Movie Review | June & Kopi (2021)

Saturday 6 February 2021

Pengarah :  Noviandra Santosa

Penulis Skrip :  Noviandra Santosa

Pelakon : Acha Septriasa, Ryan Delon, Makayla Rose Hilli, Tije, Reza Aditya  

Syarikat Produksi :  Aurora Films, Netflix

Pengedar : Netflix

Genre :  Drama  Komedi

Durasi Tayangan :  90 minit

Tarikh Tayangan : 28 Januari 2021

Trailer :

Masa tengok trailer dah nampak movie yang bertemakan hubungan binatang dan manusia ni akan terarah ke mana sebab dalam trailer pun dah cukup jelas tentang idea pengarah dan penulis Noviandra Santosa di bawah produksi Netflix untuk movie pertama Indonesia yang berkisar tentang anjing. 

Mengisahkan Aya (Acha Septriasa) yang berjumpa dengan seekor anjing putih di jalan semasa membeli sate. Anjing tersebut berlindung di belakang Aya kerana takut dengan sekumpulan budak lelaki yang mengejarnya. Aya mengusir mereka pergi tapi tak nak bawa anjing putih tu pulang ke rumah sebab takut nanti suaminya, Ale (Ryan Delon) tak setuju. Lagipun mereka sudah ada Kopi. 

Tapi disebabkan kasihan, Aya cuba sorok dan sembunyikan di bilik bayi yang kosong. Of course lah kantoi sebab habis satu bilik bersepah dan Ale terdengar suara anjing menyalak. Aya janji akan bawa anjing tu ke kedai Reza keesokan harinya. Kebetulan dia nampak kalendar bulan 6 jadi Aya namakan anjing tersebut sebagai June. Tak lama pun June dekat kedai Reza dan berjaya lari balik ke rumah Aya. 

Nak tak nak terpaksa lah Ale terima dengan syarat June tak boleh nakal atau sepahkan rumah. Nasib baik Aya sentiasa ada di rumah kerana kerjaya dia sebagai pelukis komik. Boleh la dia jaga June dan Kopi. Walaupun Kubis selalu tegur June tapi dia tak pernah berani ke sebelah sebab tuan Kubis adalah seorang budak lelaki. 

Ale makin risau bila dapat tahu Aya mengandung sebab June tak suka dengan budak kecil. Dari awal lagi dia sudah jelaskan yang dia akan buang June sekiranya menjadi ancaman kepada anak perempuan mereka, Karin (Makayla Rose Hilli).

Karakter June dan Kopi diinspirasikan dari anjing-anjing peliharaan pengarah Noviandra Santosa sendiri bila mereka berdua adalah anjing-anjing adoption so salah satu mesej utama dari movie ni ialah ‘adopt, don’t buy’ macam scene Aya adopt June lepas terjumpa dia di tepi jalan dan juga scene Ale temankan Karin pergi ke dog centre. Dekat situ tuan yang menjaga bagitahu kebanyakan anjing dekat situ diambil di jambatan kemudian dirawat dan dipelihara sebelum jumpa tuan baru. 

Kalau movie under Netflix memang sinematografi dia cantik lah dengan kepakaran Budi Utomo menggunakan upside down shot, panorama, dolly ataupun point of view shot. Tone warna yang warm buat kita rasa dekat dengan karakter June dan Aya. Masa tengok movie ni perasan jugak kadang-kadang fizikal June berubah sebab ada masanya akan nampak June seperti anjing husky. Rupanya team production guna body double untuk beberapa stunt. 

June dan Kopi ni memang pandai berlakon baik dari body gesture mahupun ekspresi muka so most of the scene I akan awwww je. Menyampah tengok movie tentang anjing ni mesti rasa nak bela jugak tapi tak boleh. Scene Kopi tolong buka pintu untuk June tu kelakar kot. Sayangnya tak ada dialog yang padu untuk scene drama ataupun dialog dari Karin yang dijaga oleh June sejak kecil. Scene June salam Ale tu memang menangis teruk lah. Ada lagi scene yang lain bikin nangis tapi nanti jadi spoiler pulak. 

Durasi 90 minit tu terasa sangat pendek tambah pula pengarah bazirkan masa dengan scene di hutan. Scene yang predictable jugak lah sebab beberapa kali pengarah cuba create intense moment dengan tayang beberapa kali ‘benda’ tu. Scene Karin masuk ke hutan tu pun lebih menarik kalau dia leka bermain dengan rama-rama ataupun burung sampai tersesat. Tapi pengarah cuma letakkan pendorong tu terhadap budak lelaki yang ganas padahal dia tak kacau Karin dah pun. Boleh je kalau Karin mengadu dekat Aya instead of masuk hutan. 

Anyway movie yang menarik di permulaan 2021 dari Netflix Indonesia. Nak tunggu movie Layla & Majnun pula lakonan Acha Septriasa jugak dengan Reza Rahadian. Hiks! 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.2/10

Movie Review | Sir – Is Love Enough?

Director : Rohena Gera

Writer : Rohena Gera

Cast : Tillotama Shome, Vivek Gomber, Akash Sinha, Rashi Mal

Production Company : Platoon One Films

Distributor : Netflix

Genre : Drama

Running Time : minutes

Release Date : 14 May 2018 (Cannes), 20 September 2018 (Netherlands), 13 November 2020 (India)

Trailer :

Berlatarbelakangkan Mumbai, Ratna (Tillotama Shome) mengemas rumah seperti biasa sementara tunggu Ashwin (Vivek Gomber) balik rumah. Ramai yang datang untuk kuatkan semangat bila perkahwinan antara Ashwin dengan Sabina (Rashi Mal) dibatalkan bila dapat tahu bakal isteri dia curang dengan lelaki lain. 

Ratna jarang bercakap dengan tuan dia tapi dia sentiasa pastikan semuanya cukup lengkap serba-serbi. Bercerita tentang kisah peribadi tuan dia pun tidak pernah. Bila Raju (Akash Sinha) si driver cuba korek cerita, Ratna akan halau atau diamkan saja. Kata Raju, Ratna kena cari tuan yang baru sebab tak manis duduk berdua serumah. 

Ratna tak pedulikan langsung sebab dia kenal tuan dia macam mana. Tambah pula dia sendiri tak pernah melebihi batas. Dia tahu dan sedar dia cuma orang gaji yang perlu cari duit untuk sara keluarga di kampung. Walaupun keluarga tuan dia berkasar pun dia tak pernah ambil hati langsung. Sampai lah tuan dia mengaku yang dia jatuh cinta dengan Ratna. 

Cukup kah sekadar cinta antara Ratna dan tuan dia sedangkan realitinya perhubungan mereka akan dicemuh dan dijadikan bahan jenaka. Keluarga tuan dia pun tak akan terima satu-satunya anak lelaki mereka berkahwin dengan orang gaji. 

Agak lambat juga untuk sampai ke klimaks bila pengarah dan penulis Rohena Gera tunjuk kehidupan dua watak utama tentang bagaimana Ratna yang simpan impian untuk buka butik sendiri. Dan juga kehidupan Ashwin yang cuba move on dengan apa yang jadi di kota besar India tu sedangkan life dia dekat New York sebagai penulis dah cukup membahagiakan. Dalam trailer tu dah dekat hujung dah bukannya dekat first half. Agak tertipu jugak lah dengan trailer ditambah pace yang perlahan sampai ada beberapa part yang rasanya boleh dikembangkan lagi.  

Di kala semua orang di sekeliling dia pujuk untuk move on dengan introduce kenalan wanita baru dan belajar untuk adapt dengan kerjaya sebagai engineer, Ratna pula lebih suka dia jadi penulis. Mungkin sebab tu juga Ashwin jatuh cinta sebab ada yang betul-betul dengar dan faham keadaan dia. 

Keadaan mereka berdua sama bila terpaksa bekerja dalam bidang yang jauh menyimpang dari minat dan impian untuk jaga hati keluarga. Kedua-duanya juga pernah merasa kehilangan orang tersayang bila Ratna adalah seorang balu yang kematian suami dia dek kerana sakit kronik lepas 4 bulan berkahwin. Ashwin pula kehilangan abang disebabkan kanser sebab tu dia diminta pulang ke Mumbai. 

Visual dari lensa Dominique Colin mainkan peranan yang sangat besar untuk menghidupkan screenplay dalam menerangkan perbezaan yang ketara antara dua watak sedangkan tinggal sebumbung. Macam scene Ashwin tengok news dengan TV LED besar dalam bilik yang selesa dibatasi dengan dinding tebal kemudiannya bawa ke bilik Ratna yang leka menonton drama TV dalam bilik yang sempit. 

Masa awal movie boleh nampak jarak mereka berdua agak besar tapi makin lama makin rapat menunjukkan mereka berdua makin selesa bercerita sampai tahap Ratna boleh tunjukkan marah bila Ashwin tanya tentang impian dia di dapur. Bila scene ada perbezaan antara mereka, Dominique shoot dari perspektif yang menunjukkan jurang antara mereka berdua macam scene dekat rooftop berbicara tentang Tuhan dan agama. 

Lepas Ratna keluar dari rumah tersebut baru nampak keadaan bilik air dia yang bersih, cantik dan selesa untuk dia guna kemudiannya beralih kepada scene di mana Ratna perlu beratur untuk guna bilik air. Jelas sangat yang Ratna berpegang dengan prinsip dia dan berani macam tuan dia gambarkan pada first half movie. 

Banyak lagi realiti kehidupan yang ditunjukkan melalui perspektif dan permainan panorama dalam menonjolkan perbezaan kehidupan dua darjat dan kasta. Kudos to the team for the details. Movie Sir ni terpilih untuk ditayangkan di Cannes tahun 2018 dan menariknya dalam movie Sir tak ada langsung bahasa-bahasa kesat yang dikeluarkan cuma ayat yang kasar sahaja. Satu mesej yang besar juga untuk buktikan bahasa kesat bukan penanda aras kualiti sesebuah movie. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.3 = 8.6/10

Lirik Lagu | Mansau - Adam Shamil

Friday 5 February 2021

Selalu ternampak lagu ni di Youtube tapi nda pernah mau play. Bila autoplay nahhhh siok pula bha lagu ni! Terus rindu mau pigi Sabah tapi bila la tu kununnn. 2 kali PKP suda ni. 

Adam Shamil ni youtuber Sabahan tapi tak pernah la tengok vlog dia. Kalau bukan sebab lagu Mansau karya Benn Simon Bukag ni memang tak kenal siapa dia sebab jarang layan vlog. Lirik dia konsep bercerita macam lagu-lagu Atmosfera, Marsha dan Velvet. 

Nice la bila nampak makin ramai penyanyi Sabah memeriahkan industri dengan dialek Sabahan. Lagi ramai la yang buka mata dan boleh bezakan Sabahan dengan Indonesian. Anyway yang belum tengok atau dengar lagu Mansau boleh tengok video cute ni


LIRIK LAGU MANSAU

Penyanyi : Adam Shamil

Komposer : Benn Simon Bukag

Lirik : Benn Simon Bukag

Studio : Adam Shamil Studios


 Sia jalan-jalan teringat kamu

Pusing-pusing satu orang ndak tentu

Paling siok yang ada kamu

Kita raja mansau nombor satu


Teringat jajal kita selalu

Pasal makan bosou kamu yang dulu

Tapi sekarang kita berjauh

Saya di sini kamu di situ


Balik-balik sia bilang rindu sama kamu

Fikiran melayang macam tinggi langit biru

Sekarang kita jauh memang saya mau

Pulang sabah dulu


Sia jalan jalan teringat kamu

Pusing pusing satu orang ndak tentu

Paling siok yang ada kamu

Kita raja mansau nombor satu


Teringat jajal kita selalu

Pasal makan bosou kamu yang dulu

Tapi sekarang kita berjauh

Saya di sini kamu di situ


Chorus:


Balik balik saya bilang rindu sama kamu

Fikiran melayang macam tinggi langit biru

Sekarang kita jauh memang saya mau

Pulang sabah dulu


Sudah kan saya bilang rindu juga kamu

Melayang limpas tu puncak gunung kinabalu

Sekarang saya tunggu kamu pulang dulu

Kita jumpa situ


Terimbas muka yang besar pipi

Paling kuat suara malar selpie

satu urang sunyi dan sepi

saya di siring yang tidak happy


Sorry gaman jangan ungkit bah

Ni kali kita selpie dua orang la

Jangan merajuk nanti saya susah

Mau pujuk kamu saya yang payah


Balik balik saya bilang rindu sama kamu

Fikiran melayang macam tinggi langit biru

Sekarang kita jauh memang saya mau

Pulang sabah dulu


Sudah kan saya bilang rindu juga kamu

Melayang limpas tu puncak gunung kinabalu

Sekarang saya tunggu kamu pulang dulu

Kita jumpa situ


Bridge:


Memang tidak tahan tinggal jauh di negeri orang,

Sumpah saya pun rasa begitu...


Balik balik saya bilang rindu sama kamu

Fikiran melayang macam tinggi langit biru

Sekarang kita jauh memang saya mau

Pulang sabah dulu


Sudah kan saya bilang rindu juga kamu

Melayang limpas tu puncak gunung kinabalu

Sekarang saya tunggu kamu pulang dulu

Kita jumpa situ.


Sekarang saya tunggu kamu pulang dulu

Kita jumpa situ..



Maksud Perkataan 


sia = saya

ndak = tidak 

siok = syok

mansau = jalan-jalan

jajal = nakal

bosou = Bosou ialah makanan tradisi Sabah. Isi ikan mentah atau daging yang dijadikan jeruk.

limpas = lalu

malar = berulang kali 

selpie = selfie

urang = orang

siring = tepi

gaman = lelaki/encik

Giveaway by ejulz & atiehilmi

 


Klik banner untuk join :)

Segmen Drop Your Link!