Movie Review : The Call (2020)

Monday 30 November 2020

Director : Lee Chung-hyun

Writer : Lee Chung-hyun

Cast : Park Shin-hye, Jeon Jong-seo

Production Company : Yong Film

Distributor : Next Entertainment World, Netflix

Genre : Mystery / Thriller

Running Time : 112 minutes

Release Date : 27 November 2020

Trailer :

Diadaptasikan dari movie British, The Caller yang diterbitkan pada tahun 2011 arahan Matthew Parkhill mengisahkan tentang Kim Seo-yeon (Park Shin-hye) yang mendapat panggilan misteri dari seorang perempuan muda, Oh Young-sook (Jeon Jong-seo) dari 20 tahun sebelumnya. Awalnya susah untuk dia percaya tapi bila dia jumpa diari dan beberapa input tentang keluarga sebelumnya, dia cuba korek rahsia.  

Young-sook setiap hari akan call minta bantuan kepada Sun-Hee tapi talian akan bersambung kepada rumah Seo-yeon kerana mereka berdua tinggal di rumah yang sama. Bila peluang ni datang selepas Seo-yeon yakinkan Young-sook yang dia dari masa hadapan, datang idea gila untuk selamatkan ayah dia yang meninggal dalam kebakaran pada tahun 1999. 

Terhutang budi dengan bantuan Young-sook, Seo-yeon selamatkan kawan baru dia dengan bagitahu bila dan bagaimana Young-sook akan mati dibunuh oleh ibunya sendiri. Terjerat dengan helah takdir, bantuan Seo-yeon berubah menjadi musibah bila Young-sook yang bebas dari kezaliman ibunya, rasa seperti dilahirkan semula dan berubah menjadi pembunuh bersiri. 

Kesilapan terbesar Seo-yeon bila dia bagitahu Young-sook yang polis akan datang tangkap dan mahkamah jatuhkan hukuman penjara seumur hidup. The movie fell flat after that scene well at least for me sebab dah nampak dia sendiri cari pasal so apa sahaja consequences dari tindakan tu atas tanggungjawab dia. 

Nampak dangkal benar bila dia fikir yang Young-sook akan berdiam diri. Macam mana mudahnya Young-sook pergi ke rumah dia untuk halang kebakaran dari berlaku, semudah tu juga lah watak antagonis ni akan bunuh keluarga dia. Second half penuh dengan scene serang-menyerang dari dua watak pada tahun yang berbeza. Masa tetap bergerak selari ke hadapan. 

Dari segi visual memang bagus teknik yang digunakan dan effects yang dimasukkan untuk menambah mood misteri dan thrill. Music score menaikkan rasa gerun especially scene bila Seo-yeon discover ruang yang ditutup untuk upacara pemujaan dan scene di mana dia perlu cari jawapan dalam masa satu jam sebelum dia dibunuh dengan kejam. 

From this point akan ada spoiler maka baca atas risiko sendiri. 

Credit scene debunked teori misteri dan konsep time travel dari awal movie bila pengarah  dan penulis Lee Chung-hyun tunjuk Young-sook terbaring di lantai akibat jatuh dari tingkat atas selepas bergelut dengan Eun-ae (Kim Sung-ryung) tapi kalau dilihat posisi Young-sook, tak nampak badan Eun-ae ataupun kesan darah.  Kenapa pula Seo-yeon terselamat kalau Young-sook jatuh? 

Ambil masa yang lama juga kalau teori flatline sebab Seo-yeon sempat lari ke hospital, balai polis dan kubur dari tingkat bawah sampai ke atas. Kalau diikutkan tempoh masa tu, sempat Eun-ae buat report kepada pihak polis ataupun guna walkie-talkie polis untuk minta bantuan. 

Dan kalau teori flatline digunapakai, kenapa Seo-yeon sedar di rumah yang sama tapi dalam keadaan yang usang? Walhal dalam credit scene boleh nampak Young-sook berada di rumah yang sama dalam keadaan waktu berpatah balik kepada polis dan Eun-ae datang ke rumah sedangkan dari awal movie, konsepnya masa hanya bergerak ke hadapan dan panggilan dari masa lampau sahaja yang akan tembus ke masa hadapan bukan sebaliknya. Credit scene ni timbulkan soalan kenapa takdir perlu beri peluang kedua atau mungkin ketiga kepada pembunuh bersiri yang membahayakan nyawa manusia lain? 

Bila keluar scene Seo-yeon atas kerusi dekat ruang basement, boleh jadi semua yang terjadi ni cuma khayalan Seo-yeon semata gara-gara trauma dengan kehilangan ayah dia sejak kecil. Ayah dengan ibu dia tetap akan meninggal sama ada nature death ataupun kerana kemalangan. 

Not sure if I like the story but the way it is represent is good and both have done great with their acting skills. 

1. Team Production +0.6, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.3, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.3, 10. Personal Thought +0 = 6/10

Movie Review : Tamasha (2015)

Director : Imtiaz Ali

Writer : Imtiaz Ali

Cast : Ranbir Kapoor, Deepika Padukone, Piyush Mishra, Javed Sheikh, Vivek Mushran

Production Company : Nadiadwala Grandson Entertainment

Distributor : UTV Motion Pictures

Genre : Romantic / Comedy / Drama 

Running Time : 136 minutes

Release Date : 27 November 2015

Trailer :

Percutian di Corsica menemukan Don (Ranbir Kapoor) dan Mona Darling (Deepika Padukone) dengan naratif penceritaan yang dicipta oleh Don supaya mereka berdua tak stuck dalam perjumpaan tipikal. Lagipun tak mungkin mereka berdua akan berjumpa lagi di India. 

‘What happens in Corsica stays in Corsica!’

Role play tu bagi kesan mendalam pada Mona atau nama sebenarnya, Tara Maheshwari sampai dia sanggup buang relationship dia. Bila dapat peluang ke Delhi, Tara cuba cari Don di library café selepas 4 tahun hidup dengan kenangan di Corsica. Usaha dia berbuah hasil bila dia jumpa Don / Ved Vardhan Sahni, pengurus produk. 

Tapi sayangnya karakter Ved jauh berbeza dengan Don yang dia jumpa di Corsica. Ved umpama robot tanpa perasaan, ikut jadual dan rutin harian dia, bekerja 9 hingga 5 di pejabat, cerita tentang fakta tentang sesuatu produk atau perkara. Karakter Don hilang sama sekali. Bila Ved propose Tara masa birthday dia, Tara terpaksa reject sebab dia jatuh cinta dengan Don bukannya Ved. Kehilangan Tara bagi tamparan besar pada Ved. 

Walaupun genre movie Tamasha adalah romantic comedy dan drama tapi Imtiaz Ali lebih ketengahkan tema self-explore untuk watak Ved bila dia tak mampu nak hidup macam orang lain. Dia tak mampu carry subjek engineering macam ayah dia, Brijmohan Sahni (Javed Sheikh) harapkan. Gara-gara pressure dengan expectation dari family, Ved menghidap Borderline Personality Disorder.

Penceritaan Tamasha bersilih ganti dengan stage screenplay dan kisah hidup Ved sama ada ketika zaman kanak-kanak, zaman kolej ataupun ketika dia berjumpa dengan Tara. Boleh kata performance Ranbir Kapoor sarat dengan emosi dan karakter yang kompleks. Screentime Deepika Padukone mungkin sedikit tapi watak dia memberi impak pada watak Ved. 

Scene Ved mengamuk tengah malam depan rumah Tara dengan scene di restoran bila Tara merayu Ved kahwin dengan dia antara persembahan terbaik dari Deepika. Chemistry Ranbir dan Deepika buatkan babak emosi nampak mendalam. Credit to Yash Sehgal untuk lakonan dia sebagai mini Ved. Dah la muka seiras dengan Ranbir Kapoor, tak nampak kekok langsung untuk convey emotion untuk setiap babak. 

Movie Tamasha dikuatkan dengan music album gubahan A.R. Rahman dengan lirik yang dikarang oleh Irshad Kamil. Lagu Matargashti untuk mood yang fun, chill juga tribute kepada Dev Anand, Agar Tum Saath Ho untuk dihantui oleh perasaan cinta yang mendalam nyanyian Arijit Singh atau Safarnama dari Lucky Ali bila Ved mula jumpa perspektif kehidupan yang dia idamkan sejak kecil tanpa perlu bergantung dengan harapan keluarga ataupun naratif cerita Baba (Piyush Mishra).

 

Ravi Varman creates magic with his great cinematography especially in Corsica. Siapa je tak happy travel Corsica kalau banyak tempat menarik macam tu. Dari sunrise hingga ke sunset, semuanya boleh tengok dengan shot yang cantik dan mood terbaik dari pelakon utama. Wardrobe Ved hasil kreativiti Aki Narula pun menambahkan impak pada watak Ved sebab perbezaan style antara Ved dan Don bilamana Don lebih bereksperimen dengan fashion manakala Ved selesa dengan pakaian formal akibat desakan dari boss dia (Vivek Mushran). Wardrobe Tara pula hasil rekaan Anaita Shroff Adajania. 

Penerimaan terhadap Tamasha mungkin berbeza kepada setiap orang sebab watak Ved tak represent semua secara menyeluruh tapi attack golongan yang punyai impian yang berbeza dan hidup dalam dunia sendiri tanpa perlu berlumba dengan sesiapa pun untuk nikmati keindahan dan ketenangan kehidupan. Justifikasi yang tepat dari Imtiaz Ali melalui Tamasha. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +1, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +1, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +1 = 10/10

Minggu lepas ternampak twitter account yang jual Shepherd's Pie lalu dekat timeline. Dah lama dah craving nak makan  Shepherd's Pie ni tapi tak ramai yang jual. 


Rezeki terpijak lah masa nampak tu sebab GODAM ni tengah buat promo sale - beli 2 pek  Shepherd's Pie mini dapat less harga singgit. Okay, nampak macam tak banyak sangat kan singgit tu tapi lantak lah. Sale kot. Terus order 4  Shepherd's Pie hantar dekat Oasis Square Ara Damansara. Delivery charge dia agak mahal jugak lah sampai RM10. 


Delivery dia pun terhad hanya hari Jumaat je. Tak tahu kenapa tapi okay je, tak lah craving teruk sangat sampai nak makan time tu jugak. Boleh control lagi hehe

Beza mini  Shepherd's Pie dengan regular adalah pada kuantiti dia. Mini sebanyak 100gm while regular 300gm. Since main ingredient dia kentang, baik ambik mini je sebab cepat kenyang. Lagipun beli 4 sebab nak yang lain merasa sekali. 


Shepherd's Pie ni sedap makan bila panas-panas dengan sos cili sebab dia tak lah pedas sangat. Base dia mampat dengan daging kisar, belah atas pula lapisan kentang yang tebal. Kalau baru keluar dari oven kena careful lah sebab takut melecur mulut sebab kentang kan lembik. Masa panaskan tu happy sangat bila bau pie ni semerbak. Wangi sampai tergedik nak makan!

Overall  Shepherd's Pie GODAM ni memang sedap, creamy, daging pun manis serasi dengan kentang. Mungkin akan repeat order tapi nak cari yang dekat dengan rumah dulu sebab delivery charge dia mahal. Yang tak pernah makan boleh try dengan GODAM untuk pengalaman yang mantul.