The Secret Garden, One Utama Part II

Sunday 29 January 2023


Entry ni bukan sambungan dari entry The Secret Garden, One Utama tahun 2019 dulu. Ni kali kedua kitorang pergi dengan mak cik saja jalan-jalan sebab tak tahu nak pergi mana dekat KL ni. Masa Chinese New Year haritu dari pagi sampai ke malam hujannya jadi kitorang lepak mall je. 

Lepas main boling dekat Wangsa Bowl, kitorang spend time kejap dekat The Secret Garden ni memandangkan hujan berhenti kejap. Saja nak tengok kot kot ada perubahan atau penambahan pokok bunga lepas pandemik ni. Tengok gaya macam tak ada tapi yang pastinya I yang berubah sebab 2019 dulu saiz M, sekarang dah saiz XL. Demmmm


Tapi lepas 4 tahun pun, keadaan dia sama je. Tarikan popular untuk masuk dalam Instagram pun masih lagi sama. So simpan gambar dekat sini je lah ek. Ada gambar pokok yang I rasa happy untuk buat wallpaper dekat Bondee. 






Kenapa ek The Secret Garden ni tak buat meniaga pokok pegaga dari kebun dia ni? Pegaga dia kemain besar tapak tangan tapi mampu tengok je lah. Cekur pun ada dekat dalam ni. 





Excited betul tengok pokok kopi ni sebab selama ni minum je tapi tak pernah tengok pun pokok kopi Arabica macam mana, pokok kopi Robusta pula macam mana. Ada la bau kopi tu dekat sini tapi ke tu bau kopi Starbucks dekat bawah? Hmmmm










Dulu kalau balik kampung mesti mak angkut pokok keladi padahal dekat mata ni nampak semua pokok sama je. Bila dah besar setiap kali pergi IKEA atau Lotus tangan ni jugak yang angkat pokok keladi balik rumah. Dulu berlagak, sekarang dah jatuh cinta. 

































Lepas dah habis pusing dekat atas, turun bawah pergi shoppping dekat AEON lepastu datang tengok ikan koi dekat bawah. Kalau perasan dalam gambar tu dah tukar selipar dah sebab hujan lebat. Sebab tu ada payung dekat tangan. Hujan pun sempat nak posing T.T


Minggu lepas, masa Raya Cina  jalan-jalan dekat One Utama sebab nak main boling. Nak pergi jalan-jalan tempat lain memang tak dapat lah sebab minggu tu dari pagi sampai ke malam semedang hujan. Masuk mall je lah bertapa luangkan masa dengan family maksu. 

Boling dekat Wangsa Bowl ni ikut jam. Kalau main setengah jam, RM30. Untuk satu jam pula, RM60 lepastu wajib sewa kasut sementara stokin optional. Yang tak bestnya, kalau nak sewa kasut, terhad kepada 2 saja untuk setengah jam. Tempat boling lain tak la renyah macam ni. Lepastu kalau pakai kasut sukan atau sneakers boleh je terus main tak payah sewa kasut. Dekat Wangsa Bowl ni kena pakai kasut dia je. 


Sebab renyah, kitorang book untuk setengah jam je sebab takut sakit tangan satu hal sebab dah lama tak main. Last main sebelum pandemik. Boleh kata lebih kurang dalam 5 tahun fuhhh berkarat siot. Lagi satu hal, sebab semua nak main suka-suka je. Maksu kata dia tak pandai main, adik pulak kata tak pandai main. 

I nak main as warm up je sebab office nak buat bowling match naaaanti. Tarikh pun tak jumpa lagi katanya. Dari 10 orang dekat office dah tinggal 5 orang pun boling belum settle lagi. 

Lepas dah buat payment dan pilih kasut, kitorang bergerak ke lane 34, hujung sebelah kanan Wangsa Bowl. Ingatkan cuti panjang tak ramai lah dekat One Utama ni rupanya ada yang beraya dekat sini jugak. Pakai cheongsam cantik-cantik bergambar dekat OU. Lane sebelah pun Chinese family spend time main boling. 


Equipment dekat Wangsa Bowl ni sedih jugak lah kiranya walaupun ramai yang datang. Nak taip nama dekat scoreboard pun tak bergerak. Entah hidup entah tidak. Tekan sampai jari merah pun tak bergerak mende sudahnya kitorang main dengan nama A, B dan C je. Siapa nak jalan tu jalan je sebab main suka-suka je pun. 

Disebabkan dah berkarat, campak bola semuanya ke longkang sampai lah dekat hujung tu dapat spare. Itu pun sekali je. Kalau dulu setiap kali main mesti bersepah spare dengan strike. 


Masa kitorang start main tu mesin bola ni ada masalah sebab semua bola tersangkut dekat bawah, tak mampu nak naik atas. Buang masa 10 minit dekat situ. Boleh la nak ambik bola lain lepastu baling tapi kalau staff dia injured sebab bola melantun keluar macam mana? Lain cerita lah kalau dia off dulu kejap, kasi settle repair lepastu on balik. 


Dah settle part mesin tu, ajar adik baling bola boling sampai kena pin dekat hujung sana. Nasib baik jumpa bola saiz 7 untuk dia main. Tak la berat sangat nak campak. Untung dekat kitorang jugak lah sebab lane sebelah tak ada orang. Family tu balik awal sebelum tamat tempoh masa diorang. Boleh la kitorang main dua lane sampai puas. Yang peliknya lane 33 dengan 35 ada penghadang sepanjang laluan bola tu so tak akan wujud isu masuk longkang. Adik yang awalnya muncung taknak main tiba-tiba semangat membara pulak sebab campak je kena pin. 


Maksu yang tak pernah main pun boleh dapat spare jugak tapi sekejap je dia main sebab tak larat nak angkat bola dah. Habis setengah jam, masing-masing dah sakit pinggang, brgambar la sebagai kenangan dekat pintu depan Wangsa Bowl. 

Movie Review | Double XL (2022)

Saturday 28 January 2023


Director : Satramm Ramani
Writer :  Mudassar Aziz, Sasha Singh(screenplay)
Cast : Sonakshi Sinha, Huma Qureshi, Zaheer Iqbal, Mahat Raghavendra, Kanwaljeet Singh, Sachin Shroff, Dolly Singh, Niki Aneja Walia
Production Companies :  T-Series Films, Wakaoo Films, Elemen3 Entertainment, Reclining Seats Cinema
Distributors : AA Films, Netflix
Genre : Romantic / Comedy
Running Time : 128 minutes
Release Date : 4 November 2022 
Trailer :


Double XL mengisahkan tentang dua orang gadis bersaiz Double XL yang mempunyai impian besar dalam hidup mereka. Rajshree Trivedi (Huma Qureshi) mempunyai impian untuk menjadi sports presenter dan kerana impiannya, dia belajar banyak perkara tentaang kriket sejak kecil lagi. Rahshree mempunyai followers yang ramai di media sosial kepunyaannya. Malangnya bila dia pergi ke temu duga di Delhi, permohonannya ditolak kerana saiz badannya yang besar. 

Sementara Saira Khanna (Sonakshi Sinha) pula ingin mempunyai fashion label kepunyaannya namun kerana kekasihnya curang, dia kehilangan pengarah dan model untuk bekerja dalam travelogue fashion di London. Semasa menangis di tandas, Saira terjumpa dengan Rajshree yang juga menangis kerana kecewa.


Siapa sangka pertemuan mereka di dalam tandas, jalin persahabatan baru dan juga bekerja bersama. Walaupun Rajshree tak tahu menahu langsung tentang fesyen, kerana semangat yang membara, Saira selesa bekerja bersama. Abang Saira (Sachin Shroff) perkenalkan Sreekanth (Mahat Raghavendra) yang berpengalaman sebagai cameraman dan juga Zorawar (Zaheer Iqbal) yang akan membantu semua kerja mereka di London nanti. 

First half filem Double XL arahan Satramm Ramani paparkan kisah Saira dan Rajshree juga perjalanan mereka ke London. Ikutkan genre utama naskhah ni adalah komedi tapi tak ada banyak pun komedi yang diketengahkan atau mungkin boleh kata kebanyakan komedinya tak menjadi. Menyampah tengok watak Zorawar yang suka sangat sebut ‘Zo Za Zu…. What ever you like’. 


Rasanya kalau penulis buat genre romantik pun dah cukup dan lebih kemas olahannya sebab chemistry kedua-dua pasangan utama antara kekuatan dalam Double XL. Menariknya, Sonakshi Sinha dan Zaheer Iqbal pertama kali bekerja bersama sejak bercinta in real life. 

Penulis tak bagitahu pun kenapa Zorawar boleh suka dengan Saira padahal boleh develop banyak dekat situ. Watak Sreekanth pun annoying juga bila tak sudah nak hisap weed tapi kalau penulis bagitahu dia cuba cope dengan kehilangan ayah dia, mungkin kita jadi faham kenapa. Bukan nak justify salah laku dia, tapi ada masanya manusia faktab juga dan perlukan sesuatu untuk teruskan hidup. 


Tema yang dibawakan bukanlah sesuatu yang unik ataupun segar pun tapi menarik bila tengok gandingan dua pelakon wanita utama yang memang mempunyai masalah berat badan sejak debut lagi. Kedua-duanya dikecam teruk dan selalu diketepikan kerana saiz mereka. Mungkin lebih menarik kalau penulis sembang tentang obesity yang datang dari stress, anxiety atau depression seperti yang dibualkan oleh Rajshree dan Saira di hadapan sekolah daripada sembang tentang makan sampai overweight dan tak berusaha untuk turunkan berat pun. 

It’s a taboo subject. Bila tersalah olah, dia jadi masalah sebab deliver wrong message to society. Kita tak nak menggalakkan obesity tapi ada orang yang berbadan besar sebab masalah kesihatan sama ada nampak atau tak nampak. Dekat situ baru sesuai bila Saira cakap tolong terima keadaan mereka. 


Dalam filem Double XL ni ketengahkan watak Saira sebagai pereka fesyen tapi Saira patut jadi stylist sebab apa yang dia pakai nampak cantik sementara apa yang dia design nampak mehhh. Agak kecewa lah tengok fashion show dia sebab messy sedangkan Saira lebih elegan. Outfit Saira masa pergi rumah Zorawar tu cantik. 

Music album filem Double XL hasil kerjasama komposer Sohail Sen dan Kanishk Seth berjaya mencuri tumpuan dengan gabungan dua elemen music dari Hindi dan juga Tamil. Comel lagu romantik Tumse Mila Doon hasil karya Mudassar Aziz. 



Overall, ada momen dalam filem yang I suka dan rasa inspiring, ada momen yang menangis tengok kisah hidup Rajshree dan Saira. Ada masanya terkejut dengan cameo comel dari Kapil Dev dan juga Jimmy Shergill. Filem yang santai tapi lebih menarik kalau olahannya lebih kemas. 

1. Team Production +0.7, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.6, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +0.6, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0.5, 10. Personal Thought +0.4 = 7.3/10

Movie Review | 6/45 (2022)


Director : Park Gyu-tae
Writer :  Park Gyu-tae
Cast : Go Kyung-pyo, Lee Yi-kyung, Eum Moon-suk, Park Se-wan, Kwak Dong-yeon, Lee Soon-won, Kim Min-ho  
Production Companies : TPS Company, Sidus
Distributors : Cinnamon HC, Sidus, iQiyi
Genre : Comedy
Running Time : 113 minutes
Release Date : 24 August 2022 
Trailer :


Kalau gadis tak sengaja masuk dalam sempadan Korea Utara kemudian jatuh cinta dengan askar negara tersebut jadi lah drama Crash Landing On You (2021) tapi kalau tiket loteri dari Korea Selatan masuk ke negara Korea Utara? 

Park Cheon-Woo (Go Kyung-pyo) bertugas di sempadan Korea Selatan dan juga Korea Utara kemudiannya terjumpa tiket loteri yang melekat di tayar jeep pegawai atasan. Terkejut bukan kepalang bila tiket tersebut menang tempat pertama yang bernilai sebanyak 5.7 bilion won. Malangnya kerana angin, tiket tersebut terbang masuk ke kawasan Korea Utara. 


Di sana, bagaikan takdir, tiket loteri tersebut terjumpa tuan barunya, Yong-ho (Lee Yi-kyung). Cheon-woo bertegas bahawa tiket tersebut miliknya sementara Yong-ho cuba mencapai kata sepakat untuk dapat bahagiannya juga. Persetujuan untuk mendapatkan ganjaran besar tersebut sudahnya melibatkan beberapa orang askar yang lain dari kedua-dua buah negara. 

‘Do you know the game called “645”? Out of 45 numbers, if you get 6 correct, you’ll get 1st place. I picked up a 645. This is a piece of paper for first place. So I’ll give you 10% if you bring the cash to me.’ – Lee Yong-ho


Bukan senang juga untuk mereka dapatkan wang sebanyak itu untuk diseludup masuk dengan selamat kerana mereka terpaksa melalui beberapa ujian baik fizikal mahupun mental. Dalam masa yang sama, Cheon-woo mula jatuh cinta dengan musuhnya, Yeon-hee (Park Se-wan) adik kepada Yong-ho. 

Naskhah arahan dan penulisan Park Gyu-tae yang diterbitkan oleh TPS Company dan Sidus ini diolah dalam template komedi jadi tak hairanlah kalau mudah sangat terhibur dengan keletah semua watak. Pemilihan pelakon yang menggunakan Go Kyung-pyo dan Lee Yi-kyung juga tepat kerana riak muka pun sudah kelakar apatah lagi bila masuk babak kelakar. 


Masa Cheon-woo bergaduh dengan Yong-ho berebut tiket tu patutnya Cheon-woo beralah je supaya tiket tu dapat dekat dia kemudian ambil je semua duit tu tapi dia nak juga bertegas tu dia punya. Dia pun jumpa tepi jalan je bukannya pergi beli pun. Tapi kalau dia beralah, awal lah filem ni habis. 

Tak kurang juga watak Kim Man-cheol (Kwak Dong-yeon) yang ditugaskan untuk tuntut wang di Seoul sampai imej bertukar buruk dalam perjalanan dia. Berdekah tengok cabaran yang dia perlu hadap padahal task senang je. Riak muka dia menjadi betul. 


Of course, jalan cerita yang diketengahkan nampak ringkas dan tak mungkin akan berlaku antara kedua-dua buah negara tapi nama pun hiburan, layan sambil berhibur dengan apa yang dihidangkan. Kalau semudah itu kedua-dua negara berdamai, tak mungkin lah wujud peperangan yang lama bukan saja dua negara ni tapi banyak lagi negara-negara lain yang dalam situasi tegang. 

Sinematografi yang digunakan biasa saja sebab shoot dekat kawasan hutan kebanyakannya. Cuma penggunaan vfx untuk babi betina tu nampak betul lemah suntingannya. Patutnya tak perlu ada pun tak apa sebab draggy. Kalau penulis lebihkan pada struggle antara Yong-ho di kem Korea Selatan lebih menarik dan kelakar. 


Babak Cheon-woo menyembang dengan binatang patut ditambah lagi, comel masa dia tanya jarak pegawai dekat anjing di kem tu. Boleh je kalau dia guna kelebihan berbual untuk tahu apa masalah binatang dekat Korea Utara selain masalah membiak. 

Kalau you guys enjoy tengok Welcome To Waikiki so for sure lah akan enjoy juga layan filem 6/45 Lottery Landing On You ni. Don’t miss out Rolling – Brave Girls performance! 

1. Team Production +1, 2. Visual +0.8, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +0.7, 7. Themes +1, 8. Editing +0.8, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.6 = 8.7/10

Pengarah : Sabrina Rochelle Kalangie
Penulis Skrip : Titien Wattimena, Sabrina Rochelle Kalangie 
Pelakon : Marsha Timothy, Oka Antara, Sheila Dara Aisha, Ayu Azhari  
Syarikat Produksi : Rapi Films 
Pengedar : Netflix 
Genre : Drama / Romantik
Durasi Tayangan : 119 minit
Tarikh Tayangan : 15 September 2022
Trailer :


Sinetron Noktah Merah Perkahwinan hasil sutradara Buce Malawau yang dahulunya pernah ditayangkan pada tahun 1996 dibikin semula mengikut format filem yang berkisarkan rumah tangga Ambar (Marsha Timothy) dan Gilang (Oka Antara). 

Sementara Gilang menjauhkan diri dan fokus dengan kerjayanya sebagai arkitek landskap, Ambar pula menghabiskan masa di bengkel seramik. Ada masanya Ambar minta Yuli (Sheila Dara Aisha) uruskan anak-anaknya lantas membuatkan Gilang semakin kenal dengan gadis tersebut. Makin lama berkenalan Gilang semakin mesra dengan Yuli dan senang dengan kehadirannya. Tambah pula perspektif mereka sama, minat juga sama. 


Ambar perasan kemesraan tersebut dan semakin terasa hati dengan sikap Gilang. Usaha dia untuk perbaiki hubungan mereka temui jalan buntu walaupun mereka mendapatkan khidmat nasihat dari pakar kaunseling rumah tangga terbaik di kota tersebut. Yuli juga perasan sikap dingin Ambar terhadapnya, tahu perasaan dia terhadap Gilang itu salah tapi dia selesa dalam situasi tersebut.
 
‘Nggak semua pasangan yang datang ke sini masih punya harapan untuk pertahankan hubungan pernikahan mereka. Bahkan sebahagian, hanya butuhkan validasi akan keputusan mereka untuk bercerai. Keberadaan saya di sini bukan untuk menyelamatkan rumah tangga kalian tapi hanya membantu masing-masing kalian, kebahagiaan yang dibutuhkan. Apakah terus bersama atau berpisah, terserah keputusan kalian.’ – Bu Kartika (Ayu Azhari)


Sebak tengok naskhah drama olahan Sabrina Rochelle Kalangie kerana paparkan reality dalam perkahwinan. Masalah kecil yang kerap berulang sampai pasangan mula pilih untuk bercerai. Sedih bila dengar soalan Ambar, kenapa manusia perlu berkahwin? 11 tahun berkahwin, rosak begitu sahaja berpunca dari perangai suami. 

Walaupun pace movie agak perlahan tapi banyak masalah yang dipaparkan oleh penulis hinggakan klimaks terasa impaknya. Kita pun jadi penat setiap kali Ambar tertekan dan penat dengan perangai Gilang. Memang suami dia baik tapi tak peka dengan orang sekitar. Lupa sapu ubat dekat belakang Bagas (Jaden Ocean) walaupun dah pesan, cerita masalah keluarga dekat ibu sendiri, berdiam diri bila ibu dia marah isteri depan anak-anak, lari setiap kali isteri ajak berbincang dan banyak lagi. Semua benda remeh je tapi bila kumpul boleh membukit juga rasa sakit hati tu. 


Comel tengok watak anak sulung Ambar dengan Gilang yang empati dengan orang tua. Masa Ambar terasa hati dengan ibu mertua tu Bagas alihkan satay dari pinggan mak dia. Bila Ambar geram Gilang lupa letak krim, Bagas tenangkan supaya mak dia tak risau atau bergaduh lebih panjang dengan Gilang. Dalam kepincangan Ambar dan Gilang sebagai suami dan isteri, bab parenting mantap terjaga. Boleh nampak Gilang belajar dari ayah dia yang tenang bila Gilang pujuk supaya Bagas tak terlampau tekan diri asalkan hidup sihat, cukup makan dan terjaga. 

Naskhah Noktah Merah Perkawinan jelas paparkan realiti kehidupan sebab gambarkan kisah manusia yang tak sempurna. Tak kisah lah dari aspek mana pun, sebagai suami-isteri, sebagai anak, sebagai pekerja ataupun sebagai ibu-bapa tetap ada kelemahan dan kelebihan masing-masing. Tua atau muda tak menjamin pun keputusan yang diambil tu tepat. Tak semestinya watak Ambar tu sempurna ataupun Gilang sepenuhnya berdosa. Watak Yuli pun tak lah jahat seperti tipikal orang ketiga, dia cuma ada pada waktu Gilang perlukan seseorang. 


Dialog antara kekuatan naskhah yang bertemakan kepincangan rumah tangga, bila menegur terasa masuk ke dalam hati, bila masuk suasana dramatik juga beri impak pada situasi. Lakonan Marsha juga highlight utama sebab dari gaya pun dah nampak perasaan dia macam mana. Suami dia je lah yang buta. Sinematografi dan music score menguatkan lagi penceritaan sedia ada. Recommended!

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.8, 5. Casting +1, 6. Genre +1, 7. Themes +1, 8. Editing +0.7, 9. Social Message +1, 10. Personal Thought +0.7 = 9.2/10

Movie Review | Seperti Dendam, Rindu Harus Dibayar Tuntas (2021)

Friday 27 January 2023


Pengarah : Edwin
Penulis Skrip : Edwin, Eka Kurniawan 
Pelakon : Marthino Lio, Ladya Cheryl, Sal Priadi, Reza Rahadian, Ratu Felisha 
Syarikat Produksi : Palari Films, Phoenix Films, E&W Films, Match Factory Productions, Bombero International, Kaninga Pictures 
Pengedar : Match Factory Productions
Genre : Drama / Aksi  
Durasi Tayangan : 114 minit
Tarikh Tayangan : 8 Ogos 2021 (Locarno Film Festival), 2 Disember 2021 (Indonesia), 1 April 2022 (Netflix)
Trailer :


Diadaptasikan dari novel dengan tajuk sama, yang diterbitkan pada tahun 2014, Eka Kurniawan bekerjasama dengan Edwin untuk menghasilkan naskhah aksi drama. Berkisarkan kehidupan jagoan Ajo Kawir (Marthino Lio) yang tak gentar dengan kematian kerana hidupnya tak punya apa kerana masalah mati pucuk. 

Semasa Ajo ingin berjumpa dengan Pak Lebe yang menganiaya isterinya, dia berjumpa dengan pengawal peribadi bernama Iteung (Ladya Cheryl). Awalnya Ajo tak nak layan kerana dia tak nak bergaduh dengan perempuan tapi sangkaan dia meleset kerana Iteung setanding dengannya hingga Ajo jatuh cinta. 


Tapi apa lah guna jatuh cinta kalau mati pucuk? Iteung tetap dengan keputusan untuk berkahwin walaupun selepas tahu keadaan Ajo. Budi (Reza Rahadian) yang kecewa cinta tak berbalas, mula mengganggu Ajo kerana dia tahu dia lebih layak sebagai suami berbanding lelaki yang mati pucuk dan tak punya harta. 

Punca utama layan naskhah terbaru di Netflix ni tak lain tak bukan kerana Reza Rahadian lah. Naskhah yang bertemakan mati pucuk adalah tema yang segar bila mana masalah yang satu ni agak sensitif untuk dibicarakan. Nak pula bila kisah Ajo berlatarkan zaman 80-an di mana kaum lelaki masih lagi mendominasi. 


Seperti Dendam, Rindu Harus Dibayar Tuntas menghidupkan sepenuhnya suasana 80-an bukan saja dari segi pakaian, gaya berpakaian malah dari tona warna juga kualiti visual yang dibikin seolah filem gred B untuk zaman tersebut. Lenggok bahasa yang digunakan juga terikat pada latar masa cerita. Aksi yang dipaparkan pun banyak, menarik tengok fighting scene antara Ajo dengan Iteung. Gaya diorang tu ada vibe filem Hong Kong zaman 80-an dulu. Masa tu kan besar pengaruh filem aksi dari negara tersebut. 

Bab teknikal memang menarik lah tapi kalau dari segi jalan cerita, ada beberapa benda yang lompong atau sebenarnya watak Iteung agak toksik. Dia yang bagi harapan untuk berkahwin dengan Ajo sebab tak kisah dengan status mati pucuk tapi dia juga yang hancurkan hati Ajo.  


Sama juga dengan apa yang dia buat pada Budi. Tak diceritakan pun kenapa Iteung tolak cinta Budi sedangkan mereka ada sejarah bersama. Kalau jadi Budi pun memang wajarlah dia sakit hati sampai belasah Ajo sebab awek kena sailang kot. Kalau watak Budi tu jahat, faham lah kenapa Iteung tak suka. Tak nampak kenapa dia suka Ajo dan tak faham kenapa dia kena kecewakan Budi. Tak pasti lah kedua-dua watak dah berumur berapa sebab semua keputusan yang dilakukan jenis tak fikir panjang. Filem ni memang tak ada mesej malah tak juga menghiburkan maka tak pasti hala tujunya ke mana sebenarnya.

Dalam filem Seperti Dendam, Rindu Harus Dibayar Tuntas ada ramai watak tambahan sampaikan yang muncul pun tak kenal siapa. Mungkin kalau baca novel jadi faham la kot. Watak Jelita (Ratu Felisha) tak dapat dikenalpasti sebagai makhluk apa. Tengok gaya macam hantu tapi apa kaitan watak dia dalam kisah hidup Ajo dengan Iteung pun tak pasti. 


Baca review orang lain, tengok filem ni dapat banyak anugerah sampai dinobatkan filem terbaik rasa macam tak boleh nak hadam sebab tak faham. Nak tengok sampai faham pun dah tak sanggup. Mungkin penulis nak cerita tentang trauma yang boleh sebabkan mati pucuk tapi olahan tak menarik langsung. Well at least for me lah. Siapa yang dah tengok and mind to explain this and that, feel free to use the comment box. 

1. Team Production +1, 2. Visual +1, 3. Audio +1, 4. Storyline +0.4, 5. Casting +1, 6. Genre +0.4, 7. Themes +1, 8. Editing +0.5, 9. Social Message +0, 10. Personal Thought +0.2 = 6.5/10