Movie Review : Suraj Pe Mangal Bhari

Sunday 13 December 2020


Director : Abhishek Sharma
Writer : Rohan Shankar, Shokhi Banerjee
Cast : Manoj Bajpayee, Diljit Dosanjh, Fatima Sana Shaikh, Manoj Pahwa, Annu Kapoor, Seema Pahwa, Supriya Pilgaonkar, Manuj Sharma, Vijay Raaz, Neha Pendse
Production Company : Zee Studios
Distributor : Zee Studios
Genre : Romantic / Comedy
Running Time : 141 minutes
Release Date : 15 November 2020
Trailer :


Berlatarbelakangkan tahun 1995 di mana parents yang nak kahwinkan anak perempuan mereka akan pergi kepada Detektif Madhu Mangal Rane (Manoj Bajpayee) untuk check latar belakang lelaki yang hantar lamaran. Dah 48 orang lelaki yang berjaya dibongkar perangai buruk diorang melalui penyamaran Madhu dan kamera tersembunyi dia. 


Mangsa ke-49 ialah Suraj Singh Dhillon (Diljit Dosanjh), anak lelaki kepada peniaga susu (Manoj Pahwa) terkenal di Bombay. Malangnya Suraj anak yang baik tapi sebab frust asyik kena reject, dia cuba bertukar avatar bad boy tapi Madhu pula tengah buat kerja untuk client. Geram tak dapat berkahwin, Surah dan Sukhi (Manuj Sharma) pecah masuk office Madhu. 

Perbuatan dia dihidu oleh Tulsi Rane (Fatima Sana Shaikh), adik kepada Madhu. Jatuh cinta pandang pertama, Suraj cuba mengorat Tulsi dan dengan cara itu, Madhu akan ikut cakap dia sebagai adik ipar. Sambil menyelam minum air ibaratnya. Tulsi pula tak lah sopan seperti yang disangka oleh ibu (Supriya Pilgaonkar) dan abang dia bila dia bekerja sebagai DJ di Water pub secara sembunyi. 


Malu apabila rahsia adik dia terbongkar, Madhu plan untuk balas dendam kepada Suraj. Tambah pula pekerjaan dia sebagai detektif pun terjejas kerana tertipu dengan helah adik kesayangan dia sendiri. 

Kalau bukan sebab latar masa movie ni, ada masanya menyampah tengok beberapa scene dari keluarga Suraj yang nak isteri atau menantu yang baik, tak belajar tinggi dan mendengar kata suami dan keluarga mertua. 


Ada beberapa scene, visual yang disunting oleh Anshuman Mahaley seperti zaman 90-an tapi kebanyakan masanya sama je dengan zaman sekarang. Costume atau hairstyle pun tak menggambarkan suasana 90-an. Except for props macam phone booth bila Tulsi ikat syiling dengan tali supaya boleh bercakap lama dengan Suraj sampai orang beratur dekat luar. Suraj dengan Tulsi ada juga contact guna pager yang pernah famous sebelum munculnya smartphone. TV box zaman lama dengan animasi video games era 90-an. 



Music score pun tak banyak berbeza dengan zaman sekarang. Tak ada langsung percubaan dari Javed – Mohsin dan Kingshuk Chakravarty untuk create lagu dengan beat dari zaman 90-an. Nevertheless, my pick – ‘Basanti’(Payal Dev, Danish Sabri), Waareya (Javed-Mohsin, Vibhor Parashar ) and ‘Ladki Dramebaaz Hai’ (Mohsin Shaikh, Jyotica Tangri, Mellow D, Aishwarya Bhandari) song.

 

Lakonan Manoj Bajpayee sesuai dengan watak dia yang kelakar semasa menjadi penyiasat. Even dia jadi transgender pun dilakonkan dengan baik. Kudos to casting team yang ambil Fatima dan Manoj sebagai adik-beradik sebab muka masing-masing nampak matang so Manoj tak tenggelam walaupun sudah jauh berusia nak dibandingkan kedua-dua pelakon utama. Watak Prof Chinmay Godbole (Vijay Raaz) pun kelakar dengan penyakit OCD dia yang dianggap pelik pada zaman 90-an. Sekarang ni ada yang siap claim ada OCD sebagai PR strategy. 


Comic timing Diljit Dosanjh dengan accent Punjabi ada masanya menjadi tapi ada masanya falls flat. Fatima Sana Shaikh kebanyakan masanya jadi mangsa kepada game Suraj ataupun plan abang dia. Walaupun chemistry Diljit dan Fatima nampak sesuai bersama tapi watak Fatima tak dapat offer banyak pun dalam movie genre satire comedy ni. 


Movie Suraj Pe Mangal Bahari hasil penulisan Rohan Shankar dan Shokhi Banerjee mungkin ada masanya kelakar dan ada masanya menyindir dengan tonjolkan beberapa scene tentang penindasan terhadap wanita dalam sesebuah perkahwinan bukan setakat dari suami malah dari keluarga mertua. For one time watch and family entertainer, it works as comedy. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 5.7/10

Movie Review : Durgamati – The Myth

Director : G. Ashok

Writer : G. Ashok, Ravinder Randhawa

Cast : Bhumi Pednekar, Arshad Warsi, Jisshu Sengupta, Mahie Gill, Karan Kapadia, Tanya Abrol, Dhanraj,  Amit Behl, Brij Bhushan Shukla, Ananth Narayan Mahadevan

Production Company : Abundantia Entertainment, T-Series, Cape of Good Films

Distributor : Amazon Prime Video

Genre : Horror / Thriller

Running Time : 155 minutes

Release Date : 11 December 2020

Trailer :

Movie remake Bhaagamathie (2018) ni mengisahkan tentang dakwaan kepada Menteri Sumber Air,  Ishwar Prasad (Arshad Warsi) mencuri beberapa patung dewa di kuil. CBI Joint Director, Satakshi Ganguly (Mahie Gill) minta bantuan  Assistant Commissioner of Police Abhay Singh (Jisshu Senugupta) untuk bawa Chanchal Chauhan (Bhumi Pednekar), setiausaha peribadi menteri keluar dari penjara untuk disoal siasat. 

Chanchal ditahan di penjara kerana membunuh tunang dia, Shakthi (Karan Kapadia) gara-gara berbalah isu projek pembinaan empangan di kampung Panna. Satakshi minta Chanchal dibawa ke istana lama yang dikatakan berhantu kerana roh Durgamati dahagakan darah dan ingin balas dendam kepada orang yang mengkhianati dia satu masa dahulu. 

Penduduk kampung yang tahu cerita tersebut tak pernah berani datang dekat dengan istana lama tersebut. Siapa yang pergi ke sana juga tak pernah berjaya keluar. Agak mengarut jugak lah statement tu sebab penjaga istana tu elok je keluar masuk setiap hari. Tak lama pun untuk Durgamati merasuk Chanchal tapi pihak CBI tetap tak percaya sampai bawa pakar psikatri (Ananth Narayan Mahadevan) untuk diagnos penyakit Chanchal. 

Baik Bhagmatie atau Durgamati, dua-duanya di bawah arahan G. Ashok sendiri tapi sayangnya penerimaan untuk kedua-dua movie agak berbeza. I haven’t watch Bhagmatie so I cannot say much but ratings and reviews clearly shows the original wayyyy better than remake. Bulan lepas Akshay Kumar gagal dalam movie remake Laxmii, kali ni sebagai produser pun dia gagal angkat Durgamati untuk menjadi naskhah bagus. Double shot on Mr. Kumar I bet. 

Minit awal Durgamati paparkan kekejaman terhadap penduduk kampung, kemudiannya berpindah kepada kes kecurian patung dewa di kuil dan baru diperlihatkan kisah Chanchal dan kemudiannya Durgamati. Bhumi Pednekar buat yang terbaik untuk watak Chanchal dan Durgamati tapi sayangnya dia tak mampu hidupkan rasa gerun baik dari expression ataupun suara dia sebab untuk hasilkan suara bergema dan garau, dia guna microphone. Walaupun didedahkan kisah dendam Durgamati tapi kisah tu terhenti di situ je, walaupun di penghujung cerita ada twist. Scene komedi pun nampak try hard sangat. Kalau pengarah stay dengan genre thriller, mungkin ada depth pada penceritaan. 

Lakonan Arshad Warsi yang mencuri perhatian sebagai menteri corrupt. Percubaan yang berani daripada team production Durgamati untuk menampilkan watak menteri dan ahli politik yang tamak tapi dekat Bollywood watak dan konsep ni memang bukan sesuatu yang baru pun. Nayak, Gabbar Is Back, Ungli, Rang De Basanti dan Satyagraha antara movie terbaik dengan skrip dan suntingan yang bagus. 

Untuk dapatkan vibe horror, Kuldeep Mamania set the tone dark in the palace dan untuk scene percintaan antara Chanchal dengan Shakti, screenplay cantik dengan sinematografi menarik menggambarkan keindahan kampung Panna. Tapi VFX nampak lemah dan wardrobe pun tak relaistik bila baju banduan altered mengikut bentuk badan. Music score dari gabungan Tanishk Bagchi, Naman Adhikari, Abhinav Sharma dan Malini Awasthi menampilkan dua soundtrack dan music score creepy untuk scene di dalam istana.

 

Ada scene yang patut dibuang macam scene penjaga tanpa tangan, scene bomoh datang ke istana untuk check sama ada berhantu ataupun tak walhal orang kampung dah bagitahu. Tengok perubahan karakter Chanchal pun dah boleh faham sendiri. Dialog untuk scene interrogation pun merepek. Kalau betul Chanchal bijak sangat, dia patutnya dah check surat mahkamah tu sebelum buka mulut. Even watak CBI Satakshi pun nampak dangkal especially bila dia menjerit tak suka negativity. Me either sis. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.4, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.4, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0.2 = 4.4/10

Movie Review : Hotel Transylvania (2012)

Saturday 12 December 2020

Director : Genndy Tartakovsky

Writer : Todd Durham, Dan Hageman, Kevin Hageman

Cast : Adam Sandler, Andy Samberg, Selena Gomez, Kevin James, Fran Drescher, Steve Buscemi, Molly Shannon, David Spade, CeeLo Green

Production Company : Columbia Pictures, Sony Pictures Animation, Sony Pictures Imageworks (animation service)

Distributor : Sony Pictures Releasing

Genre : Comedy

Running Time : 91 minutes

Release Date : 8 September 2012 (TIFF), 28 September 2012 (United States)

Trailer :

Tercalon dalam Golden Globe Award for Best Animated Feature Film, Hotel Transylvania arahan Genndy Tartakovsky mengisahkan tentang hotel milik Count Dracula (Adam Sandler) yang dibuka khas untuk monster ataupun hantu mitos Amerika seperti Werewolf Wayne (Steve Buscemi), Frankenstein (Kevin James), Griffin the Invisible Man (David Spade), Murray the mummy (CeeLo Green), Bigfoot, dragon, witch, zombies, skulls dan banyak lagi lah. 

Bersempena dengan ulang tahun anak perempuan tunggal Drac yang ke-118, Drac jemput semua untuk datang ke birthday party Mavis (Selena Gomez). Dan kerana Mavis dah dewasa, dia membenarkan anak kesayangan dia keluar ke dunia manusia yang digambarkan sebagai kejam kerana telah membunuh isteri dia, Martha. Akibatnya  Jonathan "Johnny" Loughran (Andy Samberg) ternampak zombie upahan untuk takutkan Mavis di kampung buatan Drac balik ke Hotel Transylvania. 

Drac cuba bermacam cara untuk halau Johnny tapi semuanya gagal sebab kawan-kawan dan tetamu suka dengan chill and cool vibe dari Johnny. Johnny pula suka dengan weird and creepy stuff dekat situ. Dia happy kehadiran dia diterima dan tak diejek pelik macam di dunia manusia. Mavis pula jatuh cinta dengan dia.

Franchise ni quite famous sampai sekarang sebab keunikan hotel untuk monster dalam template komedi dengan penceritaan agak ringkas dan fast paced sebab animation so they’re target audience is kids. Kelakar bila tengok zombie yang agresif jadi lemau dalam movie ni dan bekerja sebagai staff hotel dan bila kawan-kawan Drac sembang pasal kehidupan diorang. Especially The Invisible Man sebab watak dia quite confusing. Badan dia tak nampak tapi ada cermin mata untuk orang lain tahu kewujudan dia. Ada scene dia pakai short so all this time dia naked ke? Makanan diorang kinda gross sebab monsters kan makan benda-benda pelik. 

It's a place I built, for all those monsters out there lurking in the shadows. Hiding from the persecution of human kind. A place for them and their families to come to and be themselves. A void of torches, pitchforks, angry mobs. A place of peace, relaxation, and tranquility. – Count Dracula

Scene Mavis pergi ke kampung buatan Dracula tu agak tak logik lah sebab dia boleh je terbang keluar sendiri pergi ke bandar Transylvania. Tak diberitahu pula kenapa sebelum menjengah usia 118 tahun, dia hanya terperuk dalam istana besar tu. Mungkin juga sebab termakan dengan hasutan ayah dia. 

The animation is great even transition was well executed. Music score dari Mark Mothersbaugh pun kebanyakannya genre techno dan pop club sebab zaman 2012 tengah hype dengan genre ni. Lagu dari LMFAO - Sexy and I Know sebagai bukti. Lagu The Zing ditulis dan dinyanyikan sendiri oleh Adam Sandler bersama Selena Gomez.

 

Both of them have cute chemistry together as father and daughter so bila muncul scene Papa Drac jadi paranoid dan overprotective terhadap Mavis, terasa tersentuh sangat. Dah la isteri dia kena bunuh dengan manusia, Mavis pula bercinta dengan manusia. Dilema jadinya. 

Movie hasil idea gabungan 3 orang penulis - Todd Durham, Dan Hageman dan Kevin Hageman ni bukan setakat kanak-kanak je yang layan even the adults too. But the loopholes dekat plot tu boleh pejam mata je kot sebab movie kanak-kanak. Just chill and enjoy on Netflix. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9/10

Movie Review | Habibie & Ainun 3 (2019)

Pengarah :  Hanung Bramantyo

Penulis Skrip : Ifan Ismail

Pelakon :  Maudy Ayunda, Reza Rahadian, Jefri Nichol, Marcella Zalianty, Arswendy Bening Swara, Jennifer Coppen, Rebecca Klopper, Teuku Ryzki, Eric Febrian, Aghniny Haque

Syarikat Produksi :  MD Pictures

Pengedar :  MD Pictures 

Genre :  Biografi / Drama / Romantik

Durasi Tayangan :  121 minit

Tarikh Tayangan : 19 Disember 2019 (Indonesia), 26 Disember 2019 (Malaysia)

Trailer :

Kalau second installment dalam franchise kisah cinta sejati antara Presiden Ke-3 Indonesia, Pak Bacharuddin Jusuf Habibie dan Ibu Negara Indonesia, Bu Hasri Ainun Besari, installment ketiga pula menceritakan perjalanan Ainun untuk menjadi seorang doktor kelulusan Fakulti Kedoktoran Universiti Indonesia. 

Percanggahan pada jalan cerita bila dalam movie Habibie & Ainun (2012), watak Ainun bercerita kepada Rudy yang dia mahu jadi seorang doktor selepas ibu dia, Sadarmi Besari (Marcella Zalianty) pulang dengan baju yang penuh dengan darah. Sangkanya dicederakan tentera Jepun tapi rupanya ibu dia baru sahaja menyambut kelahiran bayi lelaki. Dari saat itu, Ainun bercita-cita untuk menjadi doktor untuk bantu orang seperti ibu dia. 

Tapi dalam movie Habibie & Ainun 3, ceritanya bertukar kepada ibunya dan Ainun pergi ke rumah orang kampung untuk menyambut kelahiran. Ibunya pula yang bangga dengan Ainun kerana banyak membantu dan berani walaupun di dalam keadaan berbahaya. 

Sama seperti Rudy Habibie (2016), scene Rudy berjumpa dengan Ainun untuk bagitahu dia hodoh dan gemuk seperti gula Jawa dibikin semula dengan perubahan pada pelakon. Kali ni Rudy dilakonkan oleh Reza sendiri. Muka Reza diubah menjadi muda dengan bantuan VFX. Kemas hasilnya. Tapi scene Presiden Soekarno berucap di Jerman, boleh pula ambil sedutan dari movie sebelumnya. Untuk watak Rudy yang tua pula Reza menggunakan khidmat prostetik selama 6 jam. Saling tak tumpah seperti Pak Rudy yang sebenar. 

Sayangnya Pak Rudy tak berkesempatan untuk menonton movie tentang kehidupan kampus Ainun dan sosoknya digambarkan sebagai tonggak keberanian dalam melawan stigma perempuan yang tempatnya hanya di dapur kerana masih ramai yang belum merdeka pemikirannya. Pak Rudy telah pun menghembuskan nafas terakhir pada 11 September 2019, 9 tahun selepas pemergian Bu Ainun pada 22 Mei 2010.  Di bahagian credit scene pengarah Hanung Bramantyo letak beberapa klip asal Pak Bacharuddin Jusuf Habibie dan juga upacara pengebumian yang diiringi oleh rakyat Indonesia. 

Masa dapat tahu Pak Rudy meninggal tahun lepas, rasa sedih juga dengan pemergian permata negara Indonesia ni tapi bila teringat interview yang dia akan dapat bertemu dengan Bu Ainun, rasa gembira saangat impian dia akan tercapai. Lagu Kamu Dan Kenangan ciptaan Melly Goeslaw yang dinyanyikan oleh Maudy Ayunda sendiri menambahkan rasa sayu sebab lirik yang bermakna. Tambah pula Pak Rudy sendiri suka dan menangis bila dengar lagu tu, apatah lagi kita yang membayangkan betapa besarnya cinta dia kepada Ainun. 

Selepas 2 movie di bawah franchise Habibie & Ainun menggunakan khidmat Ipung Rachmat Syaiful, kali ni visual naskhah biografi drama diserahkan kepada Yudi Datau. Shot yang menarik untuk menghidupkan watak Ainun dengan close-up dan aerial view untuk gambarkan keindahan Jakarta. Costume, hairstyle dengan props menghidupkan semua era yang dipaparkan dalam movie ni.

Sedih sebenarnya bila dapat tahu watak Ainun bukan lagi dilakonkan oleh Bunga Citra Lestari sebab dah tengok Habibie & Ainun. Muka Bunga pun lagi seiras dengan Bu Ainun yang asal. Tapi lakonan Maudy Ayunda pun apa kurangnya. Dalam movie ni dia bercinta dengan Ahmad (Jefri Nichol) tapi berpisah kerana prinsip hidup yang berbeza. Ahmad nak keluar dari Indonesia supaya Ainun dan anak-anak boleh hidup dalam surrounding yang positif tapi Ainun pula mahu bangunkan Indonesia dan jadikan tempat yang lebih bagus, sama seperti impian Rudy. 

Tapi scene tu macam tak berapa nak menyentuh perasaan lah sebab kita dah tahu sudahnya Ainun akan pergi ke Jerman lepas berkahwin dengan Rudy. Dia jadi doktor tapi di Jerman, bukan di Indonesia. Kesian Ahmad. Tak lepas mata pandang Jefri Nichol dalam movie ni sebab dia handsome dan protective. Teringat pulak Surat Cinta Untuk Starla sebab watak dia romantik dan puitis. Dalam movie ni macho habis! 


Tak banyak sangat scene Habibie dan Ainun bersama dan dalam movie ketiga ni mereka berdua pernah berjumpa beberapa kali sebelum masing-masing pergi ke universiti. No wonder lah Rudy yakin sangat Ainun akan pilih dia walaupun ramai jejaka lain yang datang mengorat. Movie ketiga di bawah kendalian produser Manoj Punjabi sayangnya rasa tak lengkap, rasa ada yang kurang. Scene Reza dengan Maudy pun nampak awkward. Mungkin Pak Rudy sendiri yang memilih Maundy sebab dia nampak iras Bu Ainun dalam diri Maudy tapi impak Bunga lebih terasa. 

Mungkin tak banyak kisah cinta antara Habibie dan Ainun walhal tajuknya begitu. Sepatutnya letak tajuk Ainun sahaja. Hopefully Manoj Punjabi akan terbitkan banyak lagi movie berkenaan Pak Rudy Habibie dan Bu Ainun sepertimana yang dia pernah bagitahu nak release 10 movie under franchise ni sebab nak tahu sangat kejayaan-kejayaan semasa Indonesia di bawah pemerintahan Pak Rudy dan juga kisah lain antara pasangan cinta ni.  

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.7, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 8/10

Movie Review | Rudy Habibie (2016)

Friday 11 December 2020

Pengarah :  Hanung Bramantyo

Penulis Skrip : Gina S. Noer, Hanung Bramantyo

Pelakon :  Reza Rahadian, Chelsea Islan, Dian Nitami, Indah Permatasari, Ernest Prakasa, Boris Bokir, Rey Bong, Cornelio Sunny, Pandji Pragiwaksono, Bastian Bintang Simbolon, Wawan Sofyan, Donny Damara

Genre :  Biografi / Drama

Durasi Tayangan :  142 minit

Tarikh Tayangan : 30 June 2016

Syarikat Produksi :  MD Entertainment

Pengedar :  MD Pictures / Netflix

Trailer :

Movie prequel kepada Habibie & Ainun (2012) ni diadaptasikan dari novel Rudy: Kisah Masa Muda Sang Visioner, karya Gina S. Noer yang mengisahkan tentang perjalanan Pak Bacharuddin Jusuf Habibie semasa belajar engineering di Universiti Teknologi Rhein Westfalen, Aachen, Jerman.

Menampilkan banyak watak baru di kalangan sahabat Rudy (Reza Rahadian) di zaman kampus tambah pula dia menjadi Presiden Pertubuhan Pelajar Indonesia - Peter Manumasa (Pandji Pragiwaksono), Liem Keng Kie (Ernest Prakasa) dan Poltak Hasibuan (Boris Bokir) yang banyak membantu Rudy. 

Ada juga watak-watak sampingan lain terutama dari keluarga Rudy bila di awal movie diceritakan kesusahan rakyat Indonesia ketika penjajahan Jepun dan ketika ekonomi tak menentu. Watak-watak senior di kalangan askar dan melanjutkan pelajaran kerana kecerdasan masing-masing tetapi membuli Rudy dan bercanggah idealism tentang Indonesia. 

“Rudy,kamu harus menjadi mata air,kalau kamu baik pasti di sekitarmu akan baik,tapi kalau kamu kotor pasti disekelilingmu akan mati. Ada banyak sekali orang di muka bumi ini,banyak sekali ragamnya. Jangan sampai kamu lukai mereka, itu intinya’- Alwi Abdul Jalil Habibie

Disuntik semangat untuk berjuang kepada tanah air, Rudy berpegang dengan impian dia sejak kecil untuk mencipta pesawat dan membangunkan Indonesia dan menjadi harimau kepada Asia dan juga Afrika bak kata Presiden Soekarno (Wawan Sofyan). 

Dalam prequel ni baru la faham kenapa Rudy bagitahu Ainun yang dia nak balik ke Indonesia selepas berjaya bina koc keretapi yang bagus di Jerman. Presiden Soekarno yang minta dia untuk pulang bangunkan negara, jangan berlama-lama di negara orang. Tapi kecewa bila Indonesia belum bersedia menerima bakat besar Rudy. 

Dalam kesibukan Rudy belajar engineering dan cuba mencipta aviation industry di Indonesia, dia banyak mendapat inspirasi dan ilham dari kekasih dia, Ilona (Chelsea Islan) yang berasal dari Poland tapi jatuh cinta dengan budaya Indonesia. Tapi kerana cinta Rudy lebih besar dari cinta kepada manusia, maka mereka berdua berpisah. Kalau tak, masakan kita akan tahu tentang kisah cinta sejati Pak Habibie dan Bu Ainun kan? 

‘Faktanya aku cinta Indonesia, Masalahnya aku cinta Indonesia, Solusinya aku cinta Indonesia!’ – Rudy Habibie

Movie Rudy Habibie tidak lagi di bawah sutradara Faozan Rizal tapi mengambil Hanung Bramantyo sebagai pengarah juga penulis yang pernah cemerlang dengan movie Ayat-Ayat Cinta. Penceritaan dan suntingan nampak lebih kemas dengan pelbagai emosi dan konflik dan sarat dengan mesej sosial. Dialog juga memainkan peranan untuk beberapa babak antaranya babak di mana Rudy bercerita dengan ayahnya (Donny Damara) tentang kehidupan atau dengan ibu dia (Dian Nitami) soal kesabaran dan kekuatan ketika gagal. 

Tapi keliru dengan scene di mana Rudy bagitau Ainun hodoh dan gemuk sebenarnya sama dengan scene dalam movie Habibie & Ainun ataupun tidak? Sebab situasinya sama tapi pelakon berbeza. Nak kata isu copyright pun bukan juga sebab producer sama - Manoj Punjabi di bawah terbitan production house MD Pictures. 

 Ipung Rachmat Syaiful bermain dengan kecantikan negara Jerman dan menampilkan lebih banyak lagi panorama yang cantik berbanding Habibie & Ainun. VFX dari Dapur Film Production pun nampak meyakinkan bila digunakan untuk scene penjajahan Jepun. 

Music score dari Tya Subiakto masih menggunakan karya Melly Goeslaw dengan lagu soundtrack utama – Mencari Cinta Sejati nyanyian Cakra Khan dengan lirik yang menggambarkan percintaan Ilona dan Rudy yang tak dapat bersama kerana cinta pada negara tanpa batas. Lagu Mata Air menghidupkan mood bila liriknya menyeru anak bangsa Indonesia untuk berjuang demi negara.

 

Baik Habibie & Ainun, mahupun Rudy Habibie, keduanya mengangkat cinta kepada negara begitu dalam sekali tambahan pula diinspirasikan dari kisah benar Presiden Ketiga Indonesia yang hidupnya dikelilingan dengan ilmu, ilmu dan ilmu. Tak hairan lah kalau movie Rudy Habibie tercalon dalam 10 kategori di Piala Citra. Terbaik!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Movie Review | Habibie & Ainun (2012)

 

Pengarah :  Faozan Rizal

Penulis Skrip :  Ginatri S. Noer, Ifan Adriansyah Ismail

Pelakon :  Reza Rahardian, Bunga Citra Lestari, Tio Pakusadewo, Ratna Riantiarno, Mike Lucock, Vita Mariana

Syarikat Produksi :  MD Pictures

Pengedar :  MD Pictures / Netflix

Genre : Biografi / Romantik / Drama 

Durasi Tayangan :  118 minit

Tarikh Tayangan : 20 Disember 2012

Trailer :

Tahun lepas lagu Cinta Sejati naik balik sebab lagu dendangan Bunga Citra Lestari yang selalu dinyanyikan dan ditujukan kepada mendiang suami dia, Asyraf Sinclair. Tapi lagu berjiwa cinta ciptaan Melly Goeslaw tu sebenarnya soundtrack kepada movie Habibie & Ainun yang diterbitkan oleh MD Pictures pada tahun 2012 arahan Faozan Rizal dalam menyingkap kisah cinta sejati Pak Bacharuddin Jusuf Habibie dan Bu Hasri Ainun Habibie. 

'Saat aku tak lagi di sisimu, ku tunggu kau di keabadian. Cinta kita melukiskan sejarah, mengggelarkan cerita penuh sukacita. Sehinggakan siapa pun insan Tuhan pasti tahu cinta kita sejati.' - Cinta Sejati

Tak kisah lah tengok pada tahun 2012 ataupun 2020, perasaan dan impaknya masih sama. Mungkin kerana diambil dari kisah cinta sebenar dan mungkin juga kerana kekuatan lakonan Reza Rahardian dan Bunga Citra Lestari. Baik dari gaya percakapan, perbuatan atau reaksi lain, Reza lakukan semuanya mirip seperti Pak Habibie. Bukan setakat cinta mereka berdua sahaja yang dipaparkan tetapi rasa cinta kepada negara dan semangat juang untuk bangunkan negara di mata dunia. 

Rudy Habibie (Reza Rahardian) berjumpa pertama kali dengan Ainun (Bunga Citra Lestari) di sekolah menengah bila cikgu mereka bagitahu yang mereka secocok bersama kerana kepintaran yang tinggi. Tapi Rudy bagitahu Ainun hodoh dan gemuk. Selepas habis belajar kos engineering di Jerman dan sembuh dari Tuberculosis, Rudy pulang ke Indonesia dan berjumpa kembali dengan Ainun yang baru sahaja habis belajar dalam bidang perubatan lalu jatuh cinta. Mereka berdua berkahwin dan bina keluarga di Jerman. 

Selepas Rudy berjaya mencipta koc keretapi dengan material besi yang bagus, dia cuba untuk tunaikan impian dan janji dia kepada Ainun untuk mencipta pesawat di Indonesia. Tapi di bawah pemerintahan Soekarno, impian dia dihalang. 10 tahun kemudian, di bawah pemerintahan Soeharto baru dia dipanggil pulang untuk berkhidmat di Kementerian dan bermula perjalanan karier politiknya di saat negara Indonesia sedang bergolak hebat.  

Penceritaan yang mengambil susur masa dari zaman sekolah sehingga ke zaman tua agak lama dan mungkin masa ni team production tak sangka yang movie ni akan dikembangkan menjadi franchise so ada beberapa scene yang tak sempat dikembangkan dengan lebih mendalam lagi seperti scene Rudy menangis di hadapan pesawat dan Ainun sedangkan impian mereka dah tercapai. Kenapa Rudy perlukan Ainun semasa conference. 

Chemistry Reza dengan Bunga yang patut diberi pujian dan perhatian sebab mereka berdua nampak meyakinkan sebagai pasangan kekasih, suami isteri ataupun sebagai teman walaupun perjalanan kisah mereka cliché seperti yang lainnya. Cemburu sangat bila tengok relationship diorang sebab susah dah nak jumpa pasangan yang setia susah dan senang macam ni. Menangis bila tengok scene Rudy terpaksa lepaskan Ainun dengan soundtrack instrumental Cinta Sejati. Sayunya rasa. 

'Aku tidak bisa janji untuk jadi isteri yang baik, tapi aku janji akan selalu mendampingi kamu. Memenuhi janjimu.' - Bu Hasri Ainun Habibie

Sinematografi dari Ipung Rachmat Syaiful juga menghidupkan mood romantis dan babak emosi di antara pasangan sejoli dengan keindahan kota Jerman dan Bandung, Indonesia. Wardrobe dan props yang tepat menggambarkan suasana era 70-an baik di Jerman mahupun di Indonesia. Suka tengok pakaian Bu Ainun sebab kebanyakannya diperbuat dari corak batik Indonesia. Budaya perkahwinan Jawa pun dipertontonkan dengan shot yang cantik. Cuma scene Rudy berjalan dalam salji dengan sepatu rosak dan scene travel ke Jerman pertama kali nampak kurang kemas suntingan VFX. 

Walaupun movie Habibie & Ainun adalah movie debut kepada pengarah Faozan Rizal tapi dia berjaya membawa penulisan Ginatri S. Noer dan Ifan Adriansyah Ismail dengan baik. Bukan setakat di Indonesia tapi kejayaan kisah biografi romantis ni dijulung di Malaysia. One word, inspirational!

1. Team Production +1, 2. Visual +0.7, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.9, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 9.4/10

Movie Review : Bluffmaster

Thursday 10 December 2020

Director : Rohan Sippy

Writer : Shridhar Raghavan, Rajat Arora (dialogue)

Cast : Abhishek Bachchan, Priyanka Chopra, Ritesh Deshmukh, Nana Patekar, Tinnu Anand, Boman Irani, Sanjay Mishra

Production Company : Entertainment One Pvt. Ltd

Distributor : UTV Motion Pictures

Genre : Comedy / Crime

Running Time : 139 minutes

Release Date : 16 December 2005

Trailer :

‘The world is like that…that’s reality. Everyone is bluffing each other. If you get caught, then you’re out of the game. If you’re get away with it, you’re the Bluffmaster!’

Konsep conman dekat Bollywood tahun 2005 masih baru lagi even sampai sekarang pun  tak banyak lagi movie komedi conman dihasilkan. Dalam naskhah Rohan Sippy di bawah production house Entertainment One Pvt Ltd yang diadaptasikan dari filem Argentina, Nine Queens mengisahkan  tentang conman Roy Kapoor (Abhishek Bachchan) hidup bahagia dengan penipuan-penipuan besar. Movie ni juga adalah remix version kepada movie Shammi Kapoor dan Saira Banu, Bluff Master pada tahun 1963.

Sayangnya masa majlis pertunangan bersama Simran 'Simi' Ahuja (Priyanka Chopra), salah seorang kenalan bapa Simi adalah mangsa penipuan Roy (Tinnu Anand) yang baru sahaja kehilangan 4 juta. Majlis dibatalkan, Simi tinggalkan Roy kemudian dia cuba untuk berhenti jadi Bluffmaster. Dalam lif hotel, dia berjumpa dengan Dittu (Riteish Deshmukh) dan pembantu dia Jassi (Sanjay Mishra) yang cuba mencuri dari Dr. Bhalerao (Boman Irani). 

Bila kantoi, Dittu merayu untuk berguru dengan Roy sebab dia nak selamatkan ayah dia yang dementia so dia perlukan banyak duit untuk tampung kos rawatan. Roy yang dah tawar hati dengan kerja conman, mula tersentuh dan setuju untuk bantu Dittu rompak Chandu (Nana Patekar). Tambah pula bila Chandu cuba meraba Simi. Lagipun dia dah tak ada banyak masa untuk hidup bila Dr. Bhalerao bagitahu dia ada tumor otak dan cuma ada masa 3 bulan lagi. 

First half not bad lah sebab banyak perkara berlaku dalam hidup Roy dan banyak watak baru dalam hidup Roy diperkenalkan tapi bila masuk second half dah boleh agak plot twist dia macam mana cuma tak tahu je siapa yang terlibat dan macam mana cara diorang nak buat. Walaupun momentum falls flat bila second half tapi plot twist dia berbaloi ditonton. 

Lakonan masing-masing pun bagus sebab comic timing Riteish dengan Boman menjadi. Chemistry Priyanka dengan Abhishek pun naikkan mood dan elemen romance dalam beberapa scene. Bila Roy patah hati memang terasa lah hidup dia kosong. Nana Patekar pun menggerunkan sebagai gangster dan kelakar sebagai penulis skrip. 

Sayangnya visual dengan music score such a huge letdown for me. sinematografi yang memaparkan kehidupan di Mumbai dari Himman Dhamija memang cantik tapi transition dah macam slide Power Point dah. Maybe it’s a thing back then haha. Soundtrack dari duo Vishal-Shekhar, Trickbaby dan Sameeruddin pula walaupun lagu catchy tapi suara playback singers tak sesuai langsung dengan suara pelakon. Tapi album Bluffmaster 10 tertinggi jualan bila 1.4 juta unit terjual pada tahun 2005. 

Rohan Sippy adalah anak kepada pengarah Ramesh Sippy yang famous dengan movie Sholay pada tahun 1975, jadi ada tribute scene bila Roy, Dittu dengan Chandu tengok movie epik Bollywood tu di cinema. Rohan dengan Abhishek juga berkawan sejak sekolah lagi so dia memang cipta watak Roy berdasarkan persona Abhishek thus he looks great in delivering Roy. Tapi susah juga nak suka dengan watak Roy ni sebab dia scam orang baik walaupun setuju dengan prinsip dia tentang kapitalis. Maybe cerita ni lebih menarik kalau Roy ala Robin Hood di zaman moden. Overall, one time watch. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 5.6/10