Movie Review | Saawariya (2007)
Tuesday 16 November 2021
Director : Sanjay Leela Bhansali
Writer : Prakash Kapadia, Vibhu Puri
Cast : Ranbir Kapoor, Sonam Kapoor, Rani Mukherjee, Salman Khan, Zohra Sehgal
Production Company : Columbia Pictures, SPE Films India, SLB Films
Distributor : Sony Pictures Releasing
Genre : Romantic / Drama
Running Time : 138 minutes
Release Date : 9 November 2007
Trailer:
Diadaptasikan dari novel White Nights karya penulisan Fyodor Dostoyevski, Saawariya mengisahkan tentang kisah cinta antara Raj (Ranbir Kapoor) dan Sakina (Sonam Kapoor) yang diceritakan melalui seorang pelacur bernama Gulab (Rani Mukherjee).
Pertama kali Raj datang ke kawasan tersebut, dia sapa mesra Gulab tanpa prejudis tentang status sebagai seorang pelacur ataupun kawan-kawan Gulab yang lain. Sebab tu Gulab bagitahu Raj yang Lillian (Zohra Sehgal) ada bilik kosong di rumahnya. Tapi dengan syarat, Lillian cuma benarkan bilik tersebut kepada orang yang dia suka.
Tak susah pun untuk Lillian buka hati dia untuk Raj sebab karakter yang ceria dan persona Raj mengingatkan dia pada anak tunggal lelaki yang menghilang selepas masuk tentera. Malam tersebut Raj terjumpa Sakina di jambatan kecil kemudian jatuh cinta pandang pertama.
Lepas beberapa kali berjumpa dan berkawan, Sakina bagitahu dia menunggu Imaan (Salman Khan) datang untuk bawa dia keluar dari tempat tu. Raj tahu Sakina cuma reka cerita sebab mustahil sangat untuk orang jatuh cinta tanpa kenal peribadi seseorang. Ironinya, Raj juga begitu.
Pace movie Sawaariya ni slow sangat tanpa cerita yang menarik ataupun dialog yang kuat dari mana-mana watak. Tak pasti lah sebab pelakon utama baru debut jadi tak boleh letak banyak dialog sebab susah nak hafal. Shooting Sawaariya ni pun banyak kali tertangguh sampai Sanjay Leela Bhansali bengang tapi disebabkan dua-duanya anak pelakon terkenal, terpaksa lah proceed juga sebab parents sendiri yang inject capital.
Kalau movie dari SLB Films memang terkenal dengan visual yang memukau. Kalau movie Devdas dengan warna merah sebagai warna tema utama, movie Black (2005) dengan visual yang malap, Saawariya pula lebih kepada warna biru. Sinematografi dari Ravi K. Chandran berjaya serlahkan kehendak SLB dengan paparkan kecantikan Sonam Kapoor. Bukan setakat watak Raj je terpesona malah audience juga sebut Masya-Allah. Sonam bagitahu SLB suka shooting dengan Sonam sebab semua sisi nampak cantik.
‘If that girl is meant for you, then nothing on Earth can keep her from you. And if she isn't meant for you, then nothing on Earth can bring her to you. The decision isn't in your hands; it's in God's. Now we have to see how God decides to place His cross. This way or that way.’ - Lillian
Kekuatan naskhah romantik Sanjay Leela Bhansali ni adalah pada music album dari komposer Monty Sharma dengan 10 buah lagu yang dimuatkan dalam filem sebagai main soundtrack ataupun side-track. Dari dulu suka dengan lagu Jab Se Tere Naina sebab watak Raj angau dengan Sakina. Sesuai lah dengan tagline movie ni – When he first fell in love…. Lagu Chhabeela pula fun dengan suasana yang meriah sementara Saawariya pula serlahkan kecomelan Ranbir Kapoor.
Movie ni mungkin tak kena selera dengan semua orang sebab penceritaan yang dibikin ala teater atau stage play. Mungkin lebih menarik kalau pengarah kembangkan lagi watak Imaan supaya audience rasa berbelah bahagi untuk pilih sama ada Raj ataupun Imaan. Tapi boleh jadi jugak pengarah sengaja nak usik penonton supaya kecewa macam Raj jugak bila dia dapat tahu Sakina setia dengan Imaan. Watak Gula pun boleh dikembangkan lagi ataupun banyakkan lagi scene dia dengan Raj sebab friendship diorang comel. Watak Gulab tu sendiri comel, sesuai dengan Rani.
Walaupun I tak berapa suka dengan beberapa aspek dalam movie ni tapi Saawariya ada special place dalam hati sebagai peminat Sonam dan Ranbir since chemistry diorang not bad jugak. Movie ni tak kutip pulangan yang tinggi sebab Tarikh tayangan clash dengan movie Om Shanti Om (2007) yang lebih menarik dan santai untuk ditonton di panggung wayang.
1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.5, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.4 = 6/10
Movie Review | Tanhaji: The Unsung Warrior
Monday 15 November 2021
Director : Om Raut
Writer : Prakash Kapadia, Om Raut
Cast : Ajay Devgn, Saif Ali Khan, Kajol, Neha Sharma
Production Company : T-Series Films, Ajay Devgn FFilms
Distributor : AA Films
Genre : History / Drama
Running Time : 135 minutes
Release Date : 10 January 2020 (India)
Trailer :
Pada tahun 1665, Mughal Emperor Aurangzeb (Luke Kenny) berjaya tawan 26 buah kubu di empayar Maharashtra termasuklah Kondana. Kubu ni terpaling penting lah buat kerajaan Maharashtra sebab lokasi dia yang strategic. 5 tahun kemudian Aurangzeb tugaskan Jeneral Udaybhan Rathod (Saif Ali Khan) untuk ambil alih kubu tersebut dan luaskan empayar ke India Selatan.
Tanhaji (Ajay Devgn) yang sibuk dengan perkahwinan anak lelaki tunggal dia terus minta kepada si Raja untuk ketuai misi mengambil semula kubu tersebut sebelum Rajgad pula yang ditawan. Tanhaji memang terkenal dengan sifat juang yang tinggi setelah diamanahkan oleh mendiang ayah dia supaya bebaskan tanah India dari penjajah.
Banyak benda I tak suka dengan movie berdurasi 135 minit ni sebab bersifat Islamophobia. Bab percanggahan fakta yang paling ketara sekali sebab dalam movie ni watak Udaybhan Rathod digambarkan sebagai Muslim sebab dia pakai celak tebal dan berpakaian seperti pembesar Islam pada zaman tu. Lagipun dia bekerja dengan Raja Aurangzeb, anak kepada Shah Jahan dan Mumtaz Mahal. For those yang tak tahu, Taj Mahal adalah kisah parents Raja Aurangzeb.
Persona Raja Aurangzeb juga agak pelik sebab dilakonkan oleh orang putih sedangkan Raja Aurangzeb adalah orang Parsi yang fasih berbahasa Urdu dan boleh hafal Al-Quran. Tapi diction dia lebih kepada orang Barat. Kenapa?
Sama juga dengan persona Udaybhan Rathod yang dipaparkan sebagai kejam, menyeringai seperti orang gilakan darah. Dalam lagu meraikan hari perkahwinan dia bersama Kamla Devi (Neha Sharma) pun Udaybhan menari macam orang mabuk. Bila tengok watak dia persis seprti watak Alauddin Khilji yang dipaparkan dalam movie Padmavaat (2018) sedangkan realitinya karakter pembesar tersebut jauh berbeza.
Kenapa penulis dan pengarah Om Raut paparkan Udaybhan sebagai orang Islam sedangkan dia orang Rajashtan? Kalaupun dia Islam pada agamanya, kenapa movie ni dipaparkan sebagai peperangan agama sedangkan berebut kubu yang strategik? Kubu Kondhana terkenal dengan kedudukan dan ketinggian bukit yang boleh pantau India Utara. Kalau berjaya tawan kubu Kondhana, kira berjaya tawan satu India lah.
Dalam movie ni bila narrator kata nama kubu Kondhana diubah kepada kubu Sinhagad sepertimana permintaan Tanhaji pun dah salah sebab nama tersebut dah wujud pada tahun 1648 lagi. Dalam movie ada scene Jijabai (Padmavati Rao) bersumpah tak akan pakai sepatu selagi askar Maratha tak berjaya ambil balik kubu tu tapi tu cuma elemen dramatik yang direka.
Ikutkan kajian sejarah kubu Kondhana tu dah 8 kali bertukar milik antara Maratha dengan Mughal. Masa Tanhaji ditugaskan untuk ambil semula tu je jadi kecoh sebab dia sampai sanggup gadaikan nyawa dalam peperangan tersebut. Apa yang diceritakan dalam movie nib oleh kata banyak rekaan sebab tak banyak catatan sejarah yang dijumpai.
Sinematografi Keiko Nakahara kebanyakannya bergantung dengan green screen dan vfx tapi tak pasti lah pengarah memang sengaja nak buat seolah-olah animasi ataupun tak ada bajet. Scene Udaybhan potong belalai gajah tu pun nampak sangat vfx. Sama juga dengan scene Raje tunggang kuda. Pendek kata, sedih.
Boleh nampak lah movie Tanhaji ni mainan propaganda politik kerajaan India sebab music album dari komposer Ajay-Atul dan Sachet–Parampara sarat dengan lagu berunsurkan ketuhanan yang mengagungkan dewa-dewa mereka. Of course tak ada masalah sebab I tengok pun movie dari negara India kan tapi kenapa lagu Udaybhan dipaparkan sebagai pemimpin kejam?
Kalau tengok pada senarai censor yang dikeluarkan oleh Lembaga Penapisan Filem ni, boleh nampak dialog Udaybhan berkenaan Rajput kena mute. Sebagai produser Ajay Devgn tak sentuh pun pasal ni dalam promo events tapi dia bagitahu dia buang logo Om pada bendera oren kerajaan Maharashtra sebab bercanggah dengan fakta.
Habis scene yang lain kenapa tak diperbetulkan sekali? Persoalan utamanya kenapa buat movie sejarah yang tak ikut fakta sejarah yang betul pun? Sama macam movie Padmavaat, movie Tanhaji ni pun naskhah yang buang masa. Lakonan pun tak bagus mana padahal Kajol menyerlah dengan watak dia sebagai Savitri Bai. Tsskkkk sedih.
1. Team Production +0.2, 2. Visual +0.2, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 2.2/10
Drama Review | Start-Up (2020)
Saturday 13 November 2021
Director : Oh Choong-hwan
Writer : Park Hye-ryun
Cast : Bae Suzy, Nam Joo-hyuk, Kim Seon-ho, Kang Han-na, Kim Do-wan, Seo Yi-sook, Yoo Su-bin
Production Company : HiSTORY D&C, Studio Dragon
Distributor : tvN, Netflix
Genre : Romantic / Comedy
Running Episodes : 16 episodes (72 - 85 minutes per episode)
Release Date : 17 October 2020 – 6 December 2020
Trailer :
‘Running a business is hard, right? If you succeed, you’re called a CEO. If you fail, you’re called a fraud. It’s a scary world.’ – Yoon Seon-hak
Setakat ni drama dari Studio Dragon tak pernah mengecewakan lagi sebab selalu come up dengan cerita yang segar dan kreatif. Kalaupun tema atau idea tu sama, olahan dan penceritaan tetap ada keunikannya. Kali ni Studio Dragon terbitkan drama 16 episod yang bertemakan usahawan. Tak semua orang tahu peritnya jadi usahawan tambah pula yang baru di peringkat start-up.
Yoon Seon-hak (Seo Yi-sook) come up dengan idea Sand Box di mana tempat tersebut menjadi training centre kepada usahawan muda untuk kembangkan idea dengan recources yang disediakan. Dia tahu susah untuk usahawan muda berjaya disebabkan beberapa kekangan dan halangan dalam mencipta produk.
Sand Box akan buka kemasukan kepada 400 orang peserta dan hanya 6 kumpulan dengan 5 orang ahli sahaja yang akan terpilih untuk kekal di bawah Sand Box. Training program ke-12 di Sand Box jadi menarik sebab ahli Samsan Tech – Nam Do-san (Nam Joo-hyuk), Lee Chul-san (Yoo Su-bin) dan Kim Yong-san (Kim Do-wan) yang menang DOCA anjuran Silicon Valley join untuk cari investor kepada syarikat AI mereka.
Seo Dal-Mi (Bae Suzy) pula join Sand Box sebab nak ikut jejak langkah Nam Do-san dan ayah dia supaya dapat jadi usahawan dan tak lagi dipergunakan oleh majikan. Won In-jae (Kang Han-na) join Sand Box untuk buktikan yang dia mampu jadi CEO dan kendalikan syarikat tanpa perlu bergantung dengan ayah dia.
Semua ada tujuan masing-masing bila pergi ke Sand Box dan semua tujuan tu yang menjadikan drama ni menarik. Kisah cinta segi antara Seo Dal-mi, Nam Do-san dengan Han Ji-pyeong (Kim Seon-ho) pun best sebab ada konflik tersendiri. Walaupun genre romantik komedi tapi banyak kali jugak lah menangis dengan konflik keluarga, relationship, friendship ataupun kehidupan.
Chemistry Bae Suzy dengan Joo-hyuk buatkan setiap babak romantik tampak bermakna. Romantic scene diorang comel sebab masing-masing jadi pendukung semangat untuk kejar impian dalam hidup. Dekat hujung of course lah confuse macam Dal-mi sebab tak tahu nak pilih siapa tapi bak kata Jeong Sa-ha (Stephanie Lee), akan muncul aha moments yang buatkan hati jadi yakin dialah orangnya.
Watak Han Ji-pyeong nampak berhati batu tapi watak dia yang paling banyak bagi pengajaran berguna kepada Samsan Tech untuk berkembang dan berubah menjadi lebih baik. Sebelum Seon-ho berlakon dalam drama Start-Ups ni dia baca banyak buku dan jurnal yang berkaitan dengan usahawan supaya dia lebih faham dengan watak sebagai mentor di Sand Box.
Setiap episod ada tema dan ilmu usahawan yang diberikan dari penulis dan dikembangkan dalam bentuk cerita supaya penonton lebih mudah faham setiap jargon dan peringkat yang wujud dalam dunia perniagaan. Sama juga dengan artificial intelligence (AI) bila penulis terangkan dalam Bahasa yang mudah difahami melalui watak Nam Do-san.
"What makes a great CEO?' There's no such thing. That's as absurd as asking what makes a great politician. There are no right answers to politics or management. Why look for answers that don't exist? So, instead of looking for answers, make choices. Whatever you choose, you'll be criticized. You can't make any decisions if you're afraid of criticism. And if you can't make decisions, you can't be a CEO. What do you want to be? A good person or a CEO? Don't be greedy. You can't be both. Choose one. Just one." — Han Ji Pyeong
Selain dari ilmu yang dicurahkan oleh team production, pengajaran tentang kehidupan pun dipadatkan supaya objektif pengarah untuk tiup semangat pada usahawan muda tu tercapai. Banyak kali watak-watak drama Start-Up mention pasal jangan mengalah dan tak salah untuk mencuba. Gagal hari ni bukan bermakna gagal selamanya macam trio Samsan Tech yang menyorok dalam pejabat berkulat tapi berjaya sebagai developer AI. Silapnya cuma mereka tak tahu nak handle syarikat bila kepakaran tu ada pada Dal-Mi. Bab legal pula pada Sa-Ha. Bila bekerjasama baru syarikat mereka boleh pergi jauh dan jadi inspirasi kepada orang lain.
Sinematografi Start-Ups tak perlu dipertikaikan lah sebab Studio Dragon bergabung dengan Netflix. Scene dekat padang cosmos tu cantik sangat. Ada jugak pergi beli benih bunga cosmos tanam dekat rumah nanti haha. Visual effects yang digunakan mantap dan setaraf dengan imej dan latar Sand Box yang menyokong usahawan dalam teknologi pembuatan AI.
Best tengok Sand Box tu sebab ada meja yang boleh dilaras. Penat duduk, boleh naikkan untuk buat coding sambil berdiri. Product placement dalam drama ni smooth betul dari awal episod sampai ke hujung kecuali untuk beauty product sebab beria benar tunjuk brand apa. Dalam drama ni dua kali Malaysia disebut bila Chul-san bagitahu view dekat resort dia lagi cantik dari Kota Kinabalu. Second part bila bendera Malaysia keluar sebagai pelabur antarabangsa yang join pada Demo Day.
Music album antara kekuatan Start-Up juga sebab sarat dengan kompilasi lagu yang menaikkan semangat atau meruntun jiwa, sesuai dengan situasi dalam penceritaan tersebut. Lagu Running - Gaho paling best sebab lirik dia sesuai dengan semangat yang ditonjolkan oleh watak peserta Sand Box.
Kalau ikutkan banyak benda nak sembang pasal drama ni tapi nanti jadi Panjang berjela pulak. Pendek kata, drama ni memang inspiring dan antara drama terbaik dari industri Korea Selatan untuk tahun 2020. Hopefully idea Sand Box, Yeungsil, NoonGil dan Tarzan boleh wujud di dunia realiti dan beri perubahan kepada generasi akan datang.
1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10