Pasu Dari Botol Air Mineral

Sunday 23 July 2017

Minggu lepas pergi pasar tani nak beli baja untuk tanaman di rumah. Masa belek baja, ternampak pasu tanaman pakcik tu guna botol minyak je yang 5kg tu. Terus tanya dia macam mana dia buat pasu tu sebab pokok dia naik cantik elok je.

Balik rumah terus buat projek sebab dah lama simpan botol air mineral ni tapi tak tahu nak buat apa. Nak buang sayang. Thank god dapat jugak guna. Dah lah senang sangat nak buat.

Barang yang diperlukan :

- Botol
- Pisau
- Tali mop
- Tanah
- Air
- Baja
- Kudrat tenaga

Cara-cara :

1. Cut them in half. Tapi biar bahagian bawah tu lebih sikit dari atas.


2. Ambil tali mop sebagai penyerap air. I use two and then buat simpul supaya dia block tanah daripada jatuh ke bawah. Tali biar panjang sampai ke bawah supaya boleh serap air.



3. Isi air & baja untuk bahagian bawah.

4. Isi tanah & tanam lah apa benih yang nak disemai. Untuk pasu botol ni actually tak ada benih pun. Semua dah disemai elok dah. Ternampak daun pandan terus grab masuk dalam pasu. Cun jugak tanam pandan. Boleh lah wangikan dapur. Hewhewhew


Okay we're done! Tu je steps dia. Tak susah kan. It took me just 15 minutes. Untuk orang yang acah busy macam I this is the best pasu sebab tak payah siram hari-hari. Nanti air dah nak habis baru refill. Seminggu pun tahan.

Cuma jangan letak pasu ni jauh sangat dari matahari ataupun kawasan lembab sebab nanti berlumut. Nak nampak cantik lagi pasu tu, cat lah ataupun hias ikut kreativiti masing-masing. Good luck!

2 comments

  1. Tahniah tersenarai dalam bloglist mrs pip Julai - Ogos 2017.
    ooohh, bagus juga idea buat pasu sendiri ni....

    ReplyDelete

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di farhannajafri@gmail.com.




[PENAFIAN] www.farhanajafri.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.



Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.



Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.