Movie Review | Perahu Kertas 2 (2012)

Sunday 17 January 2021

 

Pengarah :  Hanung Bramantyo

Penulis Skrip :  Dewi Lestari

Pelakon : Maudy Ayunda, Adipati Dolken, Reza Rahadian, Elyzia Mulachela, Sylvia Fully, Fauzan Smith, Tio Pakusadewo, Ben Kasyafani, Sharena Rizki, Titi DJ, Kimberly Ryder, Ira Wibowo, August Melasz

Syarikat Produksi : Starvision Plus, Mizan Productions, Bentang Pictures, Dapur Film

Pengedar : Starvision Plus, Mizan Productions

Genre :  Drama / Romantik

Durasi Tayangan :  100 minit

Tarikh Tayangan : 04 Oktober 2012

Trailer :

Bahagian 2 Perahu Kertas masih lagi dengan konflik yang sama antara Kugy (Maudy Ayunda) dengan Keenan (Adipati Dolken) cuma kali ni watak Noni (Sylvia Fully R) dan Eko (Fauzan Smith) dikurangkan untuk beri ruang kepada watak Remi (Reza Rahadian) dengan Luhde (Elyzia Mulachela) berkembang. 

Kalau sebelum ni Kugy dengan Keenan cuma simpan dalam hati perasaan cinta antara mereka berdua, kali ni Keenan tahu Kugy suka dengan dia tapi dia tetap memilih untuk bersama dengan Luhde. Keenan pujuk Kugy supaya terima Remi sebab dia lelaki yang bagus dijadikan teman hidup walaupun hati Kugy tak sepenuhya mencintai Remi. 

Walaupun masing-masing stay dengan pilihan masing-masing tapi agak bodoh la bila bagi barang yang dibikin khas untuk orang lain diberikan kepada orang lain sebagai tanda cinta. Macam Kugy buat buku cerita khas kepada Keenan tapi bagi kepada Remi. Keenan pula bagi ukiran kayu berbentuk hati dengan initial KK (Keenan Kugy) kepada Luhde. Macam mana lah Remi dengan Luhde tak berjauh hati. 

“Saya belajar dari kisah hidup seseorang. Hati tidak pernah memilih. Hati dipilih. Jadi, kalau Keenan bilang, Keenan telah memilih saya, selamanya Keenan tidak akan pernah tulus mencintai saya. Karena hati tidak perlu memilih. Ia selalu tahu ke mana harus berlabuh.” - Luhde

Mungkin penulis nak bagitahu yang sebanyak mana perasaan cinta tu dinafikan, takdir tetap pertemukan untuk bersama tapi dalam movie ni lebih kepada dua watak yang tak matang dan tak boleh move on. Masa Keenan datang pujuk Kugy untuk terima Remy tu ingatkan director Hanung Bramantyo nak buat ending yang lain dari template filem romantik sebab Karel (Ben Kasyafani) bagitahu Kugy yang hidup realiti berbeza dengan dongeng. Malangnya, tak. Jalan cerita dengan ending yang sangat predictable. 

Jadi penat nak tengok sebab Maudy Ayunda dan Adipati Dolken tak ada depth juga chemistry. Lakonan Maudy nampak teruk sangat berbanding Perahu Kertas 1 mungkin sebab lebih banyak scene emosi. Scene dia menangis bagitahu dia tak mampu terima Remi tu nampak canggung dan terpaksa. Sama juga dengan scene Remi minta putus. 

“Carilah orang yang nggak perlu meminta apa-apa, tapi kamu mau memberikan segala-segalanya.” - Remi

Nasib baik screentime Reza Rahadian panjang dari Perahu Kertas 1 so tak lah terasa perihnya menunggu ending. Perahu Kertas 2 berbeza cinematographer dan ada beberapa scene yang shaky dan shot yang kurang menarik walaupun berlatarkan panorama yang cantik. Ada scene yang tiba-tiba jump ke scene lain tanpa penjelasan atau perkembangan pada watak mahupun naratif penceritaan. Mungkin sebab kena baca novelnya dahulu which is a big minus for audience. 

Rasanya macam tak perlu buat 2 part tapi sebaiknya diolah dengan lebih kemas dan padat dalam satu naskhah movie sahaja sebab dalam bahagian 2 ni tak ada konflik yang menarik atau plot twist langsung. Sebaliknya ditambah scene yang tak berkaitan untuk memenuhkan durasi supaya terlihat panjang macam scene Lena (Ira Wibowo) dengan Pak Wayan (Tio Pakusadewo) yang mempunyai kisah silam yang tak penting pun untuk penonton tahu. 

Masih lagi menggunakan soundtrack yang sama di bawah label Trinity Optima Production, Perahu Kertas 2 garapan komposer Andhika Triyadi mempunyai 10 buah lagu sebagai latar untuk menambah mood dan impak pada penceritaan. Soundtrack utama, Perahu Kertas pula dinyanyikan sendiri oleh Maudy Ayunda. Well I guess, dia lagi bagus menyanyi daripada berlakon. Lebih meninggalkan kesan mendalam. 

1. Team Production +0.5, 2. Visual +0.7, 3. Audio +0.6, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.2, 7. Themes +0.7, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.2, 10. Personal Thought +0 = 4.1/10

Movie Review | Perahu Kertas (2012)

Pengarah :  Hanung Bramantyo

Penulis Skrip :  Dewi Lestari

Pelakon : Maudy Ayunda, Adipati Dolken, Reza Rahadian, Elyzia Mulachela, Sylvia Fully, Fauzan Smith, Tio Pakusadewo, Ben Kasyafani, Sharena Rizki, Titi DJ, Kimberly Ryder, Ira Wibowo, August Melasz

Syarikat Produksi : Starvision Plus, Mizan Productions 

Pengedar : Starvision Plus, Mizan Productions

Genre :  Drama / Romantik

Durasi Tayangan :  112 minit

Tarikh Tayangan : 16 Ogos 2012

Trailer :

Mengisahkan pertemuan Kugy (Maudy Ayunda) dengan Keenan (Adipati Dolken) yang mempunyai persamaan dalam citarasa dan artistik. Kugy suka menulis kisah-kisah dongeng dan menganggap dirinya ejen “Dewa Neptune”, Semua curahan hatinya ditulis dalam kertas dan dibentuk menjadi perahu kertas kemudian dihanyutkan di sungai. 

"Hai Neptunus, apakabar di laut biru? Perahu kertas yang kali ini akan membawakanmu kisah tentang perjalanan hatiku..." – Kugy Alisa

Keenan pula suka melukis dan memahat tapi dipaksa belajar dalam Ekonomi di kampus supaya dapat jaga business keluarga. Bersama Noni (Sylvia Fully R) dan pacarnya, Eko (Fauzan Smith), mereka berempat selalu luangkan masa bersama. Keenan dengan Kugy pula jatuh cinta dalam diam tapi Keenan mula menjauhkan diri bila dapat tahu Kugy sudah ada teman lelaki, Joshua (Dion Wiyoko) sejak sekolah lagi. Noni pula perkenalkan Wanda (Kimberly Ryder) kepada Keenan dan mereka mula rapat kerana keluarga Wanda suka pada seni dan exhibitor besar setiap tahun. 

Keenan mula mendalami bakat seninya di galeri kepunyaan Pak Wayan (Tio Pakusadewo). Kugy pula berkecil hati dan bawa diri menjadi sukarelawan di Sekola Alit di kawasan pedalaman. Selepas dipaksa memilih antara impian dia ataupun hidup bersama Joshua. Kugy move on dengan tinggalkan semua kenangan dan bekerja di syarikat advertising, AdVocaDo milik Remi (Reza Rahadian). 

Dalam masa 112 minit, ada banyak konflik di antara watak Kugy dan Keenan dan latar masa juga bergerak selama 5 tahun sejak 1999 sehingga 2004. Itupun movie Perahu Kertas arahan Hanung Bramantyo masih belum habis ceritanya sebab adaptasi dari novel Perahu Kertas karya Dee dengan helaian sebanyak 434 muka surat ni ada dua bahagian. 

"Hai 'Nus, manusia satu itu muncul lagi. Apa kabar ya dia? Tunggu perahu kertasku ya.. cerita ini belum usai..." - Kugy Alisa

Bila movie Perahu Kertas ni berkisar tentang seni, maka banyak tempat dan dekorasi yang mempunyai kesenian yang tersendiri. Macam bilik Kugy, Keenan ataupun rumah Wanda semuanya mengikut perosnaliti dan lifestyle masing-masing. Tapi yang paling mencuri tumpuan ialah galeri Pak Wayan yang terletak di dalam hutan dan menggunakan semangat alam untuk melahirkan kesenian tanpa batas. Tenang sangat supaya ilham tu bisa lahir tanpa gangguan. Memang terpesona dengan hasil lukisan ataupun seni ukiran dari galeri tu. Ada juga dipaparkan persembahan seni lakonan dan tarian di situ.

Di bawah label Trinity Optima Production, Perahu Kertas ada music album yang menampilkan 10 buah lagu yang sesuai dengan situasi penceritaan juga mood pada babak tertentu macam lagu How Could You bila Joshua kecewa Kugy buang dia lepas apa yang dia korbankan untuk bahagiakan Kugy. Soundtrack utama, Perahu Kertas pula dinyanyikan sendiri oleh Maudy Ayunda.

 

Walaupun movie Perahu Kertas lebih invest pada wataknya iaitu Kugy dan Keenan tapi sayangnya baik Maudy Ayunda dan Adipati Dolken gagal ekspresikan perasaan dengan baik dan mendalam. Chemistry antara pelakon utama yang menyandang genre romantic drama pun seolah tak wujud jadi susah untuk percaya yang mereka sesuai bersama. Nasib baik conversation Kugy dengan Keenan tentang mencari identiti diri dan perspektif kehidupan. 

Pace movie juga agak perlahan buatkan cerita agak hambar. Nasib baik Reza Rahadian datang sebagai penyelamat bila watak dia energetik sesuai lah sebagai boss di syarikat advertising yang senantiasa memerlukan idea baru yang kreatif. Maundy pun nampak lebih selesa dengan Reza sebab watak dia nampak hidup bila share screen dengan Reza. 

Tak pasti macam mana Perahu Kertas 2 tapi yang pastinya hati Reza kecewa sebab watak Kugy dengan Keenan sudah ditakdirkan bersama walaupun beberapa kali terpisah. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +0.4, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0.2 = 6.2/10

Director : Renuka Shahane

Writer : Renuka Shahane

Cast : Kajol, Tanvi Azmi, Mithila Palkar, Kunaal Roy Kapur, Vaibhav Tatwawaadi, Shweta Mehendale, Antara Deshpande, Arha Mahajan, Kanwaljit Singh, Manav Gohil

Production Company : Ajay Devgn FFilms, Banijay Asia, Alchemy Films

Distributor : Netflix

Genre : Drama

Running Time : 95 minutes

Release Date : 15 January 2021

Trailer :

‘Nayan is Abhanga..slightly weird. She’s a genius, so she has to be weird. And my Masha is Samabhanga…completely balanced. And I’m weird, skewed, crazy but sexy…Tribhanga. ‘ – Anu

Filem arahan Renuka Shahane keluaran terbaru Netflix mengisahkan tentang 3 generasi wanita di dalam sebuah keluarga yang messed up and broken. Movie bermula dengan conversation antara Nayantara Apte (Tanvi Azmi) dengan Milan (Kunaal Roy Kapur), penulis autobiografi yang akan membukukan kisah Nayan, penulis terkenal era 80-an. 

Semua sedia maklum relationship antara Nayan dengan anak perempuan dia, Anu tak baik dan Anu tak pernah gelar Nayan sebagai ibu. Apa sahaja tindakan Anu (Kajol) akan disokong oleh adik dia, Robindro (Vaibhav Tatwawaadi) kerana mereka berdua dapat tempias akibat tindakan Nayan ketika muda. Bercerai dan keluar dari rumah, tukar surname anak-anak kepada surname keluarga dia dan Anu (Shweta Mehendale) dicabul dengan suami baru Nayan masa berumur 14 tahun. 

Ayah kandung pula tak pernah datang ambil tahu pasal mereka berdua. Cukup untuk Anu dan Robindro buang dia dari hidup lepas kecewa diabaikan. Sementara Anu memilih untuk berlakon dalam Bollywood dan menjadi penari Odissi, Robindro pula memilih untuk menjadi sami supaya dapat mencari ketenangan. Anu kemudiannya bercinta dengan Dimitri dan lahirkan Masya (Mithila Palkar) bersendirian bila Dimitri bertukar menjadi abusive. 

Berbeza dengan Nayan, Anu memilih untuk tidak berkahwin dan Masya pula dikahwinkan dengan lelaki dari keluarga yang konservatif. Masing-masing berbeza perwatakan dan jalan hidup tetapi kesemuanya terkesan dari pilihan yang dibuat dari si ibu. Scene klimaks adalah scene paling sedih bila Masya bagitahu tentang hidup dia dan kenapa dia buat keputusan untuk anak dia sebegitu rupa. 

Garapan dan penulisan movie Tribhanga lebih menarik dari movie Shakuntala Devi walaupun dengan konsep yang sama, hubungan anak ibu yang berantakan kerana pilihan si ibu. Macam mana tough kehidupan lelaki, tough juga kehidupan seorang wanita yang memerlukan mereka korbankan sesuatu-  antara keluarga ataupun impian. Takkan mampu menggalas keduanya dengan adil. Bila Nayan memilih untuk menulis, dia dikritik teruk dengan ibu mertua sebab tak mampu memasak atau jaga anak-anak. Si suami yang tak mampu nak keluar dari hidup ibu dia buatkan Nayan ambil keputusan untuk keluar.

Kajol menyerlah dalam movie debut OTT platform sebab for me Kajol pandai bermain dengan emosi dalam movie genre family drama macam Hum Aapke Dil Mein Rehte Hain (1999), Fanaa (2006), We Are Family (2010) dan My Name Is Khan (2010). Nampak bijak bila director guna beberapa gambar dari performance Odissi untuk yakinkan yang dia adalah penari. Kebanyakan conversation dalam movie ni guna bahasa Marathi sebab asalnya director nak release dekat Marathi industry je tapi bila Kajol join, dia bawa Ajay Devgn Films sebagai produser so diorang release dekat Bollywood.

Penceritaan movie Tribhanga digambarkan dengan cantik dari lensa Baba Azmi dengan beberapa close up shot yang menaikkan impak drama pada setiap watak terutamanya Anu dan Nayan. Kemarahan, penyesalan dan sayang semuanya jelas dari riak muka walaupun luarannya nampak cuba kawal dan tampak tenang. Kudos to props dan stylist yang berjaya serlahkan karakter Anu melalui dekorasi rumah dan juga pakaian dia.  

Tak tahu apa obsesi feminist baik Hollywood, Bollywood ataupun filem dari industry lain sekalipun suka sangat gambarkan perempuan yang bebas, kuat  dan berdikari tu perlu guna bahasa makian, kasar dan suka merokok. Memang ada tapi tidak semua. Nevertheless, movie Tribhanga memang menarik untuk dilayan terutamanya untuk kaum wanita. No judgement needed here, just watching memories of another family or other women in life. Do watch Tribhanga in Netflix. 

1. Team Production +0.8, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.7, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.6, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.2 = 8.3/10