Movie Review | Kalank (2019)
Thursday 4 July 2019
Director : Abhishek Varman
Writer : Hussain Dalal
Cast : Alia Bhatt, Varun Dhawan, Aditya Roy Kapur, Madhuri
Dixit, Sonakshi Sinha, Sanjay Dutt
Production Company : Fox Star Studios, Dharma Productions, Nadiadwala
Grandson Entertainment
Distributor : Fox Star Studios
Genre : Drama/Romance
Running Time : 166 minutes
Release Date : 17 April 2019
Trailer :
Bertemakan tahun di mana Ghandi
dan Jinnah ambil keputusan untuk pisahkan India-Pakistan, cinta terhalang
antara Muslim dan Hindu but to be specific, cinta isteri orang dengan anak luar
nikah.
Zafar (Varun Dhawan), tukang besi
di Hira Mandi, Husnabad, Lahore merupakan anak luar nikah kepada ketua pelacur,
Bahaar Begum (Madhuri Dixit) dan Balraj Choudary (Sanjay Dutt) tapi disebabkan
ego, Balraj tinggalkan Bahaar Begum walaupun isteri dia terima kesilapan dia
dan nak terima Zafar masuk dalam keluarga.
Disebabkan dendam hidup dihina
dan terbuang, Zafar gunakan Roop (Alia Bhatt), isteri kedua Dev (Aditya Roy
Kapoor) untuk jatuhkan Balraj walaupun dia tahu Roop ikhlas cintakan dia. Zafar
hasut Abdul Khan (Kunal Khemmu) supaya semarakkan api kebencian antara Hindu
dan Muslim.
Dev , ketua editor di Daily Times
bertegas dengan keputusan dia untuk benarkan kilang besi dibina di Husnabad
tapi niat dia disalah anggap oleh Abdul Khan. Tukang besi yang kebanyakannya
Muslim takut hilang kerja bila kilang besi mula beroperasi dan enggan jadi
hamba kepada orang putih. Dalam masa yang sama, Dev fokus jaga isteri dia,
Satya (Sonakshi Sinha) yang sakit kanser.
Jalan cerita Kalank yang
diinspirasikan wataknya dari novel What The Body Remembers karya Shauna Singh
pada tahun 1999 agak lemah untuk dijadikan sebuah cinta saga. Projek Kalank ni
dah lama even sebelum Yash Johar meninggal tapi jalan cerita mungkin tak
berubah ataupun improvise dari perspektif Karan Johar ataupun Abhishek Varman.
First half dah nampak ada permainan
politik antara Abdul Khan tapi tak nampak penglibatan Zafar dalam menghasut
atau semarakkan api kebencian kepada Hindu. Masa dia banyak dihabiskan dengan
membuat pedang, tidur dengan pelacur, menari, bullfighting dan bercinta dengan
Roop.
Tertanya juga apa budi Satya
kepada keluarga Roop sampai Roop sanggup kahwin dengan Dev untuk pastikan
keturunan Choudary ada waris. Bila Satya bagi pilihan untuk tinggal setahun
sebelum decide untuk kahwin, Roop paksa untuk kahwin.
Bila dah kahwin Roop cuba
untuk bunuh diri sebab taknak hidp dalam sangkar. Watak Roop digambarkan
sebagai watak yang bijak dan degil tapi lebih kepada mempamerkan kebodohan sebab jalan cerita ni terbentuk dari kesilapan pilihan Roop. Sama
macam Zafar. Dalam trailer nampak satu kesilapan, bila tengok full movie, bersepah sampai hilang rasa kesian.
Chemistry Varun dengan Alia memang tak dinafikan tapi
kelemahan karakter watak tu buat hilang rasa nak tengok cinta diorang bertahan
tak macam dalam Badrinath Ki Dulhania ataupun Humpty Sharma Ki Dulhania.
I wish director bagi screentime lebih untuk Satya dengan
Dev. Tak perlu banyak dialog pun untuk hidupkan watak diorang berdua, cukup
dengan body language. Scene bertukar fail dengan ubat, scene Dev tengok Satya,
scene Dev pandang Satya masa terpaksa kahwin dengan Roop. Kalau tengok Satya
teringat watak Pakhi dalam Lootera & watak Aditya dalam Aashiqui 2 ataupun
Fitoor.
Genre movie ni melankolik drama tapi kisah cinta
masing-masing tak mampu nak tinggalkan impak besar pun lepas hampir 3 jam. Bukan
sebab lakonan sebab masing-masing pelakon A-list yang memang ada bakat tapi
disebabkan garapan watak dan jalan cerita Kalank tu sendiri.
Walaupun jalan cerita macam tak kuat sangat tapi visual dia
terbaik bila costume, set, decorations, sinematografi, kemeriahan warna nampak cantik sangat.
Except
VFX especially scene bullfighting. Kalau dah tahu VFX lemah, patutnya tak perlu
close up shot dan fokus terlampau lama pun untuk scene tu. Sama dengan scene
hujung movie bila hasil editing nampak tak kemas macam di awal movie.
Apart than that, music score gandingan Pritam dan Amitabh
Bhattacharya agak bagus bila kebanyakan lagu dapat sambutan antaranya Ghar More
Pardesiya, First Class, Tabaah Ho Gaye & Kalank title track. Choreography
pun cantik especially bila ada Madhuri.
Dari awal movie sampai habis suka sangat dengan dialog dari
setiap watak, nampak puitis tapi ada beberapa scene yang macam tak perlu ada dialog
tu pun tak apa sebab tak kena dengan situasi.
'Is this why you
raised me with an education? So that you could sell me at a fair price one
day?'
‘When someone else’s
destruction seems like our victory.. then we are the greatest failures in the
world’
The colour of love
and hatred both are red..but the difference is that in hatred the world get
destroyed. In love you have to destroy yourself but still love is the one that
gets defamed’
Movie Kalank mungkin boleh jadi lebih baik kalau jalan
cerita dia bagus but what’s done is done so jadi pengajaran je lah untuk Dharma.
1. Team Production +0.8, 2. Visual +0.6, 3. Audio +1, 4.
Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.6, 7. Themes +1, 8. Editing +0.4, 9.
Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.3 = 6.6/10