace, baik director dan penulis kembangkan lebih banyak scene dan sub plot supaya kita lebih faham dengan cerita dan misteri kampung daif ni. 

Visual tone lebih kepada berwarna gelap untuk menghidupkan mood dan suasana seram tapi lebih kepada menjelaskan kampung yang penuh dengan dosa pembunuh. Music score okayish but the script is bad even they have great lineup cast. Tak pasti kalau movie ni boleh consider good for one time watch sebab kita sebagai orang perempuan macam sakit hati pula diingatkan berkali-kali tentang penindasan ketidaksamarataan layanan mengikut jantina ni. Tapi pemangsa dalam movie ni perempuan jugak so hmm backstabbers? 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0 = 5/10

Drama Review | Taish

Director : Bejoy Nambiar

Writer : Kartik R. Iyer, Anjali Nair, Bejoy Nambiar, Gunjit Chopra

Cast :  Pulkit Samrat, Jim Sarbh, Kriti Kharbanda, Harshvardhan Rane, Saurabh Sachdeva, Sanjeeda Sheikh, Ankur Rathee, Zoa Morani, Abhimanyu Singh, Viraf Patel

Genre : Crime / Drama / Thriller

Running Episodes : 6 episodes

Release Date : 29 October 2020

Production Company : EaseMyTrip, Getaway Pictures Presentation, Soham Rockstar Entertainment

Distributor : Zee5

Trailer : 

Masa team production release stills dari web series ni dah rasa excited dah sebab ada Pulkit, Kriti, Jim dengan Harshvardhan Rane. Dah lama tak tengok Harsh berlakon. The cast is great but the story of Taish (Anger)? Kisah bermula dengan konflik kecil antara pasangan cinta Rohan Kalra (Jim Sarbh) dan Arfa (Kriti Kharbanda) bila keluarga Rohan ada wedding ceremony untuk Krish (Ankur Rathee) dan Mahi (Zoa Morani). 

Rohan warganegara India manakala Arfa pula lahir di Pakistan tapi disebabkan kawan baik Rohan, Sunny Lalwani (Pulkit Samrat) pujuk parents Rohan untuk terima, then it is settled walaupun awalnya sarat dengan judgement. Masa party somehow Rohan collapsed sebab ternampak Kuljinder Brar (Abhimanyu Singh) datang menyembang dengan ayah dia. Trauma masa kecil datang balik sebab dia pernah kena cabul. 

Berang dengan rahsia tu, Sunny pergi balas dendam dan belasah sampai Kuljinder cedera parah. Akibat dari perbuatan dia, Krish dibunuh pada hari perkahwinan oleh Pali (Harshvardhan Rane). 2 tahun Rohan bawa diri dan hidup bersendirian tanpa Arfa. Pali pula habiskan masa dalam penjara selama 2 tahun untuk kesalahan dia. Sunny masih tak tenang dan nak bunuh Pali dalam penjara tapi Rohan sempat halang bila Shozi (Viraf Patel) bagitahu plan bodoh tu.

Episod awal drama ni dah syok dah bila tengok kemelut dua keluarga ni tapi dia mula menyakitkan hati bila watak Sunny tak sudah-sudah buat benda bangang. Tak ada sebab pun kenapa Sunny kena mengamuk sampai macam tu sekali walhal Rohan dah stabil dah. Perlu ke satu London bagitahu Sunny yang keluarga Kuljinder tu pembunuh tanpa belas? Sebab dia habis semua orang trauma. Dekat episod 5 tu kalau director tak buat scene antara Rohan dengan Arfa lagi bagus dan gantikan dengan flashback antara Sunny dengan Krish. At least kita tahu yang Sunny sayang Krish macam adik dia sendiri and we can feel connected with the pain. 

Sama jugak dengan watak Pali. Ego dia tercalar ke abang dia kena belasah sebab kesalahan dia sendiri? Betul la cakap Sukhi (Saurabh Sachdeva), perlu ke nak besarkan hal ni? Dendam diorang dah terbalas dah pun. Pali boleh hidup bahagia dengan Jahaan (Sanjeeda Sheikh). Tapi dia tetap jadi bangang dan biarkan Jahaan hidup merana. 

However, I do appreciate Narambir’s creativity bila dia bermain dengan plot masa bila beberapa hari bersilih ganti dengan masa sekarang supaya penonton rasa nak tahu apa yang sebenarnya terjadi antara dua keluarga ni. Bersilih ganti juga dengan dua mood yang berbeza antara dua keluarga. Dua-dua ada wedding tapi dengan mood dan penerimaan berbeza. Penulis buat keputusan yang bijak untuk letak rahsia dalam casual conversation antara watak-watak yang wujud so kita rasa tertarik untuk tahu apa jadi seterusnya. Music score dari Gaurav Godkhindi dan Govind Vasantha menghidupkan mood especially lagu Roshni Si dan Shehnaiyan Wajan Do.

 


Brownie points untuk Golpika Gulwadi sebab sediakan pakaian yang cantik-cantik untuk majlis perkahwinan Krish dan Mahi. Even daily wardrobe semua watak pun stylish and trendy. Props pun mainkan peranan untuk tinggalkan impak pada penceritaan. Dengan hasil editing Harashvir Oberoi, semua scene nampak cantik dan memukau. Happy shots, sadness, anger and every other feelings was well portrayed and delivered. 

Lakonan semua pelakon adalah kekuatan drama Taish baik leading cast mahupun supporting cast walaupun perjalanan episod-episod akhir agak messed up. Semua pelakon yang masuk ke industri dengan bakat lakonan masing-masing. Chemistry setiap pasangan buatkan semua perhubungan nampak realistik dengan konflik yang mereka alami. Rasanya Harshvardhan Rane dan Pulkit Samrat boleh tebus balik perjalanan karier mereka yang hilang dengan web series ni. They leave such a great impact in every scene they're in. 

Walaupun watak Krish muncul sekejap je tapi lakonan Ankur Rathee bagus dan mencuri tumpuan. I was hoping some flashback sebab nak tengok dia lagi tapi sayangnya tak ada. Watak-watak perempuan dalam series ni agak terhad sedangkan boleh dikembangkan lagi daripada setakat jadi damsel in distress. 

Rasanya web series Taish takkan ada sequel sebab dua keluarga ni pun dah musnah but I do enjoy the experience wathing them in a great screenplay and remarkable talent. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.2 = 7/10