Movie Review : Ittefaq

Tuesday 19 December 2017

Image result for ittefaq review

Director : Abhay Chopra
Cast : Sidharth Malhotra, Akshaye Khanna, Sonakshi Sinha
Genre : Mystery/Thriller
Running Time : 1 hour 40 minutes
Trailer : 


Ittefaq, movie remake dari movie tahun 1969 dengan tajuk yang sama, mengisahkan tentang Vikram Sethi (Sid Malhotra), seorang penulis novel yang melarikan diri setelah disyaki membunuh isterinya Katherine Sethi di apartmen mereka. Secara kebetulan terjumpa Maya (Sonakshi Sinha) & mayat suaminya, Shekhar semasa minta pertolongan & perlindungan dari pihak polis. Vikram berdepan dengan dua pembunuhan & kes diketuai oleh Inspektor Dev (Akshaye Khanna) dan harus diselesaikan dalam tempoh masa 3 hari. With limited evidence, witnesses, different stories by two suspects and short period of time, will Dev find the real truth behind this murder case?

I didn't know which movie is better, the original one or the remake but judging from the storyline of the movie, it is entertaining and deserves the attention. Nak pulak bila ada pelakon lama yang memang terkenal dengan bakat lakonannya, Akshaye Khanna. He carry this movie on his shoulder with a great performance! Walaupun dalam movie Mom dia lakonkan watak sama dengan misteri yang sama but still he proved his worth. 

Image result for ittefaq review

Since movie ni tak banyak sangat location cuma bergerak di antara penjara & rumah plus with a simple murder case, so tak pening sangat with editing cuma sakit hati jugak dengan Sonakshi Sinha sebab kayu dalam movie ni. I mean, what happened girl? As if this is your debut movie back in 2010. Lucky for her, screentime dia tak banyak berlakon seorang. Mostly with Akshaye and Sid so dia terselamat sikit tapi disebakan lakonan dia, intensity tu tak berapa nak ada. Its just there whether from devastated Sid or Akshaye in solving the case. 

Kind of weird jugak bila both of them, Maya & Vikram tak panggil lawyer untuk defend themselves since tuduhan polis agak berat, kes bunuh padahal Maya ramai kawan lawyer sebab suami dia seorang lawyer and Vikram pula penulis terkenal so nak dapatkan lawyer bagus tu bukannya susah sangat pun sebab dia berduit. In addition to that, kenapa scriptwriter tak bagi dialog more provocative untuk watak Dev sedangkan Vikram dah bagi motif jelas bila dia kata dia terhutang banyak dengan Katherine instead of tunjuk rasa kesian dengan Vikram? 

Image result for ittefaq review

Ittefaq tak ada lagu so you guys yang nak layan movie Hindustan tapi tak suka lagu then this is the one for you. Since tak banyak sangat bukti & saksi, dengan 2 cerita berbeza tapi dengan situasi yang sama I bet you guys pun akan wondering siapa pembunuh sebenar. Walaupun dah dapat jawapan tapi tak yakin nak berpegang dengan jawapan tu sampai lah dia reveal sendiri at the end of the story sebab masing-masing ada motif kuat untuk membunuh. Promo events movie ni pun tak reveal banyak sangat hint sebab taknak misteri tu terbongkar. Well I guess their strategy worth it. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.7, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +1 = 8/10

4 comments

  1. Akshaye Khanna is my fav but I'm not a fan of mystery movie, so I guess I shall pass.. hehe

    ReplyDelete
  2. Waw interesting. Lama tak layan cerita genre macam ni

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.