Movie Review | Penunggang Agama 2 (2021)

Tuesday 23 November 2021

Pengarah :  Syafiq Yusof

Penulis Skrip : Nazri M. Annuar

Pelakon :  Zul Ariffin, Azira Shafinaz, Tony Eusoff, Salina Saibi, Puteri Nurqaseh, Johan As'ari, Rahim Razali, Anna Jobling, Burhan Sidqi, Nasir Bilal Khan

Syarikat Produksi : Skop Productions, Astro Shaw  

Pengedar : Astro First

Genre : Seram / Thriller

Durasi Tayangan : 90 minit

Tarikh Tayangan :  19 Oktober 2021

Trailer :


Movie Penunggang Agama yang berkisar tentang Amir (Zul Ariffin) dan isterinya Anna ( Azira Shafinaz) dikembangkan lagi dalam sekuel yang berjarak hanya selama 6 bulan. Tak pasti sama ada kerana sambutan yang menggalakkan ataupun sebab memang dah dibikin dua naskhah terus. Kalau syarikat produksi besar macam Skop Productions ni tak ada masalah lah nak buat banyak movie sekaligus tambah pula bila pengarah memang ada fanbase yang besar. 

Berbalik kepada kisah Amir dan Anna, kali ni Huda (Salina Saibi) datang untuk balas dendam menggunakan metod yang sama juga dengan suami dia, Tok Aji (Nasir Bilal Khan). Macam kelakar sebab dia pun nampak iblis penipu tapi dia nak jugak lah salahkan orang lain. Dia tak faham hukum perbuatan dan akibat ke? Tapi kalau dia faham, tak jadi cerita ye dak?

Kehidupan Amir dan Anna mula berubah sikit demi sedikit sebab dekat Cameron Highland tu ramai betul Dato’ kena kacau dengan hantu atau kena santau. Bak kata watak sampingan yang ambil komisen dari Tok Aji, usahawan macam mereka memang ramai yang dengki. Kalau jadi Amir memang resign terus kerja kerajaan yang tak pasti dia kerja apa tu sebab sekali berubat orang boleh dapat RM1,000.00 fuhhh masyuk! Kenapa Darussyifa’ tak pindah ke Cameron Highland je? 

Watak Amir ni dari previous installment memang kelakar orangnya. Anak Datuk tapi bila tengok duit seribu ringgit pun dah tergugat iman. Dapat cek RM10,000 apatah lagi  ye dak? Dia punya happy dapat Macbook tu macam dia kena buat laporan kajian setiap kali dapat ubatkan orang. Kalau setakat nak setup page facebook pasal rawatan ruqyah tu, guna smartphone pun boleh. Lepastu design poster atau banner guna Canva. Entah dia tahu ke tidak Canva tu apa. 

Macam mana lemahnya skrip movie Penunggang Agama, sama juga lah dengan sekuel sebab pengarah dan penulis masih lagi orang yang sama. Bezanya pada sinematografi yang okay sikit lah dari yang lepas walaupun kebanyakan babak guna tona suram je. Huda pakai baju hitam pegang ayam hitam, sembelih pun guna pisau hitam. Memang semua kena hitam ke? Pisau boleh je guna warna pelangi kan? Guna lah props kelam, suram, hitam macam mana pun tapi kalau skrip lemah tetap lah tak best nak layan. Sebagai entertainment gagal, sebagai pengajaran pun gagal. 

Memandangkan Amir dengan Anna dapat screentime lebih sebab parents diorang pergi buat umrah dan nak honeymoon dekat Morocco, jadi boleh tengok lebih sikit lah scene romantik suami isteri ni. Kelebihan Zul Ariffin lah boleh nampak semua pelakon wanita nampak padan dengan dia sebab tu chemistry diorang berdua nampak sweet je onscreen. Gamaknya kalau buat genre romantic thriller lagi menarik kot. Amir sweet dengan Anna tapi sugarcoats guna hadis dhaif untuk perdaya isteri dia. 

Hantu tak banyak muncul pun dalam sekuel ni terutamanya hantu bertanduk tu sebab kali ni lebih terarah pada watak Amir yang mula riak dan ego dia bila Father Michael (Tony Eusoff) muncul dan bantu orang di kawasan tu. Jumpscare dengan bantuan background music yang over masih lagi ada. 

Sekali lagi pujian perlu diberikan pada Azira sebab berjaya galas beban kelemahan naskhah ni di bahu dia. Kalau bukan sebab dia, mungkin Penunggang Agama 2 terasa lemau yang teramat sangat. Kesian Tony Eusoff sebab watak dia tak dikembangkan dengan baik sedangkan muka dia sama besar dengan hero dalam poster tu. Patutnya biar muka Azira je besar dalam poster tu. Kalau ada Penunggang Agama 3 biar dia je lah yang ubatkan orang. Asyik ustaz je yang ubatkan, tukar selera lah pulak guna ustazah. 

1. Team Production +0.4, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.4, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +0.3, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.2, 8. Editing +0.4, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0 = 3.3/10

Movie Review | Penunggang Agama (2021)

Pengarah :  Syafiq Yusof

Penulis Skrip : Nazri M. Annuar

Pelakon :  Zul Ariffin, Azira Shafinaz, Nasir Bilal Khan, Sabrina Ali, Jalaluddin Hassan, Salina Saibi, Puteri Qaseh, Johan As'ari

Syarikat Produksi : Skop Productions, Astro Shaw  

Pengedar : Astro First

Genre : Seram / Thriller

Durasi Tayangan : 89 minit

Tarikh Tayangan :  25 Mac 2021 (Malaysia), 15 April 2021 (Singapura)

Trailer :


Mengisahkan tentang Amir (Zul Ariffin) dan Anna (Azira Shafinaz), pasangan suami isteri yang perlu selamatkan keluarga mereka dari musnah. Ibu tiri Amir, Datin Maria (Sabrina Ali) mengalami gangguan makhluk halus yang menyeramkan. Dato' Hafsyam (Jalaluddin Hassan) mengambil keputusan untuk mendapatkan khidmat seorang ‘pakar ruqyah’ yang digelar Tok Haji (Nasir Bilal Khan) juga isterinya Huda (Salina Saibi). 

Anna tak bersetuju dengan cara Tok Haji mengubat Datin Maria bila bacaannya tak jelas, menggunakan lidi dan banyak lagi perkara yang dirasakan janggal dan bercanggah dengan ajaran agama. Arwah ayah Anna adalah seorang ustaz yang sentiasa membantu orang mengusir gangguan makhluk halus jadi serba-sedikit dia tahu untuk bezakan siapa bomoh yang mengambil kesempatan dan yang benar-benar ikhlas membantu. 

Awalnya Amir malas nak layan sangat apa yang isteri dia khawatirkan tapi bila keadaan Datin Maria semakin teruk, duit upah yang diberikan oleh ayah dia kepada Tok Haji pun tebal, anaknya Sara pun diganggu, dia mula cari jalan untuk halang Tok Haji datang ke rumah. Malangnya dia pula yang dihalau keluar rumah tersebut. 

Jalan cerita Penunggang Agama ni tak lah berat mana pun dan mudah difahami. Boleh kata Penunggang agama adalah movie Munafik bila konsep seakan sama. Bezanya Munafik dibikin oleh Syamsul Yusof manakala Penunggang Agama olahan adiknya. Katanya movie ni berdasarkan kisah benar yang dialami oleh Syafiq sendiri jadi kalau dah adik-beradik duduk dalam satu rumah, mesti lah pengalamannya sama saja. 

Personally for me, movie Penunggang agama ni kelihatan lemah sebab bergantung dengan hantu untuk memberi pengajaran sedangkan filem dan drama Korea atau Hollywood yang menggunakan manusia sendiri sebagai antagonisnya. In real life pun dah banyak kes manusia yang menunggang agama demi kepentingan sendiri. It’s not that hard to find some examples and tells the story in a movie. 

Plot pada first half pun bercanggah dengan second half sampaikan rasa mehhh bila menonton pertembungan antara Tok Haji dan Amir. Ingatkan watak Anna yang akan selamatkan keluarga ni tapi pengarah nak juga Amir, lepasan Al-Azhar yang berlawan. Tak tahu lah kenapa masyarakat kita obsess sangat dengan lepasan Al-Azhar seolah-olah lepasan UIA tak mampu baca Al-Quran atau jadi imam di masjid. Amir kerja apa pun tak jelas dalam movie ni. Macam mana Datin Maria dapat cupcake pun tak diceritakan. 

Sinematografi dari Indra Che Muda agak mengecewakan terutamanya pada babak Huda dirasuk hantu yang dipuja oleh Tok Haji. Sebelum ni ramai yang puji transition movie Misteri Delaila (2019) yang kreatif tapi berbeza betul dalam movie Syafiq kali ni. Kebanyakan babak berlaku pada waktu malam jadi suasana agak suram dan gelap, sesuram poster dia juga. Belah siang nampak cantik sebab beberapa lokasi di Cameron Highlands dihias cantik dengan deretan bunga. 

Music score oleh Extreme Music over setiap kali hantu muncul. Hantu paling tak perlu muncul ialah hantu bertanduk. Merepek. Jumpscare memang banyak ya dalam movie ni, kalau lemah semangat tak payah lah tengok ataupun tengok berteman. 

Dalam semua kelemahan yang wujud dari movie ni, ada juga yang menjadi tarikannya bila lakonan Azira Shafinaz yang paling menyerlah antara semua watak yang wujud. Dialog dia jelas, meyakinkan malah dia pandai deliver emotion melalui facial expression. Renungan Anna masa Amir tolak pelawaan Datin Maria tu pun kita dah boleh baca dan rasa. Scene dia berlawan dengan hantu dan baca ayat al-Quran pun fasih, rasa sedap je dengar. Dah la suara dia memang sedap. 

Berbaloi lah Azira prep watak sebab hasil dia tu memang cemerlang. Hopefully Azira dapat peluang untuk lakonkan watak yang lebih kuat dalam movie yang kemas skripnya dan menyerlah setanding dengan barisan pelakon wanita hebat yang lain. 

1. Team Production +0.3, 2. Visual +0.5, 3. Audio +0.2, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.3, 7. Themes +0.4, 8. Editing +0.3, 9. Social Message +0.6, 10. Personal Thought +0.1 = 3.6/10

Drama Review | The Devil Judge (2021)

Monday 22 November 2021

Director : Choi Jung-Kyu

Writer : Moon Yoo-Seok

Cast :  Ji Sung, Kim Min-jung, Park Jin-young, Park Gyu-young, Baek Hyun-jin, Lee Seo-hwan, Jeong In-gyeom, Lee Ki-taek, Moon Woo-Jin

Production Company : Studio Dragon, Studio&NEW

Distributor : tvN, Bilibili, iQiyi, iflix, Viu

Genre : Mystery / Drama

Running Episodes : 16 episodes (70 minutes per episode)

Release Date : 3 July 2021 – 22 August 2021

Trailer : 


Berlatarkan dystopia di mana jurang kemiskinan semakin ketara sehinggakan semuanya bergantung harap pada Social Responsibility Foundation kepunyaan Chairman Seo Jung-Hak (Jung In-Gyeom). Sama juga dengan kerajaan dan badan kehakiman. Hakim Kang Yo-Han (Ji Sung) pula menggunakan kamar mahkamah dia untuk raih kepercayaan orang awam dengan mengadakan undian atas talian melalui aplikasi DIKE semasa live broadcast.


‘I am power. Me, me, me! I am power! I exercise the judicial power delegated to me by the sovereign Korean public. Who is above the people? The people are power.’ - Kang Yo-han

Kim Ga-On (Jin Young) membantah idea tersebut pada awalnya sebab dia takut Yo-han bebas untuk buat apa saja dengan kuasa dan kebebasan yang dia ada. Pandangan ni dikukuhkan lagi oleh ketua dia, Min Jung-Ho (Ahn Nae-Sang) yang dah lama perhatikan Yo-han yang rapat dengan Presiden Heo Joong-Se (Baek Hyun-Jin) bila mereka ditaja oleh Yayasan yang sama. 

“A system has no chance against power. Power can control a system however it likes.”

Detektif Yoon Soo-Hyun (Park Gyu-Young) banyak membantu Ga-on menyiasat beberapa perkara yang berkaitan dengan Yo-han dan Yayasan. Ketiga-tiga watak yang digambarkan sebagai protagonist dalam drama ni nampak lemah dan menjengkelkan sebab terlampau meragui tindakan Yo-han sedangkan teori, pandangan dan prasangka yang diutarakan bukanlah sesuatu yang berat pun. 

Belum apa-apa lagi dah menggelabah sebab dekat dalam kepala tu memang dah menyampah. Tambah pula bila watak So-hyun banyak kali ulang yang Kang Yo-han langgar undang-undang sedangkan undang-undang pun ada loopholes dia. Sistem yang digunakan pun dicabul oleh Presiden dan konco-konco dia untuk menindas rakyat. Kenapa tak fokus dekat situ? Kenapa attack Kang Yo-han? 

Macam scene Ga-on pergi berjumpa dengan rakan sekelas Yo-han yang tuduh dia sebagai makhluk jahat padahal dia tak sengaja bunuh burung dalam kelas. Sama juga bila Yo-han berdiri dari jauh sambil ajuk gaya mereka bermain. Banyak juga elemen misteri yang dimasukkan oleh penulis tapi semuanya mehhh bila didedahkan kecuali kebakaran di gereja Verena yang membunuh Isaac (Jin Young) dan isterinya. 

Tengok pada gaya drama ni berjalan sebanyak 16 episod, seolah-olah pengarah dan penulis invest pada watak Kang Yo-han. Dah dua drama I perasan pengarah suka fokus pada Ji Sung baik dari fizikal ataupun character development dia. As a fan, I’m happy sebab dia gunakan kelebihan dan peluang yang ada untuk berkembang tapi macam tak syok lah kalau protagonisnya lemah. 

Langkah Ga-On predictable dan berulang. Banyak kali dia kecewakan Yo-han padahal dah janji akan sokong dan sentiasa berpihak pada Yo-han tapi setiap kali Soon-Ah (Kim Min-Jung) tabur benih, mula lah dia goyang. Bila plot twist muncul, mesti keluar ayat padan muka Ga-on. Lagi satu hal masa bom meletup tu kemain eh Yo-han calar satu calit je dekat dahi dia tapi Ga-on sampai injured satu badan. Tskkk.

Sinematografi drama The Devil Judge not bad lah sebab hasil terbitan Studio Dragon tapi ada lah beberapa babak yang bergantung sangat dengan CGI dan VFX. Bab transition ataupun angle memang menambahkan impak pada penceritaan. Music album hasil karya komposer Jeong Se-rin menambahkan impak pada elemen misteri pada beberapa babak. 

Pandai casting director cari pelakon kanak-kanak untuk watak Yo-han dan Sun-ah masa kecil. Moon Woo-jin dah la handsome, pandai berlakon pulak tu sebab watak dia kebanyakan masanya guna renungan mata je. Dialog dia tak banyak tapi bila ada babak dengan Kim Ga-yoon boleh nampak chemistry diorang berdua. 

“Turned a crisis into opportunity. This is how the ones who conquer the world work…”

Drama The Devil Judge mungkin unik dan segar pada konsepnya dan mempunyai beberapa plot serta momen menarik tapi untuk 16 episod terasa betul panjangnya. Ada beberapa watak yang patut diberikan peluang untuk berkembang lagi selain Yo-han, Ga-on dan Sun-ah. Macam watak K (Lee Ki-taek), pembantu Kang Yo-han yang setia bertahun lamanya. 

Anyway, sebagai medium escapism, The Devil Judge mungkin salah satu drama terbaik dari Studio Dragon tahun ni. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +0.6, 6. Genre +0.5, 7. Themes +0.5, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.4 = 6.4/10

Movie Review | Mencari Rahmat (2021)

Pengarah : Al Jafree Md Yusop

Penulis Skrip : Al Jafree Md Yusop

Pelakon :  Namron, Amerul Affendi, Nadia Aqilah, Sharifah Amani, Adibah Noor, Fauziah Nawi, Azman Hassan, Eric Fuzi

Syarikat Produksi : AB Roll

Pengedar :  MUBI

Genre :  Komedi / Drama

Durasi Tayangan : 90 minit

Tarikh Tayangan : 29 Julai 2017, 31 Ogos 2021

Trailer :


‘Dari mula aku kenal kau, kau kata nama kau, Rahmat. Dan aku kenalkan kau pada semua orang dengan nama Rahmat dan kau menjawab dengan panggilan Rahmat. Dan muka kau, muka Rahmat! Hah, pelik aku sekarang bila kau katakan yang nama kau bukan Rahmat?’ – Azman (Amerul Affendi)

Razak, seorang peniaga berjaya yang tinggal di Pulau Pinang datang ke Kuala Lumpur setiap hujung minggu untuk berseronok atau lebih tepatnya, mengejar cinta Roselina (Nadia Aqilah), anak Datin Azizah (Adibah Noor).

Manakala Azman pula adalah sepupu Roselina yang berpura baik di hadapan Datin tapi menggunakan watak rekaan Bunyamin yang sentiasa sakit di Pulau Pinang. Dia bosan terperuk di rumah dan perlu akur dengan kehendak Datin Azizah setiap kali jamuan atau acara diadakan bersama kenalannya. Azman dan Reza (Eric Fuzi) seronok grill Razak bila dia kantoi mempunyai identiti samaran iaitu Rahmat supaya Roselina jatuh cinta. Kata Rose, nama Rahmat seperti irama muzik yang menyentuh jiwa. 

Bila Azman dapat tahu Razak mempunyai anak buah bernama Ratna (Sharifah Amani), dia mencari peluang untuk menyamar sebagai Rahmat untuk berseronok sepertimana yang dilakukan oleh Razak terhadap Roselina. Tak sangka dia akan menemui cinta sejati dan ingin segera berkahwin dengan Ratna. Dilanda dilemma yang sama dengan Razak, Azman takut jika Ratna menolak lamaran sekiranya dia tahu Azman bukanlah Rahmat. 

Mencari Rahmat adalah naskhah kreatif hasil karya penulis juga pengarah Al Jafree Md Yusop kerana menggunakan konsep seperti teater yang mana dibikin semula dari teater The Importance of Being Earnest. Sepanjang 90 minit kesemua watak dalam movie Mencari Rahmat ni hanya menggunakan perbualan sama ada mengenai cinta, sosial, musik ataupun kehidupan peribadi. Yang menjadikan dialog ni menarik bila ada perdebatan sama ada ilmiah atau falsafah sampah. 

Yang kurang menariknya bila Bahasa Melayu baku yang digunakan bercampur-aduk dengan bahasa pasar buatkan dialog tu kedengaran jelik. Ada beberapa babak yang diselitkan bahasa makian yang kasar jadi movie ni tak sesuai untuk ditonton dengan keluarga. Penggunaan tona suara juga ada kalanya over bila sengaja ditinggikan terutamanya watak Razak. 

Dinamik antara Namron dan Amerul Affendi antara kekuatan dalam naskhah terbitan AB Roll Sdn Bhd. Disebabkan mereka berdua pun dah selalu bekerja bersama, memang tak ada masalah langsung nak cipta chemistry tu. Sama juga dengan lakona Nadia sebagai Rose, sudahlah cantik dan sofistikated orangnya, suara dia pun guna tona yang tepat untuk zahirkan emosi dia mengikut situasi.

'Oh tidak mengapa, orang Kuala Lumpur tidak menggunakan gula sebagai pemanis. Gula menggemukkan.' - Cik Roselina Shahira Mandalusia binti Zainal

Movie ni ada 3 plot utama dan plot ketiga – Haram Jadah dah boleh dijangka namun reaksi dari Azman bila tahu kisah sebenar tu kelakar. Rasanya dekat scene tu je terhibur sangat, mungkin sebab dah tahu movie ni dah habis kot. Nak kata movie ni bosan tu tak lah sangat sebab suka dengan konsep dan alur cerita Mencari Rahmat. Mungkin ada yang tak suka sebab pace dia terlampau perlahan. 

Sinematografi dari Madnor Kassim not bad sebab dia tahu angle mana yang menarik macam babak Rose dengan Razak di laman rumah ataupun pada babak solo Ratna masa merokok. Scene flashback yang guna animasi tu macam tak perlu sebab tak memberi impak pada penceritaan pun. Lagi terkesan kalau biar pelakon saja yang menceritakan situasinya sebab boleh nampak ekspresi muka dan bahasa badan. 

Music score dari Pacai sesuai dengan babak tu tapi masa Makcik Normah (Fauziah Nawi) bercerita dengan Datin Azizah tu suara dia tenggelam sebab musik latar terlampau kuat. Movie Mencari Rahmat ni dikarang skripnya pada tahun 1991 menggunakan typewriter tapi baru dapat difilemkan pada tahun 2017 guna duit simpanan EPF dia. Semua pelakon shoot dalam masa 7 hari saja dan hasilnya memuaskan lah untuk streaming platform tapi kalau di panggung wayang macam tak sesuai sebab tak semua akan suka dengan konsep ni. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.8, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.5, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.4, 10. Personal Thought +0.4 = 7.2/10

Movie Review | Dhamaka (2021)

Saturday 20 November 2021

Director : Ram Madhvani

Writer : Puneet Sharma, Ram Madhvani

Cast : Kartik Aryan, Mrunal Thakur, Amruta Subhash

Production Company : RSVP Movies, Ram Madhvani Films, Lotte Cultureworks, Global Gate Entertainment, Lionsgate

Distributor : Netflix

Genre : Thriller / Drama

Running Time : 104 minutes

Release Date : 19 November 2021

Trailer :


Remake kepada movie Korea, The Terror Live (2013) arahan Kim Byung-woo mengisahkan tentang Arjun Pathak (Kartik Aryan), news anchor untuk program Bharosa 24x7 mendapat panggilan daripada pekerja buruh yang bekerja di tapak pembinaan jambatan Bandra-Worli Sea Link. Jambatan sepanjang 5.6km dengan kelebaran 8 laluan yang menghubungkan Bandra dan Mumbai Selatan terletak tidak jauh dari bangunan studio TRTV itu mempunyai bom dan akan meletup. 

Arjun yang nampak peluang untuk dapatkan berita eksklusif segera buat panggilan kepada Ankita (Amruta Subhash) supaya boleh disiarkan secara langsung di TV. Kalau rating cecah 70%, bukan sahaja Arjun malah Ankita juga akan dinaikkan pangkat dan mendapat ganjaran. Tapi sebelum berita gembira tersebut jadi milik mereka, pemanggil tersebut minta untuk pihak TRTV untuk pindahkan sejumlah wang ke dalam akaun bank miliknya. Jika tidak, berita eksklusif tersebut akan diberikan kepada rival mereka, INL News.

Strategi Ankita dan Arjun adalah supaya melengahkan masa untuk jadikan letupan tersebut sebagai serangan pengganas, masukkan elemen drama dan patriotik kemudiannya pemanggil tersebut akan ditangkap sebaik sahaja pihak polis berjaya trace location si pemanggil. Permintaan dari pemanggil ialah untuk minta menteri Patil supaya memohon maaf secara terbuka dalam rancangan tersebut. 

Tak mungkin lah menteri akan mengakui salah lakunya menerima sejumlah rasuah semasa pembinaan jambatan tersebut dilakukan. Disebabkan keengganan seorang menteri, beberapa orang rakyat tak berdosa menjadi mangsa. Arjun pula diugut supaya ikut sahaja permintaan pemanggil sebab earpiece dan kerusinya telah diletakkan bom. Isteri dia, Saumya (Mrunal Thakur) juga berada di tempat kejadian sebagai wartawan yang buat liputan di sana. Mampu tak Arjun selamatkan isteri dia dari serangan tersebut, kena tengok lah dekat Netflix. 

Terkejut masa dapat tahu Kartik Aaryan berlakon dalam movie Dhamaka sebab dia kata dia akan berlakon dalam movie genre komedi sebab genre tu yang lonjakkan nama dia dalam industri. Disebabkan movie ni jugak lah dia kena buang dari projek movie Dostana 2 under Dharma Productions sekaligus kontrak 3 movie dengan Dharma dibatalkan serta-merta. 

As a fan, I believe that this is the best decision for his career sebab movie Dhamaka ni dibikin oleh pengarah Ram Madhvani yang terkenal dengan genre thriller. Mission Kashmir (2000), Neerja (2017) dan Aarya (2020) adalah naskhah cemerlang yang dihasilkan oleh beliau. Mungkin Dhamaka tak mempunyai impak yang sama tapi sedikit sebanyak boleh ubah persepsi penonton tentang bakat dan keupayaan Kartik sebagai pelakon. 

Kebanyakan babak dilakonkan oleh Kartik dengan pelbagai emosi yang bercampur-baur – melankolik, gembira, resah, keliru, terkejut dan banyak lagi angkara permintaan yang dibuat oleh pemanggil adalah di luar bidang kuasa Arjun. Dia cuma seorang anchor news biasa yang mengikut arahan boss untuk naikkan rating dari penonton. Tagline untuk bercakap benar hanya ungkapan penarik supaya penonton percaya sepenuhnya pada dia. 

Walaupun watak ni agak mencabar untuk Kartik tapi bukan sesuatu yang mustahil pun untuk dia deliver sebab sebelum ni dia pernah berlakon dengan genre drama dalam movie Akash Vaani (2010) bila babak menangis dia dapat tarik perhatian penonton. Suka tengok chemistry Kartik dengan Mrunal dalam lagu Kasoor walaupun babak mereka berdua tak dapat banyak screentime. Sedih bila tengok babak Arjun bagitahu dia tunggu Saumya balik dengan selamat. 


Movie Dhamaka mungkin ada kelemahan pada sinematografi bila letupan di Sea Link tak begitu meyakinkan dek kerana penggunaan CGI. Movie ni shoot di hotel selama 10 hari masa lockdown so I tak expect banyak pun tapi teknik kamera untuk wujudkan elemen saspen nampak menjadi. Newsroom pun nampak meyakinkan. 

First half Dhamaka menarik dan saspen dengan beberapa kejadian yang tak dijangka, dikuatkan lagi dengan lakonan Kartik dan ketegangan antara watak Arjun dan Ankita. Second half, terutama selepas watak pemanggil misteri tu muncul nampak longgar dan merepek sebab Arjun dibiarkan berseorangan. Lama jugak nak tunggu SWAT muncul. Scene sniper tu tak logik sebab bangunan sebelah dah rosak dan kenapa sniper tak tembak Arjun sekali kalau Timbalan Menteri kata Kerajaan India tak akan berunding atau berlembut dengan pengganas? 

Ending dia predictable macam template movie Korea Selatan padahal Ram Madhvani boleh ubah ikut selera Bollywood ataupun open ending. Mana tahu boleh wujud Dhamaka 2 pulak kan? Ram Madhvani belum pernah ada franchise movie so this could be the opportunity. Anyway, I have fun watching Dhamaka and happy it turns out great just as I expected. Thanks for the team production and Netflix in delivering good movie like this. 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.6, 3. Audio +0.5, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.5, 6. Genre +0.8, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.4 = 7/10