Klik gambar untuk baca lebih banyak artikel kesihatan di Hello Doktor

Setelah hampir 2 tahun berhadapan dengan pandemik COVID-19, penemuan varian baharu bukanlah sesuatu yang luar biasa. Pada awalnya, kita dikejutkan dengan varian alpha, beta dan delta yang mampu menjangkiti orang lain dengan pantas berbanding varian sebelumnya. Kini, muncul pula varian baharu iaitu varian lambda.

Varian lambda yang juga dikenali sebagai virus COVID-19 strain C.37 pertama kali dikesan di Peru pada bulan Ogos 2020. Namun, ia baharu sahaja diklasifikasikan sebagai variant of interest (VOI) oleh WHO pada 15 Jun lalu.

Kini, varian lambda telah dikesan di 29 buah negara yang berbeza – 7 daripada negara ini terletak di Amerika Latin. Malah, di Peru, hampir 82% kes baharu yang dicatatkan di negara tersebut berpunca daripada varian lambda.

Buat masa ini, Peru mempunyai angka kematian COVID-19 per populasi yang paling tinggi di dunia. Statistik menunjukkan Peru mempunyai kadar kematian melebihi 190,000 dengan bilangan rakyat sebanyak 33 juta.

Kenali varian lambda C.37

Kombinasi mutasi ini jugalah yang membuatkan virus tersebut mempunyai kadar transmisi yang lebih tinggi.

Varian lambda mempunyai 7 mutasi pada kawasan protein pepaku (spike protein) yang terletak di luar cangkerang virus tersebut. Protein pepaku inilah yang membuatkan varian ini lebih mudah ‘melekat’ pada sel badan manusia.

Malah, disebabkan mutasi tersebut, protein pepaku ini juga berupaya menghalang antibodi untuk bertindak ke atasnya secara lebih berkesan. Jadi, tidak mustahil varian lambda akan menjadi lebih rintang terhadap imunisasi!

Tambah lagi, sebuah kajian yang dijalankan di Chile juga mendapati varian lambda lebih mudah merebak berbanding varian alpha dan gamma. Kajian yang mengkaji kesan vaksin Sinovac terhadap varian ini juga mendapati vaksin 3 kali kurang berkesan apabila berhadapan dengan varian lambda.

Walau bagaimanapun, kedua-dua kajian di atas masih belum lagi melalui kajian semula setara (peer-reviewed). Oleh sebab itu, masih banyak lagi kajian yang perlu dilakukan sebelum sebarang kesimpulan dapat dilakukan. Malah, varian ini juga masih lagi diklasifikasikan sebagai VOI dan bukannya VOC (variant of concern).

Menurut CDC, VOC ialah sejenis varian yang lebih berbahaya dan berupaya menyebabkan penyakit yang lebih serius melibatkan hospitalisasi dan juga kematian. Varian delta merupakan salah satu contoh varian yang diklasifikasikan sebagai VOC.

Varian lambda di Malaysia

Menurut Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, buat masa ini varian lambda masih belum dikesan di Malaysia. Kebanyakan penularan COVID-19 disebabkan virus ini dikesan di Amerika Selatan. Beliau juga menggesa kerajaan agar memperketatkan lagi sempadan antarabangsa supaya varian ini tidak terlepas ke negara kita. Di United Kingdom, 8 kes COVID-19 disebabkan varian lambda dikesan mempunyai kaitan dengan perjalanan ke luar negara.

Pada waktu ini, saintis masih lagi berpendapat varian delta lebih berbahaya berbanding varian lambda. Malah, varian ini juga dianggap sebagai ancaman dunia yang terbesar dengan nama julukan ‘the fastest and the fittest’. Kini, varian delta telah menular di hampir 100 buah negara yang berbeza.

Setakat 30 Jun 2021, Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengesan hampir 40 kes jangkitan COVID-19 dengan varian delta di negara kita. Menurut Dr. F. Perry Wilson dalam laman sesawang Yale Medicine, varian delta mampu merebak sebanyak 50% lebih pantas berbanding varian alpha. Kini, varian delta telah menjadi strain yang dominan berbanding varian lain.

Adakah vaksin tidak lagi berkesan?

Buat masa ini, masih belum ada data yang mencukupi untuk mengesahkan kenyataan di atas. Malah, ada kajian yang menunjukkan vaksinasi masih lagi berkesan dalam mengelakkan penularan varian lambda.

Sebuah kajian pracetak dari New York University Grossman School menemui pengurangan keberkesanan vaksin Pfizer dan Moderna sebanyak 2 hingga 3 kali ganda terhadap varian lambda. Walaupun terdapat pengurangan dari segi keberkesanan, pakar berpendapat dua vaksin ini masih lagi mampu memberikan perlindungan terhadap varian yang ada.

Namun, hingga kini belum ada lagi vaksin yang mampu memberikan perlindungan sebanyak 100% terhadap mana-mana varian COVID-19. Langkah terbaik yang anda boleh lakukan untuk melindungi diri anda dan keluarga daripada varian alpha, lambda dan delta adalah dengan mengambil vaksinasi.

Vaksinasi juga perlu dilengkapkan sebanyak dua dos. Selepas itu, anda diminta untuk menunggu selama 2 minggu supaya vaksinasi tersebut benar-benar berkesan.

Kesimpulan

Kini, dunia berhadapan pula dengan mutasi demi mutasi varian COVID-19 yang semakin berbahaya. Malah, di negara kita sendiri, COVID-19 sudah bertukar menjadi mimpi ngeri dengan bilangan kes yang telah mencecah 5 angka.

Pada waktu ini, harapan kita hanyalah melalui vaksinasi. Oleh sebab itu, jangan sesekali bertindak memilih vaksin. Ingatlah, vaksin yang terbaik adalah vaksin yang terpantas yang boleh kita dapatkan. Selain itu, jangan lupa amalkan penjarakan sosial dan pakai pelitup muka jika perlu keluar rumah.

Walaupun kita sudah divaksin, amalan ini masih lagi perlu dilakukan supaya kita tidak bertindak menjangkiti orang lain secara tidak sengaja!

Movie Review | Visaranai (2016)

Monday 26 July 2021

 

Director : Vetrimaaran

Writer : Vetrimaaran

Cast : Dinesh, Anandhi, Samuthirakani, Murugadoss, S Rathnasamy, Kishore, Pradheesh Raj

Production Company : Wunderbar Films, Grass Root Film Company

Distributor : Lyca Productions, Netflix

Genre : Crime / Thriller

Running Time : 118 minutes

Release Date : 12 September 2015 (Venice), 5 February 2016 (India)

Trailer :


Filem yang diadaptasi dari kisah benar dan memenangi Amnesty International Italia Award di Venice Film Festival ke-72 ini mengangkat tema kekejaman pihak polis yang berlaku di India. Bermula dari novel Lock Up karya penulisan M. Chandrakumar yang diterbitkan pada tahun 2006 mendapat perhatian kemudiannya diangkat ke layar perak sebagai naskhah crime thriller oleh pengarah Vetrimaaran.

Filem bermula dengan watak Pandi (Dinesh Ravi) mulakan hari dengan rutin kerja seperti biasa di sebuah kedai runcit kecil. Tidak lama kemudian pegawai polis datang dan paksa dia pergi ke balai polis. Kawan-kawan dia, Murugan (Aadukalam Murugadoss), Afzal (Silambarasan Rathnasamy) dan Kumar (Pradheesh Raj) juga mengalami nasib yang sama. Buntu dengan apa yang berlaku, mereka berempat cuba minta bantuan tapi malangnya penduduk di situ berbahasa Telugu. Mereka berempat pula cuma pandai berbahasa Tamil. 

Mereka dibelasah kemudiannya dipaksa mengaku mereka adalah pencuri yang terlibat dalam kes pecah masuk rumah pegawai polis di kawasan tersebut. Pandi bertegas yang mereka berempat tak melakukan kesalahan tersebut. Semakin mereka bertegas tidak bersalah, semakin teruk mereka dipukul sehinggakan luka teruk tanpa sebarang rawatan. 

Bila tengok filem Visaranai (Interrogation) yang diterbitkan oleh Wunderbar Films dan Grass Root Film Company ni boleh nampak betapa takutnya mereka berempat di balai polis tu. Sudah lah merempat di negeri orang, asing dengan bahasa sekeliling, dibelasah pula tanpa kasihan. Masa tengok ni teringat beberapa kes ‘kematian misteri’ yang berlaku di beberapa balai polis. Mungkinkah mereka mengalami nasib yang sama? 

Selain dipaparkan secara realistik, kenyataan yang filem Visaranai ni adalah cerita sebenar apa yang watak Kumar alami sendiri selama 13 hari di lokap pada masa tersebut dah cukup hadirkan pelbagai emosi yang berat dan sarat. Bertambah sedih dan kecewa bila kekejaman polis ni masih lagi berlaku sehingga lah sekarang sedangkan cerita yang dipaparkan ni berlatarkan tahun 2000. 

Dari awal movie sampailah ke hujung, tak ada pun scene yang boleh kita predict apa akan jadi pada keempat watak tersebut. Kita sentiasa dengan pertanyaan boleh ke tak mereka ni selamat? Apa akan jadi kalau mereka mengaku dan follow je apa yang polis nak sebab masing-masing dijanjikan hukuman yang ringan dan verbal deal yang lain untuk pujuk mereka mengaku. 

Mungkin jalan senang adalah dengan mengaku tapi betul ke hidup dalam penjara akan selamat? Maruah mereka berempat macam mana? Masa depan macam mana? Memang terlampau banyak persoalan yang mengganggu tapi dalam masa yang sama sakit tengok penderaan tanpa henti oleh pihak polis. Lakonan Dinesh dan Murugadoss menambahkan lagi rasa rimas pada kemelut konflik dalam filem ni. 

Filem ni tak sesuai ditonton oleh underage sebab penderaan tu terlampau kejam sama ada dibelasah dengan baton, kasut but, pelepah kelapa dan apa sahaja barang yang ada di sekeliling. Nak menangis masa tengok sebab tak ada langsung sifat kemanusiaan. Ada scene bila watak lain meninggal kemudiannya dilangkah, dipijak tanpa empati seolah macam mayat tu tak ada nilai langsung. Walhal scene sebelum tu ada dialog bila pihak polis bagitahu watak tersebut pernah bantu dia dan keluarga. Keji! 

Tak mampu nak bayangkan macam mana kalau penindasan dan ketidakadilan ni jadi depan mata kita. Sama ada nak bertindak seperti watak majikan Pandi ataupun bertindak seperti watak pegawai polis wanita. Dari segi penceritaan, dialog, music score, visual dan beberapa faktor lain menjadi kekuatan filem Visaranai sehingga dinobatkan sebagai Best Feature Film in Tamil di National Film Award ke-63. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Movie Review | Toofaan

Sunday 25 July 2021

 

Director : Rakeysh Omprakash Mehra

Writer : Anjum Rajabali, Vijay Maurya, Farhan Akhtar

Cast : Farhan Akhtar, Paresh Rawal, Mrunal Thakur, Hussain Dalal, Darshan Kumar, Vijay Raaz

Production Company : ROMP Pictures, Excel Entertainment

Distributor : Amazon Prime Video

Genre : Sports / Drama

Running Time : 161 minutes

Release Date : 16 July 2021

Trailer :


Lepas kejayaan movie Bhaag Milka Bhaag (2013), pengarah Rakeysh Omprakash Mehra dan Farhan Akhtar reunite untuk movie genre sports drama, Toofan. Mengisahkan Aziz Ali (Farhan Akhtar) yang bekerja sebagai debt collector di bawah Jaffar Bhai (Vijay Raaz) bertemu minat dengan boxing. Dia cuba berlatih untuk masuk pertandingan kemudiannya dapat berlatih dengan Nana Bhai (Paresh Rawal). 

Dalam masa yang sama Aziz bercinta dengan doktor muda, Ananya Prabhu (Mrunal Thakur) yang selalu bagi semangat dan nasihat supaya tinggalkan kehidupan gangster dan gunakan energy dia dalam sukan. Setiap kali sebelum pertandingan, Aziz akan minta semangat dari Ananya sampaikan Nana risau dia akan hilang fokus. 

Pertandingan demi pertandingan, nama Aziz Ali mula mencuri tumpuan peminat sukan tinju dan juga pihak media. Aziz diberi nama jolokan Toofan kerana skills dan teknik dia di dalam gelanggang menumpaskan pihak lawan dengan mudah. Sekejap sahaja pihak lawan dah tumbang. Kemenangan di peringkat negeri membolehkan dia menjadi wakil peringkat kebangsaan. 

Malangnya Nana Bhai dapat tahu Aziz bercinta dengan anak dia, Ananya kemudian halau mereka berdua keluar dari hidup dia. Kematian isteri dia dalam letupan angkara pengganas ekstremis membuatkan Nana Bhai prejudis dan benci terhadap Muslim. Kerana kesempitan wang, Aziz terima sogokan bookie supaya dia kalah dalam pertandingan. Boxing Foundation ban Aziz dari bertinju selama 5 tahun kerana memalukan sukan dan juga peminat. 

Kalau tengok dalam trailer pun pengarah dah letak the whole story dalam tu so bila tengok full movie rasa macam mehhh lah sebab tak ada apa yang menarik pun. Jalan cerita Toofan pun predictable sangat bila Aziz jumpa minat dia lepastu menang dalam semua pertandingan then jatuh kemudian bangkit balik. 

Konflik tu ada tapi tak dikembangkan sangat sedangkan elemen drama kuat dekat situ. Bertambah cliché bila penulis guna template tipikal untuk naikkan elemen drama sama macam dalam kebanyakan music video single track Bollywood. Kalau music video pun orang dah menyampah tengok storyline yang sama, apa yang buat penulis fikir audience akan terima template yang sama dalam movie? 

Nak kata pengarah olah dan tambahkan elemen saspen masa pertandingan pun tak jugak sebab tak banyak pun scene gelanggang dalam movie Toofan ni. Watak Dharmesh Patil (Darshan Kumar) tak dikembangkan dengan lebih mendalam padahal dia boleh menjadi watak antagonis yang sama kuatnya dengan Aziz. 

Visual Toofan pun tak lah menarik mana pun sebab tak ada sinematografi yang menarik ataupun panorama shot yang menaikkan semangat kesukanan ataupun impak pada penceritaan. Ada scene guna teknik gegar di belakang Aziz which for me is pointless. Music album dari komposer Shankar-Ehsaan-Loy sesuai dengan mood dan situasi dalam scene tersebut. Lagu Toofan dinyanyikan oleh Siddharth Mahadevan yang pernah bekerja dalam movie Bhaag Milka Bhaag. 


Walaupun team production Bhaag Milka Bhaag kebanyakannya adalah orang yang sama tapi hasilnya jauh berbeza. Mungkin sebab skrip dengan template lama tapi dipersembahkan di waktu audience dah jelak bila terlampau banyak longgokan movie genre sports atau biopic dalam industry. 

One good thing from the movie might be Mrunal Thakur’s acting. Lakonan dia makin bagus, serasi bersama Farhan dan selesa dengan karakter Ananya. Screentime dia pun lebih panjang dalam movie Toofan kalau nak dibandingkan dengan movie Super 30 (2019) ataupun Batla House (2019).

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 6.4/10

Movie Review | Duyung

Pengarah : A. Razak Mohaideen 

Penulis Skrip :  Azhari Zain

Pelakon : Maya Karin, Saiful Apek, Yasmin Hani, Yassin, Awie, Rosnah Mat Aris, Hafidzuddin Fazil, Abu Bakar Omar, Raja Noor Baizura, Iqbal Mydin 

Syarikat Produksi : KRU Studios

Pengedar : Digi, Astro

Genre : Sains fiksyen / Romantik / Komedi

Durasi Tayangan : 91 minit

Tarikh Tayangan : 6 Mac 2008

Trailer :


Sejak dari kecil Jimmy (Saiful Apek) dan beruk kesayangan dia, Orix (Yassin) kutip sampah di pulau tu supaya sentiasa kelihatan bersih. Bila pulau bersih, duyung akan munculkan diri sebab duyung suka kawasan laut yang bersih. Penduduk di situ anggap Jimmy sebagai orang yang pelik dan gila. Tapi mak Jimmy, Onah (Raja Noor Baizura) dan Aspalela (Yasmin Hani) serta Mak Tungkik (Rosnah Mat Aris) senang dengan sikap rajin Jimmy. 

Wak Pagek (Hafidzuddin Fazil) yang menyampah dengan Jimmy, cabar supaya sediakan tanah dengan rumah supaya anak dia tak hidup atas laut. Tak sangka Jimmy dengan Orix berjaya siapkan dalam masa dua hari saja. Wak Pagek terkejut tapi dia tetap nak tunangkan anak dia dengan si Kordi (Awie) sebab kaya dan berbadan sasa. 

Dek menyampah dengan perangai Jimmy, Kordi musnahkan sebahagian pulau tersebut sehinggakan ikan duyung yang bernama Puteri (Maya Karin) tersangkut dalam jala. Patutlah Orix selalu menjerit bagitau dia ada sesuatu dekat pulau tu. Dah lama Puteri perhatikan Jimmy tapi takut untuk berjumpa sebab hati manusia senang tergoda dengan kemewahan. Jimmy senang dengan kehadiran Puteri sampai Aspalela cemburu dengan kemesraan mereka berdua. 

‘Biarlah rahsia pertemuan kita. Kalau semua orang tahu kewujudan Puteri, hidup Puteri dalam bahaya. Ingat janji kita.’ - Puteri

Movie arahan A. Razak Mohaideen bertemakan haiwan dan alam sekitar yang diterbitkan oleh KRU Studios ni berlatarkan kehidupan Orang Laut Bajau di Pulau Sipadan, Sabah. Suasana dan budaya masyarakat di sana dipaparkan dengan baik. Tak pasti lah kalau pelakon utama ada pakai makeup tapi rasanya semua nampak natural lagipun shooting bawah matahari terik macam tu, kalau pakai makeup mesti tak selesa bila cair. 

Sinematografi yang cantik dari Erman Maharam menggunakan kelebihan panorama semulajadi di kawasan tersebut tapi CGI tak lah begitu bagus. Set rumah Puteri pun nampak tak begitu meyakinkan dengan longgokan buah-buahan dan harta karun dari lanun. Tak dijelaskan kenapa ikan duyung cuma ada Puteri seorang sahaja sampaikan dia kesunyian. Kalau Puteri pupus maka pupuslah ikan duyung di Malaysia. 

Music album movie Duyung banyak mengumpulkan lagu-lagu yang hit pada zaman tu macam lagu dengan melodi dan lirik yang fun dan santai, Aspalela nyanyian Saiful Apek sendiri. Masa lagu ni keluar memang famous la orang yang nama Lela. Pergi mana pun orang akan nyanyi lagu tu. Lagu balada Hampir Ke Situ oleh Mendua pun popular dan hit dalam carta. Lagu yang sarat dengan suara merdu dan harmoni digunakan dalam scene Jimmy dengan Puteri. 


Pace movie Duyung ni laju sesuai lah dengan genre dia romantik komedi supaya penonton tak bosan dengan mesej yang diketengahkan mengenai alam sekitar. Tapi ada part yang agak bercanggah dengan kehidupan normal baik di laut ataupun darat. Macam scene Jimmy marah Apai (Iqbal Mydin) pergi tangkap ikan di laut sedangkan dia bekerja sebagai nelayan. Sama juga dengan scene Jimmy tegur sekumpulan anak dara kampung yang mencuci baju dengan sabun. 

Lakonan Saiful Apek menghiburkan sebagai Jimmy dengan dialog yang kelakar dan natural. Chemistry Apek dengan Maya Karin pun antara kekuatan dalam movie Duyung bila mereka berdua berkongsi skrin yang sama. Watak Orix cuma mampu cakap Fuyoh sebab nak guna tagline Digi pada masa tu. Tak tahu lah macam mana Yassin boleh bertahan dalam kostum beruk tu walaupun cuma bulu bertampal di kulit. Sama juga dengan Maya Karin yang menggunakan kostum duyung dan sentiasa kelihatan natural dan cantik. 

Walaupun dah 13 tahun movie ni diterbitkan tapi tetap menarik untuk ditonton secara santai. Sekarang dah ada dekat Netflix, hopefully karya tempatan ni mendapat perhatian. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +0.7, 10. Personal Thought +0.5 = 8.2/10

Movie Review | Dil Se..

 

Director : Mani Ratnam

Writer : Mani Ratnam, Tigmanshu Dhulia

Cast : Shah Rukh Khan, Manisha Koirala, Preity Zinta

Production Company : Madras Talkies, Varma Corporation

Distributor : Eros International, Netflix

Genre : Crime / Drama / Romance

Running Time : 158 minutes

Release Date : 21 August 1998

Trailer :


Movie yang ditayangkan secara perdana di Era New Horizons Film Festival dan Helsinki International Film Festival mengisahkan tentang Amarkant Varma (Shah Rukh Khan) yang bekerja di All India Radio. Sebagai program executive, dia perlu pergi ke Assam, India. Dalam perjalanan dia terjumpa dengan Meghna (Manisha Koirala) kemudiannya jatuh cinta dengan kecantikan wanita tersebut. 

Selepas beberapa kali pertemuan, Amar mula berani confess cinta dia tapi ditolak sebab Meghna dah pun berkahwin. Belum hilang rasa kecewa, Amar dibelasah oleh abang dan sepupu Meghna kemudian dibiarkan di dalam hutan. Lepas kejadian tersebut, Amar balik ke Delhi dan setuju untuk berkahwin dengan  Preeti Nair (Preity Zinta). 

Pada hari pertunangan Amar dan Preeti, secara tiba-tiba Meghna muncul dan minta bantuan Amar untuk dapatkan kerja juga tempat tinggal. Sikit pun Amar tak syak yang Meghna adalah ahli kumpulan pengganas yang akan letupkan Delhi pada Hari Kebangsaan nanti. Lepas CBI datang siasat baru dia faham apa tujuan Meghna datang balik. 

Walaupun rasa dipergunakan, dia tetap pujuk Meghna untuk batalkan rancangan dan lari hidup di tempat baru dengan dia. 

Movie arahan Mani Ratnam yang mengetengahkan unsur terrorism dan berlatarkan kehidupan di Assam dan beberapa kawasan yang dipenuhi kem militan ni dah pun mencecah 23 tahun. Walaupun movie ni lakonan Shah Rukh Khan tapi kurang mendapat sambutan kecuali lagu Chaiyya Chaiyya dengan cameo Malaika Arora Khan. SRK shoot lagu tu tanpa body double ataupun safety harness supaya nampak real. Koreografi hasil karya Farah Khan mengambil masa selama 4 hari untuk disiapkan. Sampai sekarang lagu ni antara lagu ikonik di Bollywood.


Penceritaan Dil Se.. juga agak draggy terutamanya pada second half bila watak Amar ketepikan pendirian dia untuk bantu Meghna. Kiranya dia rasa cinta sejati dia boleh mengubah dan padam trauma Meghna padahal perempuan tu dah hidup dalam ketakutan sejak kecil, dah beberapa kali berdepan dengan penipuan dan kematian. Pace yang perlahan juga melemahkan momentum movie Dil Se.. tambah pula tak dikembangkan dengan baik bila Amar sedar yang dia hidup selesa tanpa kenal sisi buruk Kerajaan India. Mungkin persepsi I pada movie ni macam tu sebab tengok pada zaman sekarang, zaman di mana sakit mental tak mampu dirawat dengan cinta dalam sekelip mata. 

Scene Meghna dengan Amar dekat padang pasir tinggalkan kesan yang mendalam dan Manisha did justice to that. Bila Amar tanya kenapa dia tak boleh bercakap sebab pengalaman ngeri tu sendiri tak mampu diungkapkan dengan kata-kata pun. Untuk lelaki yang hidup selesa seperti Amar, dia takkan faham pun penderitaan Meghna. 

Percintaan Amar dan Meghna dikatakan melalui 7 peringkat cinta – attraction, infactuation, love, reverence, worship, obsession and death. 7 peringkat ni diceritakan di dalam puisi purba Arab. Chemistry SRK dengan Manisha nampak canggung berbanding SRK dengan Preity Zinta. Sepatutnya Kajol yang berlakon watak Meghna tapi jadual shooting Dil Se.. clash dengan movie dia yang lain. 

Kekuatan Dil Se.. bukan pada penceritaan ataupun screenplay sebaliknya pada sinematografi yang memaparkan keindahan di beberapa lokasi. Music album dari music maestro A.R Rahman menambahkan lagi elemen drama dan romantik. Semua wardrobe dalam Dil Se.. adalah hasil karya Manish Malhotra di mana setiap watak diberikan sentuhan fesyen yang menjelaskan lagi karakter masing-masing. 

Dil Se.. adalah final installment dalam trologi yang bertemakan pengganas arahan Mani Ratnam selepas movie Roja dan Bombay. Cuma Dil Se.. sahaja yang menerima nasib buruk di box office, mungkin sebab popularity SRK dan plot twist. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.5 = 8.7/10